Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Turcji 2021″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń i frekwencji na trybunach.
Osiągnięcia kierowców, którzy ukończyli wyścig na podium
Valtteri Bottas wygrał pierwszy wyścig F1 w tym sezonie i ogółem dziesiąty w karierze.
Bottas poprzedni raz wygrał nieco ponad rok temu – GP Rosji 2020 pod koniec września.
Bottas w GP Turcji 2020 jechał bardzo słabo, sześciokrotnie obracał się na mokrym torze i zajął dopiero 14 miejsce. W 2021 roku wygrał w dominującym stylu, również na mokrej nawierzchni.
Bottas po raz drugi w tym sezonie i 18. w karierze ruszał do wyścigu z Pole Position.
Bottas ma teraz tyle samo Pole Position co Rene Arnoux. Żaden inny kierowca, który nie zdobył tytułu mistrzowskiego nie wywalczył więcej PP.
Bottas po raz pierwszy na torze w Turcji, a także trzeci raz w tym sezonie i 18. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Bottas zanotował 65. podium w karierze.
Bottas po raz drugi w karierze zanotował hat-trick: Pole Position, wygrana i najszybsze okrążenie w wyścigu.
Bottas pierwszy raz w karierze punktował w GP Turcji.
Bottas po raz 95. z rzędu awansował do Q3 w kwalifikacjach. To rekordowa passa w całej historii F1. Bottas w każdym wyścigu w barwach Mercedesa awansował do Q3.
Max Verstappen zanotował 54. podium w karierze.
Verstappen podobnie jak w 2020 roku zajął drugie miejsce w kwalifikacjach w Turcji. Holender do każdego z tegorocznych wyścigów poza GP Rosji, gdy taktycznie odpuścił udział w kwalifikacjach, startował z jednego z trzech pierwszych pól.
Sergio Perez zanotował 13. podium w karierze.
Perez zdobył drugie podium w Turcji z rzędu.
Perez wywalczył dopiero trzecie podium w tym sezonie. Dwa poprzednie miał w czerwcu.
Pozostali kierowcy
Charles Leclerc wystartował do wyścigu z trzeciego pola. W tym roku tylko w GP Azerbejdżanu ustawił się wyżej – Pole Position. Leclerc miał również PP w Monako, ale tam z powodu awarii nie wystartował w ogóle do wyścigu.
Leclerc ukończył oba swoje wyścigi o GP Turcji na czwartej pozycji. W obu przypadkach miał bardzo duże szanse na podium.
Lewis Hamilton po raz pierwszy w karierze wygrał kalifikacje przed GP Turcji, ale z powodu kary za nadprogramowy element jednostki napędowej nie startował z Pole Position. Intercity Istanbul Park pozostaje jednym z nielicznych torów na których Hamilton się ścigał, a nigdy nie zdobył PP. Takie tory są cztery, ale w Zandvoort, Magny-Cours i New Delhi startował nie więcej niż trzy razy. W Turcji aż siedem.
Hamilton nie pierwszy raz w swojej karierze wygrał kwalifikacje, a potem nie startował z Pole Position. Był zdyskwalifikowany z powodu zbyt małej ilości paliwa po czasówce przed GP Hiszpanii 2012, a w GP Wielkiej Brytanii 2021 wygrał kwalifikacje, ale potem stracił pozycję w sprincie i nie ruszał do wyścigu z PP.
Pierre Gasly po raz trzeci w tym sezonie i piąty w karierze ruszał do wyścigu z czwartego pola. To jest jego najlepszy wynik w karierze.
Carlos Sainz finiszował na ósmym miejscu, a więc zyskał 11 pozycji w stosunku do startu.
Sainz zdobył punkty w dziewiątym wyścigu z rzędu, wyrównał w ten sposób najdłuższą serię z punktami w karierze.
Lance Stroll podobnie jak w 2020 roku zajął w GP Turcji dziewiąte miejsce, jednak okoliczności były zupełnie inne.
Kimi Raikkonen po raz siódmy wziął udział w GP Turcji. Podczas poprzednich wizyt zawsze awansował do Q3 i zajmował najgorzej ósme miejsce w kwalifikacjach. W 2021 roku był dopiero 19. w czasówce.
Daniel Ricciardo po raz drugi w tym roku zakończył udział w kwalifikacjach już na Q1.
Piąte pole startowe do wyścigu F1, to najlepszy wynik Fernando Alonso od siedmiu lat i GP Japonii 2014.
Mick Schumacher zanotował najlepszy wynik w kwalifikacjach w karierze – 14 miejsce. Dla Niemca to był drugi awans do Q2 w karierze.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Mercedes wygrał 121 wyścigów na 243 starty w F1.
Mercedes to jedyny zespół, którego kierowcy w komplecie awansują do Q3 w kwalifikacjach w tym sezonie.
Bottas był pierwszym kierowcą Mercedesa w historii, który startował do GP Turcji z pierwszej linii.
Po raz drugi w tym sezonie obaj kierowcy Red Bulla stali razem na podium.
Szóste miejsce Pierre’a Gasly’ego, to najlepszy wynik dla zespołu juniorskiego Toro Rosso / AlphaTauri w historii występów w Turcji.
Dwaj kierowcy zespołu AlphaTauri awansowali do Q3 w kwalifikacjach. Nigdy wcześniej żaden zawodnik Toro Rosso / AlphaTauri nie awansował do Q3 na tym torze.
W 2020 roku obaj kierowcy Alfy Romeo awansowali do Q3 w kwalifikacjach w Turcji, a w 2021 roku obaj kierowcy tego zespołu odpadli już w Q1.
Haas to jedyny zespół, który w tym roku jeszcze nie zdobył punktu.
Pozostałe ciekawostki
Sześciu różnych kierowców wygrywało w tym roku wyścigi F1: Hamilton, Verstappen, Perez, Ocon, Ricciardo i Bottas. To najwięcej różnych zwycięzców od 2012 roku, gdy wyścigi wygrało łącznie ośmiu zawodników.
Po raz 12. w historii komplet kierowców dojechał do mety wyścigu Formuły 1. Po raz trzeci taka sytuacja miała miejsce w tym sezonie.
Najwięcej podiów w tym sezonie wywalczył Verstappen – 12, Hamilton ma ich 11, a Bottas dziewięć.
Hamilton i Bottas zawsze awansują do Q3 w kwalifikacjach w tym sezonie.
Gasly, Russell i Schumacher* są niepokonani w wewnątrz-zespołowych pojedynkach kwalifikacyjnych w tym sezonie. Schumacher nie wziął udziału w czasówkach w Monako oraz na Węgrzech, więc nie można mu zaliczyć tamtych porażek.
Esteban Ocon przejechał cały wyścig o GP Turcji 2021 na tym samym komplecie opon i bez zjazdu do alei serwisowej. Nie licząc „wyjątkowego” GP Belgii 2021, to poprzednim kierowcą, który przejechał tak wyścig F1 był Mika Salo w GP Monako 1997 (zajął piąte miejsce). W 2005 roku był zakaz zmian opon w czasie wyścigu (poza pewnymi wyjątkami), więc kierowcy jeździli cały dystans na jednym komplecie, ale wtedy było tankowanie, więc zjeżdżali do boksów po paliwo.
Wygrana w kwalifikacjach, a Pole Position
W statystykach kierowców zaliczane jest Pole Position, gdy startuje w niedzielnym wyścigu z pierwszego pola. Nie trzeba być najszybszym w kwalifikacjach. W zdecydowanej większości przypadków, to zwycięzca kwalifikacji startował z PP i nie było problemów. W poprzednich latach inne sytuacje były bardzo rzadkie, ale w tym roku było tak już czterokrotnie:
– Leclerc – awaria przed startem w Monako
– Hamilton – strata pozycji w sprincie w Wielkiej Brytanii
– Bottas – kara za silnik we Włoszech
– Hamilton – kara za silnik w Turcji
Formuła 1 planuje jeszcze więcej sprintów, a to prawdopodobnie spowoduje, że będzie jeszcze więcej sytuacji, gdy ktoś wygra kwalifikacje, a potem nie będzie startował z Pole Position. To powoduje problemy w statystykach i będą to musieli jakoś rozstrzygnąć.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy
Lewis Hamilton wygrał kwalifikacje do GP Turcji 2021 z czasem 1:22,868. Wynik kierowcy Mercedesa to najszybsze okrążenie przejechane kiedykolwiek na torze Intercity Istanbul Park. Dotychczasowym rekordem kwalifikacyjnym było 1:25,049 Sebastiana Vettela w 2011 roku. Nie da się tegorocznego wyniku porównywać do sezonu 2020, bo wtedy padał deszcz podczas kwalifikacji, a dodatkowo asfalt był znacznie mniej przyczepny.
Oficjalnym rekordem toru Intercity Istanbul Park w Turcji pozostaje 1:24,770 Juana Pablo Montoyi z 2005 roku. Oficjalne rekordy toru to są najlepsze okrążenia wykręcone w trakcie wyścigu. W 2021 roku z powodu opadów deszczu kierowcy nie mieli możliwości powalczyć z tym wynikiem. Najlepszy wynik Valtteriego Bottasa w wyścigu osiągnięty na oponach przejściowych to 1:30,432.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Charles Leclerc. Monakijczyk w punkcie pomiaru prędkości maksymalnej odnotował 311,3 km/h. Jest to słaby wynik, bo z uwagi na opady deszczu kierowcy nie mogli wykorzystywać systemu DRS. W kwalifikacjach najszybszy również był Leclerc – 333,9 km/h, wtedy mógł używać DRSu.
Najszybszy pit-stop podczas GP Turcji 2021 wykonali mechanicy Red Bulla. Na 36. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Maxa Verstappena w 2,15 sekundy.
Frekwencja na GP Turcji 2021
Weekendowa frekwencja na GP Turcji wyniosła 190 000 osób. Chodzi o łączną liczbę widzów przez trzy dni (osoba będąca na torze każdego dnia jest liczona trzykrotnie). Poinformował o tym szef toru Vural Ak w swoim komentarzu opublikowanym w różnych mediach tureckich. Organizatorzy przygotowali na sprzedaż połowę możliwych biletów w związku z ograniczeniami pandemicznymi i sprzedano niemal wszystkie z nich. Były one sprzedawane w atrakcyjnych cenach i były to bilety niemal wyłącznie od razu na trzy dni. W niedzielę na torze było ponad 70 000 kibiców, ale nie podano konkretnych liczb z podziałem na dni.
W 2011 roku, czyli podczas poprzedniej wizyty F1, gdy sprzedawano bilety na niedzielnym wyścigu było tylko 25 000. Dlatego ten wyścig wypadł wtedy z kalendarza, bo bez wysokiej sprzedaży biletów był finansowo nieopłacalny. Turcja obecnie chce wrócić do F1 na stałe, ale problemem jest brak miejsca w kalendarzu. Będą prawdopodobnie w rezerwie na przyszły sezon.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: