Ilu pracowników zatrudniają obecnie zespoły Formuły 1 i jak te liczby zmieniały się na przestrzeni lat? Przygotowałem podsumowanie dla obecnej stawki oraz porównałem dane z ostatnich kilku lat. Bonusem jest porównanie historyczne pewnego zespołu.
Liczba pracowników w danym zespole F1 zależy od tego jak ta stajnia funkcjonuje i jaki ma budżet. Zespół chcący samodzielnie przygotowywać większość elementów bolidu potrzebuje mieć współcześnie ponad 600 pracowników. Zespoły bardzo bogate wyraźnie przekraczają taką liczbę, co daje im przewagę nad bezpośrednimi rywalami. Dodatkowi pracownicy robią różnicę, bo dzięki nim cały zespół może sprawniej i szybciej pracować. Idealnym przykładem jest Mercedes z początku tego sezonu, gdy na testy przywieźli dwa kompletnie różniące się od siebie pakiety, co wymagało bardzo dużych nakładów finansowych i nie byłoby możliwe, gdyby nie mieli wielu pracowników. Zespoły małe, które kupują sporo elementów od innych stajni i dostawców powinny być w stanie normalnie funkcjonować mając około 400 pracowników. Wyjątkiem w skali F1 jest Haas, który kupuje wszystkie elementy od dostawców, a sam zajmuje się tylko bieżącą obsługą zespołu – stąd bardzo niska liczba pracowników.
Istnieją różne modele funkcjonowania zespołów F1 i nie ma się jasno powiedzieć, który z nich jest lepszy. Ostatecznie różnice w tempie w skali całej F1 nie są duże, więc dodatkowe miliony w budżecie i dodatkowi pracownicy zapewniają minimalne zyski. Są to jednak zyski, które decydują o pozycjach na mecie, więc stajnie z bogatymi właścicielami nie mają oporów przed dodatkowymi wydatkami. Teoretycznie już 700 osób pracujących nad tym aby przygotować dwa samochody jest moim zdaniem przesadą. Władze F1 planują limity budżetowe od 2021 roku oraz wiele ograniczeń dotyczących techniki – standardowe części. Nie ma jednak mowy o regulaminowym ograniczeniu zatrudnienia. Największe zespoły prawdopodobnie nie będą miały wyboru i będą musiały zwolnić część pracowników lub przenieść ich do innych projektów. Stajnie zatrudniające 650-700 osób nie powinny musieć nikogo zwalniać, bo powinno udać im się zmieścić w planowanym limicie. Wszystko będzie zależeć od tego jak będą planować swoje dalsze funkcjonowanie.
W tym tekście nie uwzględniam liczby pracowników w fabrykach silnikowych, którzy są zliczani osobno. W każdej z takich fabryk (Mercedes, Ferrari, Renault i Honda) pracuje 400-500 osób zajmujących się silnikiem dla F1, a ta technologia jest wykorzystywana również w innych projektach stojących za nimi koncernów.
Aktualna liczba pracowników w zespołach Formuły 1
W poniższej tabeli znajduje się porównanie liczby pracowników we wszystkich zespołach Formuły 1 w latach 2017 i 2018. Dane pozyskałem z portalu Racefans z ich porównania budżetów zespołów za rok 2018. Te dane zostały przez ten portal pozyskane z dostępnych raportów finansowych oraz wiedzy i informacji Dietera Renckena, który od lat zajmuje się takimi tematami. Te liczby są zaokrąglone w przeciwieństwie do informacji z raportów finansowych. Zobaczycie w kolejnym paragrafie, że są pewne różnice w stosunku do liczb pochodzących z raportów finansowych. Na marginesie dodam, że szefowie zespołów zapytani o to ile osób u nich pracuje nigdy nie podadzą dokładnej liczby, a wartość zaokrągloną. Przepływ pracowników w F1 jest spory, wiec takie informacje się zmieniają. Trudno aby szef na bieżąco był zorientowany o dokładnej liczbie pracowników. Zwykle gdy taki temat jest podejmowany, to padają ogólne wartości.
Liczba pracowników w zespołach F1 w 2017 i 2018 roku
Zespół | 2017 rok | 2018 rok |
---|---|---|
Mercedes | 850 | 950 |
Ferrari | 900 | 950 |
Red Bull | 760 | 860* |
McLaren | 690 | 760* |
Williams | 575 | 630 |
Renault | 620 | 625 |
Toro Rosso | 400 | 460 |
Force India / Racing Point | 405 | 405 |
Sauber / Alfa Romeo | 360 | 400 |
Haas | 225 | 250 |
Gwiazdka przy liczbie pracowników oznacza, że wliczeni są ludzie pracujących przy dodatkowych projektach, nie tylko związanych z F1.
Źródło: Racefans.net
Jak widać w powyższej tabeli w skali całej F1 występują bardzo wyraźne różnice. Największe zespoły mają sporą przewagę nad rywalami w liczbie pracowników, to jest oczywiście związane z ich budżetami, a skutkiem jest dominacja trzech stajni. Następnie mamy trzy średnie zespoły, które same starają się wszystko robić co wymaga od nich minimum 600 pracowników oraz zespoły małe, które wiele rzeczy kupują – około 400 pracowników. Poza skalą jest inaczej funkcjonujący Haas.
Porównanie liczby pracowników zespołów z Wielkiej Brytanii
Siedem zespołów F1 funkcjonuje w Wielkiej Brytanii, a więc są zobowiązane według tamtejszego prawa do publikowania co roku raportów finansowych. Jednym z elementów takiego raportu jest liczba pracowników. Wykluczyłem z porównania zespół Haas, który istnieje od kilku lat, a poza siedzibą w Wielkie Brytanii mają dwie kolejne, a więc liczba pracowników jest rozproszona. W przypadku sześciu pozostałych zespołów takiego problemu nie ma. Przygotowałem tabelę przedstawiającą liczbę pracowników sześciu zespołów w latach 2010 – 2017.
Liczba pracowników wybranych zespołów F1 w latach 2010 – 2017
Mercedes | Red Bull | McLaren | Renault | Williams | Force India | |
---|---|---|---|---|---|---|
2010 | 487 | 595 | 628 | 514 | 508 | 302 |
2011 | 526 | 605 | 596 | 500 | 493 | 317 |
2012 | 612 | 658 | 597 | 520 | 586 | 323 |
2013 | 663 | 675 | 629 | 557 | 618 | 348 |
2014 | 765 | 694 | 660 | 464 | 625 | 376 |
2015 | 807 | 730 | 668 | 475 | 653 | 382 |
2016 | 849 | 758 | 675 | 511 | 719 | 382 |
2017 | 912 | 793 | 706 | 606 | 624 | 405 |
Źródło: Raporty finansowe brytyjskich zespołów
Analizując dane w tabeli trzeba wziąć pod uwagę dwa czynniki. W zespole Williams można zauważyć w pewnym momencie spadek, który był spowodowany przeniesieniem części pracowników do innej spółki. Byli to pracownicy nie zajmujący się F1. W tabeli widzicie zespół Renault, ale on oczywiście przez pewien czas był Lotusem. Problemy finansowe właściciela spowodowały zauważalny spadek liczby pracowników.
Liczba pracowników McLarena na przestrzeni ponad 30 lat
Najlepszym sposobem na to, aby pokazać to jak zmieniła się Formuła 1 jest porównanie danych z wielu lat. Na wykresie poniżej zobaczycie to jak rosła liczba pracowników McLarena na przestrzeni ostatnich ponad 30 sezonów. Informacje pozyskałem ze starych raportów finansowych tej firmy. Na pewno interesując się historią F1 spotykacie się z określeniem „garażowe zespoły”. To określenie małych brytyjskich stajni, które funkcjonowały mając kilkunastu – kilkudziesięciu pracowników. Takim zespołem był przez wiele lat McLaren. Po fuzji ze stajnią Rona Dennisa na początku lat 80. powstał obecny do tej pory zespół. Początkowo zatrudniał on maksymalnie kilkudziesięciu pracowników, bo tylu wystarczało do przygotowaniu dwóch samochodów i ich obsługi w czasie sezonu. Mniej więcej do końca lat 80. były w F1 zespoły funkcjonujące na dobrym poziomie mające mniej niż 100 pracowników. Później sytuacja uległa dużej zmianie.
Liczba pracowników McLarena regularnie i szybko rosła od połowy lat 80. wraz ze wzrostem budżetu oraz wraz ze zmianami w F1. Na poniższym wykresie najeżdżając na niego kursorem możecie zobaczyć dokładne liczby dla wybranych lat. Nie mam wszystkich raportów finansowych, więc wybierałem sezony mniej więcej co trzy lata, aby wykres był kompletny i wiarygodny. W 1985 roku w McLarenie pracowało 80 osób, ale w kolejnych latach można zauważyć dynamiczny rozwój. McLaren dominując w sezonie 1989 miał już 169 pracowników. Gdy zdobywali tytuł w 1998 roku, to byli dwukrotnie większym zespołem. Zdobywając tytuł w 2008 roku mieli niemal dwukrotnie więcej pracowników niż 10 lat wcześniej. W kolejnych sezonach liczba pracowników się ustabilizowała, ale ten stabilny okres się zakończył, bo zespół w ostatnim czasie znowu szybko rośnie.
Źródło: Raporty finansowe McLaren Racing
W przypadku McLarena trzeba brać pod uwagę fakt, że w powyższym zestawieniu mogą być zawarci pracownicy nie tylko zajmujący się F1. McLaren bardzo się zmieniał na przestrzeni lat i prowadził różne dodatkowe działalności. Od kilku lat jest to rozdzielone, bo powstały osobne spółki, ale gdy spojrzycie do tabeli, to do sezonu 2008 trzeba brać pod uwagę to, że nie wszyscy byli bezpośrednio zaangażowani w Formułę 1.
Podsumowanie
Jak widać zespoły Formuły 1 są obecnie bardzo dużymi firmami. Obecna sytuacja w F1 wymaga od stajni chcących odnosić sukcesy posiadania setek pracowników, aby móc w odpowiedni sposób przygotować bolidy. Otwartym pozostaje pytanie czy faktycznie trzeba mieć do dyspozycji tylu ludzi, których główną funkcją jest praca nad dwoma bolidami? Liberty Media i FIA moim zdaniem nie powinny mieć oporów przed zmianami, które ograniczą liczbę pracowników. Ci ludzie po zwolnieniu nie będą mieć problemów ze znalezieniem nowej pracy. Poza tym jeśli w F1 pojawią się nowe stajnie o czym się plotkuje, to ci zwalniani pracownicy szybko znajdą się w nowych zespołach pozostając przy Formuły 1.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: