Firma Pirelli przedstawiła harmonogram testów opon dla F1 w 2019 roku. Włoski producent będzie testował ogumienie na sezon 2020. Według opublikowanej rozpiski w testach nie wezmą udziału wszystkie zespoły.
Regulamin Formuły 1 zakłada możliwość organizacji maksymalnie 25 dni testowych przez dostawcę opon w trakcie roku kalendarzowego aktualnymi samochodami. Plan testów ogumienia z myślą o sezonie 2020 opublikowany przez Pirelli obejmuje jednak tylko 19 dni oraz uwzględnionych jest w nim osiem zespołów. W harmonogramie brakuje stajni Renault i Haas. Pozostałe sześć dni zostanie wykorzystane na testy opon 18-calowych.
W 2020 roku nie należy spodziewać się istotnych zmian w oponach Pirelli. Włoski producent będzie prawdopodobnie skupiał na dalszym rozwoju istniejących mieszanek. Bardzo duże zmiany będą mieć miejsce w 2021 roku, gdy w Formule 1 pojawią się opony oparte o 18-calowe felgi. To będzie całkowita rewolucja, która będzie wymagać od Pirelli długich testów oraz przygotowania całkowicie nowych opon. Zespoły Mercedes, Renault i McLaren przygotowują zmodyfikowane bolidy do testów opon z 18-calowymi felgami, które odbędą się w drugiej połowie 2019 roku.
Podczas testów opon zabronione jest wprowadzanie zmian do samochodów. Każda stajnia biorąca udział w testach musi z wyprzedzeniem przedstawić FIA specyfikację bolidu, który weźmie w nich udział. W przypadku testów opon odbywających się tuż po weekendzie wyścigowym na tym samym torze praktyką jest, że w samochodzie nie wprowadzane są żadne zmiany ustawień w stosunku do wyścigu. Kontrolę nad testami sprawuje Pirelli i to producent opon ustala wszystkie szczegóły harmonogramu jazd. Pozyskane dane są wysyłane do wszystkich zespołów w takiej samej formie, aby wszyscy mieli równy dostęp do uzyskiwanych danych.
Harmonogram testów opon Pirelli w 2019 roku
Termin | Tor | Zespół | Dni | Uwagi |
---|---|---|---|---|
2-3 kwietnia | Bahrajn | Toro Rosso | 2 | Podczas ogólnych testów |
2-3 kwietnia | Bahrajn | McLaren | 2 | Podczas ogólnych testów |
14-15 maja | Barcelona | Ferrari | 2 | Podczas ogólnych testów |
14-15 maja | Barcelona | Racing Point | 2 | Podczas ogólnych testów |
28 maja | Paul Ricard | Ferrari | 1 | Opony deszczowe |
28-29 maja | Paul Ricard | Red Bull | 2 | Opony deszczowe |
2-3 lipca | Red Bull Ring | Alfa Romeo | 2 | Po wyścigu F1 |
16-17 lipca | Silverstone | Williams | 2 | Po wyścigu F1 |
16-17 lipca | Silverstone | Red Bull | 2 | Po wyścigu F1 |
12-13 września | Paul Ricard | Mercedes | 2 | |
12-13 września | Paul Ricard | Renault | 2 | Testy opon z 18-calowymi felgami |
7 października | Barcelona | Ferrari | 1 | Dodatkowe testy na 2020 rok |
7 października | Barcelona | Red Bull | 1 | Dodatkowe testy na 2020 rok |
8 października | Barcelona | Mercedes | 1 | Dodatkowe testy na 2020 rok |
7-8 listopada | Paul Ricard | McLaren | 2 | Testy opon z 18-calowymi felgami |
3-4 grudnia | Abu Zabi | wszystkie zespoły | 2 | Grupowe testy opon na 2020 rok |
8-9 grudnia | Abu Zabi | Mercedes | 2 | Testy opon z 18-calowymi felgami |
Według opublikowanego planu zespół Red Bull będzie testował przez cztery dni (w tym dwa dni testów opon deszczowych), zespół Ferrari trzy dni (w tym jeden dzień testów opon deszczowych), a zespoły Toro Rosso, McLaren, Racing Point, Alfa Romeo, Williams i Mercedes po dwa dni.
Jeżeli testy opon odbywają się podczas ogólnych testów, to dany zespół wystawia podczas nich dwa samochody. Jeden wykonuje prace dla Pirelli, a drugi normalne zadania dla zespołu. Pirelli stara się tak dobierać tory do testów, aby miały one zróżnicowaną charakterystykę. W ten sposób będą mogli sprawdzić różne mieszanki opon na mniej lub bardziej wymagających obiektach. W 2019 roku większość testów odbywa się bezpośrednio po wyścigach F1 co pozwala obniżyć koszty. Wyjątkiem są tylko testy na torze Paul Ricard, ale ten obiekt słynie z tego, że jest bardzo dobrym obiektem do wszelkiego rodzaju testów oraz ma zainstalowany system zraszaczy co umożliwia sprawdzanie opon deszczowych.
Aktualizacja 04.10.2019 r.
Pirelli otrzymało zgodę na przeprowadzenie dodatkowych dwudniowych testów opon na sezon 2020. Dodatkowy test opon na sezon 2020 F1 odbędzie się w dniach 7-8 października 2019 roku na torze Circuit de Barcelona-Catalunya w Hiszpanii. Wezmą w nim udział zespoły Mercedes, Ferrari i Red Bull (szczegóły). Pirelli otrzymało dodatkowe, pozalimitowe dni testowe, aby przetestować nowe struktury opon zgodnie z sugestiami FIA i zespołów.
Jacy kierowcy mogą wziąć udział w testach opon Pirelli?
Pirelli nakłoniło FIA do wystosowania specjalnej dyrektywy skierowanej do wszystkich zespołów pod koniec 2018 roku. Pirelli nie podobało się to, że w wcześniejszych latach w testach opon brali udział kierowcy bez doświadczenia w Formule 1. Tacy zawodnicy nie są w stanie dostarczyć konkretnych informacji o zmianach w mieszankach opon, bo wcześniej niemal w ogóle nie jeździli na podobnym ogumieniu. Od 2019 roku w testach opon mają brać udział tylko doświadczeni kierowcy. Definicja „doświadczonego kierowcy” nie jest w tym wypadku konkretnie ustalona. Możemy założyć, że Pirelli nie będzie się zgadzać na młodych zawodników, których jedynym doświadczeniem są pojedyncze testy w bolidach F1. W poprzednich latach w testach brali udział zarówno kierowcy etatowi, rezerwowi oraz juniorzy. Zmiana stanowiska FIA sprawi, że zespoły, które planowały udział w tych testach niedoświadczonych zawodników będą musiały zmienić swoje plany.
P.S. Ten tekst i tabela będą aktualizowany w trakcie sezonu w razie wprowadzania zmian do harmonogramu. W ostatnich latach taka praktyka była dość powszechna u Pirelli.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: