Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Niemiec 2019″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów i silników. Są także dane o frekwencji i oglądalności telewizyjnej.
Osiągnięcia kierowców, którzy finiszowali na podium
Max Verstappen po raz pierwszy wygrał wyścig o GP Niemiec, a także drugi wyścig w tym sezonie i siódmy w karierze.
Verstappen po raz pierwszy w GP Niemiec, a także drugi w tym sezonie i szósty w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Verstappen zanotował 26. podium w karierze.
Verstappen ukończył każdy z ostatnich 20. wyścigów w czołowej piątce.
Verstappen ukończył 20. kolejny wyścig w punktach. To oczywiście jego rekord kariery i ósma co do długości passa w całej historii F1.
Verstappen po raz siódmy ruszał do wyścigu z pierwszej linii, ale wciąż nie wywalczył nigdy Pole Position.
Sebastian Vettel zanotował 116 podium w karierze.
Vettel po raz pierwszy od GP Malezji 2017 nie przeszedł przez Q1 w kwalifikacjach.
Vettel drugi raz w karierze finiszował na podium po starcie z końca stawki. W Niemczech awansował z dwudziestego pola startowego na drugą pozycję na mecie. W GP Abu Zabi 2012 startował z alei serwisowej i finiszował trzeci. Wtedy w F1 startowało 24 kierowców, więc zyskał więcej pozycji.
Daniił Kwiat zanotował trzecie podium w karierze. Poprzedni raz był na podium w GP Chin 2016, czyli 3 lata, 3 miesiące i 11 dni temu. Tylko 13 razy w historii F1 kierowca miał większą przerwę między dwoma podiami.
Kwiat to pierwszy kierowca spoza zespołów wielkiej trójki, który wywalczył podium w tym sezonie. W sezonach 2017 i 2018 był zawsze tylko jeden taki zawodnik. Czy w tym roku będzie podobnie? Tego dowiemy się w kolejnych miesiącach.
Gdy Kwiat dojeżdża do wyścigu na podium, to zawsze przed nim jest Vettel. Dzięki Kuba za podrzucenie tej ciekawostki.
Statystyki związane z pozostałymi zawodnikami
Lance Stroll finiszował na czwartym miejscu, co jest jego drugim najlepszym wynikiem w karierze. Lepiej spisał się tylko w GP Azerbejdżanu 2017 – trzecie miejsce. Czwarta pozycja to najlepszy wynik zespołu Racing Point w tym roku.
Lance Stroll zakończył passę 14. kolejnych eliminacji w kwalifikacjach w pierwszym segmencie. Po raz ostatni awansował do Q2 w GP Japonii 2018.
Carlos Sainz zdobył pierwsze punkty w GP Niemiec w karierze.
Alexander Albon zajął szóste miejsce w wyścigu czym ustanowił rekord kariery.
Siódme miejsce w wyścigu, to najlepszy wynik Romaina Grosjeana od GP Belgii 2018.
Lewis Hamilton zanotował drugie Pole Position na torze Hockenheimring (poprzednie w 2008 roku), trzecie do wyścigu o GP Niemiec, czwarte w tym sezonie i 87. w karierze.
Hamilton ma niecodzienne statystyki na torze Hockenheimring. To był jego siódmy wyścig na tym torze i tylko dwukrotnie pokonywał zespołowego partnera w kwalifikacjach. W obu tych przypadkach zdobywał Pole Position.
Robert Kubica zdobył pierwszy punkt w wyścigu od GP Abu Zabi 2010. W tym czasie minęło 8 lat, 8 miesięcy i 14 dni i jest to nowy rekord Formuły 1. Poprzednim kierowcą, który był rekordzistą tego zestawienia był Lucien Bianchi, a jego rekord wynosił 7 lat, 11 miesięcy i 7 dni między GP Belgii 1960 i GP Monako 1968. Ten rekord Kubicy może pozostać niepobity na wiele lat. Musiałby pojawić się inny kierowca z tak długą przerwą, aby móc go poprawić.
Kubica zdobył punkt po tym, jak kierowcy zespołu Alfa Romeo dostali kary po wyścigu za złamanie regulaminu. Poprzedni kierowca Williamsa, który zdobył punkt w ten sam sposób, bo GP Włoch 2018 Siergiej Sirotkin awansował na dziesiąte miejsce po dyskwalifikacji Romaina Grosjeana z powodów technicznych.
George Russell zanotował najlepszy wynik w karierze – 11 miejsce.
Russell to jedyny kierowca, który w tym roku nie zdobył jeszcze punktów.
Antonio Giovinazzi zakończył wyścig na ósmej pozycji – najlepszej w karierze. Jednak po wyścigu on oraz Kimi Raikkonen otrzymali 30-sekundowe kary i wypadli z punktowanych miejsc.
Valtteri Bottas nie ukończył GP Niemiec 2019 i tym samym zakończyła się jego najlepsza w karierze passa 22. kolejnych wyścigów z punktami. Ta passa to szósty wynik w historii F1.
Bottas po raz 52. z rzędu awansował do Q3 w kwalifikacjach. Obecnie to najdłuższa tego typu seria w stawce.
Nico Hulkenberg sześciokrotnie brał udział w kwalifikacjach na torze Hockenheimring i zawsze awansował do Q3.
Hulkenberg pierwszy raz w karierze nie dojechał do mety w domowym wyścigu.
Pierre Gasly zanotował najlepszy wynik w kwalifikacjach w karierze – czwarte miejsce.
Lando Norris pierwszy raz w karierze zakończył udział w kwalifikacjach na Q1.
Sergio Perez awansował do Q3 w kwalifikacjach po raz pierwszy od GP Azerbejdżanu 2019.
Perez pierwszy raz nie ukończył wyścigu F1 na torze Hockenheimring. Do tej pory zawsze na tym torze zdobywał punkty.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Kierowca Red Bulla pierwszy raz wygrał wyścig na torze Hockenheimring.
Dwaj kierowcy korzystający z silnika Hondy stali razem na podium po GP Niemiec 2019. Poprzedni raz taka sytuacja miała miejsce po wyścigu o GP Portugalii 1992, ale byli to reprezentanci jednej stajni (McLaren). Poprzedni raz dwaj kierowcy z silnikami Hondy, ale jeżdżący dla innych zespołów stali razem na podium w GP Australii 1988.
Zespół Toro Rosso drugi raz w swojej historii zanotował podium. Ta stajnia zadebiutowała w 2006 roku i wzięła udział w 258 wyścigach. Poprzednim podium było zwycięstwo Vettela w deszczowym GP Włoch 2008, a 209 wyścigów później trzecie miejsce w deszczowym GP Niemiec 2019 wywalczył Kwiat.
McLaren po połowie sezonu 2019 ma więcej punktów niż w całym sezonie 2018.
Haas drugi raz w tym sezonie miał dwóch kierowców w punktach.
Po raz trzeci w tym sezonie kierowcy Haasa zderzyli się między sobą w wyścigu.
Wyścig o GP Niemiec 2019 był 200. wyścigiem dla fabrycznej stajni Mercedesa. Mercedes wystawiał fabryczną stajnię w latach 1954 – 1955 oraz od sezonu 2010. W tym czasie zanotowali 96 zwycięstw, 51 dubletów, 197 miejsc na podium oraz 109 Pole Position.
Mercedes po raz pierwszy był sponsorem tytularnym wyścigu F1.
Williams to jedyny zespół, którego kierowcy ukończyli w tym roku wszystkie wyścigi.
Williams zdobył jeden punkt, a to oznacza że każda stajnia w tym sezonie zdobyła już punkty. Poprzednim zespołem, który zakończył sezon bez punktów była Marussia w 2015 roku.
Dla fabrycznego zespołu Alfa Romeo piąte pole startowe Kimiego Raikkonena to najlepszy wynik od GP Monako 1985, gdy z czwartego pola ruszał Eddie Cheever. Z zespołem Alfa Romeo jest problem, bo pod względem pewnych statystyk jest on porównywany do Saubera, a pod względem innych do poprzednich wcieleń Alfy Romeo w F1.
Od początku sezonu 2014 odbyło się 111 wyścigów F1: 83 z nich wygrał Mercedes, a Ferrari i Red Bull po 14.
Po raz pierwszy od GP Francji 2008 na podium nie było kierowcy z zespołu korzystającego z silnika Mercedesa lub Renault.
Pozostałe ciekawostki
Od początku sezonu 2014 odbyło się 10 deszczowych wyścigów (deszczowy wyścig, czyli ktoś korzystał z opon przeznaczonych na mokrą nawierzchnię). Pierwszy z nich (GP Węgier 2014) wygrał Ricciardo, osiem kolejnych Hamilton, a ostatni (GP Niemiec 2019) Verstappen.
W wyścigach o GP Niemiec w 2018 i 2019 roku na podium stał kierowca ruszający z 14 pola.
Sergio Perez i George Russell to jedyni kierowcy, którzy w tym roku są niepokonani w wewnątrz-zespołowych pojedynkach w kwalifikacjach.
Każdy kierowca, który punktował w wyścigu o GP Niemiec 2019 jest innej narodowości.
Kierowca zespołu Toro Rosso finiszował na podium w deszczowym wyścigu o GP Włoch 2008, a Lewis Hamilton wtedy zdobył dwa punkty. Kierowca zespołu Toro Rosso ponownie finiszował na podium w deszczowym wyścigu o GP Niemiec 2019, a Hamilton ponownie zdobył dwa punkty.
Sześciu kierowców nie zostało sklasyfikowanych w wyścigu – tyle samo co łącznie podczas czterech poprzednich Grand Prix.
Na tor czterokrotnie wyjeżdżał samochód bezpieczeństwa oraz dwukrotnie była ogłaszana wirtualna neutralizacja.
W czasie wyścigu wykonano łącznie 78 pit-stopów.
Red Bull pobił nieoficjalny rekord długości pit-stopu w Formule 1. Max Verstappen spędził 1,88 sekundy na stanowisku serwisowym, gdy zjechał na wymianę opon na 46. okrążeniu. Red Bull pobił swój własny rekord ustanowiony zaledwie dwa tygodnie wcześniej na Silverstone – 1,91 sekundy podczas wymiany kół w bolidzie Pierre’a Gasly’ego.
Mercedes specjalnym malowaniem świętował 125 lat w sportach motorowych. Za pierwszy wyścig uznaje się zawody Paryż-Rouen, które odbyły się 22 lipca 1894 roku.
Czasy okrążeń
W ten weekend nie pobito żadnego rekordu toru. Tempo w kwalifikacjach było o około 0,5 słabsze niż rekordowy wynik z 2018 roku. W wyścigu z uwagi na deszcz nie było szans na nowy rekord okrążenia. Nawet na suchym torze trudno było się tego spodziewać, bo do pobicia był wynik 1:13,780 z 2004 roku wykręcony przez Raikkonena. Współczesne bolidy, gdy obowiązuje zakaz tankowania, tak szybko w wyścigu nie byłyby w stanie pojechać.
Frekwencja na GP Niemiec 2019
Frekwencja na GP Niemiec 2019 spadła w porównaniu do zeszłego roku. Szczegółowe porównanie z ostatnich lat znajdziecie w tabeli poniżej. Dodam tylko, że w szczycie popularności F1 w Niemczech za czasów sukcesów Michaela Schumachera w Ferrari frekwencja niedzielna była bliska kompletu – 120 000 widzów, a weekendowa przekraczała wyraźnie 200 000. Obecne liczby są o wiele gorsze i dlatego ten wyścig wypadnie z kalendarza F1. Jego dalsze utrzymanie nie jest opłacalne, a zawody w 2019 roku utrzymały się dzięki jednorazowemu wsparciu Mercedesa. Za wzrost frekwencji w dwóch ostatnich latach odpowiadają Holendrzy, których na tym obiekcie było bardzo dużo.
Rok | Frekwencja na wyścigu | Frekwencja weekendowa |
---|---|---|
2010 | 63 000 | - |
2012 | 59 000 | - |
2014 | 52 000 | 95 000 |
2016 | 57 000 | 122 000 |
2018 | 71 000 | 165 000 |
2019 | 61 000 | 153 000 |
Oglądalność GP Niemiec 2019 w Polsce
Oglądalność wyścigu o GP Niemiec 2019 w TVP Sport (od 45. minuty) była najlepsza w sezonie – średnio 440 000 widzów. Pobito w ten sposób rekord z Bahrajnu, gdy średnia oglądalność wyniosła 430 000 widzów. To są dwa zdecydowanie najlepsze wyniki dla F1 w TVP Sport w tym sezonie. Poprzedni wyścig o GP Wielkiej Brytanii oglądało w tym kanale 357 000 widzów. W Eleven Sports 1 oglądalność była wysoka, ale nie rekordowa. Wyścig średnio śledziło 264 000 osób i jest to poprawa w stosunku do 227 000 widzów dwa tygodnie temu. Łączna oglądalność w obu telewizjach wyniosła 707 000 widzów, co jest drugim najlepszym wynikiem w sezonie. Więcej widzów śledziło łącznie tylko GP Bahrajnu – 713 000.
Historyczne GP Niemiec w którym Robert załatwił kolegę z zespołu na cacy 🙂
Eleven
kwalifikacje 187 tys
wyścig 264 tysTVP Sport
studio 196 tys
wyścig od 45 minuty 440 tys— Mariusz Wójcicki (@m_wojcicki) July 29, 2019
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: