Zespół Force India ma za sobą dobry sezon 2015, szczególnie jego drugą część. Teoretycznie powinni w 2016 podnieść poprzeczkę. Ale problemy finansowe i prawne właścicieli mogą to storpedować.
Obecnie akcjonariat zespołu Sahara Force India wygląda następująco: Vijay Mallya – 42,5 % (poprzez spółkę Watson Ltd), Sahara India Group – 42,5 % oraz rodzina Mol – 15 %.
Subrata Roy szef grupy Sahara India Group kupił akcje zespołu Force India w 2011 roku za 100 mln $. Roy od marca 2014 znajduje się w więzieniu w Indiach. Wszystko przez potężne problemy finansowe. Grupa Sahara sprzedała milionom drobnych inwestorów obligacje, które zostały uznane za nielegalne. Musi zwrócić im astronomiczną kwotę 5,3 miliarda dolarów. Subrata Roy obecnie sprzedaje swoje najcenniejsze aktywa aby wyjść z więzienia (m.in. posiada kilka bardzo znanych hoteli na całym świecie). Chce także sprzedać należące do niego akcje zespołu F1. Sprzedając te aktywa ma uzbierać 0,78 miliarda dolarów, co powinno umożliwić mu wyjście z więzienia. Ale będzie bardzo daleko od spłacenia wszystkich swoich zobowiązań.
Michiel Mol to holenderski biznesmen związany z F1 od początku XXI wieku. Jego firmy sponsorowały kariery Holenderskich kierowców w F1. Był zaangażowany w przejecie poprzednika zespołu Force India – Midland przez Spyker Cars. Gdy Vijay Mallya przejął zespół i zmienił nazwę na Force India, Mol pozostał w nim jako mniejszościowy udziałowiec. Zasiada także w zarządzie zespołu.
Vijay Mallya ma ogromne problemy finansowe od czasu bankructwa jego linii lotniczych Kingfisher. Mallya jest winny wielu wierzycielom (głównie bankom) ponad miliard dolarów. Jego interesy są tak rozległe i skomplikowane, że trudno się w tym wszystkim rozeznać. Jego najważniejszą spółką jest United Breweries Group. Akcje zespołu F1 należące do Mallyi były zabezpieczeniem kredytu na 135 mln $ w banku Standard Chartered. Żyrantem tego kredytu był koncern Diageo (jeden z największych producentów alkoholi na świecie m.in. marki Johnnie Walker i Smirnoff), który sponsoruje zespół F1.
Diageo musiało spłacić ten kredyt, a Mallya przegapił już dwa terminy w których miał zwrócić im pieniądze. Diageo byłoby skłonne w zamian przejąć akcje zespołu F1. Ale jest z tym problem, bo długi Mallyi są bardzo rozległe i swoich pieniędzy domaga się wiele podmiotów. Prawdopodobnie następuje tutaj konflikt interesów.
W zeszłym roku bardzo poważnie mówiło się o tym, że Aston Martin wejdzie do zespołu i stanie sponsorem tytularnym. Johhnie Walker miał być bardzo obecny w malowaniu bolidów. Ale Aston Martin ostatecznie zrezygnował (szczegóły). Diageo wydaje się, że cały czas stara się przejąć te akcje. teoretycznie zespół Formuły 1 jest do niczego nie potrzebny producentowi alkoholi. Ale przecież mamy w F1 zespół należący do producenta napojów energetycznych. Teraz kiedy Subrata Roy wystawił na sprzedaż swoje akcje, to może to skusić inne firmy do inwestycji w ten zespół. Sytuacja będzie wyglądać dużo gorzej jeśli nie znajdzie żaden poważny inwestor. Vijay Mallya ma coraz większe problemy finansowe i w pewnym momencie może być zmuszony zrezygnować z finansowania zespołu. Istnieje bardzo duża szansa, że Force India zostanie w tym roku sprzedana. Jeśli do tego dojdzie, to oby nowy właściciel dofinansował ten zespół.
Co ciekawe Johnnie Walker miał wraz z kocem sezonu 2015 przestać sponsorować zespół McLaren (umowa warta 15 mln euro rocznie), gdyż planowali skoncentrować się na Force Indii. Ale Johnnie Walker jest wymieniany w gronie sponsorów w zapowiedziach prezentacji nowego bolidu McLarena. A to może oznaczać, że ich plany przejęcia Force Indii utknęły w martwym punkcie.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: