Liberty Media mocno inwestuje w przedsięwzięcia Internetowe co doprowadziło do znaczącego wzrostu przychodów w 2018 roku z tego tytułu, ale wciąż ten dział nie zapewnia Formule 1 żadnych zysków.
Formuła 1 pod rządami Liberty Media bardzo stawia na Internet. To był obszar bardzo zaniedbany przez poprzednie władze F1, ale to się zmieniło od 2017 roku. Liberty Media prowadzi sporo inwestycji w różnych obszarach co zaczyna przynosić pierwsze efekty finansowe, ale dopiero za kilka lat ten dział będzie miał istotny wpływ na ogólny budżet spółki zarządzającej całą Formułą 1.
Spółka Formula One Digital Media Limited z Wielkiej Brytanii zajmuje się w imieniu całej F1 wszelkimi sprawami związanymi z Internetem i mediami cyfrowymi. Ona zajmuje się obsługą stron internetowych, mediów społecznościowych, aplikacji, usługi streamingowej F1 TV, a także czerpie zyski z prowizji od internetowej sprzedaży biletów oraz towarów licencjonowanych przez F1 (np. ubrania i gadżety). Całość tych działań jest skupiona w tej spółce, więc możemy zobaczyć jakie przychody i koszty generuje dla F1 szeroko rozumiana działalność w Internecie dzięki opublikowanemu w ostatnich dniach raportowi finansowemu. Dla porównania podam jako wstęp, że pod koniec rządów Berniego Ecclestone’a ta spółka generowała rocznie około 5 mln $ rocznych przychodów.
Wyniki finansowe F1 z działalności w Internecie w 2018 roku
Internetowa gałąź F1 zanotowała w 2018 roku przychody w wysokości 22 mln $. Ten wynik to poprawa aż o 120% i poziomu 10 mln $ przychodów w 2017 roku. Jednocześnie w związku z prowadzonymi sporymi inwestycjami wyraźnie wzrosły koszty podstawowej działalności do 21,1 mln $ z 12,2 mln $ w 2017 roku. Po uwzględnieniu innych wydatków administracyjnych i podatków spółka zanotowała stratę w wysokości 1,9 mln $. Jest to lepszy wynik finansowy niż w 2017 roku, gdy strata wyniosła 4,4 mln $. W komentarzu do raportu czytamy, że te wyniki są zgodne z oczekiwaniami zarządu, a firma będzie kontynuowała prowadzone inwestycje w działalności internetowe co stawia ją w dobrej pozycji na przyszłość.
W raporcie znajduje się podział przychodów na te pochodzące z modelu subskrypcyjnego (F1 TV i inne płatne elementy aplikacji) oraz pozostałe przychody. W 2018 roku 6,1 mln $ pochodziło z subskrypcji, a 15,9 mln $ to były pozostałe przychody. Dla porównania w 2017 roku było to odpowiednio 2,9 mln $ oraz 7,0 mln. Na tej podstawie widać, że uruchomienie internetowej usługi z transmisjami F1 TV w pierwszej połowie 2018 roku nie wpłynęło istotnie na przychody. Ich wzrost z subskrypcji nieznacznie przekroczył 3 mln $, co biorąc pod uwagę wysokie miesięczne oraz roczne koszty abonamentu sugeruje, że liczba abonentów F1 TV była liczona zaledwie w dziesiątkach tysięcy w 2018 roku. Trzeba jednak pamiętać, że ta usługa w minionym roku miała wiele problemów technicznych, była dopiero rozwijana i słabo promowana. Dopiero od początku 2019 roku Liberty Media mocno na nią postawiło, ale i tutaj bez problemów technicznych się nie obyło. Dlatego dopiero dane za pełny 2019 rok pozwolą nam oszacować faktyczną liczbę abonentów i potencjał. Przed uruchomieniem F1 TV Formuła 1 oferowała płatny Live Timing, który w 2018 roku został dołączony do pakietu F1 TV Access, więc z modelu subskrypcyjnego już wcześniej czerpali dochody co widać w powyższych danych. Pierwszy rok F1 TV pod względem finansowym to klapa.
Perspektywy na 2019 rok i kolejne
Formuła 1 będzie czerpać coraz większe wpływy z Internetu. W tym roku zaczęli wyświetlać reklamy na swojej stronie internetowej, a coraz większe zasięgi w mediach społecznościowych sprawiają, że mogą oczekiwać dodatkowych wpływów od głównych sponsorów. Pakiety F1 TV Access i Pro w tym roku są szerzej dostępne i promowane, były także mocno przecenione co powinno pozwolić pozyskać wielu nowych abonentów i zwiększyć wpływy. Ogółem trzeba oczekiwać, że F1 będzie dalej dynamicznie rozwijać się w Internecie, a za tym pójdą coraz większe przychody finansowe. Musi tak być, bo F1 wciąż jest mocno pod tym względem zacofana w stosunku do innych światowych sportów, więc mają spore pole do rozwoju.
Liberty Media ma bardzo duże plany w stosunku do usługi F1 TV, ale są one długoletnie. Jak wynika z wcześniejszych słów szefostwa, to w perspektywie kilku lat liczą, że ta usługa będzie miała nawet ponad 5 mln abonentów. Spodziewają się (słusznie), że zainteresują się nią tylko najbardziej zagorzali kibice, a ich liczba jest ograniczona, bo zdecydowanej większości fanów wystarczy przekaz telewizyjny i nie potrzebują dodatkowych opcji. Gdyby taka liczba abonamentów została osiągnięta, to przy rocznej cenie abonamentu rzędu 60$, F1 będzie z tego tytułu czerpać 300 mln $ rocznie. To już są ogromne pieniądze. W tym momencie całkowite przychody F1 nieznacznie przekraczają 1 800 mln $ rocznie, więc widać, że to byłby znaczący udział.
Statystyki dotyczące działalności F1 w Internecie w 2018 roku
Na podstawie danych udostępnionych przez Liberty Media na początku tego roku przypominam kilka ciekawostek dotyczących tego jak w 2018 roku Formuła 1 radziła sobie na różnych polach w Internecie. Pełne informacje na ten temat znajdziecie w starszym artykule pod tym linkiem.
W 2018 roku łączna liczba polubień oficjalnych profili F1 w serwisach Facebook, Twitter, Instagram i YouTube wyniosła 18,5 mln i był to wzrost o 53,7% w porównaniu do 2017 roku. Formuła 1 miała być najszybciej rosnącym sportem w mediach społecznościowych w 2018 roku.
Liczba subskrypcji na YouTube wzrosła o 115% w 2018 roku. F1 chwali się, że spośród oficjalnych kanałów dużych dyscyplin sportowych rośnie najszybciej w tym serwisie, ma także najlepszy stosunek interakcji.
Liczba odsłon głównej strony internetowej F1 wzrosła w 2018 roku o 20,5% do 333,3 mln, a liczba wyświetleń filmów na niej o 5,3% do 37,2 mln. Liczba unikalnych użytkowników tej strony to 45,2 mln (wzrost o 2,9%) w 2018 roku.
Liczba odsłuchań 26 odcinków oficjalnego podcastu F1 “Beyond The Grid” wyniosła 5,1 mln (średnia to niecałe 0,2 mln na odcinek), a liczba wyświetleń dziewięciu odcinków programu wideo podsumowującego wyścigi na Twitterze wyniosła 9 mln.
Na blogu często podejmuje tematykę związaną z Internetem w kontekście działań i planów Liberty Media. Teksty na ten temat znajdziecie pod tagiem Internet.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: