Wyścig o GP Malezji 2017 na torze Sepang International Circuit był ostatnim w tym kraju w najbliższej przyszłości. Frekwencja wyraźnie wzrosła dzięki drastycznej obniżce cen biletów, ale nie udało zbliżyć do rekordu.
Podczas trzydniowego weekendu z GP Malezji 2017 na torze zanotowano łączną frekwencję na poziomie 110 604 kibiców. Jest to wzrost o 31,9% w porównaniu do 2016 roku (83 828 kibiców). W piątek na torze było 16 813 kibiców, w sobotę 37 776, a w niedzielę 56 015. Jak podali organizatorzy 88 483 kibiców pochodziło z Malezji, a 22 121 z zagranicy. Do danych dotyczących narodowości należy podchodzić z dużym dystansem, bo opierają się one na zsumowanej frekwencji z weekendu. Nie wiemy ilu zagranicznych widzów było na torze przez trzy dni, a ilu przez jeden dzień.
Tegoroczna frekwencja była najlepsza od 2013 roku, gdy podczas weekendu tor odwiedziło 123 400 kibiców. Tylko czterokrotnie w Malezji zanotowano lepszą frekwencję niż w bieżącym sezonie: w 2007, 2008, 2012 i 2013 roku. Porównanie frekwencji dla kilku ostatnich wyścigów znajduje się w tabeli poniżej.
Ceny biletów na wyścig w Malezji były zwykle najniższe w całym sezonie F1. W 2017 roku na ostatni wyścig wprowadzono dodatkowo drastyczne obniżki cen – nawet o 80%. Można było kupić trzydniowe bilety na kryte trybuny za 20 euro. Są to ceny nieporównywalnie mniejsze niż na inny wyścigi na świecie, w tym na sąsiednie GP w Singapurze. Mimo tych zabiegów wzrost frekwencji w 2017 roku w Malezji był rozczarowujący. Singapur z kilkunastokrotnie droższymi biletami dwa tygodnie temu zanotował trzydniową frekwencję na poziomie 260 400 osób.
Frekwencja na GP Malezji w latach 2011 – 2017
Rok | Niedziela | Weekend |
---|---|---|
2011 | 105 000 | |
2012 | 85 000 | 120 000 |
2013 | 88 450 | 123 400 |
2014 | 62 340 | 92 550 |
2015 | 44 611 | 80 604 |
2016 | 46 944 | 83 828 |
2017 | 56 015 | 110 604 |
Tor Sepang International Circuit mieści 135 000 kibiców – informacja za stroną internetową biura projektowego Hermanna Tilke. Informacje na temat pojemności tego toru są różne, a ma to związek z tym, że część miejsc jest na trybunach ziemnych. Mimo wzrostu frekwencji w tym roku, było to trudno zauważalne, bo ponad połowa trybun była pusta na wyścigu.
Dla porównania od 1999 roku na torze Sepang International Circuit organizowane są również wyścigi Moto GP. Początkowo frekwencja na F1 było zdecydowanie większa, ale od 2009 roku to Moto GP regularnie przyciąga więcej kibiców. Frekwencja na Moto GP (łączna dla całego weekendu) wzrosła z 65 000 w 1999 roku do 161 553 kibiców w 2016 roku. W tym roku wyścig Moto GP planowany jest na 29 października i wszystko wskazuje na kolejny rekord frekwencji.
W regionie Azji Południowo-Wschodniej motocykle są bardziej popularne od samochodów. Wzrost popularności Moto GP w tym regionie powoduje, że w 2018 roku zadebiutuje wyścig w Tajlandii, są również bardzo duże szanse na GP Indonezji. Do tej pory Malezja w Moto GP nie miała konkurencji, zobaczymy jak te nowe wyścigi wpłyną na frekwencję na torze Sepang.
Szczegóły na temat tego dlaczego Malezja zrezygnowała z Formuły 1 opisałem w osobnym tekście – TUTAJ.
Informacje o liczbie kibiców na wcześniejszych pojedynczych wyścigach F1 znajdziecie pod tagiem Kibice. Polecam podsumowanie wyników frekwencji na wszystkich torach Formuły 1 w całym sezonie 2016 TUTAJ.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: