Światowa Rada Sportów Motorowych FIA zatwierdziła zmiany w regulaminie sportowym na sezon 2016 związane ze sposobem korzystania z opon przez zespoły Formuły 1. Co powinno dodać do rywalizacji nutki nieprzewidywalności.
Podobnie jak dotychczas każdy kierowca będzie miał do dyspozycji podczas weekendu wyścigowego 13 kompletów opon na suchą nawierzchnię. Obecnie zawsze było to sześc kompletów opon opcjonalnych (miększa mieszanka) i siedem kompletów opon podstawowych (twardsza mieszanka). Od sezonu 2016 będziemy mieć duże zmiany.
Pirelli będzie dostarczać w 2016 roku trzy rodzaje mieszanek na suchy tor. Każdy kierowca będzie miał narzucony z góry typ mieszanki trzech kompletów opon. Pozostałe dziesięć kompletów będzie mógł dowolnie dobierać. Sam wybór będzie musiał być zgłoszony z odpowiednim wyprzedzeniem do Pirelli, aby mogli wyprodukować odpowiednią ilość ogumienia.
Pirelli narzuci każdemu kierowcy jeden komplet najmiększej mieszanki na dane Grand Prix do użycia w trzeciej części kwalifikacji. Oraz dwa komplety opon na wyścig. Jeden z tych kompletów będzie musiał być użyty podczas wyścigu.
Wciąż pozostanie w mocy przepis zobowiązujący do użycia dwóch różnych mieszanek opon na suchy tor podczas wyścigu. Wyjątkiem są zawody, gdzie zachodzi konieczność użycia opon przejściowych lub deszczowych.
Bez zmian pozostają dotychczasowe zasady ilości kompletów opon na dane sesje treningowe, ale od teraz różni kierowcy będą mogli używać w zależności od swojego doboru różnych mieszanek. Więc trzeba będzie zwracać baczną uwagę na to, na jakich jadą oponach.
Przypominam, że za rok Pirelli będzie przygotowywać pięć rodzajów mieszanek opon na suchy tor: ultra-miękkie, super-miękkie, miękkie, pośrednie i twarde.
Te zmiany na pewno sprawią, że weekendy wyścigowe będą bardziej nieprzewidywalne. Szczególnie na początku sezonu, gdy niektóre zespoły mogą bardzo zaryzykować. Z drugiej strony gdy popatrzymy na dobór opon w tym sezonie, to na ponad połowę wyścigów możemy być pewni tego jakie opony zarekomenduje Pirelli i jakie wybiorą zespoły. Wszystkie wyścigi, gdzie w tym roku mieliśmy opony super-miękkie i miękkie, w 2016 będą również miały opony ultra-miekkie. Kłopotów z oponami na tych torach (np. Monaco, Singapur, czy Soczi) nie było w 2015 roku. Więc większość stawki postawi za rok na ultra-miękkie opony.
Podobnie z wyścigami najbardziej obciążającymi opony gdzie teraz mieliśmy opony twarde i pośrednie, to w 2016 zostaną dodane opony miękkie. W tym przypadku będą one wystarczać na kwalifikacje, ale już gorzej w wyścigach, bo powinny wystarczać na zbyt krótki dystans. Ciekawie zrobi się na torach, które są niejako pośrodku jeśli chodzi o dobór opon. Jakie mieszanki zarekomenduje na nie Pirelli i co wybiorą zespoły.
Biorąc pod uwagę, że różnice czasów okrążeń na różnych oponach często przekraczają jedną sekundę, to słabsze zespoły będą skore do ryzyka i wybierania miększych mieszanek, dzięki czemu zwiększa swoje szanse w kwalifikacjach.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: