Max Verstappen wyraźnie wygrał kwalifikacje do GP Abu Zabi 2022. Drugie miejsce zajął Sergio Perez, więc Red Bull po czterech latach będzie miał obu zawodników w pierwszym rzędzie. Będą również faworytami w wyścigu. Zapraszam na analizę kwalifikacji przed GP Abu Zabi 2022.
Kwalifikacje na torze Yas Marina przebiegały bez żadnych zakłóceń, przy bardzo dobrej pogodzie.
QUALIFYING CLASSIFICATION@redbullracing lock out the front row for Sunday’s race 👏#AbuDhabiGP #F1 pic.twitter.com/5HaUCeUdly
— Formula 1 (@F1) November 19, 2022
Walka o Pole Position i prognoza na wyścig dla czołówki
Kierowcy Red Bulla dysponowali najlepszym tempem i między sobą rozstrzygnęli walkę o Pole Position. W Q2 dzięki świetnemu wynikowi w drugim sektorze najszybszy był Perez. W Q3 do głosu doszedł Verstappen, który przejechał dwa bardzo dobre kółka. Już pierwsze z nich dałoby mu Pole Position, a na drugim jeszcze się poprawił. Perez na drugim kółku jechał za Verstappenem, korzystając trochę z cienia aerodynamicznego i prawdopodobnie dzięki temu zajął drugie miejsce. Red Bull zyskiwał nad rywalami na długich prostych w drugim sektorze, to było kluczowe w walce w kwalifikacjach.
Kierowcy Ferrari starali się walczyć, ale nikt nie wpadł tam na to, aby Sainz pomógł Leclercowi na prostych. Leclerc rywalizuje z Perezem o drugie miejsce w klasyfikacji, ale Ferrari nic nie zaplanowało. Leclerc miał rekord trzeciego sektora nieznacznie przed Verstappenem, ale dużo stracił w drugim sektorze, aby myśleć o PP. Sainz był lepszy w drugim sektorze, ale za to tracił w trzecim. Wygląda na to, że w Red Bullu i w Ferrari kierowcy mogą mieć nieco inne ustawienia aerodynamiczne.
Mercedes na torze z długimi prostymi wrócił do pozycji trzeciej siły. W pierwszym sektorze Hamilton miał rekord, w trzecim sektorze kierowcy tracili, ale niewiele, za to w drugim sektorze Red Bull dołożył im blisko 0,5 sekundy. Mercedes bardzo poprawił bolid, spisuje się on lepiej, ale tylko na korzystnych torach. Tam gdzie liczą się bardziej prędkości maksymalne i kompromisowe ustawienia aerodynamiczne, to problemy z nadmiernym oporem ponownie się ujawniają. W tym roku nie byli w stanie tego poprawić. Zgodnie z wypowiedziami po kwalifikacjach, Mercedes celowo korzysta z pakietu z większym dociskiem, aby mieć lepsze tempo w wyścigu.
Opierając się o piątkowe długie przejazdy, to faworytem wyścigu jest Red Bull, potem Mercedes, a Ferrari trzecie. Ferrari jednak pracowało nad tym mocno w sobotę i powinni wypaść lepiej. Jeżeli dojdzie do walki o pozycje, to Red Bull ma dużą przewagę na prostych, Ferrari jest drugie, a Mercedes trzeci. Zwykle w Abu Zabi jeździ się na jeden pit-stop, ale w tym roku mogą być dwa, bo w piątek obserwowano większe zużycie opon. Tutaj jest kluczowa różnica, bo Verstappen i Mercedesy mają po jednym komplecie nowych twardych opon i po dwa komplety pośrednich opon. Perez i Ferrari odwrotnie. Na twardych oponach mało jeżdżono i są wolniejsze. Jeśli będzie to faktycznie wyścig na dwa pit-stopy, to lepiej mieć po dwa komplety pośrednich.
Przeglądowe omówienie pozostałych kierowców i zespołów
Bardzo dobrze spisali się kierowcy McLarena, którzy w komplecie awansowali do Q3. Ricciardo ma jednak karę przesunięcia o trzy pozycje za kolizję z Brazylii. Zawodnicy Alpine są bardzo blisko, nie da się określić, który zespół będzie lepszy w niedzielę. Alpine ma tak dużą przewagę w klasyfikacji generalnej, że tylko sensacyjny wyścig im ją odbierze. Możemy być za to świadkami ciekawej walki tych dwóch zespołów na torze.
Gwiazdą kwalifikacji był Sebastian Vettel, który zajął dziewiąte miejsce. Kończący karierę kierowca Astona Martina celuje w punkty w niedzielę, co wydaje się realnym celem na zakończenie kariery. W wersji optymistycznej może nawet zdobyć ich tyle, aby Aston Martin wyprzedził w klasyfikacji Alfę Romeo. Kierowcy Alfy Romeo spisali się słabiej, nie wygląda na to, aby mogli w czystym wyścigu walczyć o punkty. Również Stroll ustawi się na starcie przed nimi, więc Aston Martin powinien liczyć na sukces i awans na szóste miejsce w klasyfikacji generalnej.
Zawodnicy AlphaTauri znaleźli się na spodziewanych miejscach. Prezentują teraz formę plasującą ich w drugiej połowie stawki. Szanse na punkty są niewielkie. Haas był niewiele słabszy, więc te dwa zespoły powinny ze sobą w niedzielę rywalizować. Najwolniejszy w kwalifikacjach był Williams. Kierowcy tej stajni są najszybsi na prostych, ale straty w zakrętach są ogromne. W wyścigu mogą przeszkadzać rywalom, bo trudno będzie ich wyprzedzić.
Zapowiedź wyścigu o GP Abu Zabi 2022
Tor Yas Marina w Abu Zabi po przeprowadzonej rok temu przebudowanie jest szybkim i płynnym obiektem, gdzie dominują proste i szybkie zakręty. Zmiany pomogły w wyprzedzaniu, bo łatwiej jest się utrzymać za rywalem i jest więcej okazji do ataku. Odległość do pierwszego zakrętu po starcie to tylko 300 metrów (dla kierowcy ruszającego z Pole Position), czyli dość mało. Historycznie bezpośrednio na startach nie dochodzi do wielu zmian pozycji. Modyfikacje toru sprawiły, że po starcie kierowcy jadą blisko siebie przez większość okrążenia, do końca drugiej prostej. Nie będzie się dało uciec goniącym zawodnikom wcześniej. Szczegółową charakterystykę toru Yas Marina Circuit wraz ze schematem można znaleźć pod tym linkiem.
Pirelli po piątkowych treningach pierwszy raz sugeruje, że strategia dwóch pit-stopów będzie lepsza. W Abu Zabi historycznie zużycie opon jest małe, nawet po zmianach układu wiele się tutaj nie zmieniło. Dawniej z uwagi na trudności z wyprzedzaniem lepiej było ograniczyć wizyty w alei serwisowej. W tym roku w piątek zużycie szczególnie miękkie mieszanki było większe od prognoz. To może doprowadzić do jazdy na dwa pit-stopy z wykorzystaniem mieszanek pośrednich i miękkich. Jeśli jednak tempo na mieszance twardej będzie dobre, a zużycie niskie, to wzrastają szanse na jeden pit-stop. Po kwalifikacjach Pirelli podało, że strategia dwóch pit-stopów będzie lepsza. Kierowcy powinni ruszać na pośrednich, zmienić na twarde, a na finałowy przejazd założyć pośrednie lub twarde. Miękkie opony mają nie być dobre na dłuższym dystansie. Jazda na jeden pit-stop jest możliwa, ale będzie wymagała dużego dbania o opony.
Pogoda przez cały weekend pozostaje taka sama, w niedzielę będzie ciepło i słonecznie. Najważniejsze dla kierowców i zespołów jest dostosowanie się do spadającej temperatury nawierzchni, tak aby jak najlepiej wykorzystywać opony. W ostatnich latach w Abu Zabi wzrosło prawdopodobieństwo wyjazdu samochodu bezpieczeństwa, które wynosi teraz 60%. Na tym torze jest bardzo duże ryzyko kraks na pierwszym okrążeniu. Potem szanse na neutralizacje spadają.
Podsumowanie
Verstappen wydaje się być murowanym kandydatem do wygranej. Red Bull powinien celować w dublet, co zapewni im również dublet w końcowej klasyfikacji. Ciekawie może się tylko zrobić, jeśli Perez wygra start, bo wtedy może dojść do wewnętrznego pojedynku. W innym wypadku Verstappen odjedzie. Walka o trzecie miejsce jest otwarta, trudno wskazać faworyta.
Znalazłeś/aś błąd lub literówkę w tym, albo w jakimś innym wpisie na blogu? Zaznacz to słowo lub krótki fragment tekstu. Jeżeli czytasz na telefonie, to dotknij zaznaczonego tekstu, a jeśli na komputerze, to wciśnij klawisze Ctrl + Enter. W oknie, które się pojawi kliknij wyślij. Prześlesz tym samym anonimowe zgłoszenie, a ja poprawię swój błąd.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: