Zapraszam na tradycyjne podsumowanie wyścigu Formuły 1 z cyklu „Garść statystyk” po GP Abu Zabi 2018. W ostatnim tego typu podsumowaniu w tym roku można przeczytać o kolejnych rekordach Hamiltona, podsumowaniu osiągnięć kierowców, którzy zegnają się z F1 czy o zakończeniu współpracy Red Bulla z Renault.
Statystyki związane z Lewisem Hamiltonem
Lewis Hamilton wygrał czwarty wyścig Formuły 1 o GP Abu Zabi, jedenasty w tym sezonie oraz 73. w karierze.
Hamilton wygrał 47. wyścig F1 w karierze po starcie z Pole Position.
Hamilton zanotował 51. zwycięstwo od początku sezonu 2014, czyli od momentu początku ery hybrydowych silników V6 Turbo. W tym czasie rozegrano 100 wyścigów.
Hamilton wygrał 11 wyścigów w tym sezonie, czym wyrównał rekord osobisty. Lepsi od niego pod tym względem są tylko Schumacher i Vettel, którzy wygrali w jednym sezonie po 13 wyścigów.
Hamilton został najbardziej utytułowanym zawodnikiem w Abu Zabi – cztery zwycięstwa.
Hamilton zanotował czwarte Pole Position do wyścigu o GP Abu Zabi, jedenaste w tym sezonie oraz 83. w karierze.
Hamilton tylko raz (2013 rok) na dziesięć prób nie startował do wyścigu o GP Abu Zabi z pierwszego rzędu.
Hamilton zanotował 134. podium w karierze.
Hamilton 17 razy stał na podium w 2018 roku. Brytyjczyk po raz trzeci w karierze wywalczył tak dużo miejsc na podium w jednym sezonie. Poza nim tyle podiów w jednym roku wywalczyli po jednym razie Schumacher (2002 rok) oraz Vettel (2011 rok), ale oni dokonali tego w sezonach, gdzie odbyło się mniej wyścigów. Najbardziej wartościowy jest wynik Schumachera, który w 2002 roku stał na podium po każdym z 17. rozegranych wyścigów.
Hamilton jako pierwszy kierowca w historii przekroczył barierę 3 000 punktów. Brytyjczyk zdobył ich do tej pory 3 018. System punktacji zmieniał się w Formule 1 kilkukrotnie dlatego, jeśli przeliczymy wszystkie wyniki z całej Formuły 1 na obecną punktację, to na czele zestawienia będzie Michael Schumacher – 3 890. Hamilton jest drugi z wynikiem 3 368 punktów.
Hamilton zdobył w tym roku 408 punktów. Jest to rekordowy wynik w historii Formuły 1 dotyczący jednego sezonu. Dotychczasowy rekord wynosił 397 – Vettel w 2013 roku. W 2013 roku odbyły się dwa wyścigi mniej, więc średnia punktów w przeliczeniu na jeden wyścig była wyższa w przypadku Vettela.
Statystyki dotyczące pozostałych kierowców
Sebastian Vettel zanotował 111. podium w karierze.
Sebastian Vettel po raz trzeci w tym sezonie, czwarty w Abu Zabi oraz 36. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Vettel zdobył najwięcej punktów w jednym sezonie w historii dla kierowców Ferrari – 320.
Max Verstappen zanotował 22. podium w karierze.
Verstappen zanotował 11. podium w tym sezonie.
Poprzednim zawodnikiem Red Bulla, który zdobył co najmniej 11 miejsc na podium w jednym sezonie był Sebastian Vettel, który w 2013 roku 16 razy stawał na “pudle”.
Po raz pierwszy w karierze Verstappen zanotował passę pięciu miejsc na podium z rzędu.
Max Verstappen nie zostanie najmłodszym kierowcą, który wystartował do wyścigu F1 z Pole Position. Ten rekord utrzyma Sebastian Vettel. Szansę na pobicie tego rekordu mają cały czas inni, najmłodsi kierowcy w Formule 1.
Daniel Ricciardo w 2018 roku wygrał dwa wyścigi F1 i poza tym ani razu nie stał na podium. Australijczyk został pierwszym kierowcą od czasu Jochena Rindta w 1970 roku, który podczas jednego sezonu zanotował więcej niż jedno zwycięstwo i ani jednego dodatkowego podium. Rindt w 1970 roku wygrał pięć wyścigów i były to jego jedyne wizyty na podium w tamtym sezonie.
Ricciardo wystartował w 150. wyścigach F1 w karierze.
Ricciardo wystartował w 100. wyścigach F1 w barwach zespołu Red Bull.
Valtteri Bottas nie wygrał w tym roku ani jednego wyścigu. Poprzednim zawodnikiem Mercedesa, który nie wygrał wyścigu w danym sezonie był Michael Schumacher w 2012 roku.
Bottas w czwartym kolejnym wyścigu finiszował na piątej pozycji.
Po raz pierwszy w wyścigu o GP Abu Zabi punkty zdobył Carlos Sainz.
Kevin Magnussen zdobył pierwsze punkty w Abu Zabi w karierze. Obecnie Duńczyk może się pochwalić punktami na każdym torze na którym startował w Formule 1.
Fernando Alonso zakończył karierę mając na koncie 311 startów w wyścigach F1. Zajmuje drugie miejsce w tym zestawieniu, a przed nim jest tylko Rubens Barrichello. W 2020 roku na prowadzenie w tym zestawieniu wyjdzie Kimi Raikkonen.
Stoffel Vandoorne przegrał z zespołowym partnerem wszystkie sesje kwalifikacyjne w tym sezonie. Jego bilans przeciwko Alonso wyniósł 0:21. Vandoorne nie jest pierwszym kierowcą, który w ten sposób został zdominowany w jednym sezonie przez zespołowego partnera. Rekordowym wynikiem jest za to liczba przegranych kwalifikacji w sezonie. Dotychczasowy rekord został ustanowiony w 2008 roku, gdy Nelson Piquet Jr przegrał 0:18 z… Fernando Alonso.
Kimi Raikkonen wystartował w 151. wyścigu w barwach Ferrari. Więcej razy w barwach jednego zespołu w F1 wystartował tylko Michael Schumacher – 180 wyścigów w Ferrari.
Raikkonen jest pierwszym kierowcą Ferrari, który nie ukończył wyścigu w Abu Zabi.
Esteban Ocon wystartował w 50. wyścigu F1 w karierze.
Sześciu kierowców odchodzi po sezonie 2018 z Formuły 1
Fernando Alonso startował w Formule 1 przez 17 lat. W tym czasie dwukrotnie został mistrzem świata, wygrał 32 wyścigi, 97 razy stanął na podium, 22 razy był najszybszy w kwalifikacjach, a 23 razy wykręcił najszybsze okrążenia w wyścigach. Hiszpan rozpoczął karierę w zespole Minardi, potem jeździł w Renault, McLarenie, ponownie Renault, Ferrari oraz ponownie McLarenie.
Marcus Ericsson stracił miejsce w Formule 1. Szwed zadebiutował w F1 na początku sezonu 2014. Wystartował w 97. wyścigach i zdobył w nich 18 punktów. Jeździł w zespołach Caterham oraz Sauber.
Esteban Ocon stracił miejsce w Formule 1. Francuz zadebiutował w F1 w połowie sezonu 2016. Wystartował w 50. wyścigach i zdobył w nich 136 punktów. Jeździł w zespołach Manor oraz Force India.
Stoffel Vandoorne stracił miejsce w Formule 1. Belg zadebiutował w F1 zastępując niedysponowanego Fernando Alonso podczas GP Bahrajnu 2016. Regularnie startował w sezonach 2017 i 2018. Wystartował w 41. wyścigach i zdobył w nich 26 punkty. Reprezentował tylko barwy McLarena.
Brendon Hartley stracił miejsce w Formule 1. Nowozelandczyk zadebiutował w F1 pod koniec 2017 roku. Wystartował w 25. wyścigach w zespole Toro Rosso oraz zdobył w nich cztery punkty.
Siergiej Sirotkin stracił miejsce w Formule 1. Rosjanin zadebiutował w F1 na początku sezonu 2018. Wystartował w 21. wyścigach w zespole Williams oraz zdobył w nich jeden punkt.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Mercedes jako pierwszy zespół w historii może pochwalić się kwalifikacyjnym dubletem w pięciu kolejnych edycjach jednego wyścigu. W latach 2014 – 2018 pierwszy rząd na polach startowych do GP Abu Zabi zawsze zajmowali kierowcy Mercedesa.
Mercedes zanotował piąte zwycięstwo oraz Pole Position z rzędu w Abu Zabi.
W erze hybrydowych silników V6 Turbo w latach 2014 – 2018 odbyło się 100 wyścigów. Fabryczny zespół Mercedesa wygrał 74 z nich.
Zespół Ferrari wygrał wyścigi F1 na 47. różnych torach, ale nigdy na obiekcie Yas Marina w Abu Zabi.
Dwóch kierowców Ferrari zdobywa punkty w wyścigach w Abu Zabi z wyłączeniem pierwszej (2009 rok) oraz ostatniej (2018 rok) edycji tego Grand Prix
Po raz pierwszy od 2008 roku obaj kierowcy Ferrari zakończyli sezon na podium klasyfikacji generalnej.
Kierowcy Red Bulla wywalczyli łącznie 160 podiów w Formule 1 startując z silnikiem Renault (nazywanym przez trzy lata Tag Heuer).
Po raz pierwszy w erze hybrydowych silników V6 Turbo kierowca Red Bulla zdobył podium w Abu Zabi.
Leclerc wywalczył pierwsze punkty dla zespołu Sauber w Abu Zabi od 2012 roku
Zespół Haas F1 Team zdobył pierwsze punkty w Abu Zabi. Jedynym torem z obecnego kalendarza na którym nie zdobyli nigdy punktów pozostaje Monza.
McLaren nie wygrał wyścigu, ani nie zdobył Pole Position w szóstym kolejnym sezonie. Ten zespół nigdy w swojej historii nie miał tak złej passy.
Silnik Mercedesa zdobył punkty w 196. kolejnym wyścigu. To druga passa w historii za Fordem – 228 wyścigów z punktami w latach 1967 – 1983. Żaden kierowca z silnikiem Mercedesa nie zdobył punktów po raz ostatni w GP Japonii 2008.
Pozostałe ciekawostki
W tym sezonie Hamilton zanotował 17 miejsc na podium, Raikkonen i Vettel po 12, a Verstappen 11. Odbyło się 21 wyścigów.
Hamilton i Vettel po siedem razy stali na podium w wyścigach w Abu Zabi.
W mijającym sezonie dziesięciokrotnie na podium znajdowali się przedstawiciele trzech różnych zespołów – rekord F1.
W tym roku tylko Vettel, Raikkonen i Bottas zawsze awansowali do trzeciego segmentu kwalifikacji.
Po raz szósty w historii F1 w jednym sezonie tylko siedmiu kierowców stanęło na podium. To najniższy tego typu wynik w historii. Pozostałe sezony, gdy było tylko siedmiu kierowców na podium to 2017, 2011, 2002, 2000 i 1992 rok.
Kierowcy tylko czterech zespołów zdobyli podia w 2018 roku. To taki sam wynik jak w 2013 i 2017 roku.
W 2018 roku zespoły wykonały 538 pit-stopów, co daje średnią 25,6 pit-stopu na wyścig.
Podczas GP Brazylii mechanicy Ferrari wymienili wszystkie koła w bolidzie Sebastiana Vettela w 1,97 sekundy – to najszybszy pit-stop w tym roku.
W 2018 roku żaden z kierowców nie zdobył hat-tricka (Pole Position, zwycięstwo oraz najszybsze okrążenie w wyścigu). Ostatni raz taka sytuacja miała miejsce w 2005 roku.
Pierwszy raz w historii F1 każdy kierowca, który wystartował w co najmniej jednym wyścigu w danym sezonie zdobył minimum jeden punkt.
Po raz pierwszy w historii Formuły 1 nie było żadnej zmiany w składach kierowców w trakcie całego sezonu.
W 2018 roku w wyścigach F1 wystartowało łącznie 20. kierowców. To najmniejsza liczba zawodników w jednym sezonie F1 w historii tego sportu.
GP Abu Zabi 2018 było 997. wyścigiem Formuły 1 w historii.
Koniec współpracy Red Bulla z Renault
Po 12 latach zakończyła się jedna z najbardziej owocnych kooperacji zespołu F1 i dostawcy silników. Red Bull był związany z firmą Renault w latach 2007 – 2018 (trzy ostatnie sezony mieli silniki pod oficjalną nazwą Tag Heuer). W tym czasie zespół wystartował w 229 wyścigach. Red Bull przez minione 12 lat wywalczył 59 zwycięstw, 60 Pole Position oraz 160 miejsc na podium. Zostawali mistrzem świata konstruktorów przez cztery sezony z rzędu (2010 – 2013), a Sebastian Vettel w tym samym czasie był mistrzem świata kierowców. Red Bull od kolejnego roku będzie korzystał z silników Hondy.
Dodatkowe nagrody za sezon 2018
Lewis Hamilton już wcześniej zapewnił sobie nagrodę The Pole Position Trophy, przyznawaną za największą liczbę PP w sezonie. Ta nagroda została wprowadzona w 2014 roku. Pierwszym jej zwycięzca był Nico Rosberg, a od 2015 roku wygrywa tylko Hamilton. Brytyjczyk w tym roku 11 razy wygrał kwalifikacje.
Valtteri Bottas wygrał w tym roku nagrodę DHL Fastest Lap Award przyznawaną dla kierowcy, który najwięcej razy w trakcie sezonu wykręci najszybsze okrążenie podczas wyścigów. To pierwsza tego typu nagroda Fina. DHL Fastest Lap Award po raz pierwszy przyznano w 2007 roku. Bottas w tym roku siedmiokrotnie wykręcał najszybsze okrążenia w wyścigach.
Red Bull wygrał tegoroczną nagrodę DHL Fastest Pit Stop Award przyznawaną za najszybsze pit-stopy podczas całego sezonu. Ta nagroda została wprowadzona w 2015 roku, a poprzedni zwycięzcy to Ferrari, Williams i Mercedes. Od 2017 roku zmieniono punktację prowadzącą do wyłonienia zwycięzcy, która jest obliczana w podobny sposób jak przyznaje się punkty w wyścigach.
Czasy okrążeń
Lewis Hamilton przejechał najszybsze okrążenie w historii obecnej konfiguracji toru Yas Marina w Abu Zabi. Hamilton podczas trzeciego segmentu kwalifikacji osiągnął czas 1:34,794. Poprzedni rekord należał do Valtteriego Bottasa, który ustanowił go w zeszłorocznych kwalifikacjach – 1:36,231.
P.S. To nie koniec statystyk na blogu. W przerwie zimowej planuję jeszcze publikację dwóch lub trzech podsumowań. Tradycyjne podsumowania z cyklu „Garść statystyk” powrócą przy okazji GP Australii 2019.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: