Zespół Renault zaprezentował dzisiaj w Londynie bolid R.S.17 przygotowany na sezon 2017 Formuły 1. Bolid ma zmienione malowanie, nowych sponsorów oraz ciekawe rozwiązania techniczne.
Dla Renault rok 2017 jest drugim sezonem po powrocie do Formuły 1 w roli zespołu fabrycznego. W minionym roku zespół bardzo intensywnie się rozwijał, zatrudniono ponad 100 nowych pracowników. Celem na sezon 2017 według słów prezesa Renault, Jerome’a Strolla jest piąte miejsce w klasyfikacji generalnej konstruktorów, liczą także na miejsca na podium. Renault ma kilkuletni plan rozwoju, który ma zakończyć się zdobyciem mistrzowskiego tytułu, dlatego budżet będzie systematycznie zwiększany wraz z kolejnymi sezonami. Obecnie według wcześniejszych słów przedstawicieli zespołu dużo brakuje im do czterech najbogatszych stajni, ale mają większe środki niż reszta stawki. Nie będą mieć możliwości walki o najwyższe cele już w 2017 roku, zespół nie jest na to gotowy ani pod względem personalnym ani finansowym. Celem minimum na pewno będzie pokonanie zespołu Toro Rosso, który od nowego sezonu będzie korzystał z tych samych silników. Pokonanie Red Bulla wydaje się być poza zasięgiem Renault w 2017 roku. Zanim pomyślą o zdobyciu mistrzowskiego tytułu, to muszą być najlepsi wśród zespołów z silnikiem Renault.
Renault zaprezentowało zmodyfikowane malowanie bolidu R.S.17, który jest żółto-czarny. W malowaniu w 2016 roku zdecydowanie dominował kolor żółty. Moim zdaniem malowanie jest dobre, ale nie tak dobre jak w minionym roku. Sam bolid prezentuje się bardzo dobrze po względem technicznym. Samochód ma bardzo ciekawą płetwę rekina dostosowaną kolorystycznie do reszty bolidu. Są bardzo ciekawie rozwiązane owiewki w okolicy wlotów do chłodnic – to ma być rejon intensywnego rozwoju w 2017 roku. Renault R.S.17 ma też ciekawie rozwiązany wlot powietrza nad głową kierowcy. Przednie skrzydło wygląda dość standardowo, wraca niestety charakterystyczny nos.
Renault pozyskało na pięć lat dużą umowę z brytyjskim koncernem petrochemicznym BP (wraz z marką Castrol) – Szczegóły. Ten dostawca paliw i olejów zastąpił francuski Total. Na bolidzie widać sporo logotypów związanych z tą umową, więc jest ona bardziej znacząca niż ta z Totalem. Nowym sponsorem Renault od 2017 roku jest także hiszpańska firma ubezpieczeniowa MAPFRE. Widać, że zespół mimo słabych wyników na torze w 2016 roku potrafił ściągnąć do siebie wartościowych sponsorów.
Renault R.S.17 – galeria zdjęć
Warto zwrócić uwagę na to, że bolid zaprezentowany w Londynie różni się od tego, który jest na komputerowych grafikach np. żółty element aerodynamiczny z numerem bolidu obok wlotu do chłodnic.
Renault na sezon 2017 przygotowuje zupełnie nowy hybrydowy silnik V6 Turbo. Według nowej koncepcji przygotowali jednostkę spalinową, jak również systemy odzyskiwania energii. Wcześniej chwalili się skorzystaniem z technologii nie znanych dotychczas w Formule 1. Renault liczy na zysk po stronie silnika w wysokości 0,3 sekundy na jednym okrążeniu przez zimę oraz dodatkowe 0,3-0,4 sekundy w trakcie sezonu 2017. Wszyscy producenci jednostek napędowych zapowiadają duże zmiany przed sezonem 2017, na co zezwala im regulamin. W przypadku Renault ciekawa będzie kwestia paliw i olejów. Zespół fabryczny będzie korzystał z produktów innego producenta niż oba zespoły klienckie. Sama jednostka napędowa we wszystkich trzech zespołach będzie taka sama, ale przy różnych paliwach możemy oczekiwać różnić w wydajności. Silnik Renault jest opracowywany wraz z BP i Castrolem (szczegóły), więc to nie zespół fabryczny powinien tracić.
Renault przed sezonem 2017 dokonało dwóch kluczowych zmian personalnych. Nowym kierowcą stajni został Nico Hulkenberg, który będzie liderem zespołu. Jego partnerem będzie Jolyon Palmer, dla którego będzie to drugi sezon w Formule 1 oraz w zespole Renault (więcej informacji na temat doświadczenia kierowców F1). Kierowcą rezerwowym będzie Siergiej Sirotkin. Drugą ważną zmianą personalną jest odejście dotychczasowego szefa zespołu. Frederic Vasseur po roku na tym stanowisku postanowił odejść z pracy. Przyczyną były wewnętrzne konflikty na tle podziału obowiązków. Nikt nie został zatrudniony na jego miejsce, a jego obowiązki przejęli pozostali szefowie. Podczas prezentacji bolidu ogłoszono, że Alain Prost będzie doradcą zespołu.
Komplet informacji o wszystkich prezentacjach bolidów Formuły 1 na sezon 2017 znajduje się TUTAJ.