Studenci z zespołu PWR Racing Team z Politechniki Wrocławskiej z sukcesami rywalizowali podczas zawodów w USA, gdzie po raz ostatni korzystali ze spalinowego bolidu. Wkrótce prezentacja ich nowej konstrukcji.
Kilka dni temu zakończyły się zawody Formula SAE Michigan 2023, które dla studenckiego zespołu PWR Racing Team okazały się niezwykle owocne: 2. miejsce w klasyfikacji generalnej na 120 drużyn biorących udział w rywalizacji; do tego 1. miejsce w kategorii Business Presentation, a także 2. miejsce w Design Engineering oraz Acceleration. To najlepszy wynik w historii startów tego zespołu na zawodach w USA i idealne pożegnanie z bolidami spalinowymi.
Zawody odbywały się na torze Michigan International Speedway, znanym m.in. z serii NASCAR. Przed konkurencjami dynamicznymi, czyli jazdą po torze, odbyły się także trzy konkurencje statyczne, sprawdzające wiedzę inżynierską i menadżerską. W dwóch z nich, studenci dostali się do finału, podczas którego musieli obronić projekt bolidu oraz prezentację biznesową przed sędziami z takich firm jak: Tesla, SpaceX, Ford, GM, Bosch, czy Stellantis. W konkurencji Business Presentation nie mieli sobie równych i zajęli 1. miejsce z maksymalną ilością punktów do zdobycia. W Design Engineering zajęli 2. miejsce, tuż za zespołem z Illinois.
W następnych dniach rozpoczęły się konkurencje dynamiczne, czyli sprawdzenie tego, co potrafi bolid RT11B na torze. Zespołowi kierowcy najlepiej spisali się w Acceleration (konkurencja sprawdzająca przyśpieszenie bolidu), zajmując 2. pozycję oraz w Skid Padzie (jazda po ósemce), gdzie po swoim przejeździe mieli najlepszy czas, a ostatecznie uplasowali się na 4. miejscu. Do tego świetne przejazdy w Autocrossie i Endurance pozwoliły na uzyskanie 2. miejsca w klasyfikacji generalnej zawodów i zgarnięcie aż 4 statuetek.
To ogromny sukces dla całego zespołu i drugi najlepszy w jego historii – w 2017 PWR Racing Team zwyciężył w klasyfikacji generalnej podczas Formula SAE Italy 2017 z bolidem RT08. Zawody w USA, obok zawodów w Niemczech (Formula Student Germany) to najbardziej prestiżowe i wymagające inżynierskie zawody dla studentów na świecie. Dodatkowo w tym roku zespół z Wrocławia wystąpił na nich jako jedyna drużyna nie tylko z Polski, ale i z całej Europy.
Udział w zawodach to efekt kilkumiesięcznej pracy – zarówno w warsztacie, jak i na torze. Po zbudowaniu bolidu zespół odbył kilkanaście sesji treningowych na torze wyścigowym, podczas których kierowcy przygotowywali się do rywalizacji oraz testowane były poszczególne systemy i wprowadzone ulepszenia. Wszystko po to, aby jak najlepiej zaprezentować się podczas zawodów.
Bolid RT11B, który wziął udział w zawodach to 12. spalinowy bolid w historii zespołu. Waży 203 kg i do 100 km/h rozpędza się w około 3,5 sekundy. Główna część struktury nośnej, czyli monocoque, a także pakiet aerodynamiczny i elementy zawieszenia zostały wykonane z włókna węglowego, dzięki czemu są one lekkie i wytrzymałe. Optymalizacji podległ także układ dolotowy, dodano drugą szynę paliwową oraz opracowano dodatkowe mapy silnika.
Pojazd jest także wyposażony w sieć ponad 100 czujników, które pozwalają na monitorowanie pracy bolidu podczas jazdy, a system telemetrii pozwala na zdalne przekazywanie informacji kierowcy za pomocą komunikatów wyświetlanych na kierownicy.
Zawody w Michigan to idealne zakończenie ery bolidów spalinowych. Podczas tej prawie 14-sto letniej przygody zespół zbudował 12 pojazdów i zdobył aż 39 medali podczas zawodów, w tym 6-krotnie stawał na podium klasyfikacji generalnej. Studenci z Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej niejednokrotnie pokazywali Europie i światu, co potrafią w klasie Combustion. Swój ostatni projekt, bolid RT11B i wyjazd na zawody realizowali przy wsparciu Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach programu “Najlepsi z Najlepszych 4.0”, Ambasadorów Projektu – Youtubera Poczciwego Krzycha i Panthers Wrocław oraz Sponsorów zespołu. Teraz pokażą co potrafią w kategorii bolidów elektrycznych – już niedługo swoją premierę ma RT13e – drugi w historii zespołu bolid elektryczny z systemami jazdy autonomicznej.
Źródło: Informacja prasowa zespołu PWR Racing Team.
PWR Racing Team w Michigan – Galeria zdjęć
Autor zdjęć: Łukasz Łękawski
Więcej szczegółów o zespole PWR Racing Team z Politechniki Wrocławskiej można znaleźć na ich stronie internetowej. Aktualne informacje o zespole można śledzić również na ich fanpage na Facebooku.
Blog CyrkF1 kibicuje wszystkim polskim ekipom budującym bolidy i startującym w zawodach Formuły Student. To świetny sposób na nabieranie doświadczenia w czasie studiów, które potem procentuje podczas kariery zawodowej. Cieszę się, że w Polsce takie zespoły funkcjonują na kilku uczelniach i oby odnosiły sukcesy w międzynarodowych zawodach. Starsze doniesienia z polskich zespołów znajdziecie pod tagiem Formuła Student.