Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Brazylii 2019″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów i silników. Są także dane o frekwencji i oglądalności telewizyjnej.
Statystyki dotyczące kierowców na podium
Max Verstappen wygrał trzeci wyścig w tym sezonie i ósmy w karierze.
Verstappen pierwszy raz wygrał wyścig F1 po starcie z Pole Position.
Verstappen zanotował 30. podium w karierze, czyli wyrównał wynik Juana Pablo Montoyi.
Verstappen zanotował drugie Pole Position w karierze.
Verstappen ma na swoim koncie równo 500 okrążeń na prowadzeniu w wyścigach F1.
Pierre Gasly po raz pierwszy stał na podium po wyścigu F1.
Carlos Sainz zdobył pierwsze podium w swoim 101. wyścigu w karierze. Hiszpan pobił rekord w największej liczbie wyścigów przed pierwszym podium, który należał do Martina Brundle – 91 wyścigów.
Sainz nigdy nie pokonał zespołowego partnera w kwalifikacjach w Brazylii.
Statystyki dotyczące pozostałych zawodników
Kimi Raikkonen zdobył punkty i zakończył najgorszą w swojej karierze passę siedmiu wyścigów bez zdobyczy punktowej.
Raikkonen zawsze kwalifikuje się w czołowej dziesiątce do wyścigów o GP Brazylii.
Raikkonen znalazł się w Q3 w kwalifikacjach po pięciu weekendach przerwy. To była jego najgorsza tego typu passa w karierze (podział na trzy segmenty kwalifikacji wprowadzono w 2006 roku).
Raikkonen wystartował do 311. wyścigu F1 czym wyrównał osiągnięcie Fernando Alonso. Przed nimi w tym zestawieniu jest tylko Rubens Barrichello – 322 wyścigi. Pojawiają się cały czas różne interpretacje tego jak zaliczać GP Belgii 2001, więc w różnych zestawieniach liczba wyścigów Alonso i Raikkonena to obecnie 311 lub 312.
Raikkonen został sklasyfikowany w 250. wyścigu w karierze. Tylko Alonso (254) miał więcej wyścigów w których został sklasyfikowany (aby być sklasyfikowanym należy przejechać 90% dystansu).
Antonio Giovinazzi zanotował najlepszy wynik w karierze – piąte miejsce.
Daniel Ricciardo pierwszy raz od 2013 roku pokonał zespołowego partnera w kwalifikacjach w Brazylii.
Lewis Hamilton po raz 18. w tym sezonie prowadził przez chociaż jedno okrążenie w wyścigu. Wyrównał w ten sposób rekord F1, który do tej pory należał do Vettela w sezonie 2013. Hamilton ma szansę poprawić to osiągnięcie w Abu Zabi. Trzeba dodać, że Vettel dokonał tego w sezonie z 19. wyścigami, a w tym roku zaplanowano 21. eliminacji.
Hamilton to jedyny kierowca, który punktował w każdym wyścigu tego sezonu.
Hamilton to jedyny kierowca, który dojechał do mety w każdym wyścigu tego sezonu.
Hamilton zdobył punkty w 32. kolejnym wyścigu, to druga co do długości tego typu passa w historii F1. Dłuższą serię wcześniej osiągnął również Hamilton, który w latach 2016 – 2018 punktował 33 razy z rzędu. Hamilton może wyrównać ten rekord jeśli zdobędzie punkty w Abu Zabi.
Hamilton zdobył w tym roku 387 punktów. Rekordem w historii F1 jest jego zeszłoroczny wynik – 408 punktów. Brytyjczyk ma szansę poprawić ten wynik w tym sezonie, jeśli wygra ostatni wyścig.
Hamilton ostatni raz startował do wyścigu F1 z Pole Position w GP Niemiec 2019. To oznacza, że nie startował do wyścigu z pierwszego pola od dziewięciu wyścigów, co jest jego najgorszą passą odkąd dołączył do Mercedesa w 2013 roku.
George Russell to jedyny kierowca, który w tym roku nie zdobył jeszcze punktów.
Alexander Albon pierwszy raz w barwach Red Bulla nie zdobył punktów. Zakończył najlepszą w swojej karierze passę dziewięciu wyścigów z rzędu z punktami.
Albon po raz pierwszy od awansu do Red Bulla nie znalazł się w czołowej szóstce na mecie.
Nico Hulkenberg po raz pierwszy w karierze przegrał z zespołowym partnerem kwalifikacje w Brazylii.
Sebastian Vettel po raz 101. w karierze wystartował do wyścigu F1 z pierwszego rzędu. Tylko Hamilton (144) i Schumacher (116) są pod tym względem lepsi.
Vettel wystartował w 100. wyścigu w barwach Ferrari.
Vettel drugi raz w karierze nie zdobył punktów w Brazylii. Do tej pory nie punktował tylko w swoim pierwszym wyścigu w tym kraju w 2007 roku.
Valtteri Bottas po raz 61. z rzędu awansował do Q3 w kwalifikacjach. Obecnie to najdłuższa tego typu seria w stawce. Bottas w każdym wyścigu w barwach Mercedesa awansował do Q3.
Najszybsze okrążenie w wyścigu wykręcił Bottas, który nie ukończył zawodów, a więc nikt nie otrzymał bonusowego punktu. Było to drugie z rzędu najszybsze okrążenie Fina w Brazylii, a także trzecie w tym sezonie oraz 13. w karierze.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Red Bull ma na swoim koncie zarówno 62. zwycięstwa i 62. Pole Position w F1.
Toro Rosso w tym roku zdobyło 83 punkty – to rekord w historii tego zespołu.
Pierwszy raz Toro Rosso zanotowało dwa podia w jednym sezonie.
Kierowca McLarena poprzedni raz finiszował na podium w GP Australii 2014.
McLaren czekał na podium 2 072 dni – to najdłuższa taka negatywna przerwa w historii tej stajni.
McLaren nie zdobył Pole Position lub zwycięstwa od GP Brazylii 2012.
Siódmy raz w tym roku McLaren punktował dwoma samochodami.
McLaren zdobył w tym roku 140 punktów, czyli więcej niż łącznie w latach 2015 – 2017 (współpraca z Hondą) – 133. McLaren zapewnił sobie czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej na koniec sezonu.
Zespół z siedzibą w Hinwil (obecnie Alfa Romeo) miał dwóch kierowców w czołowej piątce na mecie wyścigu. Poprzedni raz ta stajnia zanotowała tak dobry wynik jeszcze jako BMW Sauber podczas GP Belgii 2009.
Zespół Alfa Romeo dwóch kierowców w czołowej piątce poprzedni raz miał w GP Szwajcarii 1951. Oficjalnie w statystykach zespół Alfa Romeo z 2019 nie jest uznawany jako kontynuacja Saubera, a poprzednich wcieleń Alfy Romeo.
Kierowcy Mercedesa po raz pierwszy od początku ery hybrydowych silników V6 Turbo w 2014 roku nie zdobyli Pole Position w Brazylii.
Kierowca Mercedesa po raz pierwszy w tym sezonie nie ukończył wyścigu z powodu awarii mechanicznej.
Po raz drugi z rzędu i czwarty w tym sezonie nie było żadnego kierowcy Ferrari na podium.
Ferrari nie zdobyło żadnych punktów w wyścigu. Poprzedni raz taka sytuacja miała miejsce w GP Singapuru 2017, gdy doszło do kolizji na starcie. W Brazylii kierowcy również odpadli w wyniku kolizji.
Dwaj kierowcy Haasa awansowali do Q3 w kwalifikacjach po raz pierwszy od GP Hiszpanii 2019.
Dwa bolidy z silnikiem Hondy zanotowały dublet po raz pierwszy od GP Japonii 1991.
Dwa bolidy różnych stajni z silnikiem Hondy zanotowały dublet po raz pierwszy od GP Włoch 1987.
Poprzedni raz bolid z silnikiem Hondy zdobył Pole Position w Brazylii w 1991 roku z McLarenem.
Technicznie dla Renault jako producenta jednostek napędowych było to pierwsze podium w F1 od 2015 roku, bo w latach 2016 – 2018 Red Bull korzystał z silników francuskiego producenta pod nazwą Tag Heuer.
McLaren i Honda – taka kombinacja zapisała się w wynikach na podium, ale w innych zespołach.
Bolidy z jednostką napędową Hondy prowadziły przez ponad 5000 okrążeń w historii F1 – 5 041. Czterej inni producenci są pod tym względem lepsi.
Pozostałe ciekawostki
Średnia wieku kierowców na podium (Verstappen, Gasly i Sainz) była najniższa w historii F1: 23 lata 8 miesięcy i 23 dni. Poprzedni rekord należał do kierowców, którzy znaleźli się na podium po GP Włoch 2008 (Vettel, Kovalainen i Kubica) – 23 lata 11 miesięcy i 16 dni.
Wszyscy trzej kierowcy, który zanotowali podium rozpoczynali swoje kariery w Toro Rosso.
Mechanicy Red Bulla ustanowili nowy rekord Formuły 1 wymieniając opony w bolidzie Maxa Verstappena w 1,82 sekundy. Red Bull trzeci raz w tym roku poprawił ten rekord. Poniżej w moim tweecie możecie zobaczyć chronologię tego rekordu.
Chronologia nieoficjalnego rekordu długości pit stopu w Formule 1:
GP Europy 2016 – 1,92 sek – Williams
GP Wielkiej Brytanii 2019 – 1,91 sek – Red Bull
GP Niemiec 2019 – 1,88 sek – Red Bull
GP Brazylii 2019 – 1,82 sek – Red Bull#F1PL— Karol (@Karol_CyrkF1) November 18, 2019
W tym sezonie F1 wykonano siedem pit-stopów w czasie poniżej dwóch sekund. Pięciokrotnie zrobili to mechanicy Red Bulla, a dwukrotnie Williamsa.
Charles Leclerc w tym sezonie wywalczył siedem Pole Position i odbierze nagrodę “Pole Position Trophy”. Ta nagroda została wprowadzona w 2014 roku i otrzymuje ją kierowca, który w danym roku zdobył najwięcej pierwszych pól startowych. Do tej pory wygrywali ją tylko kierowcy Mercedesa.
George Russell to jedyny kierowca, który w tym roku jest niepokonany w wewnątrz-zespołowym pojedynku w kwalifikacjach. Jeżeli Russell pokona Kubicę również w Abu Zabi, to wyrówna rekord Fernando Alonso z 2018 roku, który pokonał wtedy Stoffela Vandoorne’a 21:0 w kwalifikacjach.
Kierowcy z Hiszpanii zdobyli w sumie 100 miejsc na podium w Formule 1. W tym gronie 97 miejsc na podium wywalczył Fernando Alonso, a po jednym podium mają Alfonso de Portago, Pedro de le Rosa i Carlos Sainz.
W tym roku trzej kierowcy (Leclerc, Gasly i Sainz) po raz pierwszy stali na podium w F1. Poprzedni raz tylu nowych kierowców było na podium w 2014 roku (Magnussen, Ricciardo, Bottas).
Francja czekała ponad cztery lata na podium w Formule 1. Poprzednim Francuzem z podium był Romain Grosjean w GP Belgii 2015.
Toro Rosso w swojej historii zanotowało w F1 trzy podia: zwycięstwo Vettela w GP Włoch 2008, trzecie miejsce Kwiata w GP Niemiec 2019 i drugie miejsce Gasly’ego w GP Brazylii 2019.
Poprzedni raz dwaj kierowcy zanotowali swoje pierwsze podia w jednym wyścigu w GP Niemiec 1994, gdy w czołowej trójce znaleźli się Olivier Panis i Eric Bernard.
Poprzedni wyścig w którym na podium nie było kierowcy z zespołów Red Bull, Mercedes i Ferrari to GP Węgier 2012: 1x McLaren i 2x Lotus.
Poprzedni wyścig w którym na podium nie było kierowcy z zespołów Mercedes i Ferrari to GP USA 2013: 2x Red Bull i 1x Lotus.
Sześć z ostatnich siedmiu wyścigów w Brazylii wygrał kierowca startujący z Pole Position.
Ferrari z logotypami akcji promocyjnej Mission Winnow na bolidach wygrało tylko jeden raz: GP USA 2018.
Po raz pierwszy od powrotu Hondy do Formuły 1 w 2015 roku w jednym sezonie każdy producent jednostek napędowych może pochwalić się podium.
Dwukrotnie urodziny Christiana Hornera wypadały w dzień kwalifikacji Formuły 1 odkąd jest szefem Red Bulla i za każdym razem jego kierowca był tego dnia najszybszy.
Czasy okrążeń
Tym razem nie udało się pobić żadnego rekordu pojedynczego okrążenia obecnej konfiguracji toru Interlagos w Brazylii. Rekord kwalifikacyjny należy więc dalej od 2018 roku do Hamiltona – 1:07,281, a tegoroczny najlepszy czas wykręcił Verstappen – 1:07,508. Rekord toru (czyli najszybsze okrążenie z wyścigu) należy do Bottasa również od 2018 roku – 1:10,540. Fin w tym roku pojechał nieznacznie słabiej – 1:10,698.
Frekwencja na GP Brazylii 2019
Organizatorzy GP Brazylii 2019 muszą być bardzo zadowoleni, bo frekwencja na torze była najlepsza od 18 lat. Podczas weekendu (piątek – niedziela) frekwencja wyniosła 158 213 kibiców. Ten wynik jest lepszy o prawie 8 000 w porównaniu do sezonu 2018. Poprzedni raz większa frekwencja na Interlagos była w 2001 roku – 174 000 osób, ale wtedy trybuny na tym torze były większe i obecnie taki wynik byłby nie do powtórzenia. Poniżej w tabeli przygotowałem zestawienie frekwencji dla kilkunastu poprzednich lat. Tor obecnie podaje tylko łączną frekwencję weekendową, więc wynik dla samej niedzieli można tylko szacować na około 75 000 kibiców.
Frekwencja na GP Brazylii w latach 2008 – 2019
Sezon | Niedziela | Weekend |
---|---|---|
2008 | 76 400 | |
2009 | 70 501 | |
2010 | 72 631 | 155 213 |
2011 | 71 803 | 143 916 |
2012 | 69 984 | 127 398 |
2013 | 66 823 | 130 475 |
2014 | 133 109 | |
2015 | 136 410 | |
2016 | 128 100 | |
2017 | 141 128 | |
2018 | 150 307 | |
2019 | 158 213 |
Tak dobre wyniki frekwencji w Brazylii w dwóch ostatnich sezonach to spore zaskoczenie, bo od 2018 roku nie ma lokalnego kierowcy w stawce. Wiele osób (w tym ja) prognozowało, że po emeryturze Felipe Massy frekwencja i popularność F1 w Brazylii spadną, ale nic takiego się nie stało. To bardzo dobrze wróży na przyszłość dla tego wyścigu.
Oglądalność GP Brazylii 2019 w Polsce
Wahania dotyczące oglądalności F1 w Polsce trwają w najlepsze. GP Brazylii na antenie Eleven Sports 1 oglądało średnio 368 365. Jest to wynik znakomity, o włos słabszy niż tegoroczny rekord ustanowiony przy okazji GP Meksyku – 368 406 (szczegóły). GP Brazylii miało ponad 100 000 widzów więcej niż dwa tygodnie wcześniej wyścig w USA.
W TVP Sport wyścig od 45. minuty oglądało średnio 205 tysięcy widzów, co jest spadkiem o niecałe 60 000 w porównaniu do 262 915 widzów GP USA. Ogółem łączna oglądalność w obu telewizjach wzrosła w porównaniu do GP USA. Przed nami jeszcze ostatni wyścig sezonu w Abu Zabi, który zostanie rozegrany o mniej dogodnej dla telewidzów porze, więc możemy prognozować, że nastąpić spadek widowni.
F1 GP Brazylii, Nielsen, 4+
Eleven
kwalifikacje – 160 tys
wyścig – 368 tysTVP Sport
studio – 105 tys
wyścig od 45 minuty – 205 tys— Mariusz Wójcicki (@m_wojcicki) November 18, 2019
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: