Zespół Aston Martin Cognizant Formula One Team zaprezentował bolid AMR21 przygotowany na sezon 2021. Bolid ma bardzo efektowne malowanie z dominującym zielonym kolorem, a pod względem technicznym konstrukcja doczekała się kilku zmian.
Aston Martin długo zapowiadał swoją prezentację. Uruchomiono specjalny serwis internetowy, gdzie kibice i dziennikarze mogli przed samym wydarzeniem obejrzeć różne materiały. Podczas prezentacji jako pierwszy wypowiedział się Lawrence Stroll co jest ważnym sygnałem, bo on bardzo rzadko udziela publicznych wypowiedzi. To tylko podkreśla rangę prezentacji i to jak bardzo mu zależy na zespole i całej marce. Następnie na scenie pojawili się Lance Stroll i Sebastian Vettel, którzy odsłonili nowy samochód AMR21. Specjalne wiadomości nagrali Tom Brady – chyba najbardziej znany obecnie zawodnik NFL, a także Daniel Craig, czyli filmowy James Bond.
Zapis transmisji prezentacji Astona Martina
Aston Martin wraca do Formuły 1
Zespół Aston Martin wraca do Formuły 1 po 61 latach przerwy. W ostatnich sezonach ten producent samochodów był sponsorem tytularnym zespołu Red Bull, a teraz pod taką nazwą będzie startował inny zespół. Wszystko to zasługa Lawrence’a Strolla. Kanadyjski miliarder razem z grupą wspólników był właścicielem zespołu Racing Point. W 2020 roku zakupił duży pakiet akcji Astona Martina, który w ostatnich latach znajduje się w trudnej sytuacji finansowej. Stroll przejął całkowitą kontrolę nad tym producentem. Zespół F1 funkcjonuje oddzielnie, a Aston Martin co roku będzie przelewał duże pieniądze (mówi się o 30-40 mln $) w zamian za prawa do całego wizerunku. Zespół i producent samochodów funkcjonują osobno, ale mają tego samego właściciela. Lawrence Stroll ma bardzo duże plany w stosunku do swojego zespołu F1, jak i samego Astona Martina.
Brytyjska zieleń wyścigowa i sytuacja ze sponsorami w zespole
Kolor zielony dominuje w malowaniu samochodu Aston Martin na sezon 2021, a także w całej otoczce (ubrania, kombinezony itp). Aston Martin odwołuje się tutaj do tradycji i korzysta z „Brytyjskiej Zieleni Wyścigowej” (British Racing Green). Ten odcień zielonego koloru jest wykorzystywany niemal od samego początku sportów motorowych. Takie barwy miały – jak sama nazwa wskazuje – brytyjskie samochody. Aston Martin regularnie wykorzystuje ten odcień, więc jego pojawienie się w F1 było oczekiwane. Logotypy sponsorów na samochodzie są białego koloru (poza JCB), a dodatkowo są niewielkie różowe akcenty związane z marką BWT. Aston Martin moim zdaniem będzie pretendował do miana najładniejszego samochodu w F1 w 2021 roku. Wykorzystują klasyczną, błyszczącą farbę.
W tym zespole przed sezonem 2021 działo się najwięcej jeśli chodzi o sponsorów. Odeszło (lub zrezygnowali) z szeregu umów głównie z firmami powiązanymi z Sergio Perezem, a także tytularnym sponsorem BWT. Firma BWT wróciła, ale z wyraźnie mniejszą umową i bardzo ograniczonym wpływem na malowanie. Z drugiej strony Aston Martin pozyskał najwięcej nowych sponsorów w całej stawce. W tym gronie jest wiele marek premium lub firm technologicznych. Sponsorem tytularnym została amerykańska firma z branży IT – Cognizant. Do zespołu dołączyły również takie marki jak: Girard-Perregaux, Replay, SentinelOne, Peroni, EPOS, NetApp czy Crypto.com. Sytuacja zespołu pod względem wpływów od sponsorów uległa znaczącej poprawie.
Po prezentacji pojawiły się plotki, że umowa z firmą BWT została zawarta kilka dni wcześniej. Pierwotnie różowe elementy na bolidzie i kombinezonach kierowców były jasno zielone. Po podpisaniu umowy zmienili ich kolor na różowy.
Galeria zdjęć – Aston Martin AMR21
Źródło: Aston Martin Cognizant Formula One Team
Kilka słów o rozwiązaniach technicznych w Aston Martin AMR21
Zespół Racing Point wzbudzał duże kontrowersje w minionym sezonie, bo ich samochód bardzo przypominał konstrukcję Mercedesa z 2019 roku. W trakcie minionego sezonu zespół wprowadził sporo ulepszeń, które w dużym stopniu przypominały nowsze rozwiązania mistrzowskiego zespołu. Konkurencyjne zespoły protestowały, a FIA wprowadziła pewne zmiany do regulaminu, które mają ukrócić takie kopiowanie. W 2021 roku z powodu zamrożenia rozwoju większości elementów Aston Martin korzysta z ewolucji zeszłorocznej maszyny. Wciąż przypomina ona mistrzowski samochód Mercedesa i co ważne pojawiają się w nim rozwiązania, które widzieliśmy w tegorocznym W12. Chodzi mi o wybrzuszenia na pokrywie silnika. McLaren, który korzysta z tego samego silnika ich nie miał, a Mercedes i Aston Martin mają. Jest to ciekawe zagadnienie, bo jeśli te wybrzuszenia są wymuszone przez jednostkę napędową, to każdy zespół powinien je mieć. Dyrektor techniczny, Andrew Green zdradził, że zespół od sierpnia 2020 roku skupiał się w tunelu aerodynamicznym w pełni nad bolidem na 2021 rok.
Zespół przeznaczył dwa tokeny na zmianę monokoku. To pozwoliło im zmodyfikować pozycje bocznych struktur zderzeniowych, a dzięki temu wprowadzili inne boczne wloty do chłodnic. To jest element, którego brakowało im w zeszłym roku w porównaniu do Mercedesa. Aston Martin nie kopiował jednak tego rozwiązania, a wprowadzili własne. Pociągnęło to za sobą szereg zmian w elementach aerodynamicznych w tym obszarze.
Zespół w zeszłym roku wprowadził tylne zawieszenie w specyfikacji Mercedesa z 2020 roku (kupili je), a w tym roku dodał do tego skrzynię biegów z 2020 roku. Normalnie jest to objęte tokenami, ale w regulaminie jest dziura, która pozwala zespołom, które kupują takie rozwiązania wykorzystać je omijając zasady zamrożenia.
Warto zwrócić uwagę na podłogę samochodu przed tylnymi kołami. To jest w tym roku kluczowe miejsce, bo regulamin wymusił tam spore zmiany i cięcia. Aston Martin AMR21 zaprezentował do tej pory najbardziej rozbudowane rozwiązanie. Jest tam wiele różnych elementów, a w pewnym miejscu podłoga jest tak jakby podwinięta do góry. Wygląda na to, że znaleźli coś ciekawego w przepisach. Na zdjęciach w galerii nie jest to dobrze widoczne.
To może być złudzenie optyczne, ale kształt nosa wydaje się nieco inny, mają także zmienione przednie skrzydło, którego klapy bardziej niż rok temu obniżają się na zewnątrz. Aston Martin pokazał od razu bardzo rozwinięty bolid, odważę się napisać, że najbardziej z dotychczas pokazanych.
Podsumowanie prezentacji Astona Martina
Powrót Astona Martina do F1 to duże wydarzenie, a „nowy” zespół ma szansę na bardzo dobre wyniki w sezonie 2021. Ich zeszłoroczny samochód przez dużą część sezonu był siłą numer trzy. Teraz mają do dyspozycji mocniejszy silnik, wprowadzili szereg ulepszeń do samochodu oraz jest to konstrukcja lepiej przez nich poznana. Walka o trzecie miejsce w klasyfikacji konstruktorów wydaje się być w pełni realna. W kolejnych latach stajnia z Silverstone będzie miała równie duże, a nawet większe cele w Formule 1.
Nowy bolid nazajutrz wyjedzie na tor Silverstone. Lance Stroll oraz Sebastian Vettel wykonają dzień filmowy (maksymalnie 100 km na pokazowych oponach).
Komplet informacji o wszystkich prezentacjach bolidów Formuły 1 na sezon 2021 znajduje się w specjalnym podsumowaniu TUTAJ.