Siedem lat minęło odkąd w Internecie pojawił się poświęcony Formule 1 blog CyrkF1. Jak co roku z okazji urodzin zapraszam na krótkie podsumowanie oraz zapowiedź planów na przyszłość.
Krótka historia bloga
Blog CyrkF1 pojawił się w Internecie 20 września 2012 roku, a więc siedem lat temu, wtedy opublikowałem na nim debiutancki wpis z przywitaniem. Blog przez pierwszy rok był obecny pod innym adresem w domenie wordpress.com, a od sześciu lat znajduje się w obecnym miejscu: CyrkF1.pl. Do tej pory blog miał trzy wersje graficzne, a obecna funkcjonuje od końca 2015 roku. Cały czas samodzielnie zajmuję się pisaniem i prowadzeniem bloga. Wyjątkiem są kwestie techniczne i graficzne, bo tutaj nieoceniona jest pomoc Przemka. Obecny oraz wcześniejszy wygląd strony, to jego zasługa.
Podsumowanie minionego roku
Minione 12 miesięcy w świecie Formuły 1 w Polsce, to okres zwiększonego zainteresowania z uwagi na Roberta Kubicę. Odczułem to we wzroście statystyk, ale nie wydaje mi się, aby akurat ten efekt był znaczący. Na blogu bez zmian skupiam się na całej Formule 1, a nie tylko na jednym kierowcy, więc kibice szukający informacji o Kubicy raczej nie wybierają w tym celu akurat tego bloga. Ostatni rok to także o wiele większa konkurencja, bo temat F1 jest podejmowany chętnie przez duże media, intensywniej działają inne strony internetowe o F1 oraz sportach motorowych, a dodatkowo bardzo mocno rozwinęły się Vlogi.
Statystyki dotyczące CyrkuF1 rosną regularnie od samego początku. W ciągu ostatniego roku ten trend był kontynuowany, ale wzrosty nie były już bardzo duże. Największy wzrost odsłon odnotowałem w okresie bezpośrednio przed startem tego sezonu (tygodnie z prezentacjami i testami). W trakcie sezonu 2019 wyniki są bardzo podobne do tych rok wcześniej, niektóre miesiące są lepsze, a inne gorsze. Ogółem ten rok dla bloga będzie najlepszy pod względem liczby odsłon. Wynik za cały ubiegły rok patrząc na obecne wyniki powinno udać się wyrównać w okolicy połowy października.
W mediach społecznościowych odnotowałem spore wzrosty zarówno w liczbie polubień profili oraz interakcji. Trochę więcej czasu poświęcam na prowadzenie profilu na Facebooku i widać efekty. Profil bloga na Twitterze pełni funkcję typowo informacyjną o nowych i aktualizowanych wpisach na blogu.
Format bloga nie zmienił się w czasie ostatniego roku. Stawiam cały czas na dłuższe teksty, z których wiele przekracza 1000 słów, a zdarzają się też takie na ponad 2000 słów. Nie kopiuję informacji z zagranicznych serwisów, większość tekstów to moje autorskie felietony i podsumowania. Dzięki temu, że blog funkcjonuje już dłuższy czas, to mam w bazie danych sporo informacji np. o finansach i frekwencji, więc mogę przygotowywać różne zestawienia. Wiem także skąd czerpać dodatkowe informacje. Pewne tematy związane z F1 podejmowane są tylko przeze mnie, mam tu na myśli kwestie finansowe, techniczne czy statystyki. Oczywiście nie wszystkie publikowane przeze mnie teksty są długie i w pełni autorskie. Reaguję także na bieżące wydarzenia w F1, kontrakty, plotki itp.
Jeżeli chodzi o kwestie techniczne związane z funkcjonowaniem strony, to w ostatnim roku niewiele się działo. Nowością jest tylko formularz do różnego typu konkursów. Poza tym były standardowe aktualizacje i drobne zmiany niezauważalne dla czytelników.
Rok temu około 50% odsłon strony pochodziło z urządzeń mobilnych, a teraz ta wartość momentami przekracza 67%, to pokazuje jak zmienia się Internet i przyzwyczajenia czytelników. Minus tej sytuacji jest taki, że osoby korzystające ze smartfonów zwykle tylko czytają, a już nie komentują. Liczba komentarzy za to mocno urosła na Facebooku, co również jest efektem zmian przyzwyczajeń.
Siedem lat w liczbach
- 2 950 wpisów
- 27 500 komentarzy
- Blog ma obecnie około 2 miliony odsłon rocznie
- Liczba odsłon z urządzeń mobilnych zbliża się do poziomu 67%
- Ponad 7 200 polubień na Facebooku
- Ponad 2 200 polubień na Twitterze
Plany na najbliższe miesiące
Wkrótce miną cztery lata odkąd możecie czytać i oglądać blog w takiej wersji. Zmiany jakie dokonują się w Internecie, a także zmiany przyzwyczajeń użytkowników sprawiają, że strona zaczyna robić się przestarzała. Są pewne rzeczy które podobają mi się w innych miejscach w Internecie, są też takie które zwiększyłyby funkcjonalność strony oraz poprawiły komfort korzystania z niej na urządzeniach mobilnych. Z tych powodów planuję spore zmiany i wdrożenie zupełnie nowego motywu graficznego. Dla bloga będzie to już czwarta odsłona graficzna. Nie oczekujcie wprowadzenia tych zmian szybko, realny termin to okres zimowej przerwy od Formuły 1. Planuję też równolegle zmienić trochę moje podejście do samych treściach jakie tu publikuję. Doszedłem z pewnymi rzeczami do ściany i żeby się rozwijać, to muszę ewoluować.
Jeżeli ktoś na uwagi lub pomysły na zmiany na blogu, to zapraszam do dzielenia się nimi w komentarzach.
Media społecznościowe
Zachęcam jak zawsze do odwiedzania profili bloga w mediach społecznościowych na Facebooku (Link) oraz Twitterze (Link). Na blogu koncentruję się na dłuższych wpisach, dlatego wiele informacji podaję tylko na Facebooku i Twitterze. Mam jeszcze osobiste konto na Twitterze (Link), gdzie najszybciej i najczęściej piszę o nowościach F1. Tam też najłatwiej się ze mną skontaktować.
Jeżeli ktoś chce w jakiś sposób mi pomóc, to są na to dwie możliwości. Pierwsza z nich to klikanie w reklamy, bo to oznacza dla mnie przychód. Reklamy na stronie są nieinwazyjne i niczego nie zasłaniają. Drugi sposób, to pomoc w promocji bloga poprzez udostępnianie lub zamieszczanie linków do tekstów w innych miejscach w Internecie. Nie chodzi mi tutaj w żadnym wypadku o spamowanie na konkurencyjnych stronach itp., ale o np. używanie linków do tekstów z bloga jako argumentów w dyskusjach.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: