Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Holandii 2023″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach.
Osiągnięcia Maxa Verstappena
Max Verstappen wygrał jedenasty wyścig w tym sezonie. Było to także jego trzecie zwycięstwo w GP Holandii oraz ogółem 46. w karierze.
Verstappen wygrał dziewięć wyścigów z rzędu i wyrównał rekord Formuły 1 należący do Sebastiana Vettela, który ustanowił go pod koniec 2013 roku.
Verstappen wygrał 11 z 13. pierwszych wyścigów w tym sezonie. Lepszy w historii F1 był tylko Michael Schumacher, który w 2004 roku wygrał 12 z 13 pierwszych wyścigów. Schumacher wtedy nie ukończył GP Monako 2004, gdy doszło do słynnej kolizji z Montoyą w tunelu podczas jazdy za samochodem bezpieczeństwa.
Verstappen po raz drugi w karierze wygrał co najmniej 11 wyścigów w sezonie.
Verstappen wygrał 12. wyścig F1 z rzędu, do którego ruszał z Pole Position. Wyrównał podobne osiągnięcie Michaela Schumachera.
Verstappen zanotował 90. podium w karierze.
Verstappen po raz pierwszy w karierze wywalczył 14. miejsc na podium z rzędu. Tylko trzej kierowcy mieli dłuższe serie: Schumacher (19), Hamilton (16) i Alonso (15).
Verstappen wszystkie tegoroczne wyścigi kończy w TOP2.
Verstappen punktował w 32. kolejnym wyścigu. To jego nowy rekord osobisty i ogółem trzeci wynik w historii F1. Lepsze serie dwukrotnie osiągał Hamilton (48 i 33 wyścigi z punktami).
Verstappen prowadził przez co najmniej jedno okrążenie w jedenastym kolejnym wyścigu, poprawił osobistą rekordową serię.
Verstappen zanotował trzecie Pole Position na torze Zandvoort, było to także jego ósme PP w tym sezonie i ogółem 28. w karierze.
Verstappen prowadził w tym roku przez 628 okrążeń. To siódmy wynik w historii, ale rekord Vettela (739) jest w pełni realny do poprawienia. Nikt nie miał tak wysokiej przeciętnej okrążeń na prowadzeniu w jednym sezonie, jaką ma w tym roku Verstappen (78,89%).
Verstappen wygrał wszystkie sesje kwalifikacyjne i wyścigi o GP Holandii, w których brał udział.
Osiągnięcia pozostałych kierowców, którzy finiszowali na podium
Fernando Alonso łączy dwie rekordowe serie zwycięstw w Formule 1, bo stał na podium gdy Vettel i Verstappen wygrywali po raz dziewiąty z rzędu.
Alonso zanotował 105. podium w karierze.
Alonso po raz pierwszy w karierze finiszował na podium na torze Zandvoort i w GP Holandii. Ma dzięki temu podia na 30. różnych torach (drugi wynik w F1) i 27. różnych Grand Prix (czwarty wynik w F1).
Alonso zdobywając podium w GP Holandii ustanowił nowy rekord F1 pod względem czasu, jaki upłynął od pierwszego do ostatniego podium w karierze. Aktualny rekord Alonso to 20 lat 5 miesięcy i 4 dni. Poprzedni rekord należał do Schumachera: 20 lat 3 miesiące i 2 dni.
Alonso wszystkie tegoroczne wyścigi ukończył w TOP9.
Alonso po raz pierwszy w tym sezonie oraz na torze Zandvoort, a także ogółem po raz 24. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Alonso poprzedni raz najszybsze okrążenie wykręcił w GP Węgier 2017, czyli do GP Holandii 2023 minęło 6 lat i 28 dni. To drugi w historii F1 czas jaki upłynął między dwoma najszybszymi okrążeniami danego kierowcy. Rekord należy do Giancarlo Fisichelli: 7 lat 11 miesięcy i 13 dni.
Alonso wykręcając w GP Holandii najszybsze okrążenie ustanowił nowy rekord F1 pod względem czasu, jaki upłynął od pierwszego do ostatniego najszybszego okrążenia w karierze. Aktualny rekord Alonso to 20 lat 2 miesiące i 12 dni. Poprzedni rekord należał do Schumachera: 19 lat 10 miesięcy i 22 dni.
Alonso powinien do końca swojej kariery wyśrubować większość (jeśli nie wszystkie) rekordy związane z czasem między pierwszy a ostatnim podium, zwycięstwem itd. Nie widać kierowcy, który mógłby je pobić. Najbliżej jest tego Lewis Hamilton, ale on musiałby jeździć w F1 w 2027 roku, aby mieć na to szanse, co wydaje się niemożliwe.
Alonso zdobył 19 punktów w GP Holandii 2023. To jego najlepszy wynik punktowy w jeden weekend od ponad dziesięciu lat i ostatniego zwycięstwa w GP Hiszpanii 2013.
Pierre Gasly zanotował czwarte podium w karierze.
Gasly jeździł w Formule 1 w barwach zespołów Toro Rosso, Red Bull, AlphaTauri i Alpine. Podium nie zdobył tylko w Red Bullu, mimo że startował tam w okresie, gdy to była ekipa numer trzy w stawce. Stawał na podium za to w barwach słabszych ekip, które w normalnych warunkach o takim wyniku mogły tylko marzyć.
Gasly poprzedni raz stał na podium po GP Azerbejdżanu 2021.
Najlepsze miejsce Gasly’ego w tym sezonie przed GP Holandii, to siódma pozycja.
Pozostali kierowcy
Sergio Perez zanotował najlepszy wynik w karierze w GP Holandii – czwarte miejsce.
Carlos Sainz zanotował najlepszy wynik w karierze w GP Holandii – piąte miejsce.
Lewis Hamilton wszystkie tegoroczne wyścigi ukończył w TOP8.
Hamilton w tym roku dwukrotnie nie awansował do Q3 w kwalifikacjach, w obu przypadkach zajmował 13. miejsce.
Lando Norris po raz czwarty w karierze ruszał do wyścigu z pierwszej linii. Trzykrotnie obok niego ustawiał się Verstappen.
Norris podobnie jak rok temu, zajął siódme miejsce w Holandii.
Alex Albon zajął czwarte miejsce w kwalifikacjach wyrównując swój rekord osobisty. Tajlandczyk zanotował swój najlepszy występ w Williamsie w kwalifikacjach. Wcześniej czterokrotnie zajmował czwarte miejsce, ale w barwach Red Bulla.
Ocon zawsze punktuje w GP Holandii, ale są to niewielkie zdobycze. W trzech wyścigach wywalczył łącznie pięć punktów.
Esteban Ocon zanotował najgorszy wynik w kwalifikacjach w sezonie – 17. miejsce. Po raz pierwszy w tym roku odpadł w Q1 w kwalifikacjach.
Liam Lawson zadebiutował w Formule 1. Jest dziesiątym kierowcą z Nowej Zelandii, który wystartował w wyścigu F1.
Yuki Tsunoda trzykrotnie brał udział w GP Holandii. W dwóch pierwszych startach odpadał z powodu usterek technicznych. W 2023 roku zajął odległe miejsce z powodu uszkodzonego w wyniki kolizji samochodu i złej strategii. W 2023 roku po raz pierwszy dojechał do mety w tym wyścigu.
Tsunoda wywalczył w tym roku tyle samo punktów i punktów karnych – 3.
Nico Hulkenberg przekroczył poziom 10 000 okrążeń w wyścigach F1 w karierze.
George Russell po raz drugi w tym sezonie zakwalifikował się do wyścigu z miejsc w TOP3.
Russell w trzech startach w GP Holandii wywalczył podium i dwukrotnie był klasyfikowany na 17. miejscu.
Logan Sargeant po raz pierwszy w karierze awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Sargeant to pierwszy Amerykanin, który awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Poprzednim Amerykaninem, który zakwalifikował się w czołowej dziesiątce do wyścigu F1 był Michael Andretti w GP Włoch 1993, niemal równo 30 lat temu.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Red Bull zanotował 105. zwycięstwo w Formule 1.
Red Bull wygrał trzynaście pierwszych wyścigów w sezonie. Poprawili własny rekord F1, który przejęli od McLarena (11 zwycięstw na starcie sezonu 1988).
Red Bull wygrał czternasty wyścig z rzędu (wygrali również ostatni wyścig w 2022 roku). To najlepsza seria w historii F1.
Red Bull nigdy nie miał tak dużej przewagi w klasyfikacji generalnej, jak po GP Holandii 2023 – 285 punktów. W historii F1 tylko dwukrotnie były większe różnice między pierwszym a drugim zespołem w klasyfikacji generalnej: ostatnie wyścigi sezonów 2014 i 2016, gdy na czele był Mercedes.
Red Bull w tym sezonie prowadził przez 96,11% okrążeń w wyścigach. Jedynie McLaren w 1988 roku miał wyższy udział okrążeń na prowadzeniu – 97,28%. Mercedes w sezonach swojej największej dominacji miał od 81% do 86% okrążeń na prowadzeniu.
Aston Martin po raz pierwszy zanotował najszybsze okrążenie w wyścigu.
Kierowcy zespołu Alpine zawsze w komplecie punktują w GP Holandii.
Ferrari to jedyny zespół, który miał obu kierowców w Q3 w kwalifikacjach w trzech ostatnich edycjach GP Holandii.
Mercedes zdobył osiem punktów w GP Holandii, to ich najsłabszy występ w tym roku.
Kierowcy McLarena awansowali w komplecie do Q3 w czterech kolejnych kwalifikacjach. Poprzedni raz tak dobrą passę mieli w 2020 roku.
Zespół Williams miał dwóch kierowców w Q3 w kwalifikacjach. Poprzedni raz poszło im tak dobrze sześć lat temu w czasówce do GP Włoch 2017.
Czwarte pole startowe Albona, to najlepszy wynik kierowców Williamsa od trzeciego pola Russella w GP Belgii 2021.
Albon był najszybszy w Q1 w kwalifikacjach. W tym roku dokonał takiej samej sztuki w Q2 w Kanadzie. To są znaczące wyniki dla Williamsa, bo poprzednim ich kierowcą, który był najszybszy w jednym z segmentów kwalifikacji był Felipe Massa w GP Belgii 2016.
Czterech kierowców jeździło w zespole AlphaTauri w tym sezonie. Wykorzystali narzucony przez regulamin sportowy limit. Poprzednim zespołem, który wystawił tylu zawodników w jednym sezonie było Toro Rosso w 2017 roku.
Zespół AlphaTauri miał w tym roku więcej kierowców niż zdobył punktów w F1.
Tylko zespoły Red Bull, Mercedes i Alpine w tym roku miały obu swoich kierowców na podium.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Holandii 2023
Sposób liczenia udanych manewrów wyprzedzania w Formule 1 jest skomplikowany i różni się w zależności od stosowanego systemu. W Internecie pojawiły się doniesienia, że w GP Holandii 2023 odnotowano rekord Formuły 1 – 186 udanych manewrów wyprzedzania, w tym 1/3 tylko na okrążeniu numer trzy. Nie ma tutaj jednego, oficjalnego systemu, który obiektywnie by to liczył. Największe poważanie ma serwis FORIX i tam zaliczono 112 udanych manewrów wyprzedzania, co nie jest rekordem F1, bo ten nadal należy do GP Chin 2016 – 128 udanych wyprzedzeń. Bez względu na sposób zliczania manewrów wyprzedzania, to w GP Holandii 2023 było mnóstwo jak na Formułę 1.
Po raz pierwszy wyścig o GP Holandii został przerwany czerwoną flagą.
Każda sesja była co najmniej jeden raz przerywana czerwoną flagą. Poprzedni raz taka sytuacja była w GP Emilii-Romanii 2021.
Odkąd tor Zandvoort powrócił do kalendarza F1 w 2021 roku, to zawsze wygrywa Verstappen, ale na podium obok niego finiszują zawsze inni kierowcy.
Liam Lawson to pierwszy kierowca urodzony w 2002 roku, który wystartował w Formule 1.
Liczba podiów w tym sezonie Formuły 1, odbyło się trzynaście wyścigów: Verstappen – 13, Perez i Alonso – 7, Hamilton – 4, Leclerc – 3, Norris – 2, Ocon, Russell i Gasly – 1.
W tym roku kierowcy sześciu różnych zespołów stawali na podium.
Od początku tego sezonu czołowa trójka w klasyfikacji generalnej nie uległa zmianie: Verstappen, Perez i Alonso.
Verstappen, Alonso i Hamilton ukończyli wszystkie tegoroczne wyścigi i w każdym z nich zdobywali punkty.
Tylko Alonso w 2023 roku zawsze awansuje do Q3 w kwalifikacjach.
Albon to jedyny zawodnik, który zawsze wygrywa w kwalifikacjach z zespołowym partnerem w tym sezonie.
Czujniki odnotowały przeciążenie 19 G podczas kraksy Zhou Guanyu.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Holandii 2023
Max Verstappen wygrał kwalifikacje do GP Holandii 2023 z czasem 1:10,567. Wynik kierowcy Red Bulla był o ponad 1,7 sekundy gorszy od rekordu tego obiektu, który pochodzi z 2021 roku i również należy do Verstappena – 1:08,885.
Fernando Alonso osiągnął najszybsze okrążenie w wyścigu. Hiszpan na 56. kółku wyścigu wykręcił czas 1:13,837. Jest to wynik o ponad 2,7 sekundy gorszy niż rekord toru Zandvoort, który w 2021 roku ustanowił Hamilton – 1:11,097.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Nico Hulkenberg. Niemiec w punkcie pomiaru prędkości na końcu prostej startowej odnotował 334,8 km/h. W 2022 roku prędkość maksymalna w wyścigu F1 na torze w Holandii była niższa 327,5km/h Lando Norrisa.
Najszybszy pit-stop podczas GP Holandii 2023 wykonali mechanicy Red Bulla. Na 61. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Maxa Verstappena w 2,01 sekundy. Najlepszym wynikiem w tym sezonie pozostaje 1,98 sekundy Red Bulla w GP Węgier.
Frekwencja na GP Holandii 2023
Weekendowa frekwencja na GP Holandii 2023 wyniosła 305 000 kibiców, czyli tyle samo co w 2022 roku. Sprzedano komplet przygotowanych wejściówek. Trybuny toru Zandvoort mieszczą 105 000 osób, więc prawdopodobnie wpuszczają tyle osób tylko w niedzielę, a w dwa pozostałe dni ograniczają liczbę dostępnych biletów do 100 000. Trybuny były faktycznie pełne przez cały weekend, więc kibice z biletów w pełni skorzystali. Z tego co zauważyłem, to niekoniecznie ludzie kupowali bilety na trzy dni. Były osoby, które miały tylko wejściówki na piątek. Frekwencja na Zandvoort mogłaby być większa, bo zainteresowanie biletami jest ogromne, ale na tym torze nie da się postawić więcej trybun, nie tylko nie ma już miejsca, ale dodatkowo dochodzą przepisy o imprezach masowych czy kwestia dojazdu.
GP Holandii to wyjątkowy wyścig F1, bo zdecydowana większość kibiców dojeżdża na niego komunikacją publiczną lub rowerami. To wyścig w całości organizowany z prywatnych środków. Budżet jest tak rozplanowany, że potrzebują sprzedać komplet biletów, aby impreza była opłacalna.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: