W Internecie pojawiło się zamieszanie dotyczące tego kiedy zespół Renault poprzedni raz zanotował podium w Formule 1. Zdania są podzielone i ten spór raczej pozostanie nierozstrzygnięty.
Daniel Ricciardo finiszował na trzecim miejscu w GP Eifel 2020. Dla Australijczyka to długo wyczekiwane pierwsze podium w barwach Renault. Jeszcze dłużej czekał na to sam zespół, który powrócił do F1 w sezonie 2016 i teraz pierwszy raz zdobył podium. Zespół po wyścigu w swoim komunikacie prasowym oraz w mediach społecznościowych napisał, że to ich pierwsze podium od dziesięciu lat i Roberta Kubicy w GP Belgii 2010. Z drugiej strony sama Formuła 1, FIA a także serwisy zajmujące się statystykami jako ostatnie podium Renault zaliczają to zdobyte przez Nicka Heidfelda w GP Malezji 2011. Pojawiło się zamieszanie (nie po raz pierwszy w F1), a jego przyczyną są kwestie formalne, finansowe i to jak później w statystykach rozróżnia się zespoły / konstruktorów.
Renault miało swój prawdziwy zespół fabryczny w latach 2002 – 2009. W sezonie 2010 dalej występowali jako Renault, ale wtedy 75% akcji posiadała firma Genii. Sezon 2010 przez wszystkich zaliczany jest w pełni na konto Renault i nie ma tu wątpliwości. Przed sezonem 2011 francuski koncern sprzedał pozostałe akcje zespołu i całkowicie się z niego wycofał (pozostał jedynie jako dostawca silników). Renault w swojej komunikacji medialnej nie uznaje swojego udziału w sezonie 2011, tak jest od lat i nie ma się im co dziwić, bo nie byli w ten zespół w żaden sposób zaangażowani właścicielsko. Zespół w 2011 roku startował pod nazwą „Lotus Renault GP”, zmienili również licencję z francuskiej na brytyjską. Jednak w oficjalnych statystykach sezon 2011 w wykonaniu tego zespołu dalej zaliczany jest na konto Renault, a dopiero od 2012 roku na konto Lotusa.
Kluczową sprawą jest tutaj rozróżnienie nazwy zespołu i nazwy konstruktora, co bezpośrednio wiąże się z premiami finansowymi, a także zgłoszenie do sezonu. Premie finansowe były wypłacane w 2011 roku za wyniki z 2010 roku. Gdyby ten zespół został uznany za Lotus w 2011 roku, to byliby nową stajnią i nie dostaliby żadnych pieniędzy wywalczonych za sam udział w sezonie 2010 i pozycję w klasyfikacji konstruktorów. Dlatego aby otrzymać premie finansowe, zgłosili do sezonu 2011 samochód pod nazwą Renault. Z tego względu jako konstruktor uznani zostali w oficjalnych dokumentach FIA, F1 a także wszelkich statystykach jako Renault. W 2011 roku korzystali z bolidu Renault R31. Dopiero w 2012 roku w pełni stali się Lotusem.
W pierwszej wersji oficjalnej listy zgłoszeń na sezon 2011 był zespół „Renault F1 Team”. Kilkanaście dni później po przejęciu pozostałych udziałów w zespole wnioskowano do FIA o zmianę zgłoszenia i w zaktualizowanej liście zgłoszeń był „Lotus Renault GP”. Natomiast w tym wypadku Lotus został potraktowany jako człon odpowiadający za sponsora tytularnego. Wtedy w stawce był także inny zespół nazywający się Lotus i trwał z nim spór o prawa do tej nazwy.
Dlatego np. w klasyfikacji generalnej konstruktorów z 2011 roku na stronie internetowej Formuły 1 znajduje się zespół Renault (Link). FIA w swoich statystykach dotyczących Renault zalicza im również sezon 2011 (Klik). W klasyfikacji generalnej sezonu 2011 na stronie FIA znajdujemy zespół „Lotus Renault GP”, ale to Renault jest głównym członem.
Podsumowanie
Podsumowując ten wywód. Renault ma pełne prawo do nieuznawania sezonu 2011 jako tego w którym mieli swój zespół w Formule 1. Nie byli z nim już formalnie związani, sprzedali swoje pozostałe udziały pod koniec 2010 roku. Od wielu lat tak postępują i nie ma w tym nic dziwnego. W oficjalnych statystykach natomiast bierze się pod uwagę nazewnictwo konstruktorów, a ten zespół był zgłoszony z samochodem Renault, a więc wyniki z 2011 roku są zaliczane na ich konto.
Nie jest to jedyna taka sytuacja w F1, bo nazwy zespołów ulegały zmianom i w zależności od dopełnienia rożnych procedur nie zawsze od razu uznawano zmodyfikowane nazwy. Dodatkowo same nazwy zespołów często ulegają modyfikacjom z uwagi na sponsorów tytularnych i rożne dodatkowe człony. Dlatego w statystykach rozróżnia się poszczególne zespoły na podstawie zgłoszenia konstruktora.
P.S. Teraz przynajmniej jest już jasność, bo gdy ktoś zapyta kto zdobył ostatnie podium dla Renault, to odpowiedź brzmi Daniel Ricciardo.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: