Jacy kierowcy rezerwowi są zakontraktowani w poszczególnych zespołach Formuły 1 w sezonie 2022? Kierowcy rezerwowi zespołów F1 w sezonie 2022, to zarówno juniorzy jak również doświadczeni zawodnicy.
Większość zespołów F1 ma zakontraktowanych kierowców rezerwowych, którzy w razie potrzeby zastąpią niedysponowanego zawodnika etatowego w 2022 roku, ale nie jest to reguła. Niektóre stajnie mogą skorzystać z rezerwowych zawodników innych zespołów.
Najważniejsze są terminy w wyborze kierowcy rezerwowego
W przypadku konieczności zastąpienia etatowego kierowcy w zespole F1, kluczowy jest termin takiej decyzji. Jeśli zespół z kilkudniowym wyprzedzeniem wie, że ich główny zawodnik nie pojedzie, to ściągną rezerwowego bez względu na jego zobowiązania w innych seriach (kontrakty z zespołami F1 to zwykle obejmują). Jeżeli natomiast etatowy zawodnik np. odnosi kontuzje podczas piątkowych treningów, a rezerwowy zawodnik w tym czasie jest na wyścigach innej serii, to pojawia się spory problem. Na przeszkodzie stoją kwestie logistyczne i szybkie dotarcie na tor przed kwalifikacjami F1 w sobotę. Utrudnieniem wciąż jest koronawirus, bo jeśli ktoś otrzyma pozytywny wynik testu przed weekendem, to nie będzie mógł wystartować. Daniel Ricciardo zakaził się przed testami w Bahrajnie, więc wciąż jest to problem, który trzeba brać pod uwagę.
Poniżej analizuję sytuację wszystkich zespołów F1 w sezonie 2022 i ich kierowców rezerwowych. Zespoły są wymienione według kolejności z klasyfikacji generalnej z minionego sezonu. Jeżeli będą pojawiać się nowe informacje o rezerwowych kierowcach, to w przyszłości dodam aktualizację do tekstu.
Mercedes-AMG Petronas Formula One Team
Mercedes trzeci rok z rzędu ma dwóch kierowców rezerwowych: Stoffel Vandoorne i Nyck de Vries. Są to zawodnicy, którzy reprezentują zespół Mercedesa w Formule E i mają pojawiać się wymiennie na torach Formuły 1 w 2022 roku. Jedyny problem pojawi się, gdy obaj będą w tym czasie na zawodach Formuły E. Gdyby wtedy był potrzebny kierowca rezerwowy, to Mercedes stanie przed trudnym wyborem. Prawdopodobnie wtedy postawiliby na Nico Hulkenberga, bo takie ustalenia były już w 2021 roku. Wydaje się, że gdyby z większym wyprzedzeniem wiedzieli, że będzie potrzebny kierowca rezerwowy, to wybór padnie na Nycka de Vriesa, który miał większą styczność z bolidami F1 w ostatnim roku.
Oracle Red Bull Racing
Kierowcą testowym i rezerwowym Red Bulla w 2022 roku pozostaje Sebastien Buemi. Bardzo doświadczony Szwajcar pełni tę rolę od bardzo wielu sezonów, ale on będzie dostępny tylko podczas wybranych weekendów. Buemi w 2022 roku będzie startował w seriach WEC oraz w Formule E. Dlatego w razie potrzeby Red Bull prawdopodobnie skorzysta z jednego ze swoich wychowanków: Juri Vips i Liam Lawson. Wspomnieni juniorzy mają wziąć udział w 2022 roku w treningach w barwach Red Bulla (Vips) oraz AlphaTauri (Lawson), mają także za sobą testy bolidami F1. Vips i Lawson w 2022 roku będą startować w Formule 2, więc zwykle będą dostępni na torze. Nie można także wykluczyć, że gdyby Red Bull musiał skorzystać z innego kierowcy i wiedzieli o tym z większym wyprzedzeniem, to wybór padłby na Pierre’a Gasly, a jego miejsce w AlphaTauri zająłby jeden z juniorów.
Scuderia Ferrari
Kierowcami rezerwowymi Ferrari w 2022 roku są Antonio Giovinazzi i Mick Schumacher . Giovinazzi ma pełnić tę rolę na 12. wyścigach, a Schumacher na 11. Antonio Giovinazzi dodatkowo ma regularnie pracować w symulatorze Ferrari, również w trakcie weekendów wyścigowych, gdy nie będzie go na torze. Kierowcą testowym Ferrari w 2022 roku jest także Robert Szwarcman, który ma superlicencję, ale on nie jest brany pod uwagę do startu w wyścigu. Schumacher jest etatowym zawodnikiem Haasa, więc gdyby faktycznie z niego skorzystali, to w amerykańskim zespole potrzebny będzie Pietro Fittipaldi.
McLaren F1 Team
McLaren nie ma własnego kierowcy rezerwowego, ale porozumieli się z dwoma innymi stajniami, a także mogą skorzystać z pewnego weterana. Przy okazji zakażenia koronawirusem przez Daniela Ricciardo w trakcie przedsezonowych testów okazało się, że McLaren w 2022 roku może w razie takiej potrzeby skorzystać z czterech kierowców rezerwowych. Wciąż mają umowę z Mercedesem i mogą zwrócić się do Stoffela Vandoorne’a i Nycka de Vriesa. Dodatkowo porozumieli się z Alpine i mogą skorzystać z Oscara Piastriego. McLaren ma także umowę z Paulem di Restą. Szkot obecnie koncentruje się na karierze w wyścigach długodystansowych, jest również ekspertem telewizji Sky Sports F1 i pojawia się na niektórych wyścigach. Di Resta ma superlicencję, więc może być brany pod uwagę, ale musiała by być to naprawdę ekstremalna sytuacja, bo on bardzo dawno nie jeździł bolidem Formuły 1.
BWT Alpine F1 Team
Rezerwowym kierowcą Alpine w 2022 roku jest Oscar Piastri. Australijczyk w minionym roku został mistrzem serii F2. W 2022 roku ma wziąć udział w kilku treningach F1, a także ma mieć intensywny program testowy starymi bolidami. Piastri będzie także pracował w symulatorze Alpine. Australijczyk to wielki talent, opisałem jego karierę w artykule pod koniec 2021 roku. Alpine dodatkowo porozumiało się z McLarenem, że w razie takiej potrzeby Piastri będzie mógł pojechać w tamtym zespole. Piastri powinien być w 2022 roku na torze podczas każdego weekendu wyścigowego.
Scuderia AlphaTauri
AlphaTauri w 2022 roku będzie dzielić kierowców rezerwowych razem z Red Bullem. W tym zespole w razie takiej potrzeby niemal na pewno skorzystają z jednego z młodych kierowców: Juri Vips lub Liam Lawson. AlphaTauri to zespół z zasady juniorski, więc przetestowanie młodego kierowcy byłoby dla nich bardzo korzystne.
Aston Martin Aramco Cognizant Formula One Team
Nico Hulkenberg w 2022 roku ponownie będzie kierowcą rezerwowym Astona Martina. Niemiec podpisał umowę na cały sezon, a jego rola będzie podobna jak rok wcześniej. Poza obowiązkami na torze, będzie pracował w symulatorze zespołu. Hulkenberg prawdopodobnie może być w razie potrzeby wezwany także przez Mercedesa, jeśli jego kierowcy będą mieć akurat starty w Formule E. Takie porozumienie obowiązywało w zeszłym sezonie.
Williams Racing
W momencie publikacji tego artykułu Williams nie podał nazwiska swojego kierowcy rezerwowego na sezon 2022. Prawdopodobnie będzie nim Jack Aitken, który pełnił tę funkcję w dwóch poprzednich sezonach i wystartował podczas jednego wyścigu w 2020 roku. Williams ma kilku młodych kierowców w swojej akademii, ale żaden z nich nie posiada superlicencji uprawniającej do startów w wyścigach Formuły 1. Dlatego muszą zatrudnić kierowcę rezerwowego lub porozumieć się z innym zespołem.
Alfa Romeo F1 Team ORLEN
Robert Kubica jest kierowcą rezerwowym Alfy Romeo trzeci rok z rzędu i jeśli zajdzie taka potrzeba, to on zastąpi jednego z etatowych zawodników. Stało się tak dwukrotnie w 2021 roku, gdy Kimi Raikkonen był zakażony koronawirusem. Polak ma dodatkowo w 2022 roku jeździć podczas kilku piątkowych treningów, brał także udział w testach przedsezonowych i dniu filmowym, więc zna nowy bolid. Kubica w 2022 roku będzie startował w wyścigach długodystansowych WEC, więc podczas weekendów, gdy wystąpi kolizja terminów z F1, to nie będzie dostępny, aby szybko zastąpić kierowców Alfy Romeo. W takich sytuacjach zespół skorzysta prawdopodobnie z Antonio Giovinazziego, którego doskonale znają, a który będzie w tym roku 12 razy na wyścigach F1. Opcją jest także startujący w F2 Théo Pourchaire, który jest juniorem Saubera, będzie startował w F2, a w 2022 roku ma pojechać w kilku treningach F1.
Haas F1 Team
Pietro Fittipaldi kontynuuje współpracę z zespołem Haas i w 2022 roku będzie ich kierowcą rezerwowym. Brazylijczyk zna nowy bolid, bo wziął udział w przedsezonowych testach, był także w grze o fotel po zwolnionym Mazepinie. Fittipaldi ma być na miejscu na większości wyścigów F1 w 2022 roku. Brazylijczyk w 2022 roku będzie startował w serii ELMS, a także w Brazylii w Stock Car Pro Series, dlatego Haas musi mieć alternatywę. Prawdopodobnie w takiej sytuacji skorzystają z Antonio Giovinazziego.
W przypadku Haasa tymczasową zmianę składu może wymusić nie tylko niedyspozycja etatowych zawodników, ale również wezwanie Micka Schumachera do Ferrari, bo on jest tam kierowcą rezerwowym.
Tekst będzie aktualizowany w trakcie sezonu 2022, gdy pojawią się informacje o nowych kontraktach z kierowcami zespołowymi.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: