Informacje na temat bieżącego wykorzystania elementów jednostek napędowych przez wszystkich kierowców F1 w 2023 roku. Tabela z wykorzystaniem elementów będzie aktualizowana na bieżąco w trakcie sezonu 2023 Formuły 1.
Limity wykorzystania elementów jednostki napędowej w sezonie 2023 są następujące: cztery silniki spalinowe, turbosprężarki, MGU-H i MGU-K, a także po dwie sztuki baterii i elektroniki sterującej. Limitowane jest również wykorzystanie układów wydechowych, każdy może użyć bezkarnie ośmiu kompletów. Elementy jednostki napędowej są przypisane do danego bolidu. Jeśli w trakcie sezonu dojdzie do zmiany kierowcy, to nowy zawodnik musi korzystać z tych samych elementów co jego poprzednik. Liczba dostępnych elementów została podwyższona decyzją Komisji F1 podczas posiedzenia 25 kwietnia 2023 roku z powodu wydłużonego kalendarza. Mimo tej zmiany bardzo prawdopodobne jest przekraczanie limitów, szczególnie w drugiej połowie sezonu.
Wykorzystanie elementów silników w 2023 roku w F1
Kierowca | Silnik | ICE | TC | MGU-H | MGU-K | ES | CE | EX |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verstappen | Honda RBPT | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 6 |
Perez | Honda RBPT | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 |
Leclerc | Ferrari | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 7 |
Sainz | Ferrari | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 7 |
Russell | Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 4 |
Hamilton | Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 |
Ocon | Renault | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 8 |
Gasly | Renault | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 8 |
Piastri | Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 |
Norris | Mercedes | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 6 |
Bottas | Ferrari | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 6 |
Zhou | Ferrari | 5 | 5 | 5 | 4 | 2 | 3 | 6 |
Stroll | Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 4 |
Alonso | Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 4 |
Magnussen | Ferrari | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 7 |
Hulkenberg | Ferrari | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 3 | 8 |
Ricciardo | Honda RBPT | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 6 |
Tsunoda | Honda RBPT | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 7 |
Albon | Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 |
Sargeant | Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 4 |
Tabela została zaktualizowana po zakończeniu sezonu |
Liczba pogrubiona – ostatni dozwolony element, Liczba czerwona – element nadprogramowy
Legenda tabeli: ICE – silnik spalinowy, TC – turbosprężarka, MGU-H – moto-generator energii cieplnej, MGU-K – moto-generator energii kinetycznej, ES – baterie, CE – elektronika sterująca, EX – układ wydechowy.
Nie mamy wiedzy w jakim stanie są poszczególne elementy. Zespoły po pierwszym wykorzystaniu danego elementu mogą z niego niemal dowolnie korzystać. Fakt, że dany kierowca otrzymuje np. nowy silnik spalinowy nie oznacza automatycznie, że poprzedni nie nadaje się już do użytku. Standardową praktyką jest wykorzystanie starszych elementów podczas piątkowych treningów oraz zakładanie nowszych części na sobotę i niedzielę.
Kary za nadprogramowe elementy jednostki napędowej w 2023 roku
Regulamin dotyczący kar za nadprogramowe elementy jednostki napędowej nie zmienił się w stosunku do minionego sezonu. Użycie pierwszego nadprogramowego elementu z danej kategorii oznacza przesunięcie na polach startowych o 10 miejsc, a kolejnych nadprogramowych z tej samej kategorii o 5 pozycji na starcie. Jeżeli suma kar za nadprogramowe elementy w jeden weekend przekracza 15, to kierowca po prostu startuje z końca stawki. Nie będzie dalszego sumowania kar.
System kar sprawia, że nie opłaca się gromadzić w jeden weekend więcej sztuk danego elementu jednostki napędowej. W 2023 roku jeśli kierowca otrzyma w dany weekend dwa nowe, nadprogramowe elementy jednego typu (np. dwa silniki spalinowe), to w kolejne weekendy będzie mógł korzystać tylko z drugiego z tych elementów. Pierwszy z nich nie będzie mógł już być używany.
FIA uznaje dany komponent za użyty, jeśli samochód w niego wyposażony wyjedzie z alei serwisowej. Jeśli dojdzie do zmiany kierowcy w trakcie sezonu, to nowy zawodnik przejmuje dotychczasowe komponenty, bo ich wykorzystanie jest przypisane do samochodu. FIA zakłada specjalne plomby na każdy nowy komponent, a także dodatkowe plomby po zakończeniu weekendu wyścigowego, aby mieć pewność, że zespoły nie modyfikują elementów w fabrykach.
Rozważano zmianę systemu kar na sezon 2023, ale ostatecznie te plany nie zostały zrealizowane. W skrócie rozważano podwyższenie dozwolonej liczby komponentów do czterech, ale jednocześnie wprowadzenie ostrzejszych kar w razie przekroczenia limitu.
Liczba kar w dwóch ostatnich sezonach i prognoza na 2023 rok
W sezonie 2021 łącznie 16. kierowców było karnie przesuwanych na starcie za wykorzystanie dodatkowych komponentów, niektórzy więcej niż jeden raz. W 2022 roku liczba ukaranych kierowców była nieco mniejsza, bo wyniosła 15, również było kilku ukaranych więcej niż jeden raz. W sezonach 2021 i 2022 kalendarz liczył 22 weekendy wyścigowe, a w 2023 roku będzie dodatkowy weekend wyścigowy, a limity ponownie nie ulegają zmianie. W poprzednich dwóch latach najczęściej kierowcy potrzebowali jednej, dodatkowej kompletnej jednostki napędowej. Niektórzy producenci mieli jednak problemy z niezawodnością lub taktycznie brali dodatkowe silniki, dlatego znacząco przekraczali limity. Trzeba nastawić się, że w drugiej połowie 2023 roku większość kierowców skorzysta z nadprogramowych elementów. Część z nich będzie taktycznie dobierać konkretne weekendy, gdzie najkorzystniej jest startować z końca stawki. Podwyższenie limitów komponentów w czterech kategoriach pomoże, ale przynajmniej połowa stawki i tak powinna przekroczyć limity. Wiele zespołów z góry zakłada wykorzystanie o jednego elementu więcej.
Zamrożenie rozwoju jednostek napędowych
W 2022 roku wprowadzono zamrożenie rozwoju jednostek napędowych. Oficjalnie producenci do końca 2025 roku nie mogą już zmieniać komponentów, a także paliw i olejów. Zamrożenie obowiązuje do końca 2025 roku. Pozostawiono jednak możliwość wprowadzania zmian z powodu niezawodności, bezpieczeństwa lub ograniczenia kosztów. Zgodę musi na to wyrazić nie tylko FIA, ale również swoje uwagi mogą zgłosić pozostali producenci, którzy dostaną ogólne informacje co jeden z nich planuje. W ten sposób ma zostać wyeliminowany sposób na poprawę wydajności pod przykrywką innych modyfikacji, ale jest to system częściowo dziurawy. Już w 2022 roku producenci zgłosili łącznie kilkadziesiąt próśb o zmiany, a wiele z nich zostało zaakceptowanych. Przed sezonem 2023 również dokonywano w ten sposób modyfikacji. Możemy się spodziewać, że systematycznie liczba próśb o akceptacje modyfikacji będzie coraz mniejsza. producenci silników starają się z jednej strony faktycznie poprawić ich niezawodność, ale z drugiej strony takie poprawki zwykle pozwalają np. na dłuższe korzystanie z mocy maksymalnej lub jej wzrost.
P.S. Zdjęcie tytułowe tego wpisu przedstawia jednostkę napędową Mercedesa.
Komplet najważniejszych informacji o sezonie 2023 Formuły 1 znajduje się w specjalnej kategorii artykułów pod tym linkiem.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: