Zespół Scuderia AlphaTauri od 2024 roku zmienia nazwę na Visa Cash App RB Formula One Team. Pozyskali dwóch silnych sponsorów tytularnych, szykuje się całkowita zmiana wizerunku, co zobaczymy 8 lutego.
Koncern Red Bull w trakcie sezonu 2023 zdecydował o radykalnej zmianie nazwy swojego drugiego zespołu w Formule 1 od 2024 roku. Zmieniają wszystko co się tylko da: nazwa, wizerunek, szefostwo. Zmienia się także podejście do tej ekipy, która przestaje być ekipą juniorską, a staje się ekipą siostrzaną. Będą także zacieśniać współpracę techniczną: drugi zespół ma kupować więcej części od głównego. Zacieśnienie współpracy technicznej ma postępować, nowi pracownicy drugiego zespołu pracują głównie w Wielkiej Brytanii, a nie z włoskiej fabryki w mieście Faenza. Takie podejście budzi sprzeciw niektórych zespołów i możliwe są zmiany regulaminowe na 2026 rok.
Visa Cash App RB – nowa nazwa zespołu AlphaTauri
Zmiana nazwy zespołu od 2024 roku jest związana z bardzo dużą umową sponsorską z firmą Visa oraz drugą umową (na pewno mniejszą) ze sponsorem Cash App. Ich połączenie było możliwe, bo Visa i Cash App współpracują ze sobą na rynku finansowym. Cash App w ostatnich latach było sponsorem głównego zespołu Red Bull – nie ma potwierdzenia czy coś się zmieni. Visa podpisała natomiast bardzo dużą umowę, bo będą sponsorem tytularnym zespołu Visa Cash App RB, a także sponsorem zwykłym zespołu Red Bull – reklamy pojawią się na bolidach. Visa będzie również sponsorem zespołów rywalizujących w F1 Academy, które będą firmowane przez te dwie ekipy F1. Nie widziałem w Internecie szacunków, ale spokojnie trzeba klasyfikować firmę Visa wśród największych sponsorów w całej Formule 1. Jak czytamy w komunikacie prasowym jest to pierwsza od ponad 15. lat globalna umowa sponsorska firmy Visa w sporcie. Aktualizacja 19:40. Wiarygodny serwis finansowy SportsBusinessJournal podał, że łączna wartość umów firm Visa i Cash App z zespołem RB to 20 milionów $ rocznie. To bardzo mała kwota, nawet MoneyGram płaci więcej Haasowi za sponsoring tytularny, a to firma z tej samej branży. Nie chce mi się wierzyć, że tak małe pieniądze wystarczyły do przejęcia nazwy zespołu.
Prezentacja nowych barw zespołu odbędzie się 8 lutego 2024 roku podczas specjalnego wydarzenia w Las Vegas. W komunikacie jest mowa o prezentacji barw a nie nowego bolidu. Nowy bolid wtedy będzie jeszcze w trakcie produkcji, przygotowywanie go wcześniej, aby wysłać do Las Vegas jest niemożliwe. Zobaczymy prawdopodobnie nowe malowanie na zeszłorocznym bolidzie. Prezentacja odbędzie się w Las Vegas, bo obaj sponsorzy tytularni zespołu są z USA. Aktualizacja 19:40. W Las Vegas 11 lutego odbędzie się Super Bowl, czyli największe sportowe wydarzenie roku w USA. Różnego typu imprezy towarzyszące będą odbywać się przez kilka dni wcześniej. Zespół F1 chce wykorzystać obecność wielu osób na miejscu do własnej promocji.
Racing Bulls ukryte pod skrótem RB
W zeszłym roku zarejestrowano znak towarowy „Racing Bulls” i wydawało się, że tak będzie się nazywał zespół + sponsorzy tytularni. Ostatecznie zmienili nazwę firmy, która zarządza zespołem na „Racing Bulls S.p.A.”, a w nazwie zespołu jest jedynie skrót RB. Prawdopodobnie jest to celowa zagrywka, aby komentatorzy i kibice musieli mówić na ten zespół wykorzystując sponsorów tytularnych. Większość zespołów F1 ma sponsorów tytularnych, ale w trakcie komentarza czy dyskusji nie używa się pełnych nazw ze sponsorami, a te podstawowe jak Red Bull czy Mercedes. W przypadku tej ekipy, której pełna nazwa brzmi „Visa Cash App RB Formula One Team” trudno będzie na nią mówić potocznie np. RB. Komentatorzy i kibice będą prawdopodobnie najczęściej mówić Visa i dzięki temu ten sponsor zyska.
RB od 2024 roku jest nazwą podwozia zespołu, a na tej podstawie rozpoznaje się ekipy F1 w statystykach. Dlatego ten skrót będzie wykorzystywany, ale nie wiem czy przyjmie się w języku potocznym.
Podsumowanie
Jestem bardzo rozczarowany postawą Liberty Media i FIA, że pozwolili na tak daleko idące zmiany nazwy tej ekipy oraz Saubera. To jest bardzo zły ruch, nie są to nazwy, które przyjmą się u kibiców, bo składają się z niezwiązanych z F1 sponsorów. Jestem w gronie osób, które uważają, że to osłabia całą F1. Kibicom trudno będzie się z tymi zespołami identyfikować. Główny człon powinien być wyraźniejszy i związany bezpośrednio z historią danego zespołu i na podstawie tego członu zespół powinien być rozpoznawany. Jeśli pozwolili na tak daleko idące zmiany w tych dwóch stajniach, to w przyszłości mogą pojawić się w innych.
P.S. W 2023 roku sponsorem AlphaTauri był polski koncern Orlen. Umowa była wieloletnia i powinna być kontynuowana w 2024 roku. Nie było sygnałów o jej rozwiązaniu, a na początku stycznia logo Orlenu pozostało na stronie internetowej zespołu (szczegóły), gdy usuwano nieaktualnych partnerów. Nie ma jednak stuprocentowej gwarancji, bo zespół przechodzi całkowitą metamorfozę i nowi sponsorzy tytularni mogli mieć wpływ na powierzchnię reklamową na bolidach. Wszystkiego dowiemy się najpóźniej 8 lutego.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: