Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Singapuru 2022″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach.
Osiągnięcia kierowców, którzy finiszowali na podium
Sergio Perez wygrał drugi wyścig w tym sezonie i czwarty w karierze.
Perez wygrywa tylko wyścigi uliczne lub rozgrywane przy sztucznym oświetleniu.
Perez to pierwszy zawodnik, który wygrał GP Singapuru ruszając z parzystego pola startowego.
Perez wszystkie tegoroczne wyścigi w których dojechał do mety, ukończył w czołowej szóstce.
Perez zanotował 23. podium w karierze.
Perez po raz trzeci w tym sezonie i czwarty w karierze ruszał do wyścigu z pierwszej linii.
Dotychczas najlepszym wynikiem Pereza w Singapurze była piąta pozycja.
Perez pierwszy raz prowadził w wyścigu F1 od startu do mety przez wszystkie okrążenia.
Charles Leclerc po raz drugi na torze Marina Bay Street Circuit, a także po raz dziewiąty w tym sezonie i 18. w karierze wywalczył Pole Position.
Leclerc to pierwszy zawodnik, który zdobył dwa Pole Position z rzędu w Singapurze.
Tylko Lauda, Schumacher i Leclerc zdobywali w barwach Ferrari dziewięć Pole Position w jednym sezonie.
Leclerc po raz 13. startował w tym sezonie do wyścigu z pierwszej linii.
Leclerc w 2019 i 2022 roku wygrywał kwalifikacje i zajmował drugie miejsce w wyścigu w Singapurze.
Leclerc zanotował 21. podium w karierze.
Carlos Sainz zanotował 14. podium w karierze.
Sainz zanotował najlepsze miejsca w kwalifikacjach (czwarte) i w wyścigu (trzecie) w karierze w Singapurze.
Sainz po raz setny zdobył punkty w Formule 1.
Pozostali kierowcy
Lando Norris zajął czwarte miejsce w wyścigu. W tym roku lepiej spisał się tylko w GP Emilii-Romanii – trzecie miejsce.
Daniel Ricciardo zanotował najlepszy wynik w tym sezonie – piąte miejsce. Do tej pory jego najlepszym wynikiem była szósta pozycja w Australii.
Lance Stroll zanotował najlepszy wynik w tym sezonie – szóste miejsce. Do tej pory jego rekordem była dziesiąta pozycja (pięć razy).
Stroll pierwszy raz w karierze awansował do Q2 podczas kwalifikacji w Singapurze, do tej pory trzykrotnie odpadał w Q1.
Max Verstappen zakończył najlepsze w karierze passy: pięciu kolejnych zwycięstw i dziewięciu wyścigów z prowadzeniem przez minimum jedno okrążenie.
Sebastian Vettel pierwszy raz w karierze nie awansował do Q3 w kwalifikacjach w Singapurze z powodu słabego tempa. W 2016 roku zajął ostatnie miejsce, ale wtedy czekały go kary przesunięcia za wykorzystanie nadprogramowych elementów jednostki napędowej.
Ósme miejsce Vettela w GP Singapuru, to jego najsłabszy wynik w tym wyścigu wyłączając sezon 2017, gdy z powodu kraksy nie dojechał do mety. W pozostałych 11. startach finiszował w TOP5.
Lewis Hamilton zanotował najlepsze kwalifikacje w sezonie – trzecie miejsce.
Hamilton zawsze kwalifikuje się do GP Singapuru na jednym z pięciu pierwszych pól startowych.
Dziewiąte miejsce, to najgorszy wynik Hamiltona w wyścigu w Singapurze biorąc pod uwagę wyścigi w których dojechał do mety.
Pierre Gasly po raz 50. zdobył punkty w F1.
Valtteri Bottas pierwszy raz w karierze zakończył kwalifikacje w Singapurze na Q1.
Kevin Magnussen wyrównał swój najlepszy wynik w karierze w kwalifikacjach w Singapurze. Dziewiąte miejsce zdobył wcześniej w debiutanckim sezonie 2014 w McLarenie.
George Russell pierwszy raz w tym sezonie dojechał do mety i nie finiszował w TOP5. Brytyjczyk w ogóle nie zdobył punktów.
Russell po raz pierwszy w tym roku i drugi w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Fernando Alonso wystartował w 350. wyścigu Formuły 1 i ustanowił nowy rekord. Celem Alonso jest przebicie bariery 400. wyścigów co powinna umożliwić dwuletnia umowa z Astonem Martinem. Niektóre serwisy mogą podawać, że to był jego 351. wyścig, bo różnie interpretowany jest start w GP Belgii 2001. Dwadzieścia lat temu w F1 panowały dziwne zasady dotyczące czerwonych flag. W GP Belgii 2001 Alonso normalnie wystartował, ale bardzo szybko miał awarię i wycofał się z wyścigu. Później wyścig został wstrzymany czerwoną flagą, zrestartowany i w tym restarcie nie wziął udziału. W tamtych czasach zasady były takie, że okrążenia sprzed czerwonej flagi nie traktowano jako wyścig, więc w oficjalnych statystykach Alonso nie wystartował w tamtych zawodach.
Nicholas Latifi po raz 50. zakończył udział w kwalifikacjach na Q1.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Red Bull zanotował 88. zwycięstwo w Formule 1 w tym czwarte w GP Singapuru.
Red Bull wygrał w tym sezonie 13 wyścigów. Wyrównali swoje najlepsze osiągnięcie z 2013, gdy również odnieśli 13 zwycięstw.
Red Bull poprzedni raz wygrał w Singapurze w 2013 roku.
Wygrana Pereza oznacza że Red Bull wywalczył łącznie 14 miejsc na podium w GP Singapuru. To zdecydowany rekord tego wyścigu. Od 2010 roku zawsze co najmniej jeden kierowca Red Bulla finiszuje na podium.
Ósme miejsce Verstappena, to najgorszy wynik zespołu Red Bulla w kwalifikacjach w Singapurze od 2008 roku. W inauguracyjnym wyścigu w tym kraju (2008 rok) kierowcy Red Bulla nie awansowali nawet do Q3, ale to był ostatni sezon, gdy ten zespół należał do środka stawki, bo do grona liderów dołączyli rok później. W latach 2009 – 2019 kierowcy Red Bull w kwalifikacjach w Singapurze zajmowali tylko miejsca w TOP7.
Ferrari to pierwszy zespół, który zdobył dwa Pole Position z rzędu w Singapurze.
Dwóch kierowców Ferrari finiszowało na podium po raz czwarty w tym sezonie. Poprzedni raz stało się to w GP Miami.
W trzech poprzednich wizytach w Singapurze w 2018, 2019 i 2022 roku, kierowcy Ferrari w kwalifikacjach i w wyścigach zajmowali miejsca w TOP5.
McLaren zdobył 22 punkty w Singapurze – najwięcej w wyścigu w tym sezonie. Podczas GP Emilia-Romania również mieli 22 punkty, ale w tym siedem za sprint i 15 za sam wyścig.
McLaren poprzedni raz więcej punktów w Singapurze zdobył w 2011 roku.
Szóste miejsce Norrisa, to najlepszy wynik McLarena w kwalifikacjach w Singapurze od dziesięciu lat, gdy Hamilton zdobył Pole Position.
Aston Martin zanotował najlepszy wyścig w tym sezonie: 12 punktów.
Kierowcy Mercedesa w tym sezonie albo dojeżdżają do mety, albo odpadają z wyścigów w wyniku kraksy na pierwszym okrążeniu.
Russell to pierwszy kierowca Mercedesa w historii ich startów w F1, który nie awansował do Q3 w kwalifikacjach w Singapurze.
Drugi raz w tym sezonie dwaj kierowcy AlphaTauri awansowali do Q3 w kwalifikacjach. Udało im się to tylko na torach ulicznych w Baku i w Singapurze.
Alfa Romeo w ośmiu rozegranych od lipca wyścigach zdobyła jeden punkt, a w dziewięciu wcześniejszych od marca do czerwca aż 51 punktów. Zespół z Hinwil od lipca pod względem liczby zdobywanych punktów jest najsłabszy w F1.
Kierowcy Haasa w komplecie dojechali do mety, ale nie zdobyli punktów. Haas w swojej historii startów tylko raz zdobył punkty w Singapurze, za dziewiąte miejsce Grosjeana w 2017 roku.
Piąte miejsce Alonso w kwalifikacjach, to najlepszy wynik zawodników zespołu z Enstone (Lotus, Renault i Alpine) w Singapurze od 2013 roku.
Alpine w tym sezonie nie punktowało tylko w trzech wyścigach. Singapur był drugim wyścigiem z rzędu bez punktów.
Poprzedni raz kierowca Williamsa awansował do Q2 w kwalifikacjach w Singapurze w 2016 roku (obaj kierowcy). Od tego momentu zawodnicy tej stajni odpadają w Q1.
Pozostałe ciekawostki
Max Verstappen, aby zapewnić sobie tegoroczny tytuł mistrzowski w GP Japonii musi wygrać wyścig i wykręcić najszybsze okrążenie. Alternatywnie potrzebuje zdobyć osiem punktów więcej niż Leclerc i sześć punktów więcej niż Perez. Ma duże szanse, ale sytuacja może się przeciągnąć do GP USA.
W tym sezonie tylko Verstappen i Sainz zawsze awansują do Q3 w kwalifikacjach.
W tym roku na podium stało tylko siedmiu różnych kierowców.
Najwięcej podiów w tym sezonie wywalczył Verstappen – 13. Leclerc, Sainz i Perez mają ich po osiem.
Po raz pierwszy w tym roku ani Verstappen ani Leclerc nie prowadzili w wyścigu.
Zawodnikiem, który przejechał najwięcej okrążeń w tym sezonie jest Lando Norris, który wycofał się w drugiej połowie zawodów o GP Miami, a pozostałe ukończył.
Za każdym razem w wyścigach o GP Singapuru na torze pojawiał się samochód bezpieczeństwa, łącznie były 23. wyjazdy w 13. wyścigach. W żadnym innym wyścigu F1 samochód bezpieczeństwa nie wyjeżdżał w każdej edycji.
Pięciu różnych kierowców wygrywało w Singapurze: Alonso, Hamilton, Vettel, Rosberg i Perez.
Wyścigi w Singapurze wygrywali do tej pory tylko mistrzowie świata. Jedynym wyjątkiem był sezon 2016, gdy wygrał Nico Rosberg, który zdobył swój tytuł kilka tygodni później, więc w momencie wygranej tego tytułu jeszcze nie miał. Sergio Perez realnych szans na tegoroczny tytuł mistrzowski w tym roku nie ma.
Po raz pierwszy na podium w Singapurze nie stał nikt z dwójki Vettel – Hamilton.
Po raz czwarty w wyścigu o GP Singapuru nie przejechano całego dystansu. Niska średnia prędkość na mokrym torze i dwie neutralizacje sprawiły, że kierowcy w trakcie dwóch godzin pokonali 59 z 61. zaplanowanych okrążeń.
Kierowcy z Wielkiej Brytanii zdobywali punkty w 900. różnych wyścigach F1.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Singapuru 2022
Kwalifikacje i wyścig rozgrywano na przesychającej nawierzchni, więc tempo kierowców było znacznie poniżej możliwości. Dodatkowo w 2022 roku bolidy są wolniejsze niż podczas poprzednich wizyt F1 w Singapurze.
Charles Leclerc wygrał kwalifikacje do GP Singapuru 2022 z czasem 1:49,412. Wynik kierowcy Ferrari jest o ponad 13 sekundy gorszy od rekordu toru Marina Bay Street Circuit, który Lewis Hamilton ustanowił w 2018 roku – 1:36,015.
George Russell osiągnął najszybsze okrążenie w wyścigu. Brytyjczyk na 54. kółku wyścigu wykręcił czas 1:46,458. Jest to wynik o około cztery i pół sekundy gorszy niż rekord toru Marina Bay Street Circuit, który w 2018 roku ustanowił Kevin Magnussen – 1:41,905.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Max Verstappen. Holender w punkcie pomiaru prędkości na końcu pierwszego sektora odnotował 315,5 km/h. Trzy lata temu podczas wyścigu o GP Singapuru najwyższą prędkość w tym samym miejscu odnotował Nico Hulkenberg – 328,0 km/h.
Najszybszy pit-stop podczas GP Singapuru 2022 wykonali mechanicy Red Bulla. Na 35. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Maxa Verstappena w 2,46 sekundy. Rekordem pozostaje ustanowiony również przez Red Bulla pit-stop z Perezem podczas GP Holandii – 2,09 sekundy.
Frekwencja na GP Singapuru 2022
Organizatorzy wyścigu o GP Singapuru poinformowali, że weekendowa frekwencja w sezonie 2022 wyniosła 302 000 kibiców, co jest nowym rekordem dla tych zawodów. Nie podano danych dla samego wyścigu. Według oficjalnych danych poprawili rekord z inauguracyjnego wyścigu w Singapurze w 2008 roku – 100 000 osób w niedzielę i 300 000 przez cały weekend. W przypadku GP Singapuru przedstawiana jest zawsze frekwencja trzydniowa, która do tej pory zawsze była podawana w formie pomnożenia przez trzy frekwencji z niedzieli. Nie podają ile realnie kibiców było na trybunach każdego dnia, a ile sprzedano biletów. Bilety były trzydniowe, to kibice nie musieli pojawić się na torze każdego dnia. Było widać, że np. w piątek trybuny w czasie drugiego treningu nie były pełne. W 2022 roku sprzedano komplet biletów, ale nie wiadomo czy zwiększyli pojemność trybun (wynosi 100 000), czy doliczyli jeszcze jakichś widzów, aby móc pochwalić się rekordem. W tabeli poniżej możecie zobaczyć dane o frekwencji dla dotychczasowych zawodów w Singapurze.
Sezon | Niedziela | Weekend |
---|---|---|
2008 | 100 000 | 300 000 |
2009 | 80 000 | 240 000 |
2010 | 81 350 | 244 000 |
2011 | 82 500 | 247 500 |
2012 | 84 317 | 252 951 |
2013 | 87 509 | 262 527 |
2014 | 84 454 | 253 362 |
2015 | 86 970 | 260 912 |
2016 | 73 000 | 219 000 |
2017 | 86 800 | 260 400 |
2018 | 87 667 | 263 000 |
2019 | 89 333 | 268 000 |
2022 | 302 000 |
Jak wynika z komunikatu prasowego promotora, na GP Singapuru tradycyjnie przyjechało wielu kibiców z innych krajów. Najwięcej było ich w kolejności z Australii, Wielkiej Brytanii, Indonezji, Holandii i z USA. Całkowity koszt organizacji jednej edycji GP Singapuru to obecnie 135 mln dolarów singapurskich (około 460 mln złotych). Rządowe fundusze pokrywają 60%, a resztę organizator – sprzedaż biletów. Jak widać mimo sprzedaży kompletu drogich biletów organizacja ulicznego wyścigu nie byłaby możliwa bez wsparcia rządowego.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: