Liberty Media zarabia coraz większe pieniądze na działalności F1 w Internecie. W 2022 roku zanotowano szczególnie istotny wzrost przychodów z subskrypcji F1 TV, które zaczęły odgrywać ważną rolę w całym budżecie Formuły 1.
Liberty Media rozlicza swoje przychody z Internetu poprzez brytyjską spółkę Formula One Digital Media Limited. Pod koniec września 2023 roku roku złożyła ona swój raport finansowy za 2022 rok w jednym z urzędów i z niego można wyciągnąć kilka ciekawych liczb. Ta spółka zajmuje się sprzedażą i eksploatacją praw cyfrowych oraz usług związanych z zawodami F1. Na mocy umowy z głównymi spółkami zarządzającymi Formułą 1, posiada prawa do wykorzystywania mediów społecznościowych, strony internetowej, aplikacji, a także innych produktów i platform w celach zarobkowych. Ta spółka zajmuje się także obsługą stron internetowych, mediów społecznościowych, aplikacji, usługi streamingowej F1 TV, a także czerpie zyski z prowizji od internetowej sprzedaży biletów oraz towarów licencjonowanych przez F1 (np. ubrania i gadżety). Więcej artykułów dotyczących związków i działalności Formuły 1 w Internecie można sprawdzić TUTAJ.
Wyniki finansowe F1 z działalności w Internecie w 2022
Formuła 1 zanotowała 138,3 mln $ przychodów z Internetu w 2022 roku, jest to poprawa o 45% w stosunku do 2021 roku, gdy wygenerowali 95,5 mln $ przychodów. Aby pokazać, jak szybko rośnie działalność F1 w Internecie przypomnę, że przychody z tego pola w 2020 roku wyniosły 44,3 mln $, w 2019 roku 35,4 mln $, a w 2018 roku było to 22 mln $. Skala wzrostu z roku na rok jest skokowa, widać że wiele inwestycji w różne przedsięwzięcia internetowe przyniosło pozytywny efekty. Koszty podstawowej działalności z wyłączeniem opłaty licencyjnej na rzecz innej spółki kontrolującej F1 wyniosły 50,1 mln $. Po uwzględnieniu opłaty licencyjnej na rzecz spółki FOWC (Formula One World Championship Limited) oraz wydatków administracyjnych wypracowano 30,1 mln $ zysku. Realne czyste zyski z Internetu są większe, bo głównym kosztem tej spółki, jest opłata licencyjna na rzecz głównej spółki zarządzającej Formułą 1.
Z ogólnego raportu finansowego Liberty Media wiemy, że łączne przychody z całej działalności w Formule 1 w 2022 roku wyniosły 2 572 mln $, więc wpływy z Internetu w wysokości 138,3 mln $ stanowiły 5,3% ogółu. To może się wydawać małym udziałem, ale on w łącznych przychodach F1 rośnie z roku na rok. To oznacza, że wpływy z Internetu rosną szybciej niż ogólne wpływy, a Liberty Media przecież chwaliła się rekordowymi wynikami za 2022 rok, były wysokie wzrosty, ale z działalności internetowej wzrosty były jeszcze szybsze. Dla porównania 2019 roku Internet stanowił tylko 2% ogólnych przychodów F1.
Wpływy z rozbicie na różne obszary działalności w Internecie w 2022 roku
W raporcie znajduje się podział przychodów na cztery różne kategorie i z tego zestawienia możemy się dowiedzieć najwięcej na temat tego jak funkcjonuje obecnie F1 w Internecie.
Wpływy pochodzące z modelu subskrypcyjnego (sprzedaż pakietów F1 TV przez stronę www, aplikację i umowy z zewnętrznymi dostawcami) w 2022 roku wyniosły 85,8 mln $. Dla porównania w 2021 roku było to 47,2 mln. Przypominam, że usługa F1 TV zadebiutowała w połowie 2018 roku i wtedy w pierwszym roku przyniosła 6,1 mln $ przychodów. Coroczne wzrosty na tym polu są ogromne. Początkowo F1 TV to była niszowa usługa dla największych zapaleńców, a od zeszłego roku stała się bardzo powszechna. Z moich obserwacji polskiego rynku wynika, że w 2023 roku liczba abonentów w Polsce będzie dużo większa niż w poprzednim sezonie. Na blogu mam linki do zakupów pakietów F1 TV i w tym roku czytelnicy klikali w niej jakieś 400-500% chętniej niż rok temu, ale to zasługa przejścia polskich transmisji do Viaplay. Liberty Media teraz z tych transmisji konkretnie zarabia, jest to kwota porównywalna z największymi kontraktami z telewizjami. Potencjał do wzrostu jest ogromny, bo jeśli założymy, że średni roczny abonament F1 TV Pro kosztuje 60 dolarów, to przy 85,8 mln dolarów wpływów pochodzi on ze sprzedaży 1,4 mln takich pakietów.
Praktycznie nie było zmiany w przychodach za udzielone licencje. W 2022 roku wyniosły one 30,2 mln $, a w 2021 roku było to 30,1 mln, czyli urosły tylko symbolicznie. Te przychody obejmują gry video, zarówno chodzi o oficjalną grę od Codemasters, a także pozostałe gry mobilne w których jest licencjonowana zawartość F1 np. F1 Manager. Mieszczą się w tej kategorii również wpływy z licencji na eSport i sprzedaż internetowych gadżetów. Brak wzrostu w tej kategorii jest ciekawy, bo przecież w 2022 roku była pierwsza edycja gry F1 Manager i ta kategoria się poszerzyła, musiały być więc spadki z innych jej obszarach.
Pogorszyły się przychody ze sprzedaży reklam w Internecie. Chodzi tutaj o reklamy na głównej stronie internetowej F1, w aplikacji oraz inne wpływy wygenerowane z materiałów zamieszczanych w Internecie (np. o reklamy przy filmikach na YouTube). W 2022 roku przychody z tego tytułu wyniosły 14,5 mln $, a w 2021 roku 16,3 mln $. Powodem jest mniejsza liczba sprzedanych reklam, bo więcej powierzchni reklamowej oddali w ramach innych umów swoim głównym sponsorom. To oznacza, że gdy jakaś firma zostaje jednym z głównych sponsorów F1, to otrzymuje również miejsce na reklamy w internetowych mediach zarządzanych przez F1.
Znacznie wzrosły za to pozostałe przychody, które w 2022 roku wyniosły 7,8 mln $, gdy w 2021 roku było to 1,9 mln $. Powodem miał być wzrost z prowizji ze sprzedaży biletów na wyścigi w Internecie. To jest też jeden z obszarów, który będzie mocniej rósł, bo Liberty Media planuje szerzej zaangażować w to swoją firmę Live Nation.
Zyski Formuły 1 z Internetu będą rosły
Kilka lat temu Internet w Formule 1 był traktowany jako zbędny dodatek, za czasów Berniego Ecclestone’a podchodzono do tego z dystansem i np. z dużym opóźnieniem uruchamiano profile w serwisach społecznościowych. F1 była w tyle za innymi sportami, ale Liberty Media zmieniło zupełnie podejście stawiając mocno na Internet. To nie tylko daje F1 promocję, ale również pozwala dobrze zarabiać. Możemy oczekiwać dalszych dynamicznych wzrostów na tym polu w kolejnych latach.
Liberty Media pełne wyniki finansowe na 2022 rok podała podczas konferencji na początku marca tego roku. Wyniki były rekordowe, można przeczytać podsumowanie pod tym linkiem. W swoim komunikacie prezentowali dane inaczej, nie wyszczególniali ile wyniosły wpływy z Internetu.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: