Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Japonii 2023″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach.
Osiągnięcia Maxa Verstappena
Max Verstappen po raz drugi wygrał wyścig o GP Japonii, a także po raz 13. w tym sezonie i 48. w karierze.
Verstappen po raz drugi w karierze wygrał co najmniej 13 wyścigów w sezonie. Żaden inny kierowca nie miał dwukrotnie tylu zwycięstw w jednym roku.
Verstappen zanotował 92. podium w karierze.
Verstappen wszystkie tegoroczne wyścigi kończy w TOP5.
Verstappen prowadził w tym roku przez 712 okrążeń. To drugi wynik w historii, a rekord Vettela (739) jest bliski poprawienia. Nikt nie miał tak wysokiej przeciętnej okrążeń na prowadzeniu w jednym sezonie, jaką ma w tym roku Verstappen (74,01%).
Verstappen punktował w 35. kolejnym wyścigu. Kolejny raz poprawił rekord osobisty. Rekordem jest seria 48. kolejnych wyścigów z punktami Hamiltona.
Verstappen dojechał do mety w 35. kolejnym wyścigu F1. To druga co do długości seria w historii F1. Rekordem jest seria 48. ukończonych wyścigów Hamiltona.
Verstappen ma aktualnie 177 punktów przewagi nad drugim kierowcą w klasyfikacji generalnej. Ustanowił nowy rekord F1, poprawiając wynik Vettela z końca sezonu 2013 – 155 punktów.
Verstappen po raz drugi wywalczył Pole Position do wyścigu o GP Japonii, a także po raz dziewiąty w tym sezonie i 29. w karierze.
Verstappen zapewnił sobie nagrodę za największą liczbę Pole Position w sezonie.
Verstappen po raz dziewiąty w tym sezonie wygrał wyścig po starcie z Pole Position, czyli zawsze jak w tym roku ma PP, to potem wygrywa wyścig.
Verstappen 13 ostatnich Pole Position zamienił na zwycięstwa w wyścigach, czym pobił rekord Michaela Schumachera, który miał serię 12 kolejnych PP zamienionych na zwycięstwa.
Verstappen po raz pierwszy w Japonii, a także po raz siódmy w tym sezonie i 28. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Verstappen wykręcił najszybsze okrążenie na 20. różnych torach, to piąty wynik w Formule 1. Rekordzistą jest Hamilton, który ma najszybsze okrążenia na 26. różnych torach.
Verstappen po raz czwarty w tym sezonie i dziewiąty w karierze wywalczył hat-trick: Pole Position, zwycięstwo i najszybsze okrążenie w wyścigu.
Verstappen potrzebuje trzy punkty, aby zapewnić sobie tegoroczne mistrzostwo wśród kierowców. Może do tego dojść w sprincie do GP Kataru.
Osiągnięcia kierowców, którzy finiszowali na podium
Lando Norris zanotował dziesiąte podium w karierze.
Dziesięć podiów Norrisa bez zwycięstwa, to czwarty wynik w historii F1. Rekordzistą jest Nick Heidfeld, który 13 razy stawał na drugim lub trzecim miejscu i nigdy nie wygrał.
Norris czterokrotnie stał na podium w tym sezonie, zawsze na drugim stopniu.
Norris podobnie jak w 2021 roku wywalczył cztery podia w sezonie. To jego rekord osobisty w jednym roku.
Norris w całej karierze zdobył 543 punkty w Formule 1 i wyszedł na pierwsze miejsce w historycznym zestawieniu największej liczby punktów bez zwycięstwa. Wyprzedził Nico Hulkenberga, który ma 530 punktów.
Oscar Piastri po raz pierwszy w karierze stał na podium po wyścigu F1.
Pięciu kierowców F1 wywalczyło swoje pierwsze podium na torze Suzuka. Tylko dla jednego z nich było to pierwsze z wielu podiów – Mika Hakkinen. Pozostała trójka w F1 stała tylko ten jeden raz w Japonii: Roberto Moreno, Aguri Suzuki i Kamui Kobayashi. Oscar Piastri powinien wzorować się na Hakkinenie.
Piastri po raz pierwszy w karierze ruszał do wyścigu z pierwszego rzędu.
Poprzednim debiutantem, który wywalczył pierwszy rząd był Lance Stroll do GP Włoch 2017.
Piastri, to piąty Australijczyk, który ruszał do wyścigu z pierwszego rzędu, a także szósty, który wywalczył podium.
Pozostali kierowcy
Charles Leclerc trzeci wyścig z rzędu ukończył na czwartej pozycji.
Leclerc jako 14. kierowca w historii przekroczył barierę 1000 punktów w wyścigach F1.
Lewis Hamilton zajął siódme miejsce w kwalifikacjach, to jego najgorszy wynik w Mercedesie na torze Suzuka. Poprzedni raz słabiej pojechał w swoim ostatnim sezonie w McLarenie, gdy był dziewiąty.
Hamilton zawsze awansuje w kwalifikacjach do Q3 na torach w Japonii (Fuji i Suzuka) – 15/15 prób.
Hamilton wszystkie tegoroczne wyścigi ukończył w TOP8.
Hamilton wystartował w 13. wyścigach na torze Suzuka. W 2013 roku wycofał się z powodu awarii, a pozostałe ukończył w TOP5, a dokładnie tylko na miejscach 1, 3 lub 5.
Esteban Ocon pierwszy raz przegrał z zespołowym partnerem kwalifikacje na Suzuce.
Liam Lawson nigdy w Formule 1 nie finiszował na słabszej pozycji niż ta, z której ruszał do wyścigu.
Yuki Tsunoda pierwszy raz w karierze awansował do Q3 w kwalifikacjach na torze Suzuka. Japończyk nigdy nie zdobył punktów w domowym wyścigu w dwóch startach.
Nico Hulkenberg zanotował najgorsze wyniki w kwalifikacjach oraz w wyścigach (licząc tylko te, w których dojechał do mety) w karierze w Japonii w Formule 1.
Hulkenberg po raz pierwszy dojechał do mety w GP Japonii i nie zdobył punktów.
Kevin Magnussen siedmiokrotnie startował w GP Japonii, punkty zdobył tylko w 2017 roku, a w kwalifikacjach tylko raz awansował do Q3 w 2014 roku.
Valtteri Bottas po raz pierwszy w karierze odpadł w Q1 w kwalifikacji do GP Japonii.
Bottas po raz drugi z rzędu i w tym roku nie dojechał do mety wyścigu F1.
Lance Stroll jako kierowca Astona Martina zawsze odpada w Q1 w kwalifikacjach i nie zdobywa punktów w GP Japonii. Jego zespołowi partnerzy awansują do Q3 i punktują w wyścigach.
Sergio Perez dwukrotnie wycofał się z jednego wyścigu.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Red Bull wywalczył szósty tytuł mistrzowski wśród konstruktorów (2010 – 2013 i 2022 – 2023), jest to ich również drugie mistrzostwo z rzędu.
Red Bull został czwartym zespołem w historii F1, który zdobywał minimum dwa tytuły mistrzowskie z rzędu więcej niż jeden raz. Dołączyli do Ferrari, Williamsa i McLarena.
Red Bull zanotował 107. zwycięstwo w Formule 1.
Red Bull wygrał piętnaście wyścigów w tym sezonie, to czwarty wynik w historii F1. Rekordem jest 19. zwycięstw Mercedesa w 2016 roku.
Red Bull poprawił własny rekord Formuły 1 dotyczący przewagi punktowej w klasyfikacji generalnej. Po 16. wyścigach w tym sezonie mają 318 punktów przewagi nad drugim zespołem. Poprzednim rekordem było 297 punktów Mercedesa na koniec sezonu 2016 (po 21 wyścigach). Oczywiście ten rekord liczy się od 2010 roku i wprowadzenia nowego systemu punktacji.
Nie ma już zespołu, którego kierowcy ukończyli wszystkie tegoroczne wyścigi. Jako ostatni z tego grona odpadł Red Bull przez wycofanie się Pereza z GP Japonii.
McLaren zanotował najlepsze kwalifikacje na Suzuce od 2011 roku, gdy ich kierowcy również zajęli drugie i trzecie miejsce.
McLaren wyrównał tegoroczny najlepszy wynik w kwalifikacjach, który wcześniej osiągnęli na Silverstone, wtedy ich kierowcy zajęli odwrotne miejsca niż na Suzuce.
Dwóch kierowców McLarena stało na podium, poprzedni raz taki sukces mieli w GP Włoch 2021, gdy wywalczyli dublet. Od wprowadzenia hybrydowych silników V6 Turbo w 2014 roku McLaren wywalczył trzykrotnie podwójne podium, jeszcze w GP Australii 2014.
Od 2014 roku na podium w GP Japonii stawali tylko kierowcy Mercedesa, Ferrari i Red Bulla. McLaren przełamał to podwójnym podium w 2023 roku.
Ferrari nie wygrało w Japonii od 2004 roku i triumfu Schumachera. Ogółem zespół Ferrari ma najwięcej zwycięstw na torze Suzuka.
Mercedes zanotował najgorsze kwalifikacje w Japonii od 2012 roku.
Kierowcy ekipy Alpine zawsze w komplecie punktują w GP Japonii.
Kierowcy ekipy AlphaTauri zanotowali najlepsze zespołowe kwalifikacje w tym sezonie, zajmując pozycje wśród 11. najszybszych zawodników.
Zespół z siedzibą w Hinwil w Szwajcarii (Sauber, Alfa Romeo) ostatni raz punktował w Japonii w 2013 roku.
Obaj kierowcy Williamsa wycofali się z wyścigu, poprzedni raz stało się tak w GP Singapuru 2022.
Po raz trzeci z rzędu kierowca Williamsa zajął ostatnie miejsce w kwalifikacjach w Japonii, dwukrotnie powodem były kraksy w ostatnim zakręcie.
Zajmując 13. miejsce, Albon wywalczył najlepszy wynik dla Williamsa w kwalifikacjach w Japonii od 2017 roku, gdy Massa był ósmy.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Japonii 2023
Zdobycie tytułu mistrzowskiego wśród konstruktorów przez Red Bulla oznacza, że od 15 lat i sezonu 2009 w Formule 1 mistrzami świata zostają jedynie zespoły z Brackley (BrawnGP i Mercedes) oraz Milton Keynes (Red Bull). 15 lat duopolu w Formule 1.
Verstappen miał przewagę 0,581 sekundy nad drugim kierowcą w kwalifikacjach. Poprzedni raz na Suzuce większa przewaga była w 2003 roku, gdy Barrichello wygrał z 0,699 sekundy nad drugim zawodnikiem.
17 z 33 wyścigów o GP Japonii na torze Suzuka wygrali kierowcy ruszający z Pole Position, a 11 razy wygrywali kierowcy ruszający z drugiego pola. Tylko pięć razy wygrywał ktoś spoza pierwszej linii.
Liczba podiów w tym sezonie Formuły 1, odbyło się szesnaście wyścigów: Verstappen – 15, Perez – 8, Alonso – 7, Hamilton – 5, Norris – 4, Leclerc – 3, Sainz – 2, Ocon, Russell, Gasly i Piastri – 1.
W tym sezonie statystycznie co drugi kierowca wywalczył podium: 11. z 22. z zawodników.
W tym roku kierowcy sześciu różnych zespołów stawali na podium.
Verstappen i Hamilton ukończyli wszystkie tegoroczne wyścigi i w każdym z nich zdobywali punkty.
W tym sezonie pięciu różnych kierowców wywalczyło Pole Position.
Tylko Alonso w 2023 roku zawsze awansuje do Q3 w kwalifikacjach.
Albon, jako jedyny zawodnik, zawsze wygrywa w kwalifikacjach z zespołowym partnerem w tym sezonie.
Red Bull ustanowił najdłuższy pit-stop w tym sezonie, a także prawdopodobnie od kilku lat w Formule 1 (nie liczę dwudniowego pit-stopu Bottasa po GP Monako, bo to było traktowane jako żart). Sergio Perez w GP Japonii spędził 41 minut i 25,913 sekundy w alei serwisowej, co zostało uznane oficjalnie jako pit-stop, bo Meksykanin początkowo wycofał się z wyścigu, ale później naprawili mu bolid i wyjechał na chwilę ponownie.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Japonii 2023
Max Verstappen wygrał kwalifikacje do GP Japonii 2023 z czasem 1:28,887. Wynik kierowcy Red Bulla był nieco ponad 0,4 sekundy lepszy niż w poprzednim roku. Kwalifikacyjnym rekordem toru Suzuka pozostaje rezultat Sebastiana Vettela z 2019 roku – 1:27,064.
Max Verstappen osiągnął najszybsze okrążenie w wyścigu. Holender na 39. kółku wyścigu wykręcił czas 1:34,183. To wynik o dziesięć sekund lepszy niż rok temu, gdy Zhou Guanyu wykręcił 1:44,411, ale rywalizowano w deszczowych warunkach. Oficjalnym rekordem toru Suzuka jest wynik Lewisa Hamiltona z 2019 roku – 1:30,983.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Lewis Hamilton. Brytyjczyk w punkcie pomiaru prędkości na końcu drugiego sektora odnotował 314,3 km/h. Rok temu podczas wyścigu o GP Japonii najwyższą prędkość w tym samym miejscu odnotował Yuki Tsunoda – 305,7 km/h (na mokrym torze jeżdżono wolniej). Realna prędkość maksymalna w obu przypadkach była większa, bo na torze Suzuka kierowcy najszybciej jadą przed zakrętem numer jeden, a tam nie ma punktu pomiarowego. Jak wynika z nieoficjalnych pomiarów telemetrycznych, najszybsi kierowcy osiągali tam ponad 330 km/h w 2023 roku.
Najszybszy pit-stop podczas GP Japonii 2023 wykonali mechanicy Ferrari. Na 34. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Charlesa Leclerca w 2,23 sekundy. Najlepszym wynikiem w tym sezonie pozostaje 1,98 sekundy Red Bulla w GP Węgier.
Frekwencja na GP Japonii 2023
Weekendowa frekwencja na GP Japonii 2023 wyniosła 222 000 kibiców i był to najlepszy wynik dla toru Suzuka od 2006 roku. W piątek na torze było 42 000 osób, w sobotę 79 000, a w niedzielę 101 000 (Źródło). W tym roku była bardzo dobra pogoda, co na pewno pozytywnie przełożyło się na frekwencję, rok temu weekend w dużym stopniu był mocno deszczowy. Wynikowi z 2023 roku jest bardzo daleko do rekordu frekwencji na torze Suzuka z 2006 roku gdy przez weekend było 361 000 kibiców, w tym tylko na niedzielnym wyścigu 161 000 kibiców. Trybuny toru Suzuka obecnie mieszczą 155 000 osób – są największe w kalendarzu. Frekwencja na Suzuce przez około 15 kolejnych lat była znakomita, ale wszystko skończyło się po sezonie 2006. W dwóch kolejnych latach wyścig przeniósł się na tor Fuji, bo Toyota go sfinansowała, potem japońscy producenci odeszli z F1, więc gdy F1 wróciła na Suzukę w 2009 roku, to frekwencja nigdy nie zbliżyła się do rekordów.
Liczba kibiców na GP Japonii na torze Suzuka w latach 2017 – 2023
Sezon | Piątek | Sobota | Niedziela | Weekend |
---|---|---|---|---|
2017 | 26 000 | 43 000 | 68 000 | 137 000 |
2018 | 31 000 | 53 000 | 81 000 | 165 000 |
2019 | 33 000 | 0 (tajfun) | 89 000 | 122 000 |
2022 | 38 000 | 68 000 | 94 000 | 200 000 |
2023 | 42 000 | 79 000 | 101 000 | 222 000 |
Polecam bardzo szczegółowe zestawienie danych o frekwencji na GP Japonii na torze Suzuka w latach 1987 – 2017, które jest dostępne pod tym linkiem.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: