Zespół Uralkali Haas F1 Team zaprezentował w Internecie malowanie na sezon 2022, które jest praktycznie identyczne jak rok wcześniej. Na komputerowych grafikach można zobaczyć jedynie wstępny wygląd ich bolidu VF-22 na 2022 rok.
Zespół Haas w ostatnich latach lubił jako pierwszy pokazywać swój nowy samochód, a przynajmniej malowanie. Podobnie zrobili w 2022 roku. Dało się odnieść wrażenie, że czekali aż inni podadzą daty swoich prezentacji, aby móc ustalić swoją na wcześniejszy termin. Ostatecznie zapowiedzieli prezentację malowania jedynie z dziennym wyprzedzeniem. Ich cała prezentacja polegała na opublikowaniu czterech komputerowych grafik przedstawiających malowanie na sezon 2022. Na tych grafikach jest pokazany wstępny model bolidu VF-22. Nie jest to taki sam model, jak wcześniej pokazywało Liberty Media, ale także nie jest to ostateczna tegoroczna konstrukcja Haasa. Bolid VF-22 zostanie ujawniony pierwszego dnia testów w Barcelonie. Nie powinni jednak robić wtedy dużej prezentacji pod garażem, a tylko po prostu wyjadą na tor. Liberty Media nie traktuje pierwszej tury testów oficjalnie, więc nie będzie dużej celebracji.
Haas w 2022 roku kontynuuje współpracę ze swoimi wszystkimi głównymi sponsorami: Uralkali, 1&1, IONOS, i Under Armour. Rosyjska firma Uralkali pozostała sponsorem tytularnym i z jej względu kolorystyka samochodu podobnie jak rok wcześniej nawiązuje do rosyjskiej flagi. Cały schemat malowania tak naprawdę został jedynie dostosowany do nowych kształtów samochodu. Nie wprowadzili żadnych innych istotnych zmian. Sponsorzy w większości są powiązani z Nikitą Mazepinem i Mickiem Schumacherem, więc wciąż brakuje im niezależnych partnerów.
Malowanie zespołu Uralkali Haas F1 Team na sezon 2022 – galeria komputerowych grafik
Źródło: Uralkali Haas F1 Team
Haas liczy na przełom w 2022 roku
Haas liczy na przełom w 2022 roku, bo w minionym sezonie zajęli ostatnie miejsce w klasyfikacji i nie zdobyli żadnego punktu. Haas całkowicie poświęcił sezon 2021. Nie rozwijali zeszłorocznego samochodu, potraktowali cały sezon jako okres przejściowy. Zatrudnili dwóch debiutantów, którzy mieli czas na zaaklimatyzowanie się w F1, a ich sponsorzy zapewnili zespołowi przetrwanie i szanse lepszego przygotowania na 2022 rok. Ten zespół miał do dyspozycji najwięcej czasu pracy w tunelu aerodynamicznym i CFD, bo z jednej strony najdłużej w 100% pracowali nad bolidem na 2022 rok, a z drugiej strony w związku ze słabymi wynikami mieli największe limity. Raczej nie wykorzystali ich w pełni, ale to ma być sezon do którego będą przygotowani najlepiej od kilku lat.
Bolid VF-22 został zaprojektowany w nowym biurze zespołu Haas w Maranello. Jest to jeden z budynków fabryki Ferrari. Dyrektorem technicznym Haasa jest Simone Resta, który razem z grupą kilkudziesięciu pracowników Ferrari (musieli obciąć zatrudnienie aby zmieścić się w limicie budżetowym) przeszedł do Haasa ponad rok temu. Oni tak naprawdę zmienili jedynie budynek w Maranello. Bolid został tam opracowany, korzystano z tunelu aerodynamicznego Ferrari. Haas w 2022 roku kupi wszystkie dozwolone elementy konstrukcyjne od Ferrari, ich lista uległa zmianie z powodu nowego regulaminu technicznego. Reszta ich samochodu zostanie wyprodukowana przez Dallarę, ale te komponenty opracują wspomnieni inżynierowie pracujący w Maranello.
Podsumowanie prezentacji Haasa
Celowo nie wspomniałem szerzej o nowym samochodzie, bo to nie jest jego ostateczna wersja. Nie wiemy ile z tych rzeczy pokazanych na komputerowych grafikach to faktyczne ostateczne elementy, które pojawią się na torze. Model samochodu różni się w wielu miejscach od przykładowych modeli Liberty Media. Ma np. inny, płaski nos i boczne wloty do chłodnic. Biorąc pod uwagę współpracę z Ferrari, to Haas mógł ujawnić, że SF-75 będzie mieć zawieszenie z przodu typu pushrod, a także niewielki górny wlot chłodzący silnik w kształcie trójkąta.
Haas potrzebuje sporego przełomu w 2022 roku i minimum walki o punkty w wybranych wyścigach. Długo przygotowywali się do tego sezonu, mieli odpowiedni budżet i zaplecze techniczne. Jeżeli Ferrari będzie walczyć o ścisłej czołówce, to Haas powinien na tym skorzystać, bo mają od nich sporo elementów. Brak takiej poprawy i dalsza wegetacja na końcu stawki będą musiały oznaczać spore zmiany personalne, bo to będzie oznaczać, że obecni szefowie sobie nie poradzili.
Samochód VF-22 po raz pierwszy wyjedzie na tor 21 lutego podczas zaplanowanego dnia filmowego na torze pod Barceloną. Trzydniowe testy ruszają 23 lutego.
Komplet informacji o wszystkich prezentacjach bolidów Formuły 1 na sezon 2022 znajduje się w specjalnym podsumowaniu TUTAJ.