Bolidy Formuły 1 ważą prawie 800 kg w 2022 roku i praktycznie wszyscy na to narzekają. Dlaczego waga bolidów F1 jest tak duża i czy FIA wraz z Liberty Media chcą coś z tym zrobić?
Jeszcze w 2021 roku minimalna waga bolidów F1 wynosiła 752 kg. Przed sezonem 2022 z powodu rewolucji technicznej była ona kilkukrotnie podwyższana. Po wprowadzonej w ostatniej chwili zmianie regulaminu technicznego (na kilka dni przed startem sezonu) podwyższono minimalną wagę bolidów F1 o kolejne 3 kg do 798 kg, bo niemal wszystkie zespoły (poza Alfą Romeo) miałyby znaczącą nadwagę. Niektóre samochody na starcie sezonu 2022 miały ważyć nawet o 20 kg więcej niż regulaminowe minimum. Biorąc pod uwagę, że każde 10 kg, przekłada się na spadek tempa o mniej więcej 0,3 sekundy na okrążeniu, to był i wciąż jest to duży problem. Wiele zespołów postanowiło zrywać część farby z samochodów, aby oszczędzić kilkaset gramów. Niektórzy kierowcy jeżdżą w wyścigach bez butelki z napojem, albo nie jest ona zapełniana w całości. W 2022 roku praktycznie wszystkie zespoły poświęcają wiele środków na to, aby odchudzić swoje samochody, a tym samym poprawić tempo. Dalszy wzrost wagi minimalnej nie będzie popularną decyzją, bo przekroczenie 800 kilogramów byłoby bardzo niekorzystne wizerunkowo. Formuła 1 doszła do ściany i teraz powinna skupić się na tym, jak ten trend odwrócić.
Dlaczego bolidy F1 ważą prawie 800 kg w 2022 roku?
Waga minimalna bolidu w F1 w 2022 roku wynosi 798 kg. Ta wartość dotyczy łącznej wagi samochodu wraz z kierowcą i wszystkimi płynami, nie zalicza się do niej jedynie paliwa. Na starcie wyścigu wraz z paliwem samochody ważą ponad 900 kg. Na minimalną wagę całego bolidu składa się kilka innych elementów, które mają narzucone własne limity lub nie ma istotnych możliwości zmniejszenia ich wagi.
Od 2019 roku w F1 obowiązuje minimalna waga kierowcy (wraz z kaskiem, kombinezonem, fotelem), która wynosi 80 kg. Jeżeli jakiś kierowca jest lżejszy, to pod jego fotelem instaluje się balast.
Od 2021 roku zwiększono minimalną wagę jednostki napędowej ze 145 do 150 kg, ta zmiana miała na celu zmniejszenie kosztów poprzez rzadsze korzystanie z egzotycznych i droższych materiałów. Niektóre z komponentów składających się na całą jednostkę napędową mają ustalone własne wagi minimalne. W latach 2014 – 2020 jednostka napędowa musiała ważyć 145 kg, więc zmiana w 2021 roku była jedyną odkąd wprowadzono hybrydowe silniki V6 Turbo.
Łączna masa układu napędowego i elementów zmiany biegów musi wynosić co najmniej 22 kg. Nie jest to cała skrzynia biegów, jej łączna waga jest większa.
Komplet czterech opon Pirelli wraz z felgami i kołpakami waży 78 kg. Jedno przednie koło waży 18 kg, a tylne 21 kg (tylne koła są szersze). Wartość pochodzi z wypowiedzi Mario Isoli z Pirelli z grudnia 2021 roku – Źródło.
Łączna waga monokoku, stref zderzeniowych i innych powiązanych elementów jest szacowana na 100 kg. Zespoły nie mają tutaj istotnego pola manewru, bo bolid musi przechodzić testy zderzeniowe, a te zostały dodatkowo zaostrzone przed sezonem 2022. Dodatkowo tego typu elementy są projektowane na wiele miesięcy przed startem sezonu i w trakcie rywalizacji zespoły ich nie zmieniają. W obecnej erze limitów budżetowych zmiana projektu monokoku w trakcie sezonu byłaby zbyt kosztowna. Stosowany od 2018 roku pałąk ochronny Halo waży 7 kg.
Wszystkie wymienione powyżej elementy ważą łącznie 430 kg. To oznacza, że reszta elementów samochodu waży 368 kg. Zespoły chcąc obniżyć wagę samochodu mogą działać praktycznie tylko w tym obszarze. Dodatkowo muszą pamiętać o tym, że musi być utrzymany stosunek masy samochodu między przodem a tyłem, więc trzeba odchudzać konstrukcję równomiernie.
Dlaczego bolidy F1 są o 46 kg cięższe w 2022 roku?
Wprowadzenie nowych samochodów doprowadziło do wzrostu wagi minimalnej z 752 kg do 798 kg. Wpływ miały na to nowe koła z 18-calowymi felgami i nowymi kołpakami (dodatkowe 13,8 kg). Zmodyfikowany układ hamulcowy to niecałe 3 kg dodatkowej masy. Główną przyczyną faktu, że bolidy są znacznie cięższe w 2022 roku jest zaostrzenie testów zderzeniowych, co wymusiło wzmocnienie monokoku i innych elementów konstrukcyjnych. Kolejną przyczyną jest chęć ograniczenia kosztów poprzez rzadsze używanie egzotycznych, lekkich ale i drogich materiałów. Gdyby budżety nie były limitowane, to bogatsze zespoły wytwarzałyby więcej komponentów z bardziej lekkich materiałów. Wprowadzono także więcej standardowych elementów, które z zasady są cięższe.
Czy jest szansa na zmniejszenie wagi bolidów F1 w przyszłości?
Kilkanaście lat temu bolidy F1 ważyły 605 kilogramów, a teraz jest to 798 kg. Obecne samochody są znacznie większe i cięższe. W Formule 1 panuje powszechna chęć na odwrócenie tego trendu i zmniejszenie oraz odchudzenie bolidów, ale to nie będzie proste. Realnie stanie się to dopiero w 2026 roku, gdy planowana jest kolejna rewolucja techniczna połączona z wprowadzeniem nowych jednostek napędowych. Nie ma kierowcy, który nie narzekałby na nadmierną wagę, a szczególnie otwarcie mówią o tym ci, który pamiętają czasy, gdy bolidy ważyły niemal 200 kg mniej. Nawet oglądając relację z zawodów F1 w telewizji widać, że współczesne bolidy nie są tak zwinne w zakrętach i szykanach jak dawniej.
Obecne bolidy mają ustalony regulaminem maksymalny rozstaw osi wynoszący 360 cm. Skrócenie rozstawu osi i zmniejszenie samochodów to najprostszy sposób na zmniejszenie masy całej konstrukcji. Wtedy wszystkie elementy mogłyby być mniejsze, a tym samym lżejsze. Można byłoby także odchudzić wszelkie elementy dotyczące bezpieczeństwa, bo im lżejszy samochód, to tym mniejsze siły działają na niego w trakcie kraks, więc taki ruch jest możliwy.
Jeżeli nowe jednostki napędowe, które zostaną wprowadzone w 2026 roku będą mniejsze i lżejsze, a dodatkowo zmniejszony zostanie rozmiar samochodów, to możemy liczyć na znaczący spadek masy minimalnej. Nie widzę jednak żadnych szans aby ta wartość spadła poniżej 700 kg. Pamiętajmy, że planowane jest znaczące zwiększenie ilości energii elektrycznej, a to oznacza konieczność instalacji dodatkowych baterii.
Więcej informacji o technicznych aspektach F1, można znaleźć w kategorii Technika w Formule 1.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: