Zespół Scuderia Ferrari Mission Winnow zaprezentował w swojej fabryce w Maranello nowy bolid SF90 przygotowany na sezon 2019 Formuły 1. Nowy samochód ma zmodyfikowane malowanie w stosunku do poprzednich sezonów.
Ferrari pokazało nowy samochód podczas dość długiej i przegadanej prezentacji w swojej siedzibie w Maranello. Nowy samochód oznaczono symbolem SF90 z uwagi na 90-lecie marki. Zespół opublikował w Internecie komputerowe grafiki przedstawiające ten bolid, które umieściłem w galerii. Aktualizacja: Uzupełniłem galerię o dwa zdjęcia prawdziwego bolidu z prezentacji oraz sesji zdjęciowej. Jest to o tyle istotne, bo czerwony kolor inaczej wygląda na komputerowych grafikach, a inaczej prezentował się podczas samej prezentacji.
Nowy samochód Ferrari został pomalowany na ciemniejszy odcień koloru czerwonego. Wpływ na to miał Philip Morris – tak samo stało się w MotoGP w zespole Ducati. Logotypy akcji Mission Winnow prowadzonej przez tego sponsora tym razem są czarne. Cały samochód sprawia wrażenie pod względem malowania bardziej eleganckiego niż rok temu. Na minus tylko system halo, który nie został pomalowany na czerwono. Aktualizacja: Samochód został pomalowany matową farbą. To daje zupełnie inny efekt wizualny niż Ferrari nas do tej pory przyzwyczaiło. W galerii można zobaczyć nowy samochód na grafice komputerowej oraz na zdjęciach z prezentacji i ze studia. Nie jestem ekspertem od kolorów, ale moim zdanie temu odcieniowi blisko jest do koloru pomarańczowego. Tutaj możecie mnie śmiało wyprowadzić z błędu. Jestem ciekawy jak to będzie wyglądać na torze przy dziennym świetle.
Prezentacja bolidu Ferrari SF90
Pierwsze wrażenie często bywa mylące i mam nadzieję, że tym razem tak będzie. Patrząc na udostępnione grafiki oraz samochód na prezentacji, to nie widzę wielu ciekawych elementów w nowym Ferrari. Kilka zespołów pokazało o wiele ciekawsze samochody. Nowe Ferrari SF90 wygląda w pewnych obszarach dość prosto i konserwatywnie. Być może to kwestia tego, że najciekawsze rzeczy trzymają w sekrecie. lub celowo nie pokazano ich na grafikach. W dwóch poprzednich latach Ferrari od momentu publikacji pierwszych grafik komputerowych było dla mnie imponujące pod względem technicznym.
Nowy bolid Ferrari ma klasyczny nos z wypustką. Pod nim widzimy otwory po obu stronach, czyli podobnie jak rok temu. Samo przednie skrzydło jest ciekawie wyprofilowane. Podobnie jak w przypadku zespołów Alfa Romeo i Toro Rosso bezpośrednio przed oponą wielkość klap skrzydła ulega zmniejszeniu. To jest bardzo ciekawy pomysł i zobaczymy czy się sprawdzi, jeśli tak to wszyscy go skopiują. Pod nosem są rozbudowane owiewki tzw. kurtyny. U góry widać wylot z systemu s-duct. Ferrari stosuje standardowe punkty mocowań przedniego zawieszenia.
Nowe Ferrari ponownie ma podniesione wloty do bocznych chłodnic, które zostały obudowane elementami aerodynamicznymi, ale nie są to tak rozbudowane rozwiązania jakie już w tym roku widzieliśmy. Mocowanie lusterek jest podwójne i poziomie – nie oni pierwsi pokazali coś takiego. Tym razem tył lusterka jest zamknięty i nie będzie przez nie przelatywało powietrze jak to było rok temu.
Scuderia Ferrari SF90 – galeria komputerowych grafik
Źródło: Scuderia Ferrari Mission Winnow
Ferrari całkowicie zmieniło kształt górnego wlotu powietrza do silnika. Rok temu otwór był większy i owalny, a teraz jest trójkątny. Sama pokrywa silnika jest mocno podcięta od dołu. U góry bardo szybko przechodzi w płaską powierzchnię, więc udało się tam wszystko sprawnie upakować. We włoskich mediach jak co roku pojawiały się plotki o nowych innowacjach w jednostce napędowej, która ma ponownie być mocniejsza. Rok temu pod tym względem wyprzedzili Mercedesa, więc mają potencjał, aby utrzymać się przynajmniej na tym poziomie co ich największy rywal.
Ferrari przedstawiło chyba najbardziej rozbudowane tylne skrzydło. Ma ono ponownie podwójne centralne mocowanie, a do tego przed nim pojawia się podwójne skrzydło T. Boczne wsporniki są bardzo zaawansowane z wieloma podzielonymi elementami. Na podłodze przed tylnymi kołami tradycyjnie dla Ferrari jest wiele otworów, głównie równoległych do krawędzi.
Mattia Binotto twierdzi, że zastosowali szereg ekstremalnych rozwiązań w tym roku w nowym samochodzie. We Włoszech są plotki, że dzisiaj pokazano wstępną wersję samochodu, a na testach pojawi się wiele nowości. Każdy zespół będzie miał wtedy nowe części. Zobaczymy czy Ferrari czymś zaskoczy, mi się wydaje że tak, bo pokazany dzisiaj bolid wygląda dość konserwatywnie.
Scuderia Ferrari SF90– wideo-prezentacja
Budżet, sponsorzy, kierowcy i zmiany w zespole
Ferrari dysponuje największym budżetem w stawce, który w tym sezonie ma dodatkowo ulec zwiększeniu (szczegóły). Budżet w 2018 roku został oszacowany na 410 mln $, a w tę wartość nie wliczają się wydatki na rozwój jednostek napędowych. Zespół utracił wsparcie dwóch sponsorów Weichai oraz Singha-Corp, co jednak nie robi im większej różnicy. Posiadają najwyższą w całej F1 umowę sponsorską z tytoniowym koncernem Philip Morris. Na samochodzie w kilku miejscach są duże logotypy akcji Mission Winnow. Pod względem finansowym są w pełni zabezpieczeni.
W zespole przed sezonem 2019 doszło do dwóch kluczowych zmian. Nowym kierowcą został Charles Leclerc, który zajął miejsce Kimiego Raikkonena. Wychowanek Ferrari będzie partnerem Sebastiana Vettela. To ryzykowny ruch, który może okazać się strzałem w dziesiątkę, jak również porażką. Leclerc kilkukrotnie zaimponował w Sauberze w 2018 roku, ale nikt nie wie jak sprawdzi się w Ferrari, gdzie będzie miał bardzo mocnego partnera oraz gdzie jest wywierana duża presja na wyniki. Dla Vettela to również nowość, bo zaburzył się panujący od kilku lat układ w tej stajni. Drugą zmianą jest awans Mattia Binotto na stanowisko szefa zespołu. Binotto ma teraz pełną kontrolę nad kwestiami technicznymi i sportowymi.
Podsumowanie
Ferrari celuje w walkę o oba mistrzowskie tytuły. W 2018 roku byli bardzo blisko tego celu, ale z uwagi na własne błędy zaprzepaścili swoją szansę. Zaprezentowany dzisiaj bolid nie jest tak imponujący w stosunku do tego co pokazały wcześniej np. Mercedes czy Red Bull, ale to może być celowa zagrywka. Zobaczymy jakie nowości pojawią się na przedsezonowych testach.
Komplet informacji o wszystkich prezentacjach bolidów Formuły 1 na sezon 2019 znajdują się pod tym linkiem.