Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Miami 2022″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń, frekwencji oraz oglądalności telewizyjnej w USA.
Miami International Autodrome, to 76. tor na którym został rozegrany wyścig Formuły 1, aż 11 z tych obiektów zlokalizowanych było w Stanach Zjednoczonych. Niektóre tory po znacznych zmianach konfiguracji były uznawane w statystykach za dwa obiekty, ale to nie jest reguła. Powyższa liczba pochodzi od FIA więc jest oficjalna. Był to także pierwszy w historii wyścig o GP Miami. W historii F1 odbyły się zawody pod 52. różnymi nazwami. Zupełnie nowe Grand Prix i zupełnie nowy tor oznaczały, że kierowcy i zespoły mogli poprawić wszelkie statystyki dotyczące zwycięstw, podiów itp. w różnych Grand Prix.
Osiągnięcia kierowców, którzy finiszowali na podium
Max Verstappen wygrał trzeci wyścig w tym sezonie oraz ogółem 23. w karierze.
Verstappen w tym roku wygrał trzy wyścigi oraz dwóch nie ukończył.
Verstappen po raz drugi w karierze wygrał wyścig na którym startował pierwszy raz w F1. Poprzedni raz dokonał tego w GP Holandii 2021 na Zandvoort.
Verstappen po raz drugi w tym sezonie oraz ogółem 18. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Verstappen zanotował 63. podium w karierze. Holender zajmuje obecnie samodzielne, dziesiąte miejsce w historycznej tabeli.
Verstappen wszystkie swoje podia wywalczył dla Red Bulla. Brakuje mu jeszcze dwóch, aby wyrównać wynik 65 podiów Vettela dla tego zespołu.
Charles Leclerc po raz trzeci w tym sezonie i 12. w karierze wywalczył Pole Position.
Leclerc w tym roku w kwalifikacjach zawsze zajmuje jedno z dwóch czołowych miejsc.
Leclerc zanotował 17. podium w karierze.
Carlos Sainz zanotował dziewiąte podium w karierze.
Sainz w tym sezonie ukończył na podium wyścigi rozgrywane w marcu i w maju, a podczas kwietniowych nie dojechał do mety.
Sainz wyrównał swój najlepszy wynik w kwalifikacjach w karierze – drugie miejsce. Hiszpan podobnie jak do GP Rosji 2021 ruszał do wyścigu z drugiego pola. Nigdy nie wywalczył Pole Position.
Pozostali kierowcy
Sergio Perez wszystkie tegoroczne wyścigi w których dojechał do mety ukończył w czołowej czwórce.
George Russell w tym roku zawsze kończy wyścigi w czołowej piątce, jako jedyny kierowca w stawce.
Lewis Hamilton zanotował swoje najgorsze wyniki w karierze podczas zawodów rozgrywanych w Stanach Zjednoczonych zarówno w kwalifikacjach (szóste miejsce) jak i w wyścigu (szóste miejsce). Do tej pory jego najgorszym wynikiem w kwalifikacjach w USA była piąta pozycja, a wyścigu czwarte miejsce. Brytyjczyk ukończył wszystkie zawody F1 w USA w których wystartował w karierze w punktach.
Valtteri Bottas zanotował najlepszy wynik w kwalifikacjach w tym sezonie – piąte miejsce.
Jeżeli Bottas w tym roku dojeżdża do mety, to zdobywa punkty.
Esteban Ocon w każdym tegorocznym wyścigu był sklasyfikowany wyżej niż Alonso. Francuz ma 24, a Hiszpan tylko dwa punkty na swoim koncie.
Albon zdobył dwa punkty, a przez całą karierę łącznie 200 w F1.
Lance Stroll pierwszy raz w tym sezonie awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Stroll pierwszy raz w tym roku pokonał Sebastiana Vettela w kwalifikacjach.
Stroll drugi kolejny wyścig ukończył na dziesiątej pozycji.
Fernando Alonso pierwszy raz w tym roku nie awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Alonso w GP Miami 2022 otrzymał od sędziów więcej punktów karnych (trzy) niż zdobył zwykłych punktów w całym sezonie (dwa).
Yuki Tsunoda pierwszy raz w tym sezonie awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Daniel Ricciardo po raz dziewiąty z rzędu przegrał kwalifikacje z Lando Norrisem. Ricciardo poprzedni raz wygrał z nim czasówkę do GP Meksyku.
Pierre Gasly zanotował najlepszy wynik w kwalifikacjach w tym sezonie – siódme miejsce.
Zhou Guanyu pierwszy raz w karierze zakończył udział w kwalifikacjach F1 na pierwszym segmencie.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Red Bull zanotował 78. zwycięstwo w Formule 1 oraz 78. najszybsze okrążenie.
Ferrari po raz 66. zajęło w całości pierwszy rząd na starcie.
Ferrari poprzedni raz zajęło cały pierwszy rząd na starcie wyścigu F1 do GP Meksyku 2019. Wtedy wyścig wygrał zawodnik ruszający z trzeciego pola, czyli tak samo jak w GP Miami 2022.
Ferrari poprzednie Pole Position w USA wywalczyło w 2006 roku – Michael Schumacher.
Poprzedni raz Ferrari wywalczyło Pole Position na zupełnie nowym torze, który dołączył do kalendarza F1 w GP Singapuru 2008 – Felipe Massa.
Ferrari trzykrotnie w tym roku wywalczyło podwójne podium.
Drugi raz z rzędu co najmniej jeden kierowca Mercedesa nie awansował do Q3 w kwalifikacjach. Poprzedni raz mieli tego typu złą passę w 2014 roku.
Piąte pole startowe Bottasa, to najlepszy wynik Alfy Romeo od GP Niemiec 2019, gdy Raikkonen również ruszał z piątego pola.
W tym roku kierowcy Williamsa w komplecie kończą udział w kwalifikacjach w pierwszym segmencie. Jedynym wyjątkiem był awans do Q2 Albona w Bahrajnie.
Pierwszy raz w tym sezonie do Q3 w kwalifikacjach nie awansował żaden kierowca Alpine.
Pierwszy raz w tym sezonie kierowcy AlphaTauri awansowali w komplecie do Q3 w kwalifikacjach.
Pozostałe ciekawostki
Wygrana Verstappena, to pierwsza sytuacja, gdy na zupełnie nowym torze nie wygrał kierowca Mercedesa, od debiutu obiektu w Teksasie w 2012 roku, gdy zwycięzcą był Hamilton jeszcze jeżdżący dla McLarena.
W XXI wieku na zupełnie nowych torach pierwsze wyścigi wygrywali kierowcy Ferrari, McLarena, Red Bulla lub Mercedesa. Jedynym wyjątkiem jest Alonso w Renault, który wygrał GP Singapuru 2008. Wszyscy pamiętamy dlaczego odniósł tam zwycięstwo.
W tym sezonie tylko Verstappen, Perez, Leclerc i Sainz zawsze awansują do Q3 w kwalifikacjach.
Verstappen i Perez w tym roku zawsze ruszają do wyścigu najdalej z drugiej linii.
W każdym tegorocznym wyścigu punktowali Leclerc i Russell.
W każdym tegorocznym wyścigu dochodziło do neutralizacji i wyjazdu samochodu bezpieczeństwa.
Stroll zdobył punkt w wyścigu po starcie z alei serwisowej. Poprzedni raz takiej sztuki dokonał Perez w GP Holandii 2021.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Miami 2022
Charles Leclerc wygrał kwalifikacje do GP Miami 2022 z czasem 1:28,796. Jest to nowe najszybsze okrążenie w historii toru Miami International Autodrome. Jeżeli organizatorzy dotrzymają słowa i poprawią jakość nawierzchni, to w kolejnym roku tempo kierowców F1 będzie lepsze. Czas Leclerca był zgodny z symulacjami przeprowadzonymi przez projektantów toru.
Max Verstappen ustanowił najlepszy czas okrążenia podczas wyścigu, a tym samym nowy oficjalny rekord toru Miami International Autodrome. Holender na 54. kółku wykręcił czas na poziomie 1:31,361.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Kevin Magnussen. Duńczyk w punkcie pomiaru prędkości maksymalnej odnotował 345,6 km/h. Faktyczna prędkość maksymalna podczas wyścigu była większa. Z niezrozumiałego dla mnie powodu oficjalny punkt prędkości maksymalnej ustawiono na końcu drugiej głównej prostej, gdzie kierowcy F1 jechali o kilka kilometrów na godzinę wolniej niż na końcu pierwszej długiej prostej. Podczas wyścigu na pewno przekroczono na pierwszej prostej 350 km/h podczas wyprzedzania.
Najszybszy pit-stop podczas GP Miami 2022 wykonali mechanicy Red Bulla, którzy na 41. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Sergio Pereza w 2,33 sekundy.
Frekwencja na GP Miami 2022
W mediach przewinęło się kilka liczb określających frekwencję na GP Miami 2022. Wcześniej organizatorzy mówili o tym, że przygotowali 85 000 biletów na każdy dzień. Jeszcze na kilka dni przed wyścigiem były dostępne w sprzedaży pojedyncze bilety, ale wszystko wskazuje na to, że sprzedano ich komplet. Dlatego frekwencja w niedzielę wyniosła 85 000 kibiców, a przez cały weekend oficjalnie będzie mowa o 240 000 – 250 000 kibiców, bo kupowano bilety trzydniowe. Trybuny w niedzielę w faktycznie były szczelnie wypełnione, ale we wcześniejszych dniach tak nie było, więc część osób przyszła dopiero w niedzielę.
Organizatorzy nie zarobili na wyścigu (Źródło). Nie jest to nic zaskakującego, bo koszty przygotowania toru do pierwszych zawodów były ogromne. W kolejnych latach będą jedynie montować infrastrukturę, która będzie gotowa. Prawdopodobnie już w 2023 roku trybuny zostaną powiększone, jeśli zapotrzebowanie na bilety się utrzyma. Celowo ograniczyli pojemność do 85 000 miejsc podczas debiutu, bo chcieli aby nie było tłoku i wszystko przebiegło zgodnie z planem. Na GP Miami podobno sprzedano rekordową ilość najdroższych biletów dla VIPów – około 15 000. Takie wejściówki kosztowały zwykle w granicach 8 000 – 10 000 dolarów za sztukę. Wpływy ze sprzedaży tylko takich biletów wyniosły więc około 135 mln $.
Rekordowa oglądalność w telewizji w USA
Wyścig o GP Miami był transmitowany w ogólnodostępnej telewizji ABC i ustanowił rekord dla zawodów F1 transmitowanych na żywo. Sam wyścig oglądało średnio 2,6 mln widzów, a w szczytowym momencie 2,9 mln. Całą transmisję razem z 90-minutowym studiem oglądało średnio 2,1 mln widzów. Dotychczasowym rekordem oglądalności F1 w USA było GP Monako 2002, które zostało wyemitowane z odtworzenia bezpośrednio po transmisji live z Indy500. GP Monako 2002 było pokazywane w ogólnodostępnym kanale ABC w porze wysokiej oglądalności po popularnym wyścigu Indy500 – stąd ten rekord. GP Miami 2022 ma więc rekord dla transmisji na żywo, a GP Monako 2002 ogólny rekord. W 2023 roku możemy liczyć na to, że GP Las Vegas ustanowi nowy rekord, bo to będzie pierwszy wyścig F1 transmitowany w USA na żywo wieczorem. Średnia oglądalności wyścigów F1 w tym roku w USA to 1,4 mln widzów, czyli o 49% więcej niż w 2021 roku. Źródło danych.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: