Esteban Ocon po roku przerwy powróci do Formuły 1 w 2020 roku. Francuz podpisał dwuletnią umowę z zespołem Renault, gdzie będzie partnerem Daniela Ricciardo. Nico Hulkenberg musi szukać nowego zespołu.
Esteban Ocon podpisał dwuletnią umowę z Renault, która łączy go z tym zespołem do końca sezonu 2021. Przy okazji widzimy, że Renault planuje pozostać w F1 na dłużej, czyli nie planuje (przynajmniej w teorii) odejścia z F1 po sezonie 2020. Ocon powraca do stajni z Enstone, bo dawniej był członkiem programu rozwojowego Lotusa oraz rezerwowym kierowcą Renault w 2016 roku. W komunikacie prasowym Renault nie ma o tym wzmianki, ale wszystko wskazuje na to, że Ocon zerwie swoje umowy wiążące go z zespołem Mercedesa. Tylko taki ruch gwarantował mu podpisanie długiej umowy z innym fabrycznym zespołem Formuły 1. Ocon należał do programu rozwojowego Mercedesa, który zapewnił mu jazdę w F1 przez 2,5 sezonu, ale powiązania z tym zespołem zablokowały mu możliwość jazdy w sezonie 2019 w zespołach niepowiązanych z niemieckim producentem. Ocon wypełnił swoje zobowiązania kierowcy rezerwowego i etatowego Mercedesa do końca tego sezonu, a potem przejdzie do Renault. To także wskazówka, że Mercedes nie planuje go zatrudnić na 2021 rok.
Ocon w 2020 roku będzie w Renault partnerem Daniela Ricciardo, który ma umowę na sezon 2020. To ciekawe zestawienie, bo dla obu kierowców bardzo ważne będzie to, aby wyjść z wewnętrznego pojedynku zwycięsko, gdyż będzie to miało wpływ na ich przyszłość. Sezon 2021 to otwarta karta na rynku transferowym w F1, a obaj kierowcą są na takich etapach swoich karier, że słabszy sezon przekreśli ciekawsze perspektywy.
Renault od dawna chciało zatrudnić Ocona i teraz im się to wreszcie udało. Będą mieć francuskiego kierowcę, co dla nich jest bardzo korzystne marketingowo. Do tego możemy być pewni, że jego pensja będzie wyraźnie niższa od zarobków Hulkenberga, a to jest dla nich bardzo ważne, bo za dużo zapłacili Danielowi Ricciardo, a wyniki sportowe (a co za tym idzie premie od FOM i sponsorów) nie tylko się nie poprawiły, ale i pogorszyły. Dlatego budżet Renault jest bardzo napięty.
Esteban Ocon to duży talent, momentami porównywany z Verstappenem (wygrał z Holendrem rywalizację w 2014 roku w europejskiej serii F3). W Formule 1 pokazywał się z dobrej strony, ale do tej pory nie było w jego wykonaniu przełomu w wynikach. Renault w teorii powinno mu zapewnić bolid zdolny do regularnego punktowania, a to da mu szansę się wykazać.
Nico Hulkenberg musi szukać nowego zespołu
Renault w swoim komunikacie (Źródło) poświęciło sporo miejsca Nico Hulkenbergowi, który odchodzi z zespołu. Niemiec został zwolniony po trzech sezonach spędzonych w tej stajni. Oczywiście słowo „zwolnienie” nie pada w tym komunikacie. Cyril Abiteboul dziękuje Hulkenbergowi za współpracę i pomoc w rozwoju jaką wniósł w ten zespół. Jego umowa po tym sezonie wygasała i podjęli decyzje o zmianie składu. Liczą, że do końca sezonu Hulkenberg będzie prezentował wysoką formę.
Sam Hulkenberg w swoich mediach społecznościowych żałuje, że przygoda z Renault kończy się po tym sezonie, szczególnie że nie wykonali zakładanych celów. Niemiec mówi również, że wybór kierowców nie dotyczy tylko kwestii sportowych, ale również wielu innych czynników. Hulkenberg chce maksymalnie wykorzystać pozostałe wyścigi w tym sezonie. Co do kolejnego roku, to jest pewny, że znajdzie dobre rozwiązanie, ale w tym momencie nie ma nic do ogłoszenia. Dziennikarzom na torze powiedział, że spodziewał się takiej decyzji od Węgier, a kwestia jego przyszłości rozstrzygnie się w ciągu kilku tygodni.
Tak naprawdę jedyną opcją dla Hulkenberga w Formule 1 jest zespół Haas. W czwartek na torze Spa-Francorchamps, szef Haasa powiedział, że mają trzech kandydatów: Ocon, Hulkenberg i Grosjean na 2020 rok. Ocon już z tej listy wypadł, więc zostało dwóch. Kevin Magnussen ma umowę na 2020 rok. Haas chce mieć doświadczonego kierowcę na drugim fotelu. Jeżeli w decyzji nie będą decydować czynniki finansowe (Hulkenberg nie ma sponsorów i nieźle zarabia), to powinien tam być faworytem. Gdyby stracił tę okazję, to trudno mu będzie utrzymać się w F1. Może jeszcze liczyć na coś w Red Bullu, albo Alfie Romeo, ale te opcje są bardzo niepewne.
Aktualizacja 31.08.2019 r.
Mercedes od 1 stycznia 2020 roku traci wszelkie związki z Oconem, Francuz będzie w pełni kierowcą Renault. W jego umowie ma być również zapis o opcji przedłużenia na sezon 2022. Do końca bieżącego roku Ocon będzie pracował w Mercedesie, ale możemy być pewni, że odsuną go od wiedzy na temat kolejnego sezonu. Menadżerem Ocona pozostanie Toto Wolff.
Alain Prost w Cala+ ujawnił, że Renault oferowało Hulkenbergowi roczną umowę, ale on chciał kontrakt na dwa lata. Można z tego wyczytać, że to nie zespół zrezygnował z Hulkenberga i postawił na Ocona, a rozmawiali z oboma i wybrali najlepszą dla nich opcję.
Pełne informacje na temat składów wszystkich zespołów oraz długości obecnych umów poszczególnych zawodników są dostępne pod tym linkiem.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: