Komisja F1 podczas ostatniego zebrania w 2023 roku podjęła kilka decyzji dotyczących regulacji na kolejne sezony. Zmiany pojawią się w sprintach, pozostaną koce grzewcze, wyznaczono także moment rozpoczęcia prac nad bolidem na 2026 rok.
Zebranie Komisji F1 odbyło się w piątek na torze Yas Marina w Abu Zabi bezpośrednio przed początkiem rywalizacji na torze. To było czwarte i ostatnie zebranie w tym roku. FIA opublikowała po nim komunikat prasowy z omówieniem najważniejszych decyzji. Konkretów jeszcze więc nie mamy, bo te wszystkie decyzje muszą być jeszcze formalnie zatwierdzone przez Światową Radę Sportów Motorowych FIA i wpisane do regulaminów. Stanie się tak w grudniu, a gdy zostaną opublikowane zaktualizowane regulaminy na 2024 rok, to prawdopodobnie osobno omówię wszelkie zmiany, których nie będzie dużo.
Komunikat FIA w języku angielskim można zobaczyć pod tym linkiem. Poniżej omawiam zatwierdzone zmiany wraz z moim komentarzem.
Sprinty będą zmienione w 2024 roku
Komisja F1 zapowiedziała zmiany w zasadach rozgrywania sprintów w 2024 roku. Sprinty mają być bardziej rozdzielone od Grand Prix. Szczegółowe zasady, w tym moment obowiązywania parku zamkniętego w weekendy sprinterskie zostaną dopracowane w 2024 roku, mają być poddane pod głosowanie na pierwszym spotkaniu komisji w przyszłym roku. Kalendarz sprintów zostanie podany w ciągu kilku tygodni.
Przypominam, że według plotek tak ma wyglądać harmonogram weekendów sprinterskich od 2024 roku:
Piątek: 90-minutowy trening i sprint shootout
Sobota: sprint i kwalifikacje
Niedziela: główny wyścig Grand Prix
Według tych samych plotek zasady parku zamkniętego miałyby być osobne dla sesji sprinterskich i dwóch głównych sesji. Czyli w momencie rozpoczęcia sprint shootout (kwalifikacje do sprintu) w piątek popołudniu zmiany w konfiguracji bolidów byłyby niemożliwe aż do zakończenia sprintu w sobotę. Po sprincie kończyłby się ten okres, a zespoły mogłyby pracować nad swoimi samochodami i zmieniać ich ustawienia. W momencie rozpoczęcia kwalifikacji rozpoczynałby się drugi okres parku zamkniętego.
Plany związane z poprawą jazdy na mokrym torze
Na wiosnę 2024 roku planowany jest kolejny test bolidem F1, który będzie miał całkowicie przykryte opony dodatkowymi osłonami. Będą chcieli sprawdzić jak wpływa to na rozprysk wody za samochodem, co posłuży w dalszych pracach nad tymczasowymi osłonami na warunki deszczowe.
Koce grzewcze i alternatywny przydział opon
Z regulaminu zostaną usunięte wzmianki o możliwym wprowadzeniu zakazu stosowania koców grzewczych od 2025 roku. Koce pozostaną więc w użyciu przez dwa kolejne lata. Komisje chce, aby rozwój opon Pirelli koncentrował się na ograniczeniu problemów z ich przegrzewaniem się oraz poprawie zachowania w warunkach wyścigowych.
W 2023 roku w dwa weekendy wyścigowe testowano alternatywny przydział opon i na tym koniec, bo porzucają ten plan. W 2024 roku w standardowe weekendy kierowcy będą dostawać tak jak zwykle po 13 kompletów opon. Fragmenty o alternatywnym przydziale zostaną usunięte z regulaminu.
Chłodzenie kierowcy
Z powodu ekstremalnych warunków panujących podczas GP Kataru 2023, komisja zgodziła się na zmianę w regulaminie technicznym, aby umożliwić w bolidach montaż większego kanału chłodzącego kokpit kierowcy. Będą prowadzone analizy w celu dodatkowych metod do użycia w trakcie ekstremalnych warunków pogodowych.
Prace nad bolidem na sezon 2026
Zgodnie z wcześniejszymi informacjami oraz na wzór tego co działo się przed sezonem 2022, zatwierdzono, że zespoły będą mogły zacząć pracować nad bolidami na 2026 rok od 1 stycznia 2025 roku. Skąd ten pomysł i to ograniczenie? Regulamin na 2026 rok zgodnie z planem pojawi się w połowie 2024 roku, więc niektóre zespoły mogłyby zacząć wtedy swoje prace. Żeby wyrównać szanse wprowadzono datę od której można wykonywać te prace. Powodem są ograniczenia dotyczące czasu pracy nad aerodynamiką w CFD i w tunelach. Czołowe zespoły mają tego czasu mniej a te słabsze więcej. Wczesne rozpoczęcie prac przez zespół mający duże limity dałoby mu sporą przewagę, której nie dałoby się nadrobić. Wciąż zespoły z większymi limitami będą mogły prowadzić więcej prac i to może pozwolić im zbliżyć się, albo przygotować lepsze bolidy od tych z czołówki. Przy zupełnie nowych bolidach na 2022 rok obowiązywały podobne zasady i jakoś na czele pozostały te same zespoły, więc wiele to nie zmienia.
Regulamin finansowy – koszty inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju
Komisja zatwierdziła dalsze doprecyzowanie wyłączeń kosztów działań mających na celu inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju z regulacji finansowych. Zespoły będą mogły prowadzić w tym celu inwestycje i działania, a nie będą one wpływać na ich limit budżetowy. Jest to ważne z powodów środowiskowych, ale również całej F1 i FIA, bo zgodnie z planem do 2030 roku wszystkie zespoły mają być neutralne węglowo.
Podsumowanie
Nie są to żadne rewolucyjne zmiany, wszystkie tematy były podejmowane wcześniej. Regulacje techniczne na 2024 rok będą stabilne, tylko z kosmetycznymi zmianami. To co ustalono w Abu Zabi dotyczy kwestii sportowych lub na dalsze lata. W grudniu zobaczymy jak konkretnie zmieniły regulaminy na 2024 rok, bo zwykle pewne kwestie są wpisywane dopiero w trakcie ich aktualizacji.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: