Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Las Vegas 2023″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach.
GP Las Vegas 2023 było pierwszym wyścigiem F1 o tej nazwie, łącznie w historii odbyły się zawody o 54. różne „Grand Prix”. F1 ścigała się wcześniej w mieście Las Vegas, ale wtedy tor wytyczono na parkingu jednego z kasyn, które to finansowało, a wyścig nazywał się „GP Caesars Palace”. W F1 zadebiutował tor Las Vegas Strip Circuit, który jest 77. różnym obiektem, który organizował zawody F1. Po tym względem statystyki się różnią, możecie gdzieś zobaczyć większą liczbę, bo w przypadku niektórych torów stosowano znacznie różniące się konfiguracje. 77 to oficjalna liczba od FIA.
Osiągnięcia Maxa Verstappena
Max Verstappen zanotował pierwsze zwycięstwo na nowym torze i w wyścigu o GP Las Vegas, było to również jego 18. zwycięstwo w tym sezonie i 53. w karierze.
Verstappen awansował na trzecie miejsce w historycznym zestawieniu zwycięstw w Formule 1 dorównując wynikowi Vettela. Przed nimi jest tylko dwóch kierowców: Hamilton – 103 i Schumacher – 91.
Verstappen ma aktualnie na swoim koncie zwycięstwa w F1 na 25. różnych torach oraz w 29. różnie nazywanych Grand Prix. W obu przypadkach zajmuje drugie miejsce, a przed nim jest Hamilton, który wygrywał na 31. różnych torach i w 31. różnych Grand Prix.
Verstappen został pierwszym kierowcą w historii F1, który wygrał 18 wyścigów w sezonie, ponownie poprawił własny rekord. Przed sezonem 2023 rekord wynosił 15 zwycięstw Holendra w 2022 roku. Po 13 zwycięstw w jednym sezonie osiągnęli Schumacher i Vettel.
Verstappen wygrał w tym roku 85,71% rozegranych wyścigów, co jest rekordową przeciętną w historii F1. Alberto Ascari w 1952 roku wygrał sześć z ośmiu wyścigów w sezonie, a więc 75%. Verstappen w finale sezonu może swoją przeciętną poprawić lub pogorszyć, ale na pewno będzie lepsza niż Ascariego.
Verstappen został pierwszym kierowcą w historii F1, który wygrał trzy wyścigi w jednym kraju w jednym sezonie.
Verstappen w tym sezonie miał dwie serie sześciu kolejnych zwycięstw, to pierwsza taka sytuacja w historii F1.
Verstappen zanotował 97. podium w karierze.
Verstappen po raz 20. zanotował w tym roku podium i ponownie poprawił własny rekord Formuły 1. Poprzednim rekordem było jego 18 podiów w 2022 roku.
Verstappen ma aktualnie na swoim koncie podia w F1 na 31. różnych torach oraz w 35. różnie nazywanych Grand Prix. W obu przypadkach zajmuje drugie miejsce, a przed nim jest Hamilton, który miał podia na 35. różnych torach i w 36. różnych Grand Prix.
Verstappen wszystkie tegoroczne wyścigi kończy w TOP5.
Verstappen prowadził w tym roku przez 951 okrążeń i ponownie poprawił własny rekord Formuły 1. Wcześniejszym rekordem było 739 okrążeń na prowadzeniu Vettela w 2013 roku. Nikt nie miał tak wysokiej przeciętnej okrążeń na prowadzeniu w jednym sezonie, jaką ma w tym roku Verstappen (75,06%).
Verstappen punktował w 40. kolejnym wyścigu. Kolejny raz poprawił rekord osobisty. Rekordem jest seria 48. kolejnych wyścigów z punktami Hamiltona.
Verstappen dojechał do mety w 40. kolejnym wyścigu F1. To druga co do długości seria w historii F1. Rekordem jest seria 48. ukończonych wyścigów Hamiltona.
Verstappen zdobył 549 punktów w tym roku, ponownie poprawił własny rekord F1. Jego zeszłoroczny rekord to 454 punkty.
Verstappen ma aktualnie 276 punktów przewagi nad drugim kierowcą w klasyfikacji generalnej. Ponownie poprawił własny rekord F1. Wcześniejszym rekordem była przewaga 155. punktów Vettela na koniec sezonu 2013.
Verstappen to jedyny kierowca, który ukończył wszystkie tegoroczne wyścigi i w każdym z nich zdobywał punkty.
Verstappen po raz 150. w karierze punktował w wyścigu F1.
Verstappen prowadzi w klasyfikacji generalnej kierowców po 38. kolejnych wyścigach, to najdłuższa seria w historii F1, wyprzedził Schumachera, który prowadził przez 37 kolejnych Grand Prix. Verstappen na 100% poprawi swoją serię do 39. kolejnych wyścigów.
Osiągnięcia kierowców, którzy finiszowali na podium
Charles Leclerc po raz piąty w tym sezonie oraz 23. w karierze wywalczył Pole Position do wyścigu Formuły 1.
Leclerc ma na swoim koncie Pole Position na trzech różnych torach w USA.
Leclerc nie przełożył 12. kolejnych Pole Position na zwycięstwo. Gorszą serię w F1 miał tylko Rene Arnoux, który w latach 1979 – 1982 nie przełożył 13. kolejnych PP na zwycięstwa.
Leclerc wywalczył pierwszy rząd do czterech ostatnich wyścigów. Przełożył to na dwa podia, dyskwalifikację w Austin oraz brak startu w Sao Paulo.
Leclerc w Ferrari wywalczył tyle samo Pole Position co Niki Lauda. Lepszy w tym zespole był tylko Michael Schumacher, który ma aż 58. PP dla Ferrari.
Leclerc zanotował 29. podium w karierze.
Sergio Perez zapewnił sobie wicemistrzostwo świata w tym sezonie. To jego największy sukces w karierze.
Perez w każdym kolejnym sezonie w Red Bull zajmuje lepsze miejsce: w 2021 roku był czwarty, w 2022 roku trzeci a w 2023 roku drugi w końcowej klasyfikacji.
Perez zanotował 35. podium w karierze.
Perez wywalczył tylko dwa podia po przerwie wakacyjnej na torach Monza i Las Vegas.
Perez w dwóch kolejnych wyścigach stracił jedną pozycję na ostatnim okrążeniu.
Sergio Perez dziewięć razy w 2023 roku nie awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Pozostali kierowcy
Esteban Ocon zajął czwarte miejsce w wyścigu zyskując 12 pozycji w stosunku do pozycji startowej. W tym roku lepiej spisał się tylko w Monako, gdy był trzeci na mecie.
Lance Stroll wywalczył piąte miejsce w wyścigu po starcie 19. pola, a więc zyskał 14 pozycji w stosunku do pozycji startowej. To jego rekord kariery.
Stroll dwa kolejne wyścigi ukończył na piątym miejscu. W tym roku lepiej poszło mu tylko w Australii, gdy zajął czwarte miejsce.
Carlos Sainz awansował na czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej kierowców. Walka o tę pozycję z udziałem Alonso, Norrisa i Leclerca, to najciekawsze co zostało wśród kierowców przed finałem sezonu.
Lewis Hamilton zapewnił sobie trzecie miejsce w końcowej klasyfikacji. Pierwszy raz w karierze ukończył sezon na trzecim miejscu. Brytyjczyk jedenastokrotnie kończył sezon na podium końcowej klasyfikacji, a w każdym z 17. sezonów finiszował w TOP6.
George Russell w tym roku sześciokrotnie startował do wyścigu F1 z jednego z trzech pierwszych pól, ale później zawsze tracił w wyścigu i nie wywalczył w tych zawodach nigdy podium. Jedyne podium Brytyjczyk w tym sezonie wywalczył po starcie z 12. pola.
Fernando Alonso po raz 300. dojechał do mety wyścigu F1, jako pierwszy kierowca w historii. Wkrótce ten poziom osiągnie Hamilton, który na mecie był już 299 razy.
Alonso to jedyny kierowca z aktualnej stawki, który żył, gdy F1 poprzedni raz ścigała się w Las Vegas w 1982 roku.
Oscar Piastri po raz drugi w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Pierre Gasly ruszył do wyścigu z czwartego pola, to jego najlepszy wynik w tym sezonie.
Alex Albon w tym sezonie pokonał Sargeanta w każdej sesji kwalifikacyjnej i każdej sesji kwalifikacyjnej do sprintów: 27:0.
Kevin Magnussen trzykrotnie w tym roku awansował do Q3 w kwalifikacjach, zawsze na ulicznych torach.
Logan Sargeant zajął siódme miejsce w kwalifikacjach i ruszał do wyścigu z szóstego pola. W obu przypadkach są to jego wyraźne rekordy życiowe w F1.
Sargeant to trzeci kierowca w historii F1, który wystartował w trzech domowych wyścigach w jednym sezonie. Wcześniej taką możliwość miał jego rodak Eddie Cheever w 1982 roku oraz Antonio Giovinazzi w 2020 roku we Włoszech. To jedyne trzy sezony F1, gdy rozegrano trzy wyścigi w jednym kraju.
Valtteri Bottas ruszał do wyścigu z siódmego pola czym wyrównał swój najlepszy tegoroczny wynik.
Lando Norris po raz pierwszy w tym sezonie nie ukończył wyścigu F1.
Norris po raz piąty w karierze zakończył udział w kwalifikacjach na Q1, aż cztery takie sytuacje przytrafiły mu się w tym roku.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Red Bull zanotował 112. zwycięstwo w Formule 1.
Red Bull wygrał 20 wyścigów w tym sezonie, co jest nowym rekordem Formuły 1. Poprawili wynik Mercedesa z 2016 roku, który wygrał wtedy 19 razy. Kalendarz w 2023 roku liczy 22 wyścigi, a w 2016 roku było 21 wyścigów.
Red Bull to jedyny zespół F1, który wygrał na każdym torze obecnym w aktualnym kalendarzu F1.
Red Bull prowadził w tym roku przez 1 097 okrążeń w wyścigach (86,58% ogółu), poprawili własny rekord F1 ustanowiony dwa tygodnie wcześniej. Poprzednim rekordem było 1 055 okrążeń na prowadzeniu Mercedesa w 2016 roku (83,2%). Red Bull swój aktualny wynik osiągnął w 21. wyścigach i jeszcze ma okazję go poprawić. Mercedes w 2016 roku także miał 21 wyścigów w sezonie. Gdy spojrzymy na procenty, to wynik Red Bulla jest drugi w historii, ale nie mają szans doścignąć McLarena, którego kierowcy prowadzili przez 97,28% okrążeń w 1988 roku.
Red Bull poprawił własny rekord F1 dotyczący liczby punktów zdobytych w jednym sezonie. W 2023 roku wywalczyli łącznie 822 punkty, a dotychczasowym rekordem było 765 punktów Mercedesa w 2016 roku. Ważną kwestią jest tutaj natomiast system punktacji. Mercedes zdobył 765 punków w trakcie 21 weekendów wyścigowych w 2016 roku. Red Bull w tym roku zdobył 822 punkty również w 21 weekendów, ale do tego zaliczają im się dodatkowe punkty za sprinty (70) i najszybsze okrążenia (10). Więc stosując ten sam system punktowy co w 2016 roku, to Red Bull miałby aktualnie 742 punkty, czyli 20 mniej niż rekord Mercedesa. Red Bull ma za to jeszcze jeden wyścig w tym sezonie, więc mogą swój rekord jeszcze poprawić.
Po raz pierwszy w historii F1 dwaj kierowcy Red Bulla ukończyli sezon na dwóch pierwszych pozycjach.
Ferrari ma aktualnie 249 Pole Position w Formule 1, a bolidy z silnikami Ferrari 251 PP (po jednym również Toro Rosso i Haas).
Russell zajmie na koniec sezonu najgorsze miejsce w końcowej klasyfikacji kierowców jeżdżących dla Mercedesa od 2012 roku.
Po raz drugi w tym sezonie kierowcy McLarena odpadli w komplecie w Q1 w kwalifikacjach, w obu przypadkach stało się to w trakcie zawodów w USA.
Dwóch kierowców Williamsa ustawiło się na polach startowych w TOP6. Poprzedni raz kierowcy tej ekipy mieli równie dobre pozycje startowe do GP Rosji 2016.
Po raz drugi w tym sezonie obaj kierowcy Williamsa awansowali do Q3 w kwalifikacjach.
Sobotnie wyścigi Formuły 1
Wyścig o GP Las Vegas 2023 odbył się w sobotę według czasu lokalnego. Poprzednim wyścigiem F1, który odbył się w sobotę było GP RPA 1985, blisko 40 lat wcześniej. Zawody w Las Vegas zawsze mają się odbywać w soboty, a w 2024 roku dołączą do nich również jednorazowo zawody w Bahrajnie i w Arabii Saudyjskiej z powodu Ramadanu. We wcześniejszych sezonach Formuły 1 wyścigi w soboty nie były niczym wyjątkowym, było ich łącznie blisko 60 (do 1985 roku włącznie). Potem Bernie Ecclestone po scentralizowaniu praw transmisyjnych wprowadził stałą porę rozgrywania wyścigów F1 w niedzielę o 14:00 czasu lokalnego, a kontrakty jakie podpisywał z telewizjami wymagały od nich transmisji wszystkich zawodów na żywo. Transmisje telewizyjne z F1 pojawiły się wcześniej, ale nie obejmowały całych sezonów. Telewizje najchętniej pokazywały na żywo tylko GP Monako i jeszcze jakieś wybrane wyścigi w sezonie. Transmisji z kwalifikacji czy treningów nie było, one pojawiły się pod koniec lat 80.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Las Vegas 2023
GP Las Vegas 2023 było wyścigiem numer 1100 w historii Formuły 1.
Kwalifikacje i wyścig o GP Las Vegas odbyły się tego samego dnia według czasu lokalnego (kwalifikacje ruszyły o północy, a wyścig o 22:00).
Po raz pierwszy kwalifikacje F1, które odbywały się tego samego dnia co wyścig wygrał kierowca z innego kraju niż Niemcy.
W tym sezonie statystycznie co drugi kierowca wywalczył podium: 11. z 22. z zawodników.
Liczba podiów w tym sezonie Formuły 1, odbyło się 21. wyścigów: Verstappen – 20, Perez 9, Alonso – 8, Norris – 7, Hamilton – 6, Leclerc – 5, Sainz – 3, Piastri – 2, Ocon, Russell i Gasly – 1.
W tym roku kierowcy sześciu różnych zespołów stawali na podium.
Albon to jedyny zawodnik, który zawsze wygrywa w kwalifikacjach z zespołowym partnerem w tym sezonie.
Verstappen to jedyny kierowca, który ukończył wszystkie tegoroczne wyścigi i przejechał komplet okrążeń.
W tym sezonie 21. kierowców zdobywało punkty, jedynym wyjątkiem jest Nyck de Vries.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Las Vegas 2023
Charles Leclerc wygrał kwalifikacje z czasem 1:32,726. Jest to najszybsze kwalifikacyjne okrążenie w historii toru Las Vegas Strip Circuit. Średnia prędkość wyniosła 240,748 km/h, to jeden z najwyższych wyników w kalendarzu.
Oscar Piastri ustanowił najlepszy czas okrążenia podczas wyścigu. Australijczyk na 47. kółku wykręcił czas na poziomie 1:35,490. Jest to oficjalny rekord toru Las Vegas Strip Circuit.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Charles Leclerc. Monakijczyk w punkcie pomiaru prędkości maksymalnej na końcu długiej prostej osiągnął 350,5 km/h. Jest to jeden z najwyższych wyników w tym sezonie. Dwukilometrowa prosta na ulicy The Strip w połączeniu z pakietami z niskim dociskiem aerodynamicznym pozwala na osiąganie wysokich prędkości.
Najszybszy pit-stop podczas GP Las Vegas 2023 wykonali mechanicy McLarena. Na 43. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Oscara Piastriego w 1,99 sekundy. Rekordem tego sezonu i całej Formuły 1 pozostaje ustanowiony przez McLarena pit-stop z Norrisem podczas GP Kataru – 1,80 sekundy.
Frekwencja na GP Las Vegas 2023
Formuła 1 poinformowała, że weekendowa frekwencja na GP Las Vegas 2023 wyniosła 315 000 kibiców. Nie mamy żadnych bardziej dokładnych danych z rozbiciem na dni. Wcześniej informowano, że tor pomieści ponad 100 000 kibiców każdego dnia, ale ich faktyczna liczba jest trudna do określenia. W Las Vegas są klasyczne trybuny, ale także bardzo wiele miejsc dla kibiców w droższych pomieszczeniach gościnnych. Swoich kibiców miały także największe kasyna i hotele. Nie wszyscy kupowali bezpośrednio bilety, niektórzy mieli je w pakietach w kasynach, a inni (goście biznesowi) dostawali wejściówki od swoich firm.
Z niewiadomego powodu bardzo rzadko pokazywano trybuny w przekazie telewizyjnym, bo kamery najczęściej były umieszczone po tej samej stronie toru. W sobotę na wyścigu podobno faktycznie było pełno kibiców, ale w pozostałe dni już mniej. Początkowo na GP Las Vegas sprzedawano tylko bardzo drogie trzydniowe bilety. Gdy nie wszystkie sprzedali, to obniżyli ceny i oferowali również jednodniowe bilety. Skandalem było wyproszenie kibiców z trybun przed drugiem treningiem w piątkową noc.
Pojawiają się pierwsze nieoficjalne doniesienia, że za rok ceny biletów na GP Las Vegas będą niższe, przebudują również ofertę i trybuny, a wyścig ma stać się bardziej przystępny dla zwykłych kibiców.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: