Algarve International Circuit to tor wyścigowy położony w miejscowości Portimão w Portugalii. Historia i charakterystyka toru Algarve International Circuit. Dane techniczne i schemat toru w Portimão. Historia GP Portugalii Formuły 1.
Historia i podstawowe informacje o torze Algarve International Circuit
W 2008 roku w w miejscowości Portimão w Portugalii za 195 mln euro wybudowano nowoczesny kompleks, którego głównym elementem jest tor wyścigowy Algarve International Circuit. Poza głównym torem wyścigowym w jego skład wchodzi również tor kartingowy, park technologiczny, pięciogwiazdkowy hotel, obiekty sportowe oraz apartamenty. Tor posiada najwyższe homologacje od FIA i FIM, a więc może organizować wyścigi Formuły 1 oraz MotoGP, a także wszelkich innych klas samochodowych i motocyklowych. Tor został zaprojektowany przez biuro architektoniczne Arquitectos, należące do Ricardo Pina. Przed wizytą Formuły 1 w 2020 roku wymieniono nawierzchnię, a za te prace odpowiadała znana firma Dromo. Wymiana nawierzchni zmieniła w pewnym stopniu charakterystykę tego obiektu, co zauważyli kierowcy, którzy jeździli na tym torze wcześniej.
Jest to nowoczesny tor oferujący łącznie 32 konfiguracje, na którym mogą odbywać się wyścigi wszelkich serii samochodowych i motocyklowych. Formuła 1 na potrzeby wyścigu używa konfiguracji „GP Circuit” liczącej 4 653 metry. W tej konfiguracji wykorzystuje się bardzo szybki zakręt numer jeden. Pierwotnie zakładano, że w głównej konfiguracji wykorzystany zostanie inny, wolny wariant tego zakrętu. Ta konfiguracja również nazywa się „GP Circuit” i liczy 4 692 metry. Gdy Formuła 1 po raz pierwszy odwiedziła ten tor w 2009 roku podczas przedsezonowych testów, to wykorzystywano konfigurację z wolnym pierwszym zakrętem. Inne samochodowe serie wyścigowe zwykle również korzystają z układu z wolnym pierwszym zakrętem.
Na torze organizuje się wiele wyścigów oraz testów, jednak dopiero w 2020 roku odbyły się na nim zawody królewskich kategorii samochodowych i motocyklowych: Formuła 1 i MotoGP.
Schemat toru Algarve International Circuit w Portugalii
Charakterystyka toru Algarve International Circuit w Portugalii
Tor Algarve International Circuit składa się z bardzo zróżnicowanych zakrętów, co w połączeniu z dużymi różnicami poziomów sprawia, że jazda po nim jest porównywana do kolejki górskiej. Kilka zakrętów z uwagi na znaczne podjazdy i zjazdy jest ślepych dla kierowców, więc bardzo ważne jest odpowiednie poznanie toru. W Formule 1 jest jedno bardzo dobre miejsce do wyprzedzania w zakręcie numer jeden, skutecznie można również atakować w zakręcie numer pięć.
Samochód bezpieczeństwa wyjechał tylko raz w trakcie zawodów w 2021 roku.
Dane techniczne toru Algarve International Circuit
Długość nitki toru w konfiguracji F1: 4,653 km
Liczba okrążeń wyścigu F1: 66
Dystans wyścigu F1: 306,8 km
Liczba zakrętów: 15 (w tym 6 lewych i 9 prawych)
Kierunek jazdy: zgodnie z wskazówek zegara
Przewyższenie: 29 m
Pojemność trybun: 100 000 kibiców
Szerokość toru: powyżej 14 metrów
Długość głównej prostej: 969 metrów
Maksymalne przeciążenie w F1: 4,9 G w zakręcie numer 7
Długość alei serwisowej, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości: 473
Liczba stref DRS: dwie, między zakrętami 15 i 1 oraz 4 i 5 z osobnymi punktami detekcji
Odległość od pierwszego pola startowego do hamowania po starcie: 300 metrów
Przyczepność limitowana na: przedniej osi „front limited”
Procent wyścigów z wyjazdem samochodu bezpieczeństwa w obu edycjach zawodów F1 (sezony 2020 – 2021): 50%
Najszybsze okrążenia na torze Algarve International Circuit
Formuła 1 rywalizowała na tym torze tylko jeden raz, więc rekordy pochodzą z 2020 roku.
Najlepszy czas uzyskany w kwalifikacjach – 1:16,466 – Valtteri Bottas – Mercedes – 2020 rok
Najlepszy czas uzyskany w wyścigu (oficjalny rekord toru) – 1:18,750 – Lewis Hamilton – Mercedes – 2020 rok
Informacje o torze Algarve International Circuit od Pirelli:
Pirelli określa charakterystykę każdego toru w kalendarzu Formuły 1 w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznacza najmniej, a 5 najwięcej. Te liczby określane są na przestrzeni całego sezonu, a więc np. w przypadku poziomu docisku aerodynamicznego tor Monza dostaje w tej skali 1, a tor Hungaroring 5.
Trakcja: 4
Hamowanie: 4
Przeciążenia boczne: 3
Obciążenie opon: 4
Poziom docisku aerodynamicznego: 4
GP Portugalii Formuły 1
Wyścig o GP Portugalii zadebiutował w kalendarzu Formuły 1 w 1958 roku na torze ulicznym w Porto. Na tym obiekcie odbył się jeszcze wyścig w 1960 roku. W 1959 roku GP Portugalii zorganizowano na torze Monsanto. Formuła 1 powróciła do Portugalii w 1984 roku na zmodernizowany tor Estoril. Na tym obiekcie odbyło się łącznie 13 wyścigów w latach 1984 – 1996. Po 24 latach przerwy F1 wróciła do Portugalii na tor Algarve International Circuit w 2020 roku.
Charakterystyki, dane techniczne i schematy innych torów z kalendarza Formuły 1 znajdziecie na blogu pod tym linkiem w specjalnej kategorii artykułów.