Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Abu Zabi 2022″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń, specjalnych nagród i frekwencji na trybunach.
Osiągnięcia kierowców, którzy finiszowali na podium
Max Verstappen po raz trzeci wygrał wyścig o GP Abu Zabi, a także 15. w tym sezonie i 35. w karierze.
Verstappen wygrał 15 wyścigów w tym sezonie i ustanowił nowy rekord F1.
Verstappen wygrał GP Abu Zabi po raz trzeci z rzędu. Żaden kierowca nie ma takiej serii w tym wyścigu.
Verstappen po raz trzeci wywalczył Pole Position do GP Abu Zabi, a także po raz siódmy w tym sezonie i 20. w karierze.
Verstappen trzeci raz z rzędu zdobył Pole Position i wygrał wyścig o GP Abu Zabi.
Verstappen zanotował 77. podium w karierze.
Verstappen 17. razy stał na podium w tym roku. To drugi wynik w historii F1, który osiągnęło również kilku innych kierowców. Rekordem jest 18. podiów Verstappena w 2021 roku.
Verstappen zdobył w tym roku 453 punkty i wyśrubował rekord F1. Poprzednim najlepszym osiągnięciem było 413 punktów Hamiltona z 2019 roku. Tegoroczny kalendarz był dłuższy, były do zdobycia również punkty za sprinty.
Verstappen na koniec sezonu ma 146 punktów przewagi nad drugim kierowcą w klasyfikacji generalnej. Z większą przewagą wygrał tylko Vettel w 2013 roku – 155 punktów.
Charles Leclerc zajmując drugie miejsce w wyścigu wywalczył drugie miejsce w klasyfikacji kierowców na koniec sezonu. To jego najlepszy wynik w karierze.
Leclerc zanotował 24. podium w karierze.
Sergio Perez pierwszy raz ukończył sezon na podium w klasyfikacji kierowców.
Perez zanotował 26. podium w karierze.
Perez zanotował zdecydowanie najlepszy wynik w GP Abu Zabi w kwalifikacjach (drugie miejsce) i w wyścigu (trzecie miejsce) w karierze.
Pozostali kierowcy
Carlos Sainz podobnie jak w 2021 roku ukończył sezon na piątym miejscu w klasyfikacji generalnej.
George Russell 19 z 22 tegorocznych wyścigów ukończył w TOP5.
Lando Norris po raz drugi w tym sezonie i piąty w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Esteban Ocon zdobył w sezonie 2022 najwięcej punktów w karierze – 92.
Ocon to jedyny partner zespołowy Fernando Alonso, który zdobył więcej punktów niż Hiszpan, gdy jeździli w tym samym zespole. Chodzi o łączną liczbę punktów ze wszystkich sezonów, gdy jeździli razem, a nie pojedynczy sezon.
Sebastian Vettel w pierwszym i w ostatnim wyścigu F1 w karierze zdobył jeden punkt.
Vettel punktował po raz 219. w karierze, wyrównał wynik Raikkonena. To czwarty wynik w historii.
Vettel zakończył serię 14. kolejnych sezonów z minimum jednym podium, bo w 2022 roku ani razu nie finiszował w czołowej trójce. Lepsze tego typu serie mają tylko Hamilton (16 sezonów z podium) i Schumacher (15).
Valtteri Bottas wystartował w 200. wyścigu w karierze.
Bottas po raz pierwszy w karierze zakończył kwalifikacje w Abu Zabi na Q1.
Lewis Hamilton wystartował w 200. wyścigu w barwach Mercedesa. Nikt nie jeździł dłużej w jednym zespole.
Hamilton po raz trzeci wycofał się z powodu awarii samochodu w GP Abu Zabi. Na żadnym innym torze nie miał tylu awarii.
Hamilton na 14. prób tylko trzy razy nie zakwalifikował się na torze Yas Marina do wyścigu F1 z pierwszego rzędu. Piąte miejsce w kwalifikacjach w 2022 roku, to jego najgorszy wynik w karierze na tym torze. Pod względem kwalifikacji Yas Marina jest jego najmocniejszym torem.
Hamilton po raz trzeci w karierze zdobył mniej punktów niż zespołowy partner w sezonie.
Hamilton po raz pierwszy w karierze w całym sezonie nie wywalczył Pole Position ani nie wygrał wyścigu. Zakończyły się jego rekordowe w historii F1 serie kolejnych sezonów z PP lub ze zwycięstwem.
Hamilton zajął szóste miejsce w klasyfikacji generalnej – najgorszym w karierze. W poprzednich 15. sezonach zawsze był w TOP5.
Pożegnanie Vettela, Ricciardo, Latifiego i Schumachera
Sebastian Vettel postanowił zakończyć karierę po sezonie 2022 odchodząc z zespołu Aston Martin. Niemiec przeszedł na emeryturę, ale nie jest wykluczone, że wróci jeszcze do rywalizacji. Vettel jeździł w F1 od połowy 2007 roku, wystartował łącznie w 299 wyścigach. Vettel jest czterokrotnym mistrzem świata z lat 2010 – 2013, wygrał 53 wyścigi, wywalczył 57 Pole Position, 122 podia, 38 najszybszych okrążeń i 3098 punktów. Niemiec jeździł 16 sezonów w barwach pięciu zespołów: BMW-Sauber, Toro Rosso, Red Bull, Ferrari i Aston Martin.
Daniel Ricciardo stracił miejsce w McLarenie i odchodzi z Formuły 1. Australijczyk prawdopodobnie będzie kierowcą rezerwowym Red Bulla w 2023 roku, a później planuje powrót do F1. Ricciardo zadebiutował w F1 w sezonie 2011. Wystartował w 232 wyścigach podczas 12. sezonów. Ricciardo wygrał osiem wyścigów, wywalczył trzy Pole Position, 32 podia, 16 najszybszych okrążeń i 1311 punktów. Australijczyk jeździł 12 sezonów w barwach pięciu zespołów: HRT, Toro Rosso, Red Bull, Renault i McLaren.
Nicholas Latifi stracił miejsce w zespole Williams, co oznacza dla niego (tymczasowy) koniec kariery w Formule 1. Nie wiadomo co konkretnie Kanadyjczyk będzie robił w 2023 roku. Trudno będzie mu w przyszłości wrócić do F1. Latifi zadebiutował w F1 w 2020 roku, wystartował w 61. wyścigach podczas trzech sezonów. Zdobył dziewięć punktów. Jego najlepszym wynikiem było siódme miejsce w wyścigu. Całą karierę spędził w zespole Williams.
Mick Schumacher stracił miejsce w zespole Haas, co oznacza dla niego (tymczasowy) koniec kariery w Formule 1. Niemiec w 2023 roku prawdopodobnie będzie kierowcą rezerwowym jednego z zespołów i będzie chciał wrócić do stawki w kolejnych latach. Schumacher zadebiutował w F1 w sezonie 2021. Wystartował w 43 wyścigach podczas dwóch sezonów. Zdobył 12 punktów. Jego najlepszym wynikiem było szóste miejsce w wyścigu. Całą karierę spędził w zespole Haas.
Dodatkowe nagrody za sezon 2022
Charles Leclerc wygrał w tym roku nagrodę “Pirelli Pole Position Award”. Ta nagroda została wprowadzona w 2014 roku i otrzymuje ją kierowca, który w danym roku zdobył najwięcej pierwszych pól startowych. Monakijczyk dziewięciokrotnie zdobył Pole Position w tym sezonie. Leclerc zdobył tę nagrodę po raz drugi w karierze, poprzednio w 2019 roku. Ogółem Lewis Hamilton ma na swoim koncie pięć zwycięstw, Charles Leclerc dwa, a Nico Rosberg i Max Verstappen po jednym.
Max Verstappen wygrał w tym roku nagrodę “DHL Fastest Lap Award” przyznawaną dla kierowcy, który najwięcej razy w trakcie sezonu wykręci najszybsze okrążenie podczas wyścigu. Holender w tym roku pięciokrotnie wykręcił najszybsze okrążenia. Nagrodę “DHL Fastest Lap Award” po raz pierwszy przyznano w 2007 roku. Najczęściej zdobywali ją: Hamilton sześć razy, Vettel trzy razy i Raikkonen dwa razy. Dla Verstappena było to pierwsze zwycięstwo.
Red Bull wygrał tegoroczną nagrodę “DHL Fastest Pit Stop Award” przyznawaną za najszybsze pit-stopy podczas całego sezonu. Ta nagroda została wprowadzona w 2015 roku, a jej pierwsi zwycięzcy w kolejności to Ferrari, Williams i Mercedes. Od 2018 roku wygrywa już zawsze Red Bull. Wygrana w 2022 roku jest ich piątą z rzędu. Od 2017 roku zmieniono punktację prowadzącą do wyłonienia zwycięzcy, która jest obliczana w podobny sposób jak przyznaje się punkty w wyścigach.
W 2022 roku powinna zostać również przyznana nagroda „Crypto com Overtake King”. Ta nagroda została wprowadzona w 2021 roku, a zwycięzcą został Sebastian Vettel, któremu naliczono 132 udane manewry wyprzedzania. W przypadku tej nagrody liczono je w specyficzny sposób, dlatego faktycznych udanych manewrów było mniej. W 2022 roku zmieniono zasady, gdy nagroda zostanie przyznana, to zaktualizuję ten akapit.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Red Bull zanotował 92. zwycięstwo w Formule 1 w tym szóste w GP Abu Zabi.
Red Bull wygrał w tym sezonie 17 wyścigów. Jest to najlepsze osiągnięcie w historii tej stajni, dotychczasowym rekordem było 13 zwycięstw w 2013 roku. Tylko Mercedes odniósł więcej zwycięstw w jednym sezonie – 19 w 2016 roku.
Red Bull nigdy nie miał dwóch kierowców na czele na koniec sezonu w klasyfikacji generalnej.
Po raz pierwszy w tym roku obaj kierowcy Red Bulla ustawili się w pierwszym rzędzie na starcie.
Red Bull tylko dwukrotnie od wprowadzenia hybrydowych silników V6 Turbo w 2014 roku miał obu kierowców w pierwszej linii na starcie: GP Meksyku 2018 (Ricciardo i Verstappen) i GP Abu Zabi 2022 (Verstappen i Perez).
Red Bull ma na swoim koncie łącznie 25 pierwszych rzędów w F1. To czwarty wynik w historii.
W trakcie ostatnich dziesięciu wizyt F1 w Abu Zabi, kwalifikacje i wyścigi wygrywali tylko kierowcy Mercedesa lub Red Bulla.
Kierowca Ferrari nigdy nie ustawił się w pierwszej linii na starcie do GP Abu Zabi.
Ferrari wygrywało wyścigi na 47. różnych torach, ale nigdy na Yas Marinie mimo 14. startów.
Mercedes zanotował najsłabszy występ w Abu Zabi w kwalifikacjach i w wyścigu od dziesięciu lat.
Mercedes w Abu Zabi zanotował jedyną awarię w wyścigu w tym sezonie – Hamilton nie dojechał do mety.
Po raz piąty z rzędu obaj kierowcy Williamsa odpadli w Q1 i nie zdobyli punktów w GP Abu Zabi.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Abu Zabi 2022
W 2005 roku 24-letni Fernando Alonso zdobył swój pierwszy tytuł mistrzowski, który był jednocześnie pierwszym tytułem dla Hiszpanów. W F1 startował wtedy 36-letni siedmiokrotny mistrz świata Michael Schumacher. W 2021 roku 24-letni Max Verstappen zdobył swój pierwszy tytuł mistrzowski, który był jednocześnie pierwszym tytułem dla Holendrów. Pokonał 36-letniego siedmiokrotnego mistrza świata Lewisa Hamiltona. W 2006 roku Alonso obronił swój tytuł, podobnie jak Verstappen w 2022 roku.
Potwierdziła się obowiązująca od 2017 roku zasada, że zawodnik wygrywający pierwszy wyścig sezonu zostaje wicemistrzem świata.
Od 2015 roku GP Abu Zabi wygrywają jedynie kierowcy startujący z Pole Position.
W tym roku podium wywalczyło tylko siedmiu różnych kierowców.
Najwięcej podiów w tym sezonie wywalczył Verstappen – 17. Leclerc i Perez mają ich po 11.
W tym sezonie tylko Verstappen i Sainz zawsze awansowali do Q3 w kwalifikacjach.
Zawodnikiem, który przejechał najwięcej okrążeń w tym sezonie jest Max Verstappen, który wycofał się w końcówkach dwóch wyścigów, a pozostałe ukończył.
W 2023 roku w stawce będzie trzech mistrzów świata, czyli o jednego mniej niż w 2022 roku.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Abu Zabi 2022
Max Verstappen wygrał kwalifikacje do Abu Zabi z czasem 1:23,824. Wynik kierowcy Red Bull jest o ponad 1,7 sekundy słabszy od najlepszego wyniku w kwalifikacjach na obecnej konfiguracji toru Yas Marina Circuit w historii, który zanotował również Verstappen w 2021 roku – 1:22,109.
Lando Norris ustanowił najlepszy czas okrążenia podczas wyścigu. Brytyjczyk na 44. kółku wykręcił czas na poziomie 1:28,391. Jest to wynik o ponad 2,2 sekundy gorszy od rekordu toru, który w 2021 roku ustanowił Max Verstappen – 1:26,103.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Esteban Ocon. Francuz w punkcie pomiaru prędkości maksymalnej odnotował 334,3 km/h. Dla porównania w tym samym miejscu rok wcześniej prędkość maksymalna była nieznacznie większa – 334,8 km/h.
Najszybszy pit-stop podczas GP Abu Zabi 2022 wykonali mechanicy McLarena. Na 15. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Lando Norrisa w 2,22 sekundy. Rekordem tego sezonu było 1,98 sekundy mechaników McLarena w GP Meksyku.
Frekwencja na GP Abu Zabi 2022
Formuła 1 poinformowała, że podczas trzydniowego weekendu na torze Yas Marina Circuit było 160 000 kibiców, jest to rekord dla GP Abu Zabi. Poprawili wynik z 2021 roku o 7 000 kibiców. Ten wynik nie jest jednak tak dobry jak mógłby być. W 2021 roku tor mieścił 60 000 kibiców i sprzedano komplet biletów. W 2022 roku wybudowano nowe trybuny i powiększono pojemność do 70 000 miejsc, a organizatorzy również chwalili się kompletem sprzedanych wejściówek. Frekwencja weekendowa wzrosła o mniej niż powiększono trybuny. To oznacza, że mniej kibiców przyszło na tor w piątek i w sobotę niż rok temu.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: