Spółki zarządzające zespołem Red Bull w F1 zanotowały rekordowe wyniki finansowe w 2022 roku. Zespół Red Bull miał wielki budżet w F1 w 2022 roku, ponownie udało się wypracowywać zysk. Problemem staje się rozczytanie wyników z powodu mnogości spółek i projektów.
Na początku października pojawiły się raporty finansowe za 2022 rok od sześciu spółek Red Bulla zarządzających w Wielkiej Brytanii ich projektem Formuły 1. Red Bull w ostatnich latach bardzo się rozwinął w F1, powstały nowe spółki, prowadzą więcej działalności również poza F1. Z tego powodu trudniej będzie wyciągać z raportów finansowych konkretne dane dotyczące tylko ich zespołu F1 w przyszłości.
W jaki sposób Red Bull funkcjonuje w Formule 1?
Sposób funkcjonowania Red Bulla w Formule 1 jest dość specyficzny, bo odbywa się od 2022 roku poprzez sześć spółek. W przypadku większości zespołów jest to jedna lub dwie spółki, jeśli prowadzą prace inżynieryjne dla zewnętrznych partnerów. Red Bull zaczął również produkować silniki, a tam mają specyficzną sytuację, więc powołali dwie spółki w tym roku. Omówienie sytuacji finansowej działu silnikowego w 2022 roku jest dostępne pod tym linkiem.
Główną spółką kontrolującą działalność Red Bulla w Formule jest powstała w 2005 roku Red Bull Technology, która zajmuje się projektowaniem oraz budową samochodów F1. Jej działalnością poboczną różnego typu prace inżynieryjne niezwiązane z F1, na rzecz zewnętrznych partnerów lub samodzielnie. Stąd powołanie w 2022 roku spółki Red Bull Advanced Technologies, która się tym zajmuje. Red Bull np. współpracował z Aston Martinem przy super-samochodzie Valkyrie, a obecnie projektuje własny super-samochód Red Bull RB17 oparty o efekt przypowierzchniowy. W 2022 roku powstała również spółka Red Bull Advanced Services, która ma świadczyć usługi na rzecz innych spółek Red Bulla, a skala jej działalności w 2022 roku była bardzo mała. Spółką, której zadaniem jest bezpośrednie zarządzanie zespołem F1 jest Red Bull Racing Limited, działająca od 1995 roku, czyli dziesięć lat przed przejęciem przez Red Bulla. Przypominam, że Red Bull przejął ekipę Jaguar, która wcześniej przejęła zespół Stewart. Red Bull Racing Limited posiada licencję na starty w F1. Wszystkie cztery wymienione spółki są zarejestrowane w Wielkiej Brytanii i mają swoje siedziby w sąsiednich budynkach w Milton Keynes w Wielkiej Brytanii, więc są zobowiązane co roku publikować raporty finansowe, na podstawie których powstało to opracowanie.
W 2021 roku Red Bull rozpoczął własny program silnikowy zakładając spółkę Red Bull Powertrains, która w 2022 roku funkcjonowała już pełną parą. W maju 2022 roku uruchomili drugą spółkę pod nazwą „Red Bull Powertrains 2026”, aby odróżnić działalność związaną z pracami nad jednostką napędową na sezon 2026 z bieżącą obsługą silników, które otrzymują od Hondy. To wprowadziło dodatkowe zamieszanie w wynikach finansowych. Dane dotyczące spółek silnikowych Red Bulla omówię za kilka dni, pomijam je w tym podsumowaniu. Red Bull ma jeszcze zespół AlphaTauri, ale on działa we Włoszech i dane finansowe są składane do tamtejszego urzędu. AlphaTauri mocno kooperuje z Red Bull Technology, kupuje od tej spółki komponenty i wynajmuje tunel aerodynamiczny.
Red Bull Racing Limited w 100% należy do Red Bull Technology, a Red Bull Technology w całości należy do koncernu Red Bull GmbH. W dalszej części wpisu podam podstawowe informacje finansowe osobno o obu tych spółkach. Wydatki i budżet Red Bull Racing Limited dotyczą tylko bezpośredniej działalności związanej z Formułą 1, ta spółka zajmuje się zarządzaniem zespołem. Jednak faktyczne koszty programu F1 są nieco większe i zawierają się także w części dodatkowych środków, którymi dysponuje Red Bull Technology, ale tutaj nie jesteśmy w stanie ustalić ile faktycznie to jest. Red Bull Technology wykonuje również pewne usługi na rzecz zespołu AlphaTauri i prowadzi usługi inżynierskie zupełnie niezwiązane z F1. Dlatego na podstawie opublikowanych danych nie da się w 100% określić tego ile dokładnie środków zostało przeznaczonych na zespół Red Bull w F1.
Omówienie wyników finansowych Red Bull Technology w 2022 roku
Przychody spółki Red Bull Technology w 2022 roku wyniosły 385,7 mln funtów, co oznacza poprawę o ponad 44 mln w porównaniu do 341,3 mln w 2021 roku. Wynik z 2022 roku jest rekordowy w historii tej spółki. W komentarzu w raporcie czytamy, że za wzrost przychodów odpowiadają głównie zwiększone wpływy od sponsorów, szczególnie chodzi o firmę Oracle, która została ich sponsorem tytularnym na mocy jednego z najwyższych kontraktów w historii F1. Firma zwiększyła bezpośrednie koszty prowadzonej działalności do 300,2 mln funtów z 274,9 mln funtów w 2021 roku. Wzrost był więc niższy niż wzrost po stronie przychodów. Dla tej spółki, to rekordowe koszty działalności, do tej pory najwięcej wydali w 2019 roku – 278,3 mln funtów. W Red Bullu widać to, co również w niektórych innych zespołach, czyli spadek kosztów w 2021 roku, gdy wprowadzono limity budżetowe, a w 2022 roku wzrost, bo zespoły nauczyły się jak przekierowywać środki do innych działalności. Wzrosły wydatki na badania i rozwój o ponad 14 mln do 115,7 mln funtów. Spółka po uwzględnieniu wszystkich opłat i podatków zarobiła na czysto 12,7 mln funtów, czyli o milion mniej niż w 2021 roku. Wynik z 2021 roku był rekordowy w jej historii.
W komentarzu do raportu czytamy, że koszty w 2022 roku wzrosły jedynie w kategoriach nie objętych przez limit budżetowy. Zespół tłumaczy wzrost kosztów przez wyższe pensje kierowców i bonusy za sukcesy, wzrost wydatków na marketing oraz konieczność zapłaty 6,2 mln funtów kary dla FIA za złamanie limitu budżetowego w 2021 roku.
W 2022 roku wzrosły przychody spółki od koncernu Red Bull do 29,6 mln funtów z 25,5 mln funtów w 2021 roku. To w zdecydowanej większości są pieniądze jakie koncern Red Bull dopłaca do budżetu całej firmy. Wynik z 2022 roku jest bardzo dobry, bo jeszcze trzy lata temu było to 60 mln funtów, a dwa lata temu 44,5 mln funtów. Zespół zwrócił koncernowi 11,6 mln funtów w ramach przedwczesnej dywidendy, więc wydatki koncernu netto na utrzymanie tej spółki były mniejsze. Zespół Red Bulla w F1 od lat funkcjonuje w ten sposób, że koncern dokłada do budżetu tyle ile potrzeba. Moim zdaniem, te dopłaty ze strony koncernu są związane głównie z dodatkowymi działalnościami, zakupem części dla AlphaTauri czy inwestycjami, bo sam zespół F1 Red Bull powinien być już finansowo samowystarczalny.
Średnia liczba pracowników w grupie Red Bull Technology w 2022 roku wyniosła 736 osób, czyli spadła z poziomu 773 w 2021 roku i 934 w 2020 roku. Red Bull ograniczył zatrudnienie w głównej spółce z powodu limitu budżetowego, większość z tych ludzi przeszła prawdopodobnie do innych spółek w tym działu silnikowego. Wśród pracowników w 2022 roku był następujący podział: 208 projektantów, 373 osób w dziale wyścigowym i produkcji oraz 155 w administracji. Łączne wydatki na pensje w grupie wyniosły 104,9 mln funtów, a w 2021 roku było to 101,3 mln funtów. Wydali więcej na pensje mimo mniejszej liczby pracowników. To jest skutek premii pod koniec roku za tytuł mistrzowski wśród konstruktorów. Najlepiej zarabiający dyrektor (Christian Horner) otrzymał 8,0 mln funtów, czyli o 3 mln funtów więcej niż rok temu. To pewnie też zasługa premii za sukcesy.
Omówienie wyników finansowych spółki Red Bull Racing w 2022 roku
Działalność omówionej wcześniej spółki jest szersza i wykracza poza F1, tak spółka Red Bull Racing zajmuje się typowo zarządzaniem zespołem F1. W 2022 roku odnotowała przychody w wysokości 278 mln funtów, co było znacznym wzrostem w porównaniu do 238,3 mln funtów w 2021 roku. Bezpośrednie koszty prowadzonej działalności wzrosły o 23 miliony do 253,1 mln funtów. Spółka przyniosła niewielki zysk na poziomie 2 mln funtów, co oznacza poprawę w stosunku do 1,3 mln funtów zysku w 2020 roku. Wzrost kosztów tłumaczą dodatkowymi pozaeuropejskimi wyścigami, a także premiami dla kierowców i pracowników za sukcesy. Wzrost kosztów udało się ograniczyć dzięki dobremu zarządzaniu i małej liczbie awarii i kraks. Wpływy wzrosły głównie dzięki sponsorom.
Zatrudnienie w tej spółce spadło o dwie osoby do 50 pracowników. Spółka od wielu lat ma między 50 a 60 pracowników. Na pensje pracowników przeznaczyli 19,3 mln funtów, czyli znacznie więcej niż 13,7 mln funtów w 2021 roku – efekt premii. Christian Horner zarobił 3,4 mln funtów, ale ta kwota wlicza się do podanych zarobków w głównej spółce.
Wszystkie dane finansowe czy związane z zatrudnieniem tej spółki zawierają się w danych na główną spółkę Technology, którą omówiłem więcej. Red Bull stosuje taki podział, aby móc rozdzielić dane dotyczące typowo zespołu F1 i pozostałej działalności, ale jak udało mi się dowiedzieć jakiś czas temu, realny budżet zespołu F1 jest większy niż wynika to z wyników finansowych spółki Red Bull Racing.
Dodatkowe ciekawostki i szczegóły z raportów pozostałych spółek
Red Bull podał, że sukces sportowy w 2022 roku przełożył się na rekordowy ekwiwalent reklamowy dla ich marki i sponsorów. W 2022 roku byli pokazywani przez 22,1% czasu antenowego, najwięcej w stawce.
Zajmująca się różnymi projektami inżynierskimi spółka Advanced Technologies w swoim pierwszym niepełnym roku miała 6,8 mln funtów przychodów i 0,4 mln funtów zysku. Ta spółka pracuje nad super-samochodem RB17, mają mieć także dodatkowych klientów i spodziewają się sporego rozwoju w kolejnych latach. Aktualnie zatrudniają 70 osób. W 2022 roku zajmowali się: samochodami wyścigowymi napędzanymi wodorem, motocyklami wyścigowymi, wyczynowymi rowerami, łodziami sportowymi i balonami na gorące powietrze.
Zajmująca się dodatkowymi usługami dla innych spółek, firma Red Bull Advanced Services miała od maja 2022 roku 3,6 mln funtów przychodów i minimalny zysk. Firma zatrudniała 31 osób z administracji i wsparcia. Nie podają czym konkretnie się zajmują, ale to mogą być np. usługi marketingowe albo informatyczne.
Perspektywy finansowe dla Red Bulla na 2023 rok i kolejne
Red Bull w 2022 roku został mistrzem świata konstruktorów, więc w 2023 roku otrzyma wyższą premię od Liberty Media o około 10 milionów dolarów. W 2023 roku jeszcze zwiększyli liczbę sponsorów, jak podawali na początku roku mają sprzedane wszystkie miejsca na bolidzie. Szykuje się bardzo dobry rok pod względem finansowym i nic nie wskazuje na to, że kolejne będą słabsze. Red Bull mocno będzie rozwijał działalności inżynieryjne poza F1, co początkowo będzie sporo kosztować, ale później będą zarabiać. Produkują np. super-samochód Red Bull RB17. Powstanie 50 sztuk po 5 mln funtów każda – wszystkie są zamówione. Planują więcej inwestycji w swoim kampusie w Milton Keynes, gdzie za kilka lat ma ruszyć również budowa tunelu aerodynamicznego. To byłby wydatek rzędu kilkudziesięciu milionów funtów.
Koncern Red Bull głównie finansuje fabrykę silnikową, a także zespół AlphaTauri. Juniorska stajnia jest zbyt kosztowna, dlatego w 2024 roku ma się zmienić jej nazwa i pozyska więcej sponsorów. Da się zauważyć, że nowe kierownictwo koncernu nie będzie już nieograniczenie dosypywać pieniędzy do budżetów, ale tu nie ma zagrożenia, bo główny zespół powinien być już samowystarczalny i będzie przynosił zyski.
Informacje o innych wynikach finansowych zespołów Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Budżet. Tam też znajdziecie zbiorcze porównania oraz felietony dotyczące budżetów w F1.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: