Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Belgii 2023″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach.
Osiągnięcia Maxa Verstappena
Max Verstappen wygrał dziesiąty wyścig w tym sezonie. Było to także jego trzecie zwycięstwo w GP Belgii oraz ogółem 45. w karierze.
Verstappen wygrał osiem wyścigów z rzędu, to jego nowy rekord osobisty. Lepszą serię w Formule 1 miał tylko Sebastian Vettel, który wygrał dziewięć kolejnych wyścigów w 2013 roku.
Verstappen wygrał 10 z 12. pierwszych wyścigów w tym sezonie. Lepszy w historii F1 był tylko Michael Schumacher, który w 2004 roku wygrał 11 z 12 pierwszych wyścigów. Schumacher nie ukończył GP Monako 2004, gdy doszło do słynnej kolizji z Montoyą w tunelu podczas jazdy za samochodem bezpieczeństwa.
Verstappen po raz trzeci w karierze wygrał co najmniej 10 wyścigów w sezonie.
Verstappen po raz pierwszy w karierze wygrał po starcie z szóstego pola startowego. To oznacza, że wygrywał wyścigi F1 po starcie z dziewięciu różnych pól startowych i wyrównał rekord F1 należący do Fernando Alonso. Verstappen tak naprawdę jest rekordzistą, bo do statystyk Alonso zalicza się GP Singapuru 2008, które wygrał po starcie z 15. pola, a był to wyścig ustawiony przez Renault.
Verstappen zanotował 89. podium w karierze.
Verstappen wszystkie tegoroczne wyścigi kończy w TOP2.
Verstappen po raz pierwszy w karierze wywalczył trzynaście miejsc na podium z rzędu. Tylko trzej kierowcy mieli dłuższe serie: Schumacher (19), Hamilton (16) i Alonso (15).
Verstappen punktował w 31. kolejnym wyścigu. To jego nowy rekord osobisty i ogółem trzeci wynik w historii F1. Lepsze serie dwukrotnie osiągał Hamilton (48 i 33 wyścigi z punktami).
Verstappen prowadził przez co najmniej jedno okrążenie w dziesiątym kolejnym wyścigu, to jego rekord osobisty.
Verstappen podobnie w 2022 i 2023 roku wygrał kwalifikacje w Belgii, ale nie ruszał z Pole Position z powodu kar za nadprogramowe elementy.
Verstappen był najszybszy w kwalifikacjach, ale z powodu kary przesunięcia na starcie za nadprogramową skrzynię biegów nie zaliczono mu do statystyk startu z Pole Position.
Verstappen wystartował w 152. wyścigu F1 w barwach Red Bulla. Ma więcej startów niż Raikkonen w Ferrari. Jedynie Hamilton w Mercedesie (212) i Schumacher w Ferrari (180) mieli więcej wyścigów w barwach jednej ekipy.
Pozostali kierowcy
Sergio Perez zanotował 33. podium w karierze.
Perez zajął trzecie miejsce w kwalifikacjach, to jego najlepszy występ od GP Miami, gdy był najszybszy w czasówce.
Perez w tym roku sześć razy awansował do Q3 w kwalifikacjach, czyli średnio co drugą sesję kwalifikacyjną kończy w finałowym segmencie.
Charles Leclerc zanotował drugie Pole Position w tym sezonie, a także ogółem drugie na torze Spa-Francorchamps i 20. w karierze.
Leclerc tylko 20% Pole Position przełożył na zwycięstwa w wyścigach.
Leclerc i Bottas mają najwięcej Pole Position (po 20) wśród kierowców, którzy nie zostali nigdy mistrzem świata.
Leclerc zanotował 27. podium w karierze.
Leclerc w tym roku zanotował trzy podia, zawsze w trakcie weekendu ze sprintem.
Leclerc w tym roku trzykrotnie ruszał do wyścigu z pierwszego rzędu, zawsze w trakcie weekendu ze sprintem.
Lewis Hamilton po raz drugi w tym sezonie, a także ogólnie po raz trzeci w Belgii i 63. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Hamilton wszystkie tegoroczne wyścigi ukończył w TOP8.
Hamilton na torze Spa-Francorchamps 14 razy na 17 okazji ruszał do wyścigu z dwóch pierwszych linii.
Fernando Alonso wszystkie tegoroczne wyścigi ukończył w TOP9.
Alonso podobnie jak w 2022 roku zajął piąte miejsce w GP Belgii. To jego najlepsze wyniki na tym torze w erze hybrydowych silników V6 Turbo.
Lando Norris zanotował najlepszy wynik w karierze w kwalifikacjach w Belgii – siódme miejsce. W wyścigu również był siódmy i wyrównał swój najlepszy wynik w tym Grand Prix. Norris dwukrotnie zajmował w GP Belgii siódme miejsce, a trzykrotnie finiszował poza punktami.
Esteban Ocon po raz szósty z rzędu punktował w Belgii.
Ocon zanotował najgorsze kwalifikacje w tym sezonie – 15. miejsce.
Lance Stroll punktował po raz 50. w karierze na 134 starty.
Yuki Tsunoda po raz trzeci w tym sezonie finiszował na dziesiątym miejscu i zdobył jeden punkt.
Tsunoda zakończył najgorszą w karierze serię czterech eliminacji w Q1 w kwalifikacjach z rzędu. W kwalifikacjach do GP Belgii zajął 11. miejsce.
Pierre Gasly zajął trzecie miejsce w sprincie, to jego zdecydowanie najlepszy wynik w tym formacie.
Gasly po raz pierwszy w karierze nie zdobył punktów w wyścigu o GP Belgii. Francuz zdobył jednak punkty w sprincie, więc można zaliczyć, że przy każdej wizycie w Belgii zdobywa punkty.
Alex Albon po raz pierwszy w karierze nie zdobył punktów w wyścigu o GP Belgii.
Nico Hulkenberg zanotował najgorsze wyniki w kwalifikacjach i w wyścigu w GP Belgii w karierze (licząc wyścigi w których dojechał do mety).
Carlos Sainz po raz pierwszy w tym roku nie dojechał do mety w wyścigu F1.
Sainz przez całą karierę w F1 notuje bardzo słabe wyniki na torze Spa-Francorchamps z wyjątkiem sezonu 2022, gdy zajął trzecie miejsce i zdobył 15 punktów. W ośmiu pozostałych wyścigach na tym torze Hiszpan zdobył łącznie 1,5 punktu (półtora).
Oscar Piastri prowadził w sprincie przez kilka okrążeń. Poprzednim debiutantem, który prowadził w wyścigu lub sprincie F1 był Esteban Gutierrez w GP Hiszpanii 2013.
Piastri zajął drugie miejsce w sprincie, to jego zdecydowanie najlepszy wynik w tym formacie.
Piastri pokonał Norrisa w obu sesjach kwalifikacyjnych w Belgii.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Red Bull zanotował 104. zwycięstwo w Formule 1.
Red Bull wygrał dwanaście pierwszych wyścigów w sezonie. To nowy rekord Formuły 1, poprawili osiągnięcie McLarena z 1988 roku, który wygrał 11 razy.
Red Bull wygrał trzynasty wyścig z rzędu (wygrali również ostatni wyścig w 2022 roku). To najlepsza seria w historii F1.
Red Bull zanotował 27. dublet w Formule 1.
Red Bull zanotował piaty dublet w tym sezonie, wyrównali swój dotychczas najlepszy łączny wynik z 2022 roku.
Red Bull podobnie jak w 2022 roku całkowicie zdominował GP Belgii zdobywając dublet w wyścigu.
Red Bull w erze hybrydowych silników V6 Turbo, która zaczęła się w 2014 roku tylko trzy razy (sezony 2020, 2022 i 2023) miał dwóch kierowców w punktach w GP Belgii.
Red Bull nigdy nie miał tak dużej przewagi w klasyfikacji generalnej, jak po GP Belgii 2023 – 256 punktów.
Red Bull w tym sezonie prowadził przez 95,86% okrążeń w wyścigach. Jedynie McLaren w 1988 roku miał wyższy udział okrążeń na prowadzeniu – 97,28%. Mercedes w sezonach swojej największej dominacji miał od 81% do 86% okrążeń na prowadzeniu.
Ferrari poprawiło rekord McLarena dotyczący liczby Pole Position na torze Spa-Francorchamps. Ferrari ma ich teraz 12, a McLaren 11.
Ferrari zanotowało dwa Pole Position z rzędu do GP Belgii, za każdym razem ich kierowcy zajmowali drugie miejsce w kwalifikacjach, ale korzystali na karach dla Verstappena.
Mercedes w latach 2013 – 2021 zawsze miał minimum jednego kierowcę na podium w GP Belgii, a w latach 2022 i 2023 ich najlepszy kierowca zajmował czwarte miejsce.
Mercedes punktował w 50. kolejnym wyścigu. Pięciokrotnie w historii F1 były lepsze serie, rekordem jest 81 kolejnych wyścigów z punktami Ferrari.
Ekipa z Enstone (Renault / Alpine) zanotowała najgorsze kwalifikacje w Belgii od 2018, gdy również żaden ich kierowca nie awansował do Q3.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Belgii 2023
Po raz pierwszy od 2014 roku w GP Belgii nie było zwykłej ani wirtualnej neutralizacji.
Od 2007 roku kierowca startujący z Pole Position, zawsze kończy GP Belgii na podium.
Verstappen wygrał kwalifikacje do GP Belgii 2023 z przewagą 0,820 sekundy nad drugim kierowcą. Tydzień wcześniej kwalifikacje do GP Węgier wygrał Hamilton, a dziesiąty kierowca stracił do niego 0,577 sekundy.
Liczba podiów w tym sezonie Formuły 1, odbyło się dwanaście wyścigów: Verstappen – 12, Perez – 7, Alonso – 6, Hamilton – 4, Leclerc – 3, Norris – 2, Ocon i Russell – 1.
W tym roku kierowcy sześciu różnych zespołów stawali na podium.
Od początku tego sezonu czołowa trójka w klasyfikacji generalnej nie uległa zmianie: Verstappen, Perez i Alonso.
Verstappen, Alonso i Hamilton ukończyli wszystkie tegoroczne wyścigi i w każdym z nich zdobywali punkty.
Tylko Alonso w 2023 roku zawsze awansuje do Q3 w kwalifikacjach.
Albon to jedyny zawodnik, który zawsze wygrywa w kwalifikacjach z zespołowym partnerem w tym sezonie.
Dotychczas w Formule 1 rozegrano dziewięć sprintów. Sześć z nich wygrali kierowcy Red Bulla, a trzy Mercedesa.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Belgii 2023
Max Verstappen wygrał kwalifikacje do GP Belgii 2023 z czasem 1:46,168. Wynik kierowcy Red Bulla był o 2,5 sekundy słabszy niż rok temu, gdy również on był najszybszy w czasówce. W 2023 roku kwalifikacje rozgrywano na przesychającym torze, a warunki były dalekie od ideału. Kwalifikacyjnym rekordem toru Spa-Francorchamps pozostaje wynik Hamiltona z 2020 roku – 1:41,252.
Lewis Hamilton osiągnął najszybsze okrążenie w wyścigu. Brytyjczyk na 44. kółku wyścigu wykręcił czas 1:47,305. Jest to wynik o dwie sekundy lepszy niż osiągnięty przez Verstappena w zeszłym roku – 1:49,354. Oficjalnym rekordem toru pozostaje wynik Bottasa z 2018 roku – 1:46,286.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Pierre Gasly. Francuz w punkcie pomiaru na końcu pierwszego sektora odnotował 355,1 km/h. W 2022 roku prędkość maksymalna w wyścigu F1 na torze w Belgii była niższa – 350,8 km/h Yukiego Tsunody. Podaję dane z punktu pomiaru na końcu pierwszego sektora, gdzie kierowcy jadą najszybciej. Na torze Spa-Francorchamps oficjalny punkt pomiaru prędkości maksymalnej jest na początku tej prostej, a zawodnicy jadą tam około 30 km/h wolniej.
Najszybszy pit-stop podczas GP Belgii 2023 wykonali mechanicy Ferrari. Na 13. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Charlesa Leclerca w 2,19 sekundy. Najlepszym wynikiem w tym sezonie pozostaje 1,98 sekundy Red Bulla w GP Węgier.
Frekwencja na GP Belgii 2023
Organizatorzy poinformowali, że weekendowa frekwencja wyniosła 380 000 osób i jest to nowy rekord dla GP Belgii, poprawili wynik z 2022 roku o 20 000 osób. W związku z opadami deszczu trybuny nie zawsze były pełne, ale już niedzielę bardzo dobrze było widać tłumy kibiców. W 2023 roku organizatorzy powiększyli trybuny i dostali zgodę na wpuszczenie dodatkowych osób, więc na każdy dzień było przygotowanych 110 000 biletów, o 10 000 więcej niż w poprzednich latach. Przed wyścigiem zapowiedziano, że 90% biletów kupili kibice z zagranicy w tym połowa z Holandii.
W przypadku GP Belgii trzeba pamiętać o jednej ważnej sprawie. Promotor (prawdopodobnie jako jedyny w całym kalendarzu) nie podaje frekwencji związanej tylko z kibicami, ale ogólnie liczbę osób na torze. Do liczby sprzedanych biletów doliczają osoby, które były bez biletów: ekipy zespołów, obsługa, dziennikarze, porządkowi, ochrona itp. To ma być aż 20 000 osób każdego dnia. Dlatego realna frekwencja weekendowa to nie 380 000, a 320 000 kibiców.
GP Belgii przez lata miało problem ze sprzedażą biletów, najczęściej sprzedawano 50 – 60 tysięcy unikalnych biletów. Sytuacja zmieniła się, gdy w 2016 roku Max Verstappen stał się popularny, bo na tor zaczęli masowo przyjeżdżać kibice z Holandii.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: