Porsche wraz z kilkoma partnerami rozpoczyna pilotażowy projekt produkcji syntetycznego paliwa w Chile. To paliwo będzie neutralne dla środowiska i będzie mogło być wykorzystywane w zwykłych samochodach. Porsche planuje testować je na początku w sportach motorowych.
Paliwa syntetyczne (eFuel) to przyszłość motoryzacji, a także sportów motorowych. Teoretycznie takie paliwa mogą w pełni zastąpić benzynę w aktualnie używanych samochodach z silnikami spalinowymi, które nie będą do tego wymagać modyfikacji. Według planów w przyszłości takie paliwa będą mogły być normalnie sprzedawane na stacjach paliw. Są one neutralne dla środowiska, ale cały czas nie są produkowane na masową skalę, a koszty produkcji są większe od obecnie używanych paliw powstających z ropy naftowej. Coraz więcej koncernów inwestuje jednak w takie technologie, więc kolejne lata powinny przynieść przełom i spadek cen. Paliwa syntetyczne to także znakomita wiadomość dla sportów motorowych. Formuła 1 planuje w ciągu kilku lat całkowicie przejść na takie paliwa. Stanie się to prawdopodobnie w 2025 roku, gdy wprowadzone zostaną nowe silniki. W innych seriach wyścigowych może być podobnie.
Porsche rozpoczyna produkcję paliw syntetycznych
Porsche wraz z Siemens Energy, a także szeregiem międzynarodowych firm (m.in. firma energetyczna AME i firma naftowa ENAP z Chile oraz włoska firma energetyczna Enel) budują w Chile pilotażowy zakład produkujący paliwa syntetyczne (Źródło). W pierwszej fazie pilotażowej planują wyprodukować około 130 000 litrów w 2022 roku. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to ruszą tam z masową produkcją. W 2024 roku mogą wyprodukować 55 milionów litrów, a w 2026 roku aż 550 milionów litrów. Porsche jest liderem tego projektu i będzie głównym odbiorcą powstałych tam paliw. Projekt zyskał poparcie również rządu Niemiec, który dofinansował go kwotą 8 milionów euro.
Lokalizacja zakładu w prowincji Magallanes w Chile nie jest przypadkowa. Są tam znakomite warunki wietrzne, a produkcja paliw syntetycznych wymaga sporych ilości energii elektrycznej. Zakład będzie posiadał wiatraki, które będą produkować energię elektryczną. Porsche uważa, że w przyszłości, gdzie będzie bardzo ważna zrównoważona gospodarka, to kluczowa będzie lokalizacja zakładów w miejscach, gdzie można wytworzyć odpowiednie ilości energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. To wpłynie na światową gospodarkę, bo np. Chile jest krajem, który zapewnia do tego doskonałe warunki.
Jak powstaje paliwo syntetyczne?
Paliwo syntetyczne będzie powstawać w następujący sposób. Przy użyciu energii elektrycznej (uzyskiwanej z wiatraków) w elektrolizerach będzie następowała dysocjacja elektrolityczna (proces rozpadu cząsteczek związków chemicznych) wody na tlen i wodór. Tlen będzie produktem ubocznym tego procesu i zostanie uwolniony do atmosfery. Uzyskany zostanie wodór, który nazywany jest w tym procesie często „zielonym wodorem”. Jednocześnie odfiltrowuje się CO2 z atmosfery, które następnie łączy się z uzyskanym wodorem. W ten sposób udaje się uzyskać syntetyczny metanol. Jest on następnie przy wykorzystaniu technologii MTG (Methanol To Gasoline), która jest licencjonowana i obsługiwana przez koncern ExxonMobil, przekształcany w paliwo.
Taki proces pozwala uzyskać paliwo o wysokiej jakości, które nie odbiega od benzyny czy oleju napędowego wytwarzanego z ropy naftowej. Proces produkcji paliw syntetycznych jest neutralny dla środowiska, dzięki wykorzystaniu odnawialnej energii elektrycznej. Podczas procesów chemicznych wykorzystuje się dwutlenek węgla (CO2) z atmosfery, a więc wyłapuje się gaz powodujący globalne ocieplenie. Jednocześnie uwalnia się do atmosfery tlen. Uzyskane w ten sposób paliwa są spalane w silnikach, a efektem spalania jest CO2. Główna zasada idąca za tymi paliwami jest taka, że ilość CO2 w atmosferze nie będzie się zwiększać, bo powstanie swego rodzaju zamknięty obieg: CO2 będzie wyłapywane z atmosfery do powstania paliw, następnie emitowane do atmosfery w wyniku ich spalania w silnikach, a następnie znowu wyłapywane.
Porsche chce testować paliwa syntetyczne w sportach motorowych
Niektórzy mogą się zastanawiać po co taki artykuł na blogu poświęconym Formule 1? Odpowiedź jest prosta: paliwa syntetyczne to przyszłość F1. Porsche planuje w pierwszych latach testy takich paliw na różnych polach w tym w sportach motorowych. Następnie w Porsche Experience Centres, a finalnie w ich seryjnie produkowanych samochodach sportowych.
Formuła 1, jak napisałem na wstępie, stawia na paliwa syntetyczne i planuje, że od 2025 roku (lub 2026 roku – zależy to od różnych czynników) w pełni zastąpią one stosowaną obecnie benzynę. Porsche od kilku lat pojawia się jako możliwy nowy producent silnika, a nawet zespół w F1. Kilka lat temu pracowali nad silnikiem V6 Turbo z myślą o F1. Jeżeli Porsche chce wykorzystywać paliwa syntetyczne w sportach motorowych, to Formuła 1 jest na to idealnym miejscem. Duże koncerny petrochemiczne, a także samochodowe bedą musiały inwestować w takie technologie, aby nie zostać w tyle na światowych rynkach. Formuła 1 na pewno stanie się polem rywalizacji w ciągu kilku lat.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: