Średnia oglądalność wyścigów Formuły 1 w telewizji Eleven Sports 1 w 2021 roku wyniosła 230 000 widzów. Jest to wynik słabszy niż w sezonie 2020. Jakie są prawdopodobne przyczyny tego spadku i ile wynosiła oglądalność F1 w poprzednich kilkunastu latach w Polsce?
Oglądalność telewizyjna: co to jest i jacy widzowie są zliczani?
W temacie badania oglądalności telewizyjnej pojawiają się często różne niejasności, więc w dużym skrócie wyjaśnię na czym to polega. Wszelkie dane dotyczące oglądalności w tym tekście dotyczą jedynie średniej oglądalności telewizyjnej monitorowanej przez Nielsen Audience Measurement poprzez telemetry w kilku tysiącach gospodarstw domowych. Zliczani są ludzie, który oglądali transmisje poprzez sygnał telewizyjny. Ludzie oglądający przez Internet nie są uwzględniani w tym badaniu nawet jeśli korzystają z legalnych źródeł. Wszelkie dane w tym tekście, to średnia oglądalność danej transmisji, czyli najbardziej powszechny sposób publikowania danych o oglądalności. Dane dotyczą osób powyżej czwartego roku życia.
Legalna oglądalność przez Internet nie jest monitorowana w Polsce przez niezależne firmy, a dostawcy takich transmisji sami nie publikują danych. Trudno szacować ile takich widzów może być. Na pewno oglądalność w ten sposób z roku na rok rośnie w związku z coraz większą popularnością takiego sposobu dostępu. W 2021 roku poza płatnym dostępem do kanałów Eleven Sports w kilku serwisach były jeszcze płatne transmisje w F1 TV Pro.
W tekście znajdziecie informacje o wynikach oglądalności pojedynczych wyścigów z sezonu 2021. Dane na ten temat zamieszcza na na Twitterze Mariusz Wójcicki – dyrektor telewizji Stars.TV, który ma do nich dostęp. Zachęcam do śledzenia go na Twitterze, a także oglądania jego telewizji. Dziękuję mu także za pomoc i wyjaśnienie pewnych kwestii. Dane dotyczące pojedynczych wyścigów, które pochodzą od niego dotyczą oglądalności na żywo. Nielsen monitoruje także oglądalność z opóźnieniem, jeżeli ktoś sobie nagra daną transmisję i obejrzy ją w trakcie siedmiu kolejnych dni. Dlatego pewne liczby pojawiające się w raportach mogą się między sobą różnić.
Spadek oglądalności F1 w Eleven Sports w 2021 roku
Telewizja Eleven Sports nieprzerwanie od 2016 roku transmituje Formułę 1 w Polsce. W 2021 roku pokazywali na żywo wszystkie sesje treningowe, kwalifikacje i wyścigi. Zdecydowana większość relacji była w kanale Eleven Sports 1, a wybrane w Eleven Sports 2. W 2021 roku cztery wyścigi zostały dodatkowo pokazane na żywo przez niekodowany Polsat.
Jak wynika z raportu serwisu Wirtualnemedia.pl średnia oglądalność wyścigów F1 w sezonie 2021 w Eleven Sports wyniosła 230 000 widzów, co co przełożyło się na 2,18 proc. udziału w rynku telewizyjnym w grupie 4+ i 2,84 proc. w grupie 16-49. Trzy najchętniej oglądane wyścigi w minionym sezonie to w kolejności GP Abu Zabi, GP Sao Paulo i GP Arabii Saudyjskiej. Są to zawody z końcówki sezonu, gdy zainteresowanie końcowymi rozstrzygnięciami było najwyższe. Widać, że przełożyło się to również na oglądalność telewizyjną. Dla porównania w sezonie 2020 średnia oglądalność wyścigów mierzona w ten sam sposób wyniosła 258 000 osób, co przełożyło się na 2,59 proc. udziału w 4+ i 3,39 proc. w 16-49. Jak widać wyniki w 2021 roku są słabsze, spadły także udziały w oglądalności wśród ogółu widzów jak również w grupie komercyjnej (na tej podstawie sprzedaje się reklamy).
Średnia oglądalność wybranych wyścigów F1 w Eleven Sports 1 w 2021 roku
W tabeli znajdują się informacje o oglądalności wybranych wyścigów w minionym sezonie. Są to dane Nielsena dla widzów w wieku powyżej czterech lat, sprawdzane kolejnego dnia po transmisji. Średnia oglądalność wyścigów nie obejmuje studia emitowanego wokół transmisji. Średnia oglądalność jest obliczana od pierwszej do ostatniej sekundy transmisji wyścigu łącznie z emitowanymi w jej trakcie przerwami reklamowymi.
Dane w tej tabeli są nieznacznie mniejsze od tych, które w swoim raporcie podał serwis Wirtualnemedia.pl. Jest to spowodowane tym, że w tabeli są dane dla oglądalności na żywo, a raport tamtego serwisu obejmował również oglądalność z nagrywarek.
Grand Prix | Średnia oglądalność wyścigu (w tysiącach) |
---|---|
Bahrajnu | 274 |
Emilii-Romanii | 266 |
Portugalii | 230 |
Hiszpanii | 159 |
Monako | 253 |
Belgii | 135 |
Holandii | 254 |
Sao Paulo | 288 |
Arabii Saudyjskiej | 278 |
Abu Zabi | 320 |
Z czego może wynikać spadek oglądalności w 2021 roku?
Za nami bardzo ciekawy sezon F1, najlepszy od kilku lat. W wielu krajach oglądalność Formuły 1 wzrosła, ale nie w Polsce. Co może być tego przyczyną? Moim zdaniem powodów jest kilka. Mówimy tu o spadku w porównaniu do sezonu 2020. Zeszłoroczny sezon był specyficzny, upchnięty w sześć miesięcy, wyścigi były rozgrywane niemal w całości w Europie o takich samych porach. Dodatkowo rok temu były większe ograniczenia pandemiczne, ludzie byli zmuszeni do siedzenia w domach. W 2021 roku sezon rozciągnął się na dziewięć miesięcy, było więcej wyścigów, które były rozgrywane o różnych porach. Była także znacznie większa konkurencja ze strony innych dyscyplin sportu.
Przy oglądalności pojedynczych wybranych wyścigów, które pokazałem w tabeli widać, że wyniki na samym początku i końcu sezonu były wysokie, powyżej średniej. To oznacza, że w środku sezonu musiały być poniżej średniej. To był okres wakacyjny, więcej ludzi mogło wyjechać i po prostu nie oglądać. Dodatkowo przy tak długim sezonie jest coraz więcej kibiców, którzy nie są w stanie obejrzeć wszystkich wyścigów, a tym samym powodują, że średnia widownia sezonu spada. Wpływ na spadek na pewno ma także stopniowe przechodzenie widzów do Internetu i korzystanie z rożnych serwisów, które nie są monitorowane.
Oglądalność Formuły 1 w Polsacie w 2021 roku
Polsat pokazał w 2021 roku cztery wyścigi: GP Hiszpanii, GP Austrii i GP Węgier i GP Abu Zabi. Ich oglądalność niewiele różniła się od sezonu 2020, liczba widzów przekraczała 300 000, a najwięcej zebrał ich finałowy wyścig w Abu Zabi – 470 tysięcy. Dla Polsatu nie są to dobre wyniki, bo emisja w tym czasie filmów czy programów rozrywkowych zapewnia lepszą widownię. Z drugiej strony takie relacje trafiają do osób, które nie mają dostępu do kanałów Eleven i dzięki temu jest szansa na pozyskanie dodatkowych kibiców. Liberty Media podpisując nowe umowy z kodowanymi telewizjami czy serwisami streamingowymi wymaga od nich pokazania wybranych wyścigów lub skrótów w niekodowanym paśmie.
Oglądalność F1 w poprzednich latach w Polsce
Średnia oglądalność wyścigów F1 w sezonie 2021 w Eleven Sports wyniosła 230 000 widzów. Rok wcześniej średnia widownia wynosiła 258 000 widzów. W 2019 roku, gdy w stawce jeździł Robert Kubica wyścigi w tym kanale oglądało średnio 264 000 widzów. Jak widać na tym porównaniu w trzech ostatnich sezonach oglądalność Formuły 1 w Eleven Sports jest na dość podobnym i wysokim poziomie. Tylko pojedyncze mecze piłkarskie w Eleven są w stanie osiągać takie wyniki. Dla porównania w 2018 roku wyścigi oglądało średnio 152 480 widzów. Oglądalność F1 w Eleven Sports rosła z roku na rok w latach 2016 – 2019. Niestety nie ma konkretnych liczb dla sezonów 2016 i 2017, bo takie raporty nie został nigdy publicznie opublikowany.
W latach 2014 i 2015 transmisje F1 w Polsce były dostępne tylko w kodowanym Polsacie Sport, do którego dostęp ma około 50% mieszkańców Polski (w przypadku Eleven jest to poniżej 20%, a w ich początkach w Polsce jeszcze mniej). W 2014 roku średnia wyścigów wyniosła 383 000 widzów, a w 2015 roku 302 300 widzów.
W latach 2007 – 2013 wyścigi F1 były dostępne w otwartym Polsacie, a także równolegle w kodowanych kanałach tego nadawcy. W sezonach 2007 – 2010 w F1 jeździł Robert Kubica, co generowało bardzo duże zainteresowanie. W sezonie 2007 średnia oglądalność kwalifikacji i wyścigów w Polsacie wyniosła 1,94 mln widzów, a w 2008 roku – 1,98 mln widzów. Najchętniej oglądanym wyścigiem F1 w Polsce w historii było GP Bahrajnu 2008 – 4,11 mln widzów. W głównym Polsacie ten wyścig oglądało średnio 3,94 mln widzów, a w Polsacie Sport Extra 0,17 mln. Był to jedyny wyścig do którego Robert Kubica ruszał z Pole Position – stąd bardzo duże zainteresowanie. W 2009 roku, czyli w sezonie w którym Robert Kubica notował słabsze rezultaty, kwalifikacje i wyścigi oglądało w głównym Polsacie średnio 1,74 mln widzów. W 2010 roku Robert Kubica przeszedł do zespołu Renault i ponownie zaczął notować lepsze wyniki co przełożyło się na poprawę oglądalności telewizyjnej do 1,8 mln widzów w głównym Polsacie. Od 2011 roku, gdy Kubica przestał jeździć w F1, to oglądalność wyraźnie spadła. Średnia oglądalność pierwszej polowy tamtego sezonu wyniosła 1,06 mln widzów. W kolejnych latach dalej oglądalność systematycznie topniała i w 2013 roku w głównym Polsacie Formułę 1 śledziło średnio 0,71 mln widzów.
Podsumowanie
Spadek oglądalności, to nigdy nie jest nic dobrego, ale wyniki w 2021 roku w Eleven Sports wciąż utrzymują się na wysokim poziomie, dla tej telewizji są to bardzo dobre wyniki i F1 jest u nich filarem ramówki. Obecnie gdy wyścigi F1 są pokazywane jednocześnie w Eleven Sports i Polsacie, to łącznia widownia jest w granicach 0,6 – 0,8 miliona. Jest to wynik bardzo podobny do tego z 2013 roku, gdy wszystkie wyścigi były w niekodowanym Polsacie. Wydaje się, że taki poziom widowni to szczyt w Polsce w sytuacji, gdy nie ma lokalnego kierowcy w stawce.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: