Historia i charakterystyka toru Circuit de Barcelona-Catalunya w Hiszpanii. Dane techniczne i schemat toru Circuit de Barcelona-Catalunya pod Barceloną. Wyścigi F1 o GP Hiszpanii na Circuit de Barcelona-Catalunya. Rekordy toru wyścigowego pod Barceloną.
Historia i podstawowe informacje o torze Circuit de Barcelona-Catalunya w Hiszpanii
Otwarty w 1991 roku tor Circuit de Catalunya jest zlokalizowany w niewielkiej miejscowości Montmeló w pobliżu Barcelony. Od 2013 roku zmieniono jego nazwę na Circuit de Barcelona-Catalunya, bo miasto Barcelona podpisało umowę sponsorską. Tor został otwarty rok przed Letnimi Igrzyskami Olimpijskimi w Barcelonie i był w ich trakcie wykorzystany podczas zawodów kolarskich.
Circuit de Barcelona-Catalunya to bardzo zróżnicowany tor, na którym są różnego typu zakręty, a także wyraźne różnice poziomów. Główna prosta liczy nieco ponad jeden kilometr, a reszta nitki toru jest bardzo kręta. W pierwszych dwóch sektorach dominują szybkie zakręty, a w trzecim wolne lub szybkie w zależności od stosowanej konfiguracji. Jest to bardzo dobry tor do testów nowych samochodów i niekoniecznie dla wyścigów F1. Tor wymaga samochodu, który ma dobrą przyczepność aerodynamiczną i mechaniczną. Bardzo ważne jest zarządzenie ogumieniem, bo szybkie zakręty bardzo obciążają opony, dlatego zwykle dostawcy opon nominują najtwardsze mieszanki. W 2002 roku rozbudowane zostało zaplecze toru, powstała wtedy m.in nowa główna trybuna. Od tego momentu kolejne modernizacje obiektu były przygotowywane przez Hermanna Tilke.
Tor w Circuit de Barcelona-Catalunya posiada wiele konfiguracji. Główna nazywana „Grand Prix Circuit” była kilkukrotnie zmieniana od 1991 roku. Dużą modyfikację, która zmieniła charakter toru, wprowadzono przed wyścigiem F1 w 2007 roku, gdy w ostatnim sektorze zrezygnowano z bardzo szybkiego zakrętu na rzecz wolnej szykany. Ta zmiana miała pozytywnie wpłynąć na możliwości wyprzedzania, co nie do końca się udało. Przed sezonem 2021 wprowadzono zmienioną konfigurację zakrętu numer dziesięć, który jest szybszy i bardziej przypomina pierwotną wizję (zmienioną w 2004 roku). W 2022 roku rozbudowano padok, a także zmodernizowano kilka stref bezpieczeństwa. W 2023 roku po wielu latach rozważań zdecydowano się na usunięcie szykany w ostatnim sektorze i przywrócenie szybkiego zakrętu, który był wykorzystywany do 2006 roku w F1. W 2023 roku powiększono w związku z tym strefę bezpieczeństwa w pierwszym zakręcie. Nawierzchnia na całej nitce toru poprzedni raz była wymieniania w 2018 roku.
Tor pod Barceloną jest jednym z najbardziej obleganych na świecie, regularnie odbywają się na nim wyścigi najróżniejszych serii samochodowych i motocyklowych, organizowane są także testy. Jest on obecny w kalendarzach większości liczących się serii wyścigowych w Europie. Organizacja zawodów Formuły 1 jest wspierana finansowo przez rząd Katalonii. Tor posiada kilka konfiguracji, łatwo go dostosować do wymagań różnych samochodów i motocykli.
Schemat toru Circuit de Barcelona-Catalunya w Hiszpanii
Charakterystyka toru Circuit de Barcelona-Catalunya w Hiszpanii
Tor Circuit de Barcelona-Catalunya jest doskonale znany wszystkim kierowcom i zespołom F1, bo najczęściej rozgrywane są na nim testy. Ten obiekt z powodu zróżnicowanej charakterystyki jest idealnym miejscem do testowania, bo można na nim kompleksowo sprawdzić samochód. Mówi się w świecie F1, że samochód, który jest szybki na tym torze, będzie sobie dobrze radził na wszystkich innych obiektach w kalendarzu. Problem z torem Circuit de Barcelona-Catalunya jest taki, że niezbyt sprawdza się on w wyścigach Formuły 1. Zwykle jest mało bezpośredniej walki i wyprzedzeń. Aż 90% z 30 rozegranych w latach 1991 – 2020 wyścigów F1 zostało wygranych przez kierowców startujących z pierwszego rzędu. Przed wprowadzeniem systemu DRS statyczne wyścigi z pojedynczymi wyprzedzeniami były na porządku dziennym. Obecnie da się wyprzedzać, nawet jeśli nie ma się dużej różnicy tempa w zakręcie numer jeden. Z uwagi na bardzo długi dojazd do pierwszego zakrętu na starcie, zwykle dochodzi tam do wielu zmian pozycji na początku zawodów.
W 2023 roku jest szansa na ciekawszy wyścig z powodu zmiany konfiguracji w ostatnim sektorze. Po likwidacji szykany, tor będzie składał się głównie z szybkich zakrętów i prostych, co ułatwi dobór ustawień samochodów. Wzrośnie obciążenie opon na przedniej osi, a tym samym degradacja. Bez szykany kierowcy będą wyjeżdżali ze znacznie wyższą prędkością na główną prostą, a więc szybciej będą odczuwać efekt jazdy w strudze aerodynamicznej po otwarciu systemu DRS, co powinno oznaczać łatwiejsze wyprzedzanie.
Tor w miejscowości Montmeló jest wymagający dla samochodów i opon. Pirelli najczęściej przywozi najtwardsze dostępne mieszanki. Zróżnicowane strategie to jest czynnik, który sprawia, że wyścigi są mniej statyczne. Zawodnicy są w stanie przejechać cały dystans tylko jeden raz zmieniając opony, ale wymaga to zarządzaniem ogumienie. Dwa pit-stopy z wykorzystaniem bardziej miękkich mieszanek teoretycznie pozwalają jechać szybciej. Strategia zależy od indywidualnych ustawień samego samochodu oraz pozycji na torze. Z powodu dużych obciążeń opon w szybkich zakrętach bezpieczniej jest dwukrotnie zmieniać ogumienie. Zdarzały się wyścigi, gdzie kierowcy musieli zmieniać opony więcej niż dwa razy. Najbardziej obciążone są przednie i lewe opony.
Prawdopodobieństwo wyjazdu samochodu bezpieczeństwa wynosi 60% opierając się o pięć ostatnich wyścigów. Najczęściej SC pojawia się na początku wyścigu, bo konfiguracja pierwszych zakrętów sprzyja kolizjom. Później szanse na neutralizacje są mniejsze. Na torze są spore strefy wyjazdowe, a porządkowi doświadczeni, więc uszkodzone bolidy są szybko usuwane. Zawody najczęściej odbywały się w maju, ale w 2023 roku zostały przeniesione na czerwiec. Panują już wysokie temperatury, a szanse na opady deszczu są bardzo małe. Bardzo ważnym czynnikiem jest wiatr, który zmienia kierunek w zależności od pory dnia.
Dane techniczne toru Circuit de Barcelona-Catalunya w Hiszpanii
Długość nitki toru w głównej konfiguracji: 4,657 km
Liczba okrążeń wyścigu F1: 66
Dystans wyścigu F1: 307,236 km
Liczba zakrętów: 14 (w tym 6 lewych i 8 prawych)
Kierunek jazdy: zgodnie z ruchem wskazówek zegara
Przewyższenie: 29,63 m
Najdłuższa prosta: 1,1 km
Pojemność trybun: 140 700 kibiców
Maksymalne przeciążenie w F1: 4,4 G w zakręcie numer 9
Długość alei serwisowej, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości: 367 metrów
Liczba stref DRS: dwie, między zakrętami 9 i 10 oraz 14 i 1
Odległość od pierwszego pola startowego do pierwszego zakrętu po starcie: 700 metrów
Przyczepność limitowana na: przedniej osi „front limited”
Najszybsze okrążenia na torze Circuit de Barcelona-Catalunya w Hiszpanii
Na początku 2023 roku zmieniono konfigurację ostatnich zakrętów na torze, dlatego wszystkie rekordy czasowe są liczone od nowa. Jest to znacząca zmiana, kierowcy będą jechać znacznie szybciej, a czasy okrążeń spadną o kilka sekund. Układ toru jest zbliżony do tego wykorzystywanego w latach 1995 – 2003, ale pewne różnice występują w konfiguracji zakrętu numer 10.
Najlepszy czas uzyskany w kwalifikacjach – 12:12,272 – Max Verstappen – Red Bull – 2023 rok
Najlepszy czas uzyskany w wyścigu (oficjalny rekord toru) – 1:16,330 – Max Verstappen – Red Bull – 2023 rok
Informacje o torze Circuit de Barcelona-Catalunya od Pirelli
Pirelli określa charakterystykę każdego toru w kalendarzu Formuły 1 w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznacza najmniej, a 5 najwięcej. Te liczby określane są na przestrzeni całego sezonu, a więc np. w przypadku poziomu docisku aerodynamicznego tor Monza dostaje w tej skali 1, a tor Hungaroring 5.
Trakcja: 3
Hamowanie: 3
Przeciążenia boczne: 5
Obciążenie opon: 5
Poziom docisku aerodynamicznego: 4
Wyścigi Formuły 1 na torze Circuit de Barcelona-Catalunya w Hiszpanii
Formuła 1 zadebiutowała na torze Circuit de Barcelona-Catalunya w 1991 roku i od tego momentu co sezon organizowane są tam kolejne wyścigi. Tor pod Barceloną został stałym domem dla GP Hiszpanii, bo wcześniej zawody o to trofeum organizowano na czterech innych obiektach. W szczycie popularności Fernando Alonso trybuny toru pod Barceloną były wypełnione niemal w całości. W pozostałych latach zawody przynoszą straty finansowe i niezbędne są dopłaty od lokalnego samorządu.
W listopadzie 2021 roku poinformowano o zawarciu nowej umowy na organizację pięciu kolejnych wyścigów o GP Hiszpanii. To oznacza, że wyścigi Formuły 1 na Circuit de Barcelona-Catalunya będą organizowane do 2026 roku włącznie. Negocjacje nowego kontraktu były długie i trudne, bo Liberty Media ma sporo potencjalnych kandydatów. W przyszłości rywalem o kontrakt z F1 ma być uliczny tor w Madrycie.
Charakterystyki, dane techniczne i schematy innych torów z kalendarza Formuły 1 znajdziecie na blogu pod tym linkiem w specjalnej kategorii artykułów.