Informacje na temat limitów oraz bieżącego wykorzystania elementów jednostek napędowych przez wszystkie zespoły i kierowców F1 w 2019 roku. Tabela z wykorzystaniem elementów jest aktualizowana na bieżąco w trakcie sezonu 2019 Formuły 1.
Limity dotyczące wykorzystania elementów jednostki napędowej w sezonie 2019 są identyczne jak w minionym roku. W sezonie 2019 jeden kierowca będzie mógł skorzystać z trzech silników spalinowych, turbosprężarek i MGU-H, oraz dwóch MGU-K, baterii i elektroniki sterującej. Limity w obecnym sezonie są identyczne, jak w 2018 roku gdy zostały zaostrzone. Wcześniej (w 2017 roku) można było skorzystać z czterech sztuk części z danej kategorii.
W sezonie 2018 kierowcy korzystający z jednostek napędowych Ferrari i Mercedesa uniknęli przekroczenia limitów poza pojedynczymi sytuacjami, gdy pojawiły się poważne awarie i niezbędne było skorzystanie z dodatkowych części. W przypadku zespołów korzystających z jednostek napędowych Hondy i Renault wszyscy kierowcy zmuszeni byli skorzystać z nadprogramowych części, a tym samym otrzymali kary przesunięcia na starcie.
Chcąc wprowadzić ulepszenia do jednostki napędowej, trzeba wykorzystać nowy element. Jeżeli producent silnika opracował jakieś ulepszenie, to nie może wprowadzić go do już będących w puli danego kierowcy elementów jednostki napędowej. Mniejsza liczba dostępnych silników ogranicza możliwości wprowadzania ulepszeń. Nie jest wykluczone, że w trakcie sezonu wybrani producenci celowo będą wykorzystywać nadprogramowe elementy, aby móc wprowadzać do nich ulepszenia.
Sezon 2019 Formuły 1 liczy 21 weekendów wyścigowych (tak samo jak sezon 2018). Jeden weekend to około 900 km przejechanych przez danego zawodnika podczas wszystkich sesji. To oznacza, że przeciętnie jeden element jednostki napędowej musi wytrzymać siedem weekendów – około 6 300 km lub jedenaście weekendów – około 9 900 km.
Wykorzystanie elementów silników w 2019 roku (pogrubienie – element nadprogramowy)
Kierowca | Zespół / Silnik | ICE | TC | MGU-H | MGU-K | ES | CE |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lewis Hamilton | Mercedes | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 |
Valtteri Bottas | Mercedes | 5 | 5 | 5 | 3 | 2 | 2 |
Sebastian Vettel | Ferrari | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 |
Charles Leclerc | Ferrari | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 |
Max Verstappen | Red Bull - Honda | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 |
Alexander Albon | Red Bull - Honda | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 |
Daniel Ricciardo | Renault | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 |
Nico Hulkenberg | Renault | 6 | 4 | 4 | 3 | 2 | 3 |
Romain Grosjean | Haas - Ferrari | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 |
Kevin Magnussen | Haas - Ferrari | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 |
Carlos Sainz | McLaren - Renault | 6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
Lando Norris | McLaren - Renault | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Sergio Perez | Racing Point - Mercedes | 5 | 5 | 5 | 4 | 2 | 2 |
Lance Stroll | Racing Point - Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 1 | 1 |
Kimi Raikkonen | Alfa Romeo - Ferrari | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 |
Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo - Ferrari | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 4 |
Daniił Kwiat | Toro Rosso - Honda | 7 | 7 | 7 | 6 | 3 | 3 |
Pierre Gasly | Toro Rosso - Honda | 7 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 |
George Russell | Williams - Mercedes | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 |
Robert Kubica | Williams - Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 |
Tabela została zaktualizowana po zakończeniu sezonu |
Legenda tabeli: ICE – silnik spalinowy, TC – turbosprężarka, MGU-H – moto-generator energii cieplnej, MGU-K – moto-generator energii kinetycznej, ES – baterie, CE – elektronika sterująca. Jeżeli dana liczba w tabeli jest pogrubiona, to znaczy, że został przekroczony limit.
Elementy jednostki napędowej są przypisane do danego bolidu. Jeśli w trakcie sezonu dojdzie do zmiany kierowcy, to nowy zawodnik musi korzystać z tych samych elementów co jego poprzednik.
Nie mamy wiedzy w jakim stanie są poszczególne elementy. Zespoły po pierwszym wykorzystaniu danego elementu mogą z niego niemal dowolnie korzystać. Fakt, że dany kierowca otrzymuje np. nowy silnik spalinowy nie oznacza automatycznie, że poprzedni nie nadaje się już do użytku. Standardową praktyką jest wykorzystanie starszych elementów podczas piątkowych treningów oraz zakładanie nowszych części na sobotę i niedzielę.
Kary za nadprogramowe elementy jednostki napędowej
Regulamin dotyczący kar za nadprogramowe elementy jednostki napędowej nie zmienił się w stosunku do minionego sezonu. Użycie pierwszego nadprogramowego elementu z danej kategorii oznacza przesunięcie na polach startowych o 10 miejsc, a kolejnych nadprogramowych z tej samej kategorii o 5 pozycji na starcie. Jeżeli suma kar za nadprogramowe elementy w jeden weekend przekracza 15, to kierowca po prostu startuje z końca stawki. Nie będzie dalszego sumowania kar. To tylko kosmetyczna zmiana, bo w obu przypadkach kierowca startowałby z końca stawki. FIA po prostu chce uniknąć dużych liczb związanych z karami, które nie do końca były dobrze rozumiane.
Zmiany w systemie kar sprawiły, że nie opłaca się gromadzić w jeden weekend więcej sztuk danego elementu jednostki napędowej. W 2019 roku jeśli kierowca otrzyma w dany weekend dwa nowe, nadprogramowe elementy jednego typu (np. dwa silniki spalinowe), to w kolejne weekendy będzie mógł korzystać tylko z drugiego z tych elementów. Pierwszy z nich nie będzie mógł już być używany.
P.S. Zdjęcie tytułowe tego wpisu przedstawia silnik Honda RA617H z 2017 roku.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: