Od kilku miesięcy Formuła 1 współpracuje z Amazon Web Services. Współpraca z tą firmą będzie rozszerzana, a jednym z badanych obecnie pomysłów jest wprowadzenie nowych elementów grafiki ekranowej. Pojawiły się trzy propozycje na sezon 2019 i kibice mogą wystawić im oceny.
O podpisaniu umowy Formuły 1 z Amazon Web Services pisałem w lipcu na blogu (szczegóły). Amazon Web Services (AWS) to usługa chmury obliczeniowej należąca do Amazona. Formuła 1 na mocy tej umowy przeniesie większość swojej infrastruktury z lokalnych centrów danych do chmury AWS. Jednocześnie zastosowane zostaną techniki uczenia maszynowego i analizy danych. Logotyp AWS pojawił się w drugiej połowie sezonu 2018 podczas transmisji F1. Wykorzystywano możliwości jakie daje ta usługa np. przy porównywaniu średniej prędkości w zakrętach. To co widzieliśmy w 2018 roku to była dopiero przystawka, bo już w lipcu mówiono o tym, że w kolejnych sezonach Formuła 1 we współpracy z AWS wprowadzi do grafik ekranowych rzeczy, których do tej pory nie można było pokazać.
W ostatnich dniach zaprezentowano trzy propozycje grafik ekranowych, które mogą być wykorzystane podczas transmisji telewizyjnych w 2019 rok. Kibice mogą wypowiedzieć się na ich temat i na podstawie opinii oraz ocen (link podam na końcu wpisu) podjęte zostaną decyzje o ich ewentualnym użyciu. Możliwości jakie daje technologia Amazon Web Services są o wiele większe i w kolejnych miesiącach oraz latach będą pojawiać się kolejne nowości. Tak naprawdę wszystko w tej chwili zależy od pomysłu na nowe rozwiązania i grafiki ekranowe, bo technologia AWS umożliwi przedstawienie dowolnej rzeczy. W przyszłości (być może już w 2019 roku), technologia dostarczana przez Amazon Web Services zostanie także wykorzystana w Internecie w aplikacjach Formuły 1.
Trzy propozycje nowych grafik ekranowych na sezon 2019
Formuła 1 wraz z Amazon Web Services przedstawiła trzy propozycje grafik ekranowych, które będą mogły być wykorzystywane w 2019 roku. Trzy nowe grafiki przedstawiające prawdopodobieństwo wyprzedzenia rywala, osiągi samochodu oraz obliczanie przewagi po pit-stopie można zobaczyć na poniższych przykładowych filmach. Grafiki te są generowane w czasie rzeczywistym na podstawie danych z czujników w samochodach oraz danych historycznych. Te wszystkie informacje są przetwarzane w chmurze przez narzędzia dostarczane przez Amazon Web Services.
Prawdopodobieństwo wyprzedzania
Ta grafika pokazuje obliczane na bieżąco prawdopodobieństwa wyprzedzania. Widzimy na niej zarówno wyrażone w procentach prawdopodobieństwo wyprzedzenia, jak również to samo prawdopodobieństwo w rozbiciu na to z której strony są największe szanse na udany atak. Prawdopodobieństwo jest obliczane w czasie rzeczywistym i przedstawiane w formie nowej grafiki.
Wydajność samochodu
Grafika pokazująca wydajność samochodu powstaje na podstawie danych przesyłanych z czujników samochodów. Pokazuje ona na bieżąco temperaturę poszczególnych opon, stopień ich zużycia oraz poziom paliwa (oleju). Na tej podstawie obliczana jest ogólna wydajność samochodu wyrażona w procentach. Według opisu ta grafika ma „pokazać, jak długo kierowca może kontynuować jazdę w tym tempie, zanim czasy jego okrążeń spadną i stanie się on łatwym celem”.
Przewaga w pit-stopie
Ostatnia grafika pokazuje obliczane na bieżąco prawdopodobieństwo wyprzedzania rywala w czasie pit-stopu. Ma ona brać pod uwagę nie tylko czas, ale również stopień zużycia opon i inne samochody na torze (które mogą przeszkodzić). Na ekranie zobaczymy wyrażone w procentach prawdopodobieństwo wyprzedzenia oraz różnicę czasową po wyjeździe kierowcy z alei serwisowej.
Opinia kibiców ma znaczenie
Każdy może wypowiedzieć się na temat propozycji grafik. Na stronie internetowej Amazon Web Services można wystawiać ocenę w pięciostopniowej skali od „bardzo mi się nie podoba” do „jestem fanem tego pomysłu”, a także dodać swój komentarz. Oddanie głosu nie wymaga żadnej rejestracji, nie trzeba także dodawać komentarza aby oddać swój głos. Dlatego polecam zagłosowanie, bo opinie kibiców mają być ważnym czynnikiem który zadecyduje o ewentualnym użyciu lub zmianie tych grafik. Swoje głosy i opinie można dodawać pod tym linkiem.
Mi nie podoba się pierwsza propozycja, bo moim zdaniem ona sprawi, że F1 stanie się bardziej przewidywalna. Kibice będą patrzeć na procenty czy dany manewr się powiedzie czy nie, a nie na sam manewr. Druga propozycja jest bardzo ciekawa, ale mam wątpliwość jak zespoły będą podchodzić do przesyłania takich danych i czy nie wykorzystają ich do poznania szczegółów o swoich konkurentach. Do trzeciej grafiki nie ma zastrzerzeń, bo coś takiego było potrzebne od dawna, ale na podstawie samych danych GPS nie dało się przygotować tego typu rozwiązania.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: