Max Verstappen ustanowił nowy kwalifikacyjny rekord toru w Dżuddzie i wyraźnie wygrał czasówkę przed GP Arabii Saudyjskiej 2024. Kwalifikacje nie przyniosły istotnych niespodzianek, a głównym wydarzeniem był debiut Olivera Bearmana w Ferrari. Zapraszam na analizę kwalifikacji przed GP Arabii Saudyjskiej 2024.
Kwalifikacje na torze Jeddah Corniche Circuit w Q2 zostały przerwane na kilka minut czerwoną flagą z powodu awarii bolidu Nico Hulkenberga (usterka układu paliwowego). Poza tą sytuacją nie było żadnych istotnych rzeczy wpływających na przebieg rywalizacji.
W kwalifikacjach zadebiutował Oliver Bearman, który od trzeciego treningu zastąpił w trybie awaryjnym Carlosa Sainza. Hiszpan miał zapalenie wyrostka robaczkowego i przeszedł już udaną operację jego wycięcia w miejscowym szpitalu. Bearman dostał życiową szansę debiutu w F1 od razu w zespole Ferrari i w kwalifikacjach spisał się bardzo dobrze.
Wyniki kwalifikacji do GP Arabii Saudyjskiej 2024
Pozycja | Kierowca | Zespół | Q1 | Q2 | Q3 |
1 | Max Verstappen | Red Bull | 1:28.171 | 1:28.033 | 1:27.472 |
2 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:28.318 | 1:28.112 | 1:27.791 |
3 | Sergio Perez | Red Bull | 1:28.638 | 1:28.467 | 1:27.807 |
4 | Fernando Alonso | Aston Martin | 1:28.706 | 1:28.122 | 1:27.846 |
5 | Oscar Piastri | McLaren | 1:28.755 | 1:28.343 | 1:28.089 |
6 | Lando Norris | McLaren | 1:28.805 | 1:28.479 | 1:28.132 |
7 | George Russell | Mercedes | 1:28.749 | 1:28.448 | 1:28.316 |
8 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:28.994 | 1:28.606 | 1:28.460 |
9 | Yuki Tsunoda | RB | 1:28.988 | 1:28.564 | 1:28.547 |
10 | Lance Stroll | Aston Martin | 1:28.250 | 1:28.578 | 1:28.572 |
11 | Oliver Bearman | Ferrari | 1:28.984 | 1:28.642 | |
12 | Alexander Albon | Williams | 1:29.107 | 1:28.980 | |
13 | Kevin Magnussen | Haas | 1:29.069 | 1:29.020 | |
14 | Daniel Ricciardo | RB | 1:29.065 | 1:29.025 | |
15 | Nico Hulkenberg | Haas | 1:29.055 | DNF | |
16 | Valtteri Bottas | Kick Sauber | 1:29.179 | ||
17 | Esteban Ocon | Alpine | 1:29.475 | ||
18 | Pierre Gasly | Alpine | 1:29.479 | ||
19 | Logan Sargeant | Williams | 1:29.526 | ||
20 | Zhou Guanyu | Kick Sauber | DNF |
Walka o Pole Position i prognoza na wyścig dla czołówki
Kwalifikacje w Arabii Saudyjskiej miały specyficzny przebieg, bo w każdym segmencie różnica między najszybszym a najwolniejszym zawodnikiem była bardzo mała. W Q1 było to 1,3 sekundy, w Q2 niecała 1 sekunda, a w Q3 1,1 sekundy. Co nam mówią te liczby? Różnice w tempie kwalifikacyjnym w aktualnej Formule 1 są bardzo małe, szczególnie że tor Jeddah Corniche Circuit ma długą nitkę. Z drugiej strony różnica między najszybszym, a najwolniejszym w poszczególnych segmentach była podobna, a liczba kierowców była coraz mniejsza. To oznacza, że czołówka przyśpieszała i nie było realnej walki o Pole Position w Q3.
Max Verstappen w Q3 przejechał niezwykle dobre okrążenie, które dało mu zwycięstwo w kwalifikacjach z przewagą ponad 0,3 sekundy. Holender miał rekord w każdym sektorze w kwalifikacjach, pojechał ze średnią prędkością ponad 254 km/h (w historii F1 tylko na Monzy jeżdżono szybciej) i pobił kwalifikacyjny rekord toru. To była całkowita dominacja, nikt nie był w stanie zbliżyć się do Verstappena w Q3.
Drugie miejsce w końcówce wyrwał Charles Leclerc, który potwierdził, że w kwalifikacjach cały czas radzi sobie bardzo dobrze. Różnice w czasie między kierowcami na miejscach 2-3-4 były minimalne. Perez i Alonso również mieli realne szanse na drugie miejsce, decydowały naprawdę minimalne kwestie. Na dwóch kolejnych pozycjach uplasowali się zawodnicy McLarena, którzy pojechali na miarę swoich możliwości, nie wydaje mi się, że byliby w stanie powalczyć o wyższą pozycję. Lekko zawiódł Mercedes, który ma tutaj problemy. Russell teoretycznie mógł być wyżej, bo popsuł swoje ostatnie okrążenie, a jego najlepszy wynik w Q3 był na używanych oponach. Hamilton nie pokazywał nic nadzwyczajnego. Mercedes jest zaskakująco dobry na prostych, ale za to słaby w szybkich zakrętach. Nie potrafili dobrze ustawić bolidu, pojawiło się również dobijanie na tylnej osi do asfaltu w szybkich zakrętach. Lance Stroll był dziesiąty z dużą stratą do Alonso, bo na finałowym okrążeniu pojechał źle w trzecim sektorze i stracił tam czas.
Czwartkowe symulacje długich przejazdów sugerują sporą przewagę Verstappena, jeszcze większą niż w kwalifikacjach. Perez powinien być w stanie przebić się na drugie miejsce. Różnice między kierowcami Ferrari i Mercedesa były bardzo małe, McLaren trochę tracił, a nieco więcej Aston Martin. Na kwalifikacje wszyscy zmodyfikowali ustawienia, więc może to wyglądać nieco inaczej. Na tym torze powstają pociągi DRS, trudno je złamać gdy kierowcy mają podobne tempo. Możemy obserwować właśnie takie sytuacje, a o pozycjach na mecie zadecyduje strategia lub losowe sytuacje.
Debiut Oliviera Bearmana
18-letni Oliver Bearman otrzymał życiową szansę i w kwalifikacjach ją wykorzystał. Zajął 11 miejsce, ale z bardzo niewielką stratą do awansu do Q3. On miał okazję jeździć tym bolidem tylko w trzecim treningu, wsiadł bez wcześniejszych testów. Jest młodym debiutantem, a poradził sobie na trudnym torze. W wyścigu czeka go trudniejsze zadanie, moim zdaniem ma szansę na kilka punktów, ale nie będzie można robić tragedii jak np. nie dojedzie do mety. To jest jeden z najgorszych torów do debiutu w F1. Dobry wyścig tylko potwierdzi fakt, że jest gotowy na F1. Już wcześniej sugerowano, że w 2025 roku będzie jeździł w Haasie, ma w tym roku u nich pojechać sześć treningów. Dobry wynik w ten weekend jeszcze wzmocni jego pozycję.
Przeglądowe omówienie pozostałych kierowców i zespołów
Warto wyróżnić Yukiego Tsunodę po kwalifikacjach, który zajął dziewiąte miejsce i wyraźnie pokonał Daniela Ricciardo. Tsunoda będzie miał szansę w wyścigu odegrać się za zeszłotygodniowe polecenie zespołowe. Bardzo dobrze spisywali się kierowcy Haasa, gdyby nie awaria w bolidzie Hulkenberga, to mieliby jeszcze lepsze wyniki zespołowe. Pochwalić należy również Albona, który zajął 12. miejsce. Słabo spisali się kierowcy Kick Sauber, którzy odpadli w Q1, ale warto pochwalić mechaników, którzy na ostatnią chwilę zdążyli odbudować bolid Zhou, po jego sporej kraksie w trzecim treningu. Słabo pojechali również zawodnicy Alpine odpadając w Q1. Problemy tej stajni wciąż się utrzymują.
Zapowiedź wyścigu o GP Arabii Saudyjskiej 2024
Najszybszy uliczny tor świata Jeddah Corniche Circuit, to bardzo specyficzny obiekt. Kierowcy trzykrotnie podczas jednego okrążenia kwalifikacyjnego osiągają prędkość ponad 310 km/h,a ponad 70% dystansu jednego okrążenia jest przejeżdżane z w pełni otwartą przepustnicą. Średnie prędkości należą do najwyższych w sezonie, a nitka toru jest szczelnie otoczona barierami, więc bardzo łatwo o kraksę. Na torze są trzy strefy DRS z osobnymi punktami detekcji, ale wyprzedzanie wcale nie jest proste. W trzech dotychczasowych wyścigach było po około 30 udanych manewrów wyprzedzania. Trzeba mieć przewagę tempa i prędkości maksymalnej i nie stracić dystansu w szybkich zakrętach. Szczegółową charakterystykę wraz ze schematem można znaleźć pod tym linkiem.
Na torze Jeddah Corniche Circuit degradacja opon jest mała, a kierowcy celują w strategię jednego pit stopu. W 2023 roku Piastri przejechał 49/50 okrążeń na tym samym komplecie twardych opon bez widocznych oznak spadku tempa. Według Pirelli opony twarde będą najlepsze na wyścig, da się na nich jechać szybko przez długi dystans. Drobna niepewność jest jedynie w stosunku do startu czy kierowcy postawią na miękką czy pośrednią mieszankę. Obie opcje mają swoje wady i zalety. Zawodnicy z dalszych pozycji mogą ruszać na twardych oponach licząc na SC pod koniec wyścigu. Kluczowe na tym torze są neutralizacje, których raczej nie uda się uniknąć. Wtedy kierowcy będą zmieniać opony. Prawdopodobnie najlepszym planem na wyścig będzie start na miękkich oponach, a następnie zmiana na twarde. Będzie można w dużym stopniu wydłużyć lub skrócić przejazd na miękkich, aby wykonać pit stop w trakcie ewentualnej neutralizacji. Warto mieć też dobre miękkie opony w zapasie, jakby pod koniec pojawiła się neutralizacja.
Pogoda cały weekend jest stabilna, temperatura powietrza dochodzi do 30 stopni Celsjusza, a po zmroku nie spada tak szybko, jak można było oczekiwać. Podczas wyścigu nawierzchnia powinna mieć niecałe 30 stopni. Szans na opady deszczu nie ma, problemem może być za to wiatr. Podczas trzech dotychczasowych wyścigów SC wyjeżdżał minimum jeden raz (łącznie czterokrotnie), były także wirtualne neutralizacje i czerwone flagi. Biorąc pod uwagę bliskość barier, to szanse na kraksy i neutralizacje są bardzo wysokie. Jeżeli dojdzie do kraksy, to może ona zapoczątkować reakcję łańcuchową i kolejne restarty. Będzie mieć także wielki wpływ na strategię.
Podsumowanie
Tylko kataklizm pozbawi Maxa Verstappena zwycięstwa w GP Arabii Saudyjskiej, bo ma tutaj dużą przewagę. Powinniśmy mieć za to walkę o pozostałe miejsca na podium. Na tym torze są dwie opcje na wyścig: przewidywalna procesja lub emocjonujące niespodzianki. Bez neutralizacji i wypadków czeka nas procesja.
Znalazłeś/aś błąd lub literówkę w tym, albo w jakimś innym wpisie na blogu? Zaznacz to słowo lub krótki fragment tekstu. Jeżeli czytasz na telefonie, to dotknij zaznaczonego tekstu, a jeśli na komputerze, to wciśnij klawisze Ctrl + Enter. W oknie, które się pojawi kliknij wyślij. Prześlesz tym samym anonimowe zgłoszenie, a ja poprawię swój błąd.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: