Zapraszam na tradycyjne, statystyczne podsumowanie wyścigu Formuły 1 z cyklu „Garść statystyk” po GP Austrii 2017. Dlaczego Bottas zostanie mistrzem świata? Kiedy ostatni raz Raikkonen pokonał w wyścigu Vettela? Ile razy Alonso dojechał do mety w Austrii? Na te pytania i nie tylko, znajdziecie odpowiedź w tym podsumowaniu.
Valtteri Bottas wygrał wyścig F1 po raz drugi w sezonie i w karierze.
Valtteri Bottas zanotował drugie Pole Position w sezonie i w karierze.
Do tej pory każdy Fin mający więcej niż jedno zwycięstwo w Formule 1 zostawał w pewnym momencie kariery mistrzem świata.
Sebastian Vettel zanotował 93. podium w karierze. Brakuje mu czterech kolejnych aby dogonić zajmującego czwarte miejsce w tej klasyfikacji Fernando Alonso.
Sebastian Vettel wywalczył podium w 23. różnych Grand Prix i na 25. różnych torach. Daje mu to odpowiednio miejsce czwarte i szóste w tych zestawieniach. Liderem w liczbie miejsc na podium w rożnych Grand Prix jest Michael Schumacher – 25, a na różnych torach Alain Prost – 29.
Vettel zanotował po raz 77. w karierze pierwszy rząd na starcie. To piąte miejsce w tej klasyfikacji.
Pierwszy raz w tym roku Hamilton lub Vettel nie prowadzili chociaż przez jedno okrążenie w wyścigu. W GP Austrii na prowadzeniu byli tylko Bottas i Raikkonen.
Daniel Ricciardo ma już 23 miejsca na podium w karierze. To ten sam rezultat co James Hunt, Jaques Villeneuve i Michele Alboreto.
Daniel Ricciardo po raz pierwszy w karierze zanotował pięć miejsc na podium z rzędu. W obecnej stawce tylko Raikkonen, Alonso, Hamilton i Vettel mogą pochwalić się taką serią w swoich karierach.
Lewis Hamilton po raz 36. w karierze zanotował najszybsze okrążenie w wyścigu. Umocnił się na czwartym miejscu w tym zestawieniu.
Lewis Hamilton po raz pierwszy od początku sezonu 2014 zanotował dwa wyścigi z rzędu bez podium.
Kimi Raikkonen ostatni raz dojechał do mety na wyższej pozycji niż Sebastian Vettel w GP Singapuru 2016, czyli 15 Grand Prix temu.
Romain Grosjean wywalczył najlepsze miejsce w sezonie dla siebie i zespołu Haas – szósta pozycja na mecie.
Sergio Perez pierwszy raz awansował do Q3 w kwalifikacjach przed GP Austrii i pierwszy raz pokonał w nich zespołowego partnera.
Lance Stroll w swojej karierze zdobył więcej punktów w Formule 1 niż Marcus Ericsson, Pascal Wehrlein, Jolyon Palmer i Stoffel Vandoorne razem wzięci.
Jolyon Palmer pierwszy raz w tym roku pokonał w wyścigu Nico Hulkenberg w sytuacji, gdy obaj dojechali do mety.
Palmer wciąż pozostaje bez punktów w tym roku. W Austrii zabrakło mu dwóch sekund do czołowej dziesiątki. W tym roku już trzy razy kończył wyścig na 11. pozycji.
Fernando Alonso w barwach McLarena nie ukończył jeszcze wyścigu o GP Austrii. Ogółem Hiszpan wystartował do sześciu wyścigów w tym kraju i tylko raz dojechał do mety – 2014 rok i piąte miejsce.
Max Verstappen jest tegorocznym niechlubnym rekordzistą. Przejechał tylko 277 okrążeń w wyścigach, co daje mu ostatnie miejsce w tegorocznej stawce (nie liczę Buttona i Giovinazziego, którzy jeździli w ramach zastępstwa). Dla porównania Sebastian Vettel i Lewis Hamilton jako jedyni przejechali komplet okrążeń – 558.
Max Verstappen nie ukończył pięciu wyścigów w tym roku. Dwukrotnie wypadł po kolizji na pierwszym okrążeniu, a trzykrotnie po awariach na 10, 11 i 12 okrążeniu.
Max Verstappen piąty raz w tym roku startował do wyścigu z piątego pola.
Mercedes jest pierwszym zespołem, który zanotował cztery zwycięstwa z rzędu w GP Austrii.
Valtteri Bottas wywalczył 80. Pole Position dla zespołu Mercedesa. Mercedes w tym zestawieniu zajmuje piąte miejsce za Ferrari, McLarenem, Williamsem i Lotusem.
Kierowca Ferrari (Sebastian Vettel) prowadzi w klasyfikacji generalnej kierowców od dziewięciu kolejnych wyścigów. Poprzednio taka seria była w 2004 roku, gdy Michael Schumacher prowadził przez cały sezon – 18 wyścigów.
Po raz ostatni zawodnik zespołu Force India nie ukończył wyścigu F1 przez awarię mechaniczną w GP Austrii 2016, czyli równy rok temu.
Pierwszy raz w tym roku obaj kierowcy Williamsa punktowali razem w jednym wyścigu.
Oba samochody Williamsa odpadły w Q1 po raz pierwszy od GP Wielkiej Brytanii 2014.
Zawodnik McLarena (Hamilton) ostatni raz prowadził w klasyfikacji kierowców równo 100 Grand Prix temu, po GP Kanady 2012.
Kierowcy Toro Rosso sześciokrotnie na osiem startów nie ukończyli GP Austrii.
Na torze przez cały weekend pojawiło się 145 000 kibiców. Szczegóły w osobnym wpisie pod tym linkiem.
Valtteri Bottas pokonał jedno okrążenie toru Red Bull Ring w drodze po Pole Position w czasie 1:04,251. Tylko siedem razy w historii F1 czas dający PP był krótszy. Oczywiście to zależy od długości i układu okrążenia. Najszybsze w historii okrążenie dające PP to 0:58,790 Nikiego Laudy na torze Dijon w 1974 roku (tor miał 3,289 km).
Valtteri Bottas wygrał kwalifikacje z czasem 1:04,251 – to nowe, najlepsze okrążenie przejechane w historii na torze Red Bull Ring. Poprzedni rekord ustanowił Lewis Hamilton w 2016 roku – 1:06,228 . W każdym z tegorocznych wyścigów udało się przejechać najszybsze okrążenie w historii podczas weekendu wyścigowego.
Lewis Hamilton pobił rekord toru Red Bull Ring. Oficjalnie w statystykach Formuły 1 za rekord toru uznaje się najszybsze okrążenie przejechane podczas wyścigu. Nie jest to do końca dobre rozwiązanie, bo czasy osiągane w kwalifikacjach są lepsze. Hamilton w czasie wyścigu przejechał jedno kółko w czasie 1:07,411 i pobił rekord Michaela Schumachera z 2003 roku (1:08,337). W latach 2003 – 2005 mieliśmy najszybsze bolidy w historii F1. W tym roku na każdym z torów do tej pory udało się ustanowić najlepsze okrążenie w ogóle przejechane podczas weekendu F1. Tor Red Bull Ring jest pierwszym na którym kierowcy F1 ścigali się w latach 2003 – 2005 i który do tej pory ma ta samą konfigurację, na którym ustanowiono oficjalny rekord toru w 2017 roku. W Formule 1 tankowano samochody w latach 2003 – 2005 w czasie wyścigu dlatego wtedy różnica między czasami z kwalifikacji i wyścigów była niewielka.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: