Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Kataru 2023″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach.
Osiągnięcia Maxa Verstappena
Max Verstappen po raz trzeci w karierze został mistrzem świata Formuły 1. Poza nim, co najmniej tyle mistrzowskich tytułów wywalczyło dziesięciu kierowców.
Verstappen to jeden z pięciu kierowców F1, którzy wywalczyli trzy tytuły mistrzowskie z rzędu.
Verstappen podobnie jak Vettel wywalczył trzy pierwsze tytuły mistrzowskie z rzędu.
Verstappen zapewniając sobie tytuł mistrzowski w sobotę, technicznie zrobił to na sześć wyścigów przed końcem sezonu, wyrównując rekord Schumachera z 2002 roku.
Poprzednim kierowcą, który zapewnił sobie mistrzowski tytuł podczas zawodów w sobotę był Nelson Piquet w trakcie GP RPA 1983.
Verstappen po raz pierwszy wygrał wyścig o GP Kataru, a także po raz 14. w tym sezonie i 49. w karierze.
Verstappen po raz pierwszy w karierze wygrał wyścig na torze Losail International Circuit. Holender ma zwycięstwa w F1 na 24. różnych torach, lepszy jest tylko Hamilton, który wygrywał na 31. obiektach.
Verstappen po raz pierwszy w karierze wygrał wyścig o GP Kataru. Holender ma zwycięstwa w F1 w 27. różnie nazywanych wyścigach Grand Prix, lepszy jest tylko Hamilton, który wygrywał 31. różnych wyścigów GP.
Verstappen po raz drugi w karierze wygrał co najmniej 14 wyścigów w sezonie. Żaden inny kierowca nie wygrał tylu wyścigów w jednym roku.
Verstappen zanotował 93. podium w karierze.
Verstappen wszystkie tegoroczne wyścigi kończy w TOP5.
Verstappen po raz dziesiąty w tym sezonie wygrał wyścig po starcie z Pole Position, czyli zawsze jak w tym roku ma PP, to potem wygrywa wyścig.
Verstappen po raz pierwszy wywalczył Pole Position do wyścigu o GP Kataru, a także po raz dziesiąty w tym sezonie i 30. w karierze.
Verstappen podobnie jak w 2021 roku wywalczył dziesięć Pole Position, to jego rekord osobisty.
Verstappen po raz pierwszy w karierze wywalczył Pole Position na torze Losail International Circuit. Holender ma Pole Position na 19. różnych torach, co daje mu szóste miejsce w F1 razem z Schumacherem. Nieco lepiej jest w zestawieniu Pole Position do różnych Grand Prix, bo Verstappen ma je do 20. różnie nazwanych wyścigów, co daje mu trzecie miejsce razem z Prostem. W obu zestawieniach zdecydowanie prowadzi Hamilton, odpowiednio 32 i 30.
Verstappen 14 ostatnich Pole Position zamienił na zwycięstwa w wyścigach, a więc poprawił własny rekord F1 sprzed dwóch tygodni. Wcześniej rekordem była seria 12. kolejnych PP zamienionych na zwycięstwa Schumachera.
Verstappen po raz drugi w Katarze, a także po raz ósmy w tym sezonie i 29. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Verstappen po raz piąty w tym sezonie i dziesiąty w karierze wywalczył hat-trick: Pole Position, zwycięstwo i najszybsze okrążenie w wyścigu.
Verstappen po raz drugi w tym sezonie i czwarty w karierze wywalczył wielki szlem: Pole Position, zwycięstwo, prowadzenie przez cały dystans wyścigu i najszybsze okrążenie.
Verstappen prowadził w tym roku przez 769 okrążeń i ustanowił nowy rekord Formuły 1. Dotychczasowym rekordem było 739 okrążeń na prowadzeniu Vettela w 2013 roku. Nikt nie miał tak wysokiej przeciętnej okrążeń na prowadzeniu w jednym sezonie, jaką ma w tym roku Verstappen (75,47%).
Verstappen po raz 12. w karierze prowadził w wyścigu od startu do mety.
Verstappen punktował w 36. kolejnym wyścigu. Kolejny raz poprawił rekord osobisty. Rekordem jest seria 48. kolejnych wyścigów z punktami Hamiltona.
Verstappen dojechał do mety w 36. kolejnym wyścigu F1. To druga co do długości seria w historii F1. Rekordem jest seria 48. ukończonych wyścigów Hamiltona.
Verstappen ma aktualnie 209 punktów przewagi nad drugim kierowcą w klasyfikacji generalnej. Poprawił własny rekord F1 sprzed dwóch tygodni. Wcześniej rekordem była przewaga 155. punktów Vettela na koniec sezonu 2013.
Osiągnięcia kierowców, którzy finiszowali na podium
Oscar Piastri po raz pierwszy w karierze wygrał sprint.
Drugie miejsce w wyścigu, to najlepszy wynik Piastriego w karierze.
Oscar Piastri zanotował drugie podium z rzędu i w karierze.
Lando Norris zanotował 11. podium w karierze.
Norris po raz pierwszy w karierze zanotował trzy podia w F1 z rzędu.
Norris pięciokrotnie stał na podium w tym sezonie, to jego rekord osobisty dotyczący jednego roku.
Jedenaście podiów Norrisa bez zwycięstwa, to trzeci wynik w historii F1. Rekordzistą jest Nick Heidfeld, który 13 razy stawał na drugim lub trzecim miejscu i nigdy nie wygrał.
Lando Norris zajął dopiero dziesiąte miejsce w kwalifikacjach z powodu przekroczenia limitów toru. To jego najgorszy wynik od majowego GP Monako.
Pozostali kierowcy
George Russell po raz trzeci w tym sezonie ustawił się na starcie w pierwszym rzędzie.
Charles Leclerc cztery kolejne wyścigi ukończył w TOP5, ale ani razu nie stał na podium.
Valtteri Bottas po raz trzeci w tym roku awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Zhou Guanyu zyskał dziesięć pozycji na mecie w stosunku do pozycji startowej, to jego rekord kariery.
Zhou po raz drugi w tym sezonie i czwarty w karierze zajął ostatnie miejsce w kwalifikacjach.
Sergio Perez po raz ósmy w tym sezonie nie awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Lance Stroll zajmując 11. miejsce w wyścigu wyrównał najlepszy wynik po przerwie wakacyjnej. Kanadyjczyk po wakacjach nie zdobył żadnego punktu, odbyło się w tym czasie pięć wyścigów.
Yuki Tsunoda po raz pierwszy został sklasyfikowany w wyścigu na wyższej pozycji niż Liam Lawson.
Liam Lawson nigdy w Formule 1 nie finiszował na słabszej pozycji niż ta, z której ruszał do wyścigu.
Lewis Hamilton po raz pierwszy w tym roku nie ukończył wyścigu F1 i nie zdobył punktów.
Hamilton po raz szósty w karierze odpadł z wyścigu na pierwszym okrążeniu. Po raz drugi stało się to po kolizji z zespołowym partnerem. Ciekawostką jest fakt, że trzykrotnie Hamilton miał takie pechowe sytuacje na pierwszym okrążeniu w GP Belgii.
Carlos Sainz z powodu usterki bolidu w ogólne nie wziął udziału w wyścigu, a więc zanotował DNS (Did Not Start). Drugi raz w karierze miał taką pechową sytuację, poprzedni raz w McLarenie w GP Belgii 2020. DNS oznacza, że w statystykach nie ma zaliczonych obu tych wyścigów.
Sainz zanotował najsłabsze kwalifikacje w tym sezonie – 12 pozycja. To również jego najsłabszy wynik w czasówce od niemal dwóch lat i GP Arabii Saudyjskiej 2021, gdy był na 15. pozycji.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Red Bull zanotował 108. zwycięstwo w Formule 1.
Red Bull wygrał 16. wyścigów w tym sezonie, to trzeci wynik w historii F1. Rekordem jest 19. zwycięstw Mercedesa w 2016 roku.
Red Bull poprawił własny rekord Formuły 1 dotyczący przewagi punktowej w klasyfikacji generalnej. Po 17. wyścigach w tym sezonie mają 331 punktów przewagi nad drugim zespołem. Poprzednim rekordem było 297 punktów Mercedesa na koniec sezonu 2016 (po 21 wyścigach). Oczywiście ten rekord liczy się od 2010 roku i wprowadzenia nowego systemu punktacji.
Red Bull zdobył punkty w 38. kolejnym wyścigu wyrównując własny rekord. Po raz trzeci osiągnęli taką passę.
McLaren został drugim zespołem w historii F1, który wywalczył ponad 500 miejsc na podium. Aktualnie mają ich 501, zestawienie czołówki zobaczycie poniżej w moim poście na Twitterze.
McLaren został drugim zespołem w historii F1, który wywalczył ponad 500 miejsc na podium. Oto aktualna czołówka:
Ferrari – 803
McLaren – 501
Williams – 313
Mercedes – 287
Red Bull – 258
Lotus – 197#F1PL— Karol z CyrkF1 (@Karol_CyrkF1) October 8, 2023
McLaren zanotował podwójne podia w dwóch kolejnych wyścigach. Poprzedni raz dokonali tej sztuki w połowie sezonu 2010, gdy jeździli u nich Hamilton i Button.
Norris wywalczył trzy kolejne podia, a poprzednim kierowcą McLarena, który zanotował taką serię był Hamilton w 2012 roku.
McLaren w GP Kataru 2023 zdobył 47 punktów, najwięcej w swojej historii.
Mercedes punktował w 55. kolejnym wyścigu, to czwarta co do długości passa w F1. Rekordem jest 81 kolejnych wyścigów z punktami Ferrari.
Kierowcy Alpine w komplecie awansowali do Q3 w kwalifikacjach po ośmiu weekendach przerwy i czerwcowego GP Hiszpanii.
Po raz pierwszy w tym roku, obaj kierowcy Alfy Romeo punktowali w tym samym wyścigu. Poprzedni raz podwójne punkty wywalczyli w GP Kanady 2022.
Obaj kierowcy Alfy Romeo wyrównali swoje najlepsze wyniki w tym sezonie.
Alex Albon zdobył dwa punkty w sprincie, to pierwsze punkty zespołu Williams wywalczone w sprintach F1.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Kataru 2023
Do tej pory sprinty w Formule 1 wygrywali tylko kierowcy Red Bulla lub Mercedesa. W Katarze McLaren przełamał ten duopol.
Tylko Verstappen, Russell i Sainz punktowali w każdym tegorocznym sprincie.
W tym sezonie statystycznie co drugi kierowca wywalczył podium: 11. z 22. z zawodników.
Liczba podiów w tym sezonie Formuły 1, odbyło się 17. wyścigów: Verstappen – 16, Perez – 8, Alonso – 7, Hamilton i Norris – 5, Leclerc – 3, Sainz i Piastri – 2, Ocon, Russell, Gasly – 1.
W tym roku kierowcy sześciu różnych zespołów stawali na podium.
Verstappen to jedyny kierowca, który ukończył wszystkie tegoroczne wyścigi i w każdym z nich zdobywał punkty.
W tym sezonie pięciu różnych kierowców wywalczyło Pole Position.
Tylko Alonso w 2023 roku zawsze awansuje do Q3 w kwalifikacjach.
Albon to jedyny zawodnik, który zawsze wygrywa w kwalifikacjach z zespołowym partnerem w tym sezonie.
Verstappen i Alonso to jedyni kierowcy, którzy ukończyli wszystkie tegoroczne wyścigi i przejechali komplet okrążeń. Norris również ukończył wszystkie wyścigi, ale nie przejechał kompletu okrążeń.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit stopy w GP Kataru 2023
Formuła 1 powróciła na zmodernizowany tor Losail po dwóch latach przerwy. Układ toru nie uległ zmianie, ale jego długość wzrosła o 39 metrów, dlatego rekordy okrążeń liczą się od nowa. Powodem zmiany długości nitki toru są modyfikacje krawężników, które nieznacznie wpłynęły na niektóre zakręty, a tym samym długość nitki toru mierzoną w samym środku toru.
Max Verstappen wygrał kwalifikacje do GP Kataru 2023 z czasem 1:23,778. Jest to nowe najszybsze okrążenie aktualnej konfiguracji toru Losail International Circuit. W 2021 roku w kwalifikacjach Lewis Hamilton przejechał jedno kółko w czasie 1:20,827.
Max Verstappen ustanowił najlepszy czas okrążenia podczas wyścigu, a tym samym nowy oficjalny rekord toru Losail International Circuit. Holender na 56. kółku wykręcił czas na poziomie 1:24,319. Dwa lata temu Holender również przejechał najszybsze okrążenie – 1:23,196.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Fernando Alonso. Hiszpan w punkcie pomiaru prędkości maksymalnej odnotował 342,6 km/h. Dla porównania dwa lata temu najszybszy był Daniel Ricciardo – 344,1 km/h.
Najszybszy pit stop podczas GP Kataru 2023 wykonali mechanicy McLarena. Na 27. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Lando Norrisa w 1,80 sekundy. Jest to nowy rekord w całej historii F1. Poprzednim rekordem było 1,82 sekundy Red Bulla z GP Brazylii 2019, gdy były mniejsze i lżejsze opony. Później wprowadzono zasady, które w teorii miały wydłużyć czasy pit stopów i pobicie tamtego rekordu miało być niemożliwe. Dotychczas najlepszym wynikiem w tym roku było 1,98 sekundy Red Bulla w GP Węgier.
Frekwencja na GP Kataru 2023
Formuła 1 poinformowała w trakcie transmisji, że weekendowa frekwencja na GP Kataru 2023 wyniosła 120 000 kibiców. Kilka dni wcześniej organizatorzy zawodów poinformowali o sprzedaży wszystkich biletów. Tor Losail został gruntownie przebudowany przed sezonem 2023, a jednym z elementów modernizacji było powiększenie trybun z 8 000 do 40 000 miejsc. Aktualnie na torze są trybuny i miejsca dla kibiców różnego typu, które mieszczą łącznie 40 000 osób. Sprzedając komplet biletów na trzydniowy weekend, frekwencja wyniosła 120 000 osób. Oczywiście nie wszyscy byli na swoich miejscach każdego dnia, ale w taki sposób się to podaje. Dwa lata temu na GP Kataru przez weekend było 80 000 kibiców, wtedy przygotowano kilka tymczasowych miejsc i trybun dla kibiców, aby móc wpuścić ich więcej.
Aktualizacja wtorek po wyścigu. Pojawiła się alternatywna informacja (Źródło), że tor Losail mieści 52 000 kibiców, a frekwencja z rozbiciem na poszczególne dni wyniosła: 39 503 kibiców w piątek, 38 725 w sobotę i 48 168 w niedzielę. Frekwencja weekendowa wyniosła więc 126 396 kibiców. Dane wydają się nieprawdziwe, bo w artykułach o modernizacji toru zawsze pododawano, że będzie miał 40 000 miejsc dla kibiców. Być może wzorem Belgii doliczyli osoby będące na torze bez biletów (członkowie zespołów, ochrona itp.)
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: