Podczas konferencji prasowej na torze Spa-Francorchamps firma Audi potwierdziła wejście do Formuły 1 od 2026 roku jako producent silników. Zapraszam na szczegóły ich projektu.
FIA dziesięć dni temu zatwierdziła pełne regulacje silnikowe, które będą obowiązywać w Formule 1 od 2026 roku (szczegóły). W ten sposób zniknęła ostatnia przeszkoda dla nowych producentów szykujących swoje silniki. W piątek na torze Spa-Francorchamps przed pierwszym treningiem F1 odbyła się konferencja prasowa na której Audi potwierdziło swój program silnikowy. W konferencji udział wzięli Mohammed Ben Sulayem z FIA, Stefano Domenicali z Liberty Media oraz Markus Duesmann i Oliver Hoffmann z Audi. Firma Audi oficjalnie potwierdziła dołączenie do Formuły 1 od 2026 roku jako dostawca silników. Audi ma współpracować z istniejącym zespołem. Przedstawiciele Audi powiedzieli, że rozmawiają z kilkoma zespołami, a decyzja jest spodziewana do końca roku. Prace nad nową jednostką napędową trwają natomiast od kilku miesięcy, fabryka Audi zostanie jeszcze zmodernizowana, zatrudniają nowych pracowników. Szefem programu Audi w F1 będzie Adam Baker.
Audi to doskonale znany producent samochodów, który w 2026 roku zadebiutuje w Formule 1. Wiele razy ta marka była łączona z F1, ale do tej pory nigdy nie zadebiutowali. Audi ma za sobą wiele sukcesów w rajdach, a także w serii WEC, Le Mans 24, Formule E czy DTM. Audi aktualnie ma program w Rajdzie Dakar, ale to Formuła 1 stanie się ich zdecydowanie najważniejszym miejscem w sportach motorowych. Wycofali się z planów powrotu do WEC.
Audi pokazało jeden ze standardowych modeli obecnych bolidów w swoich barwach.
Rumor has it: Rings are the new stars: Audi joins @F1 in 2026.
>> https://t.co/3IDm5zKGIH#Audi #F1 #Formula1 #team #news #automotive #FutureIsAnAttitude pic.twitter.com/N7w7uEPTAU
— Audi Sport (@audisport) August 26, 2022
Szczegóły na temat programu silnikowego Audi
Audi pracuje nad jednostką napędową dla Formuły 1 od marca 2022 roku. W prace zaangażowanych jest 120 inżynierów. Do końca roku ich liczba wzrośnie do 200, a docelowo Audi chce mieć 300 pracowników (Źródło). Jednostki napędowe są opracowywane w fabryce Audi Sport w mieście Neuburg w Niemczech. Ta fabryka została zbudowana kilka lat temu i jest w niej zaplecze najwyższej klasy. Mają cały niezbędny sprzęt w tym nowoczesne hamownie, ale to za mało aby konkurować z obecnymi producentami. Audi już zamówiło nowoczesne hamownie od austriackiej firmy AVL, na których będzie można testować silniki razem ze skrzynią biegów, a nawet całe podwozie bolidu. Pozostali producenci mają po kilka, a nawet kilkanaście takich urządzeń.
Co kluczowe w całym projekcie jest to, że Audi samodzielnie będzie opracowywać całą jednostkę napędową, zarówno silnik spalinowy jak i elementy elektryczne. Nie będzie żadnej kooperacji i wymiany informacji z marką Porsche, która również należy do koncernu Volkswagen. To mają być dwa osobne, konkurujące ze sobą projekty. Szefem projektu silnikowego Audi będzie Stefan Dreyer.
Audi zwiąże się z istniejącym zespołem Formuły 1
Podczas konferencji prasowej przedstawiciele Audi powiedzieli, że prowadzą rozmowy z kilkoma zespołami, a decyzja ma zostać podjęta do końca tego roku. Informacje medialne są jednak jasne od wielu tygodni: Audi ma kupić firmę Sauber. Ma to przebiegać stopniowo: 25% akcji w 2023 roku, 25% akcji w 2024 roku i 25% w 2025 roku. Docelowo Audi ma mieć 75% udziałów w Sauberze, a 25% pozostanie w rękach obecnego właściciela, szwedzkiego miliardera Finna Rausinga. Rausing w zeszłym roku odrzucił opiewającą na 350 milionów euro ofertę od Michaela Andrettiego. Audi musiało mu zaoferować więcej pieniędzy, a także pewność zachowania zespołu, miejsc pracy i inwestycje w fabrykę.
Jeżeli faktycznie kupią Saubera, to bolidy zespołu będą nadal powstawać w Hinwil w Szwajcarii skąd jest stosunkowo niedaleko do fabryki Audi w Niemczech. Zagadką pozostaje jak ten zespół będzie nazywał się od 2026 roku. Na pewno będzie to Audi, ale być może Audi-Sauber. Aktualizacja 12:10 – Dwie godziny po ogłoszeniu Audi, swój komunikat opublikował koncern Stellantis do którego należy marka Alfa Romeo. Współpraca Alfy Romeo z Sauberem zakończy się wraz z końcem 2023 roku.
Gdyby Audi związało się z innym zespołem niż Sauber, to byłaby to sensacja. Umowa jeszcze nie jest dograna, a zrobienie dwóch ogłoszeń dotyczących wejścia do Formuły 1 jest korzystniejsze.
Podsumowanie i dalsze spodziewane decyzje
Wejście nowego producenta jednostek napędowych to duże wydarzenie w Formule 1. Marka Audi jest bardzo rozpoznawalna i jej obecność w Formule 1 będzie dla nich korzystna. Jeżeli zwiążą się z Sauberem, to ten zespół odżyje i stanie się jednym z głównych graczy w F1, podobnie jak to było za czasów BMW-Sauber. Pojawiają się jednak niepokojące głosy, że Audi pod względem zaplecza technicznego i ludzkiego jest daleko w tyle za obecnymi producentami. Dla porównania w 2021 roku w fabryce silnikowej Mercedesa pracowało 780 osób. Audi ma jednak dużo czasu, aby odpowiednio rozwinąć swój program. Audi celuje w walkę o mistrzostwo F1, ale nie na początku swojej obecności.
Porsche to drugi producent, który szykuje się do wejścia do Formuły 1 od 2026 roku. Według obecnych plotek na komunikat ze strony Porsche poczekamy tylko kilka dni, bo jest on spodziewany przed GP Holandii. Porsche będzie współpracować z Red Bullem. Są plotki o jeszcze jednym producencie, który jest zainteresowany wejściem do F1, ale jego tożsamość jest zagadką. Ma to być firma z USA lub z Korei Południowej. Rywalizacja niemieckich producentów: Mercedes, Audi i Porsche będzie mieć wiele podtekstów od 2026 roku.
Jestem bardzo zawiedziony, że tak duże firmy jak Audi i Porsche nie uruchamiają własnych, nowych zespołów. Mają do tego odpowiednie zaplecze. Zdecydowanie lepiej dla Formuły 1 byłoby mieć 12 zespołów i pięciu lub sześciu producentów silników niż dziesięć zespołów. Audi będzie musiało wydać bardzo duże pieniądze na kupno Saubera, a przecież mają swoją fabrykę i za te środki mogliby ją rozbudować.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: