Powrót do dominacji Red Bulla i Verstappena oznaczał, że w statystycznym podsumowaniu zawodów na torze Suzuka z cyklu „Garść statystyk po GP Japonii 2024”, to im poświęcam najwięcej miejsca. Są również inne ciekawe osiągnięcia i wyniki.
Osiągnięcia kierowców, którzy finiszowali na podium
Max Verstappen po raz trzeci wygrał wyścig o GP Japonii, a także po raz trzeci w tym sezonie i 57. w karierze.
Verstappen po raz pierwszy wygrał niedzielny wyścig w 2024 roku.
Verstappen po raz trzeci z rzędu wygrał GP Japonii na Suzuce. Wcześniej dokonał tego tylko Michael Schumacher.
Verstappen zanotował 101. podium w karierze.
Verstappen po raz trzeci na torze Suzuka, a także czwarty w tym sezonie i 36. w karierze wywalczył Pole Position do wyścigu Formuły 1.
Verstappen po raz drugi w karierze osiągnął passę pięciu kolejnych Pole Position, to jego rekord osobisty.
Verstappen po raz trzeci z rzędu wygrał GP Japonii po starcie z Pole Position.
Verstappen po raz 30. w karierze wygrał wyścig po starcie z Pole Position. Wyprzedził Ayrtona Sennę i zajmuje czwarte miejsce w tym rankingu.
Verstappen po raz drugi w GP Japonii oraz po raz 32. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Verstappen po raz drugi w tym sezonie i 13. w karierze wywalczył hat-trick: Pole Position, zwycięstwo i najszybsze okrążenie w wyścigu.
Gdy Verstappen dojeżdża do mety w GP Japonii to zdobywa punkty
Verstappen po raz siódmy z rzędu startował do wyścigu F1 z pierwszego rzędu, to jego nowy rekord osobisty.
Verstappen został czwartym kierowcą w historii F1, który prowadził przez łącznie 3 000 okrążeń. Zestawienie czołówki poniżej w poście z Twittera.
Liczba okrążeń na prowadzeniu w wyścigach Formuły 1:
Hamilton – 5 455
Schumacher – 5 111
Vettel – 3 501
Verstappen – 3 009
Senna – 2 931Verstappen przekroczył barierę 3 000 okrążeń na prowadzeniu w trakcie GP Japonii.#F1PL #ViaF1
— CyrkF1.pl (@CyrkF1) April 7, 2024
Verstappen (57) wygrał w F1 tyle wyścigów co wszyscy kierowcy z Finlandii: Raikkonen – 21, Hakkinen – 20, Bottas – 10, Rosberg – 5 i Kovalainen – 1.
Sergio Perez zanotował 38. podium w karierze.
Perez zanotował najlepszy wynik w kwalifikacjach na Suzuce w karierze – drugie miejsce. W wyścigu wyrównał swój najlepszy wynik, bo dwukrotnie zajmował drugie miejsce w 2022 i w 2024 roku.
Drugie miejsce Sergio Pereza, to najlepszy wynik Meksykanina w kwalifikacjach od GP Miami 2023 (11 miesięcy temu), gdy zdobył Pole Position. Potem była seria dwudziestu kwalifikacji, w których zajmował maksymalnie trzecie miejsce.
Perez w dwóch kolejnych sesjach kwalifikacyjnych zajął miejsca w TOP3. Poprzedni raz miał tak dobrą passę w pierwszej fazie sezonu 2023.
Carlos Sainz zanotował 21. podium w karierze.
Sainz to jedyny kierowca, który w tym roku ukończył wszystkie wyścigi na podium (w jednym nie brał udziału).
Osiągnięcia pozostałych kierowców
Charles Leclerc wszystkie tegoroczne wyścigi ukończył w TOP4.
Leclerc zdobył punkty w 13. kolejnym weekendzie wyścigowym, ponownie poprawił swój rekord osobisty. To aktualnie najdłuższa aktywna seria w stawce. Leclerc nie ma jednak serii 13. kolejnych wyścigów z punktami, bo dwukrotnie zdobywał je tylko w sprintach.
Ósme miejsce w kwalifikacjach, to najgorszy wynik Leclerca od GP Holandii 2023, gdy zajął dziewiąte miejsce w czasówce.
Lando Norris w 2023 roku zajął na Suzuce trzecie miejsce w kwalifikacjach i drugie w wyścigu, a w 2024 roku trzecie miejsce w kwalifikacjach i piąte w wyścigu.
Szóste miejsce Fernando Alonso w wyścigu, to jego najlepszy rezultat w GP Japonii od 2013 roku gdy był czwarty.
George Russell podobnie jak w 2023 roku zajął siódme miejsce w wyścigu o GP Japonii.
Oscar Piastri w tym roku w wyścigach zajmuje tylko miejsca czwarte i ósme.
Lewis Hamilton w siedmiu ostatnich wyścigach ani razu nie finiszował w TOP5. To jego najgorsza tego typu seria w karierze.
Hamilton wystartował w 14. wyścigach na torze Suzuka. W 2013 roku wycofał się z powodu awarii, a w pozostałych punktował zajmując jedynie nieparzyste pozycje: 1, 3, 5 i 9. Dziewiąte miejsce w 2024 roku to był jego zdecydowanie najsłabszy występ na tym torze w karierze.
Hamilton zawsze awansuje w kwalifikacjach do Q3 na torach w Japonii (Fuji i Suzuka) – 16/16 prób.
Hamilton podobnie jak w 2023 roku zajął siódme miejsce w kwalifikacjach do GP Japonii. Poprzedni raz słabiej pojechał w swoim ostatnim sezonie w McLarenie, gdy był dziewiąty.
Yuki Tsunoda po raz pierwszy zdobył punkt w domowym wyścigu.
Tsunoda po raz trzeci z rzędu awansował do Q3 w kwalifikacjach. Poprzedni raz taką serię miał pod koniec sezonu 2021.
Tsunoda po raz drugi z rzędu awansował do Q3 w kwalifikacjach na torze Suzuka.
Lance Stroll jako kierowca Astona Martina (sezony 2022 – 2024) zawsze odpada w Q1 w kwalifikacjach i nie zdobywa punktów w GP Japonii. Jego zespołowi partnerzy awansują do Q3 i punktują w wyścigach.
Valtteri Bottas po raz 200. dojechał do mety wyścigu F1.
Kevin Magnussen ośmiokrotnie startował w GP Japonii, punkty zdobył tylko w 2017 roku, a w kwalifikacjach tylko raz awansował do Q3 w 2014 roku.
Esteban Ocon tylko raz (sezon 2023) przegrał z zespołowym partnerem kwalifikacje na Suzuce.
Po raz trzeci z rzędu Zhou Guanyu był najwolniejszy w kwalifikacjach.
Po raz siódmy z rzędu Zhou zakończył kwalifikacje na Q1, to jego najgorsza seria w karierze.
Daniel Ricciardo zajął najlepsze w tym sezonie 11. miejsce w kwalifikacjach, ale ponownie okazał się wolniejszy od Yukiego Tsunody.
Alex Albon po raz czwarty w karierze zakończył wyścig F1 na pierwszym okrążeniu, dwukrotnie takiego pecha miał na torze Suzuka.
Albon tylko raz dojechał do mety wyścigu o GP Japonii na cztery starty.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Red Bull zanotował 116. zwycięstwo w Formule 1 w tym siódme w GP Japonii.
Red Bull wywalczył 31. dublet w Formule 1 w tym czwarty w Japonii.
Red Bull w tym roku wywalczył już trzy dublety.
Red Bull wywalczył łącznie 99 Pole Position w Formule 1.
Kierowcy Red Bulla po raz 27. zajęli pierwszy rząd na starcie do wyścigu F1. W latach 2022 – 2024 stało się to jednak dopiero trzeci raz.
Ferrari, McLaren i Red Bull mają na swoim koncie po siedem zwycięstw na torze Suzuka.
Ferrari nie wygrało w Japonii od 2004 roku i triumfu Schumachera.
Mercedes zanotował najgorszy zespołowy wynik w GP Japonii od 2013 roku.
Mercedes zanotował najgorsze kwalifikacje w Japonii od 2012 roku.
Zespół z siedzibą w Hinwil w Szwajcarii (Sauber, Alfa Romeo, Kick Sauber) ostatni raz punktował w Japonii w 2013 roku.
Kierowcy Alpine nie zdobyli punktów w GP Japonii 2024. W poprzednich swoich startach w tym wyścigu zawsze w komplecie punktowali.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Japonii 2024
Po raz pierwszy w historii F1 sezon rozpoczął się od czterech dubletów wywalczonych przez więcej niż jeden zespół.
W tym sezonie Sargeant, Zhou i Gasly zawsze odpadają w Q1 w kwalifikacjach.
Od 2012 roku wyścigi o GP Japonii wygrywają tylko kierowcy Red Bulla (5 zwycięstw) i Mercedesa (6 zwycięstw).
W 2023 roku Verstappen w kwalifikacjach na Suzuce miał 0,581 sekundy przewagi nad drugim kierowcą, a w 2024 roku 0,589 sekundy przewagi nad ósmym kierowcą.
18 z 34 wyścigów o GP Japonii na torze Suzuka wygrali kierowcy ruszający z Pole Position, a 11 razy wygrywali kierowcy ruszający z drugiego pola. Tylko pięć razy wygrywał ktoś spoza pierwszej linii.
Wymagający tor Suzuka sprzyja dominacji jednego zespołu, bo aż 16. krotnie (na 34 wyścigi) w pierwszej linii ustawiali się kierowcy tej samej ekipy.
Po raz czwarty wyścig o GP Japonii na torze Suzuka został przerwany czerwoną flagą. Takie sytuacje miały miejsce w 1994, 2014, 2022 i w 2024 roku.
Po raz pierwszy od 2018 roku najwolniejszy kierowca w kwalifikacjach do GP Japonii nie reprezentował Williamsa.
Dziesięciu kierowców, którzy awansowali do Q3 w kwalifikacjach zdobyło punkty w wyścigu.
W trakcie pierwszego treningu na torze było dwóch kierowców z Japonii: Yuki Tsunoda i Ayumu Iwasa. Poprzedni raz dwóch kierowców z Japonii wzięło udział w ten samej sesji F1 w wyścigu o GP Korei Południowej 2010, gdy jeździli Kamui Kobayashi i Sakon Yamamoto.
Yuki Tsunoda jest piątym Japończykiem, który punktował w domowym wyścigu. Poprzednim był był Kamui Kobayashi, który w 2012 roku zajął sensacyjne trzecie miejsce.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Japonii 2024
Max Verstappen wygrał kwalifikacje do GP Japonii 2024 z czasem 1:28,197. Wynik kierowcy Red Bulla był o 0,690 sekundy lepszy niż w poprzednim roku. Kwalifikacyjnym rekordem toru Suzuka pozostaje rezultat Sebastiana Vettela z 2019 roku – 1:27,064.
Max Verstappen osiągnął najszybsze okrążenie w wyścigu. Holender na 50. kółku wyścigu wykręcił czas 1:33,706. Jest to wynik o 0,477 sekundy lepszy niż rok temu (również Verstappen). Oficjalnym rekordem toru Suzuka jest wynik Lewisa Hamiltona z 2019 roku – 1:30,983.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Nico Hulkenberg. Niemiec w punkcie pomiaru prędkości maksymalnej odnotował 309,8km/h. Rok temu podczas wyścigu o GP Japonii najwyższą prędkość odnotował Lewis Hamilton 314,3 km/h. Realna prędkość maksymalna w obu przypadkach była większa, bo na torze Suzuka kierowcy najszybciej jadą przed zakrętem numer jeden, a tam nie ma punktu pomiarowego. Jak wynika z nieoficjalnych pomiarów telemetrycznych, najszybsi kierowcy osiągali tam ponad 320 km/h w 2024 roku.
Najszybszy pit stop podczas GP Japonii 2024 wykonali mechanicy Red Bulla. Na 34. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Maxa Verstappena w 2,08 sekundy. To najszybszy pit stop w tym roku. Rekordem poprzedniego sezonu i całej Formuły 1 pozostaje ustanowiony przez McLarena pit stop z Lando Norrisem podczas GP Kataru – 1,80 sekundy.
Frekwencja na GP Japonii 2024
Weekendowa frekwencja na GP Japonii 2024 wyniosła 229 000 kibiców i był to najlepszy wynik dla toru Suzuka od 2006 roku. W piątek na torze było 50 000 osób, w sobotę 77 000, a w niedzielę 102 000 (Źródło). Wynik weekendowy jest o 7 000 lepszy niż przed rokiem, głównie to zasługa piątku, bo frekwencja w sobotę lekko spadła, a w niedzielę minimalnie wzrosła – szczegóły w tabeli poniżej. W 2024 roku wyścig odbył się po raz pierwszy na wiosnę i tylko pół roku po poprzednim, co nie wpłynęło negatywnie na frekwencję. Organizatorzy powinni być zadowoleni z takich wyników, podobnie jak kibice, bo warunki pogodowe dopisały.
Wynikowi z 2024 roku jest bardzo daleko do rekordu frekwencji na torze Suzuka z 2006 roku gdy przez trzydniowy weekend było 361 000 kibiców, w tym tylko na niedzielnym wyścigu 161 000. Trybuny toru Suzuka obecnie mieszczą 155 000 osób – są największe w kalendarzu. Frekwencja na Suzuce przez około 15 kolejnych lat była znakomita, ale wszystko skończyło się po sezonie 2006. W dwóch kolejnych latach wyścig przeniósł się na tor Fuji, bo Toyota go sfinansowała, potem japońscy producenci odeszli z F1, więc gdy F1 wróciła na Suzukę w 2009 roku, to frekwencja nigdy nie zbliżyła się do rekordów.
Liczba kibiców na GP Japonii na torze Suzuka w latach 2017 – 2024
Sezon | Piątek | Sobota | Niedziela | Weekend |
---|---|---|---|---|
2017 | 26 000 | 43 000 | 68 000 | 137 000 |
2018 | 31 000 | 53 000 | 81 000 | 165 000 |
2019 | 33 000 | 0 (tajfun) | 89 000 | 122 000 |
2022 | 38 000 | 68 000 | 94 000 | 200 000 |
2023 | 42 000 | 79 000 | 101 000 | 222 000 |
2024 | 50 000 | 77 000 | 102 000 | 229 000 |
Polecam bardzo szczegółowe zestawienie danych o frekwencji na GP Japonii na torze Suzuka w latach 1987 – 2017, które jest dostępne pod tym linkiem.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: