Historia i charakterystyka toru Circuit de Barcelona-Catalunya w Hiszpanii. Dane techniczne i schemat toru Circuit de Barcelona-Catalunya Pod Barceloną. Wyścigi F1 o GP Hiszpanii na Circuit de Barcelona-Catalunya. Rekordy toru wyścigowego pod Barceloną.
Historia i podstawowe informacje o torze Circuit de Barcelona-Catalunya w Hiszpanii
Tor Circuit de Catalunya został otwarty w 1991 roku. Jest on zlokalizowany w niewielkiej miejscowości Montmeló w pobliżu Barcelony. Od 2013 roku zmieniono mu nazwę na Circuit de Barcelona-Catalunya, bo miasto Barcelona podpisało umowę sponsorską. Tor został otwarty rok przed Letnimi Igrzyskami Olimpijskimi w Barcelonie i był w ich trakcie wykorzystany podczas zawodów kolarskich.
Circuit de Barcelona-Catalunya to bardzo zróżnicowany tor na którym są różnego typu zakręty, a także wyraźne różnice poziomów. Główna prosta liczy nieco ponad jeden kilometr, a reszta nitki toru jest bardzo kręta. W pierwszych dwóch sektorach dominują szybkie zakręty, a w trzecim wolne. Jest to bardzo dobry tor do testów nowych samochodów i niekoniecznie dla wyścigów F1. Tor wymaga samochodu, który ma dobrą przyczepność aerodynamiczną i mechaniczną. Bardzo ważne jest zarządzenie ogumieniem, bo szybkie zakręty bardzo obciążają opony, dlatego zwykle dostawcy opon nominują najtwardsze mieszanki. W 2002 roku rozbudowane zostało zaplecze toru, powstała wtedy m.in nowa główna trybuna. Od tego momentu kolejne modernizacje obiektu były przygotowywane przez Hermanna Tilke
Tor w Circuit de Barcelona-Catalunya posiada wiele konfiguracji. Główna nazywana „Grand Prix Circuit” była kilkukrotnie zmieniana od 1991 roku. Największą modyfikację wprowadzono przed wyścigiem F1 w 2007 roku, gdy w ostatnim sektorze zrezygnowano z bardzo szybkiego zakrętu na rzecz wolnej szykany. Ta zmiana miała pozytywnie wpłynąć na możliwości wyprzedzania Przed sezonem 2021 wprowadzono najnowszą zmianę polegającą na modyfikacji zakrętu numer dziesięć. W bliskiej przyszłości rozważane jest usunięcie szykany i powrót do szybkiego zakrętu w ostatnim sektorze. Nawierzchnia na całej nitce toru poprzedni raz była wymieniania w 2018 roku. W 2022 roku rozbudowano padok, a także zmodernizowano kilka stref bezpieczeństwa.
Tor pod Barceloną jest jednym z najbardziej obleganych na świecie, bo regularnie odbywają się na nim wyścigi najróżniejszych serii samochodowych i motocyklowych, organizowane są także testy. Jest on obecny w kalendarzach większości liczących się serii wyścigowych w Europie. Organizacja zawodów Formuły 1 jest wspierana finansowo przez rząd Katalonii.
Schemat toru Circuit de Barcelona-Catalunya w Hiszpanii
Charakterystyka toru Circuit de Barcelona-Catalunya w Hiszpanii
Tor Circuit de Barcelona-Catalunya jest doskonale znany wszystkim kierowcom i zespołom F1, bo najczęściej rozgrywane są na nim testy. Ten obiekt z powodu zróżnicowanej charakterystyki jest idealnym miejscem do testowania, bo można na nim kompleksowo sprawdzić samochód. Mówi się w świecie F1, że samochód, który jest szybki na tym torze, będzie sobie dobrze radził na wszystkich innych obiektach w kalendarzu. Problem z torem Circuit de Barcelona-Catalunya jest taki, że niezbyt sprawdza się on w wyścigach Formuły 1. Zwykle jest mało bezpośredniej walki i wyprzedzeń. Aż 90% z 30 rozegranych w latach 1991 – 2020 wyścigów F1 zostało wygranych przez kierowców startujących z pierwszego rzędu. Przed wprowadzeniem systemu DRS statyczne wyścigi z pojedynczymi wyprzedzeniami były na porządku dziennym. Obecnie da się wyprzedzać, nawet jeśli nie ma się dużej różnicy tempa w zakręcie numer jeden. Z uwagi na bardzo długi dojazd do pierwszego zakrętu na starcie, zwykle dochodzi tam do wielu zmian pozycji na początku zawodów.
Tor Circuit de Barcelona-Catalunya jest wymagający dla samochodów i opon. Pirelli najczęściej przywozi najtwardsze dostępne mieszanki opon. Zróżnicowane strategie to jest czynnik, który sprawia, że wyścigi są mniej statyczne. Zwykle zawodnicy są w stanie przejechać cały dystans tylko jeden raz zmieniając opony, ale dwa pit-stopy z wykorzystaniem bardziej miękkich mieszanek teoretycznie pozwalają jechać szybciej. Strategia zależy od indywidualnych ustawień samego samochodu oraz pozycji na torze. Z powodu dużych obciążeń opon w szybkich zakrętach bezpieczniej jest dwukrotnie zmieniać ogumienie.
Prawdopodobieństwo wyjazdu samochodu bezpieczeństwa wynosi 60% opierając się o pięć ostatnich wyścigów. Najczęściej SC pojawia się na początku wyścigu, bo konfiguracja pierwszych zakrętów sprzyja kolizjom. Później szanse na neutralizacje są mniejsze. Na torze są spore strefy wyjazdowe, a porządkowi doświadczeni, więc uszkodzone bolidy są szybko usuwane. Zawody tradycyjnie odbywają się w maju, gdy panują już wysokie temperatury, a szanse na opady deszczu są bardzo małe. Bardzo ważnym czynnikiem jest wiatr, który zmienia kierunek w zależności od pory dnia.
Dane techniczne toru Circuit de Barcelona-Catalunya w Hiszpanii
Długość nitki toru w głównej konfiguracji: 4,675 km
Liczba okrążeń wyścigu F1: 66
Dystans wyścigu F1: 308,424 km
Liczba zakrętów: 16 (w tym 7 lewych i 9 prawych)
Kierunek jazdy: zgodnie z ruchem wskazówek zegara
Przewyższenie: 29,6 m
Najdłuższa prosta: 1,047 km
Pojemność trybun: 140 700 kibiców
Maksymalne przeciążenie w F1: 4,3 G w zakręcie numer 9
Długość alei serwisowej, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości: 368 metrów
Liczba stref DRS: dwie, między zakrętami 9 i 10 oraz 16 i 1
Odległość od pierwszego pola startowego do pierwszego zakrętu po starcie: 700 metrów
Najszybsze okrążenia na torze Circuit de Barcelona-Catalunya w Hiszpanii
Na początku 2021 roku zmieniono konfigurację zakrętu numer 10 na tym torze, dlatego wszystkie rekordy czasowe są liczone od nowa. Ta zmiana jest dość znacząca, bo długość nitki toru wydłużyła się o 20 metrów, kierowcy będą później i słabiej hamować do zakrętu numer 10. Zakręt ten będzie pokonywany z większą średnią prędkością.
Najlepszy czas uzyskany w kwalifikacjach – 1:16,741 – Lewis Hamilton – Mercedes – 2021 rok
Najlepszy czas uzyskany w wyścigu (oficjalny rekord toru) – 1:18,149 – Max Verstappen – Red Bull – 2021 rok
Informacje o torze Circuit de Barcelona-Catalunya od Pirelli
Pirelli określa charakterystykę każdego toru w kalendarzu Formuły 1 w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznacza najmniej, a 5 najwięcej. Te liczby określane są na przestrzeni całego sezonu, a więc np. w przypadku poziomu docisku aerodynamicznego tor Monza dostaje w tej skali 1, a tor Hungaroring 5.
Trakcja: 3
Hamowanie: 3
Przeciążenia boczne: 4
Obciążenie opon: 4
Poziom docisku aerodynamicznego: 4
Wyścigi Formuły 1 na torze Circuit de Barcelona-Catalunya w Hiszpanii
Formuła 1 zadebiutowała na torze Circuit de Barcelona-Catalunya w 1991 roku i od tego momentu co sezon organizowane są tam kolejne wyścigi. Tor pod Barceloną został stałym domem dla GP Hiszpanii, bo wcześniej zawody o to trofeum organizowano na czterech innych obiektach. W szczycie popularności Fernando Alonso trybuny toru pod Barceloną były wypełnione niemal w całości. W pozostałych latach zawody przynoszą straty finansowe i niezbędne są dopłaty od lokalnego samorządu.
W listopadzie 2021 roku poinformowano o zawarciu nowej umowy na organizację pięciu kolejnych wyścigów o GP Hiszpanii. To oznacza, że wyścigi Formuły 1 na Circuit de Barcelona-Catalunya będą organizowane do 2026 roku włącznie. Negocjacje nowego kontraktu były długie i trudne, bo Liberty Media ma sporo potencjalnych kandydatów, a zawody w Hiszpanii należały do mało opłacalnych.
Charakterystyki, dane techniczne i schematy innych torów z kalendarza Formuły 1 znajdziecie na blogu pod tym linkiem w specjalnej kategorii artykułów.