Liberty Media poinformowało, że Ferrari Trento od 2021 roku będzie oficjalnym partnerem i dostawcą wina musującego dla Formuły 1. Podpisano kilkuletnią umowę, a wina musujące Ferrari Trento będą pojawiać się podczas celebracji na podium.
Ferrari Trento to znany włoski producent win musujących, który rozpoczął swoją działalność ponad 100 lat temu. Podpisali trzyletnią umowę z Liberty Media na mocy której Ferrari Trento będzie oficjalnym winem musującym F1. Kierowcy będą dostawać ich butelki podczas celebracji na podium, pojawią się także reklamy wokół podium.
Cały czas jest mowa o winie musującym, a nie o szampanie, bo technicznie są to dwa różne napoje. Wino musujące, to wino o znacznym nasyceniu dwutlenkiem węgla. Szampan również jest winem musującym, ale swoją nazwę zawdzięcza Szampanii, regionowi w północno-wschodniej Francji, gdzie jest wytwarzany. Wina musujące wytwarzane w innych miejscach świata mogą mieć podobny skład i proces produkcji, ale nie mogą być nazywane szampanem, bo to jest nazwa zastrzeżona.
Krótka historia dostawców szampana dla Formuły 1
Do końca sezonu 1999 roku w Formule 1 korzystano z szampana francuskiej marki Moët et Chandon. Nie udało mi się konkretnie ustalić roku w którym ta umowa zaczęła obowiązywać. Od sezonu 2000 przez 15 lat oficjalnym dostawcą szampana dla Formuły 1 była francuska firma Pernod Ricard. Kierowcy na podium otrzymywali szampany marki Mumm. Pernod Ricard chciała kontynuować udaną współpracę z F1, ale ich oferta wynosząca 5 mln euro rocznie za ten przywilej, została odrzucona przez Berniego Ecclestone’a. Od 2016 roku oficjalnym szampanem F1 ponownie został produkt francuskiej marki Moët et Chandon. Ta firma wtedy bardzo mocno postawiła na Formułę 1, bo byli także jednym z największych sponsorów McLarena. Ich oferta finansowa musiała być lepsza niż wspomniane 5 mln euro rocznie, dlatego Ecclestone podpisał porozumienie, ale było ono krótkoterminowe. Z medialnych informacji wynikało, że podpisywano krótkie kontrakty, obejmujące po kilka wyścigów.
Moët et Chandon odrzucił ofertę długoletniej umowy i wycofał się bardzo szybko z Formuły 1, bo w pierwszej fazie sezonu 2017. Formuła 1 nie miała oficjalnego dostawcy szampana podczas dwóch wyścigów (GP Rosji i GP Hiszpanii) w sezonie 2017, ale bardzo szybko znaleźli nowego partnera. Podpisano umowę z bardzo luksusową marką Carbon Champagne, której butelki pierwszy raz pojawiły się podczas celebracji na podium po GP Kanady 2017. Ta umowa wprowadziła do F1 innowacje, bo zdarzało się przyczepianie kamer do butelek, a następnie publikowanie nagrań z celebracji z tej perspektywy. Marka Carbon Champagne pasowała do F1, bo ich butelki powstają z włókna węglowego, jak bolidy.
Carbon Champagne miało umowę z F1 do końca 2021 roku, ale zerwali ją dwa lata przed czasem z powodu epidemii koronawirusa. Z tego powodu w sezonie 2020 na podium po wyścigach ponownie można było zobaczyć szampany Moët et Chandon, ale to nie była długoterminowa umowa.
Więcej o zagadnieniach dotyczących sponsoringu w Formule 1 znajdziecie w serii artykułów pod tym linkiem.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: