Historia i charakterystyka toru Hungaroring na Węgrzech. Dane techniczne i schemat toru Hungaroring. Wyścigi Formuły 1 o GP Węgier na torze Hungaroring. Najszybsze okrążenia toru Hungaroring.
Tor Hungaroring na Węgrzech – historia i charakterystyka
Na początku lat 80. XX wieku Bernie Ecclestone chciał zorganizować wyścig F1 w jednym z krajów bloku wschodniego. Było kilka kandydatur, a ostatecznie zawarto umowę z Węgrami. Początkowo była koncepcja budowy toru ulicznego, ale ostatecznie powstał stały tor wyścigowy w pobliżu Budapesztu. Tor został wybudowany w rekordowym czasie ośmiu miesięcy, a pierwszy wyścig w 1986 roku oglądało 200 000 osób (trudno powiedzieć czy tyle osób faktycznie było na torze w niedzielę, czy doszło do zsumowania biletów z kilku dni). Od tego momentu tor nieprzerwanie organizuje wyścigi o GP Węgier. Przyjeżdża na nie wielu kibiców z okolicznych krajów, jak Polska, Czechy czy Austria. Zwykle bywało także wielu Finów. Na trybunach Hungaroringu zawsze jest sporo kibiców, również dlatego że wyścigi organizowane są w okresie wakacyjnym na obszarze gdzie nie brakuje atrakcji turystycznych. Często kibice planują tam wakacje w ramach których idą na wyścig F1.
Układ toru od 1986 roku zmienił się dwukrotnie. Przed GP Węgier 1989 zlikwidowano dwa zakręty pod koniec pierwszego sektora, aby przyśpieszyć tor. Na Hungaroring wyprzedzanie było bardzo trudne, porównywalne z Monako, bo główna prosta startu / mety od początku była krótka. Przed sezonem 2003 dokonano drugiej, o wiele większej modernizacji. W jej ramach wydłużono główną prostą, którą zakończono ciaśniejszym zakrętem, aby kierowcy musieli bardziej hamować. Zmieniono także konfigurację pod koniec drugiego sektora, gdzie powstała nowa prosta, ale to akurat w kontekście F1 niewiele zmieniło.
Współcześnie Hungaroring organizuje wiele wyścigów samochodowych serii. Nitka toru, która niezbyt sprawdza się w F1, bardzo dobrze pasuje do serii, gdzie prędkości są mniejsze i nie ma dużego wpływu aerodynamiki. Organizowane są również wyścigi serii lokalnych i regionalnych. Kilka lat temu rozpoczęła się spora modernizacja toru, która została podzielona na etapy. Pierwszy z nich objął wymianę nawierzchni na całej długości. Planowane są kolejne etapy w ramach których ma być wyremontowana aleja serwisowa i wszystkie budynki w padoku, mają zostać zmodernizowane trybuny i powiększone parkingi dla kibiców. Wszystkie etapy tej modernizacji miały zakończyć się w 2019 roku, ale sprawa stanęła w miejscu po wymianie nawierzchni. Ten remont jest potrzebny, gdyż wiele elementów infrastruktury tego toru od 30 lat nie było w istotnym stopniu modernizowane.
Schemat toru Hungaroring na Węgrzech
Dane techniczne toru Hungaroring na Węgrzech
Tor Hungaroring to jeden z najbardziej krętych i najwolniejszych obiektów w całym kalendarzu Formuły 1. Na tym torze dominują zakręty i jest tylko jedna, niezbyt długa prosta. To jeden z tych torów, gdzie zdecydowanie najważniejsze są kwalifikacje, a potem start i pierwsze okrążenie. Wyprzedzanie jest trudne, można wstrzymywać rywali w szybszych samochodach przez wiele okrążeń. Wyścigi często są bardzo statyczne, stawka się rozjeżdża i niewiele się dzieje.
Kierowcy z uwagi na to, że kluczowa jest pozycja na torze dążą do stosowania strategii jednego pit-stopu. Dodatkowy zjazd po opony oznacza lepsze tempo, ale jednocześnie wymaga od zawodnika wyprzedzania rywali, co jest bardzo trudne. Jeżeli pojawia się możliwość drugiej zmiany opon bez lub z niewielka stratą pozycji, to bardzo opłaca się na to zdecydować.
Tor Hungaroring wymaga maksymalnego docisku aerodynamicznego. Zespoły instalują największe tylne skrzydła, bo kluczowe jest tempo w zakrętach, a nie prędkości maksymalne. Jest tylko jedna i stosunkowo krótka prosta, dlatego to jedyne dobre rozwiązanie. Dawniej ten tor był często stawiany na równi z Monako i Singapurem z powodu wielu wolnych zakrętów. Poprawa samochodów F1 sprawiła, że obecnie jest mniej zakrętów, które można nazwać wolnymi. Większość przejeżdżana jest ze średnią prędkością, a niektóre nawet bez odjęcia gazu. Na torze Hungaroring najlepiej radzą sobie samochody z największym dociskiem aerodynamicznym oraz te które łagodnie obchodzą się z oponami.
Wyścigi o GP Węgier rozgrywane są w środku lata, gdy bardzo często panują upały przekraczające 30 stopni Celsjusza, wtedy nawierzchnia ma ponad 50 stopni. To bardzo wymagający tor pod względem chłodzenia, bo nie dość że jest gorąco, to jeszcze brakuje prostych, gdzie najlepiej chłodzi się samochody. Często sesje F1 były zakłócane przez opady deszczu i burze, co bardzo zmienia sytuację.
Długość nitki toru: 4,381 km
Liczba okrążeń wyścigu F1: 70
Dystans wyścigu F1: 306,630 km
Liczba zakrętów: 14 (w tym 6 lewych i 8 prawych)
Kierunek jazdy: zgodnie z ruchem wskazówek zegara
Przewyższenie: 34,6 m
Najdłuższa prosta: 0,9 km
Pojemność trybun: 80 000 miejsc*
Maksymalne przeciążenie w F1: 4,6 G w zakręcie numer 11
Liczba stref DRS: dwie, między zakrętami 14 i 1 oraz 2 i 3
Długość alei serwisowej pokonywanej z ogranicznikiem prędkości: 365 metrów
Odległość od pierwszego pola startowego do pierwszego zakrętu po starcie: 610 metrów
Pojemność toru jest obecnie mniejsza niż kilka lat temu. Planowana jest modernizacja trybun, dzięki której całkowita pojemność się zwiększy.
Najszybsze okrążenia na torze Hungaroring na Węgrzech
Tor Hungaroring istnieje od 1986 roku. Przed sezonami 1989 oraz 2003 wprowadzono na nim spore zmiany układu. Dlatego rekordowe czasy okrążeń liczą się od 2003 roku. Wcześniej tor był krótszy i bardziej kręty, więc nie ma w ogóle możliwości porównywania tempa do wcześniejszych lat.
Najlepszy czas uzyskany w kwalifikacjach – 1:13,447 – Lewis Hamilton – Mercedes – 2020 rok
Najlepszy czas uzyskany w wyścigu (oficjalny rekord toru) – 1:16,627 – Lewis Hamilton – Mercedes – 2020 rok
Informacje o torze Hungaroring od Pirelli
Pirelli określa charakterystykę każdego toru w kalendarzu Formuły 1 w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznacza najmniej, a 5 najwięcej. Te liczby określane są na przestrzeni całego sezonu, a więc np. w przypadku poziomu docisku aerodynamicznego tor Monza dostaje w tej skali 1, a tor Hungaroring 5.
Trakcja: 3
Hamowanie: 2
Przeciążenia boczne: 5
Obciążenie opon: 3
Poziom docisku aerodynamicznego: 5
Wyścigi Formuły 1 na torze Hungaroring na Węgrzech
Wyścigi o Grand Prix Węgier są obecnie w kalendarzu Formuły 1 nieprzerwanie od 1986 roku, zawsze na torze Hungaroring. Ten tor został zbudowany w celu organizacji zawodów F1 i nie ma obecnie w tym kraju innej, realnej alternatywy. Rząd Węgier bezpośrednio finansuje organizację wyścigu F1, dlatego nigdy nie ma problemów z opłatą licencyjną, której wysokość należy do najwyższych wśród europejskich zawodów.
Obecny kontrakt z Liberty Media obowiązuje do 2027 roku włącznie. Został przedłużony na wiele lat do przodu przy okazji poprzedniej modernizacji obiektu, a z powodu braku kibiców na zawodach w 2020 roku, automatycznie rozszerzono go o jeden sezon, do wspomnianego 2027 roku.
Charakterystyki, dane techniczne i schematy innych torów z kalendarza Formuły 1 znajdziecie na blogu pod tym linkiem w specjalnej kategorii artykułów.