Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Austrii 2021″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach.
Po raz czwarty w historii Formuły 1 rozegrano dwa wyścigi na tym samym torze w jednym sezonie. Po raz drugi taka sytuacja miała miejsce na obiekcie Red Bull Ring. To może być rekord, który przetrwa wiele lat, bo F1 nie powinna już więcej organizować dwóch wyścigów na jednym torze w jednym sezonie, to był scenariusz tylko na wyjątkowe sytuacje.
Osiągnięcia Maxa Verstappena
Max Verstappen po raz czwarty wygrał wyścig na torze Red Bull Ring, było to również jego piąte zwycięstwo w tym sezonie oraz 15. w karierze.
Verstappen na żadnym innym torze nie odniósł czterech zwycięstw w Formule 1. Przy okazji pobił rekord Alaina Prosta dotyczący liczby zwycięstw na torze Österreichring / A1 Ring / Red Bull Ring. Prost odniósł trzy zwycięstwa, więc Verstappen jest samodzielnym rekordzistą.
Verstappen po raz trzeci w tym sezonie i piąty w karierze wygrał wyścig prowadząc w nim od startu do mety.
Po raz pierwszy w karierze Verstappen wygrał trzy kolejne wyścigi F1.
Verstappen został pierwszym kierowcą F1, który wygrał trzy wyścigi rozgrywane w trzy kolejne weekendy tzn. podczas 15. kolejnych dni. Tak zwany „triple-header”, to sytuacja w kalendarzu F1, gdy w trzy kolejne weekendy są organizowane wyścigi. Po raz pierwszy taki układ miał miejsce w 2018 roku.
Verstappen po raz czwarty w tym sezonie i siódmy w karierze startował do wyścigu z Pole Position.
Verstappen po raz 21. startował do wyścigu F1 z pierwszej linii.
Verstappen piąty raz z rzędu ruszał do wyścigu na torze Red Bull Ring z pierwszej linii.
Verstappen po raz 18. z rzędu w kwalifikacjach zajął jedno z trzech czołowych miejsc.
Verstappen po raz drugi na torze Red Bull Ring, czwarty w tym sezonie i 14. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Verstappen po raz drugi w karierze wywalczył hat-trick: Pole Position, wygrana i najszybsze okrążenie w wyścigu.
Verstappen po raz pierwszy w karierze wywalczył wielki szlem: Pole Position, wygrana, najszybsze okrążenie i prowadzenie przez wszystkie okrążenia.
Verstappen zanotował 50. podium w karierze.
Verstappen został najmłodszym kierowcą w historii F1, który zanotował wielki szlem oraz który zanotował 50 miejsc na podium.
Verstappen odkąd jeździ w Red Bullu, to w wyścigach w Austrii albo finiszuje na podium, albo nie dojeżdża do mety.
Verstappen prowadził podczas 144 kolejnych okrążeń w wyścigach F1. Wyrównał najlepszą serię Hamiltona w karierze. Rekordem F1 jest 305 kolejnych okrążeń na prowadzeniu Alberto Ascariergo w 1952 roku.
Osiągnięcia kierowców, którzy ukończyli wyścig na podium
Valtteri Bottas zanotował najlepszy wynik w tym roku – drugie miejsce.
Bottas zanotował 61. podium w karierze.
Bottas stał na podium po pięciu kolejnych wyścigach na torze Red Bull Ring.
Bottas po raz siódmy stał na podium po wyścigu na Red Bull Ringu. Jest samodzielnym rekordzistą tego toru. Na żadnym innym torze Fin nie zdobył tyle podiów.
Bottas po raz 88. z rzędu awansował do Q3 w kwalifikacjach. To rekordowa passa w całej historii F1. Bottas w każdym wyścigu w barwach Mercedesa awansował do Q3.
Lando Norris po raz czwarty w karierze stał na podium w F1. Za każdym razem było to trzecie miejsce, w tym dwukrotnie na torze Red Bull Ring.
Norris osiem razy w tym sezonie finiszował w czołowej piątce.
Norris zawsze finiszuje w TOP6 podczas wyścigów F1 na Red Bull Ringu.
Lando Norris punktował w czternastym kolejnym wyścigu, to jego rekord kariery.
Norris to jedyny kierowca, który punktował w każdym tegorocznym wyścigu.
Norris zdobył już więcej punktów niż w swoim całym dotychczas najlepszym sezonie 2020.
Norris zanotował najlepszy wynik w kwalifikacjach w F1 w karierze: drugie miejsce.
Pozostali kierowcy
Lewis Hamilton nie wygrał żadnego z pięciu kolejnych wyścigów. Poprzedni raz tak złą passę miał na przełomie sezonów 2017 i 2018.
Od początku 2014 roku Hamilton miał w pewnym momencie większa stratę do lidera klasyfikacji generalnej tylko w 2016 roku, gdy ostatecznie pokonał go Rosberg. Obecnie traci do Verstappena 32 punkty, a do Rosberga tracił maksymalnie 43 oczka, by na koniec sezonu 2016 było to tylko pięć punktów.
Sergio Perez wystartował w 200. wyścigu F1.
Perez zanotował najlepszy wynik w kwalifikacjach na torze Red Bull Ring w karierze – trzecie miejsce. Ogółem tylko raz lepiej spisał się w czasówce, gdy był drugi na Imoli w tym roku.
Carlos Sainz wyrównał swój najlepszy wynik na torze Red Bull Ring – piąte miejsce.
Daniel Ricciardo ostatnio notuje słabsze wyniki, ale dla niego siódme miejsce w wyścigu, to najlepszy wynik na Red Bull Ringu od 2017 roku.
Pierre Gasly jeśli dojeżdża w tym sezonie do mety, to zdobywa punkty.
George Russell po raz pierwszy w barwach Williamsa awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Russell zawsze w tym sezonie awansuje co najmniej do Q2 w kwalifikacjach i pokonuje w nich Nicholasa Latifiego.
Russell po raz trzeci zajął 11. miejsce w wyścigu w barwach Williamsa. Jeszcze nie zdobył w tym zespole punktu.
Yuki Tsunoda zanotował swój najlepszy wynik w kwalifikacjach w karierze – siódme miejsce.
Lance Stroll jeśli awansuje do Q3 w kwalifikacjach w tym sezonie, to zajmuje w finałowym segmencie ostatnie miejsce.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Zespół Red Bull zanotował czwarte zwycięstwo na należącym do tego samego koncernu torze Red Bull Ring, a także 70. ogółem w Formule 1.
Red Bull wygrał piąty wyścig z rzędu. Poprzedni raz mieli tak dobrą passę pod koniec 2013 roku, gdy Vettel wygrał dziewięć razy z rzędu.
Red Bull pierwszy raz miał obu kierowców w TOP3 w kwalifikacjach na Red Bull Ringu.
Po raz pierwszy od początku sezonu 2014 i wprowadzenia hybrydowych silników V6 Turbo, Mercedes nie wygrał żadnego z pięciu kolejnych wyścigów.
Poprzedni raz zabrakło kierowcy Mercedesa w TOP3 w kwalifikacjach do GP Singapuru 2017, biorąc pod uwagę tylko czasówki rozgrywane na suchym torze.
Poprzedni raz żadnego kierowcy Mercedesa nie było na starcie w pierwszej linii do wyścigu o GP Austrii w 2014 roku.
Mercedes traci 44 punkty do lidera klasyfikacji konstruktorów. Od początku 2014 roku nie mieli nigdy tak dużej straty.
Mercedes to jedyny zespół, którego kierowcy w komplecie awansują do Q3 w kwalifikacjach w tym sezonie.
Kierowca McLarena ruszał do wyścigu z pierwszego rzędu. Poprzedni raz taka sytuacja miała miejsce w GP Brazylii 2012, gdy Hamilton i Button zajęli całą pierwszą linię. GP Brazylii 2012 to również ostatnie Pole Position (Hamilton) i zwycięstwo (Button) McLarena. To był także ostatni wyścig Hamiltona w tym zespole, a od 2013 roku zdecydowanie obniżyli formę z kilku powodów.
McLaren podczas czterech wyścigów na Red Bull Ringu w 2020 i 2021 roku zawsze miał jednego kierowcę na jednym z trzech pierwszych pól startowych i w TOP5 na mecie wyścigów.
Pierwszy raz w tym roku żaden kierowca Ferrari nie awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Dla Ferrari były to najgorsze kwalifikacje w Austrii od 1984 roku, wtedy również żaden ich kierowca nie znalazł się w czołowej dziesiątce.
Poprzednim kierowcą Williamsa, który zanotował lepszy wynik w kwalifikacjach niż Russell w GP Austrii był Felipe Massa w GP Japonii 2017 – ósme miejsce w czasówce.
Poprzednim kierowcą Williamsa, który awansował do Q3 w kwalifikacjach był Lance Stroll w GP Włoch 2018.
Williams nie zdobył punktów od 36. wyścigów. To najgorsza passa w historii tej stajni. Podczas GP Austrii była realna szansa na jeden punkt, ale Alonso pod koniec wyprzedził Russella.
Pierwszy raz obaj kierowcy Astona Martina awansowali do Q3 w kwalifikacjach.
Pozostałe ciekawostki
Odkąd GP Austrii powróciło do kalendarza F1 w 2014 roku, to zwycięzca tego wyścigu w tym samym sezonie nie zdobywa mistrzostwa świata. Zobaczymy czy Verstappen przełamię tę serię.
Hamilton, Bottas, Verstappen i Norris zawsze awansują do Q3 w kwalifikacjach w tym sezonie.
Gasly, Russell i Schumacher* są niepokonani w wewnątrz-zespołowych pojedynkach kwalifikacyjnych w tym sezonie. Schumacher nie wziął udziału w czasówce w Monako, więc nie można mu zaliczyć tamtej porażki.
Hamilton, Bottas, Verstappen i Norris zawsze awansują do Q3 w kwalifikacjach na torze Red Bull Ring.
Podczas obu wyścigów na torze Red Bull Ring w 2021 roku, ci sami kierowcy zakończyli swój udział w kwalifikacjach na Q1.
Pięciu kierowców w historii F1 wygrało dwa kolejne wyścigi w kalendarzu (w jednym przypadku był to ostatni i pierwszy wyścig kolejnego sezonu) rozgrywane na torze w tym samym kraju: Stirling Moss, Alan Jones, Michael Schumacher, Damon Hill i Max Verstappen.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy
Max Verstappen wygrał kwalifikacje do GP Austrii 2021 z czasem 1:03,720. Wynik kierowcy Red Bulla był o ponad 0,1 sekundy lepszy niż tydzień wcześniej podczas sesji kwalifikacyjnej. Rekord toru należy do Bottasa z 2020 roku – 1:02,939.
Max Verstappen osiągnął najszybsze okrążenie w wyścigu. Holender na 62. kółku wyścigu wykręcił czas 1:06,200. Jest to wynik o ponad 0,8 sekundy szybszy niż najlepsze okrążenie Hamiltona sprzed tygodnia. Wyścigowym rekordem toru pozostaje czas 1:05,619 Sainza z 2020 roku.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Charles Leclerc. Monakijczyk w punkcie pomiaru prędkości maksymalnej odnotował 332,6 km/h.Tydzień temu maksymalna prędkość była wyższa o 2,1 km/h – Tsunoda. W 2020 roku maksymalna prędkość w wyścigu F1 o GP Austrii była jeszcze wyższa – 338,7 km/h Alexandra Albona.
Najszybszy pit-stop podczas GP Austrii 2021 wykonali mechanicy Red Bulla. Na 32. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Maxa Verstappena w 2,17 sekundy.
Frekwencja na GP Austrii 2021
Frekwencja na GP Austrii 2021 była największa w Formule 1 czasach pandemii koronawirusa. Według organizatorów w niedzielę na torze był komplet 60 000 kibiców, a przez cały weekend było łącznie 132 000 osób. Poniżej zamieszczam tabelę z informacjami o frekwencji na wyścigach na torze Red Bull Ring od 2014 roku. Dane są szczątkowe, bo tylko takie były udostępniane. Ważna uwaga jest taka, że stałe trybuny toru mieszczą 60 000 kibiców, ale razem z trawiastymi trybunami maksymalna frekwencja może wynosić 95 000 osób. Gdy sprzedaż w danym roku idzie dobrze, to uruchamiają dodatkowe miejsca.
Grand Prix | Piątek | Sobota | Niedziela | Weekend |
---|---|---|---|---|
GP Austrii 2014 | 40 000 | 70 000 | 95 000 | 205 000 |
GP Austrii 2015 | 25 000 | 35 000 | 55 000 | 115 000 |
GP Austrii 2016 | 85 000 | |||
GP Austrii 2017 | 145 000 | |||
GP Austrii 2018 | 185 000 | |||
GP Austrii 2019 | 203 000 | |||
GP Austrii 2020 | Brak kibiców | |||
GP Styrii 2020 | Brak kibiców | |||
GP Styrii 2021 | 15 000 | |||
GP Austrii 2021 | 60 000 | 132 000 |
Tydzień wcześniej podczas GP Styrii na wyścigu było 15 000 osób – taki dzienny limit liczby kibiców został narzucony przez ograniczenia rządowe. Nie podano dokładnej liczby osób na torze.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: