Ujawniono układ i szczegóły toru Qiddiya Speed Park Track, który prawdopodobnie od 2028 roku będzie gospodarzem GP Arabii Saudyjskiej F1. To unikalny na skalę światową tor z niezwykle rozwiązaną kwestią różnicy poziomów.
Trwa budowa kompleksu rozrywkowego Qiddiya pod Rijadem w Arabii Saudyjskiej
Arabia Saudyjska się zmienia i uniezależnia gospodarkę od ropy naftowej. Planują i wdrażają wiele projektów, które pomogą im w kolejnych dekadach. Biorą przykład z innych krajów regionu, ze Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi z Dubajem na czele. W Arabii Saudyjskiej skala tych projektów jest natomiast znacznie większa. Jednym z elementów tego planu jest budowa gigantycznego kompleksu rozrywkowego Qiddiya, który powstaje w pobliżu stolicy Rijadu. Kompleks powstaje obok gór z pasma Dżabal Tuwajk, ma być wpasowany w istniejące wzniesienia.
Projekt Qiddiya zajmie obszar 334 km2 (nieco więcej niż powierzchnia całego Krakowa), 40 kilometrów od centrum Rijadu w samym centrum Arabii Saudyjskiej. To będzie nowe, bardzo nowoczesne miasto pełne rożnych atrakcji dla turystów. Jego skala i rozmach ma przytłaczać odwiedzających, których w 2030 roku spodziewają się 17 milionów. Optymistyczne cele zakładają, że będzie to najpopularniejsza atrakcja turystyczna na świecie, ale w związku z lokalizacją jest to moim zdaniem nieosiągalne. Aktualnie jest mowa o otwarciu pierwszych atrakcji pod koniec 2024 roku. Budowa całego kompleksu potrwa jeszcze wiele lat. W przypadku takich projektów zawsze są duże opóźnienia, bo pierwsze założenia są zbyt optymistyczne. Pierwotnie była mowa, że np. tor dla F1 będzie gotowy na 2023 rok, a aktualnie jest mowa o 2027-2028 roku.
Od kilku lat postępują prace budowlane w wielu miejscach kompleksu Qiddiya. Organizatorzy nie chwalą się nimi w dużym stopniu, otrzymujemy najczęściej pojedyncze zdjęcia lub filmy. Być może jest to kwestia bariery językowej lub ogólnego zakazu publikacji takich materiałów. Z materiałów jakie widziałem w styczniu tego roku, to stoją już szkielety bardzo dużej liczby budynków i innych konstrukcji. Niektóre wyglądają na bliskie ukończenia. Na oficjalnej stronie internetowej projektu są informacje o tym, że aktualnie budowa parku wodnego i parku rozrywki Six Flags jest bardzo zaawansowana – około 60%. W pełni przygotowany jest już teren pod pole golfowe. Na zdjęciach pokazujących panoramę niektórych obszarów widać, że w stanie surowym jest mnóstwo budynków i konstrukcji. Prawdopodobnie będą otwierać kompleks stopniowo, wybranymi obszarami, bo skala całej inwestycji jest ogromna.
Szczegóły toru Qiddiya Speed Park Track w Arabii Saudyjskiej
Na kilka dni przed GP Arabii Saudyjskiej 2024 poznaliśmy ostateczny układ planowanego toru Qiddiya Speed Park Track, którego budowa powinna się wkrótce rozpocząć. Jest to identyczna konfiguracja jaką ujawniono w kwietniu 2023 roku przy okazji ogólnej wizualizacji całego kompleksu Qiddiya. Wtedy jednak samego toru szerzej nie omawiano i nie podano dokładnych wizualizacji (szczegóły). Nowy tor ma zostać gospodarzem GP Arabii Saudyjskiej za kilka lat, prawdopodobnie w 2028 roku. Aktualny tor Jeddah Corniche Circuit w mieście Dżudda w zeszłym roku przedłużył swój kontrakt do 2027 roku z powodu opóźnień związanych z powstaniem miasta Qiddiya. Formuła 1 ma pojawić się w tym miejscu, gdy kompleks będzie gotowy, dlatego dalsze opóźnienia nie są wykluczone. Osobiście nie byłbym zdziwiony, gdyby Arabia Saudyjska miała dwa wyścigi F1, bo będą w stanie przedstawić taką ofertę finansową, aby przekonać Liberty Media.
Tor Qiddiya Speed Park Track został zaprojektowany przez firmy należące do Alexa Wurza i Hermanna Tilke. Nitka używana w Formule 1 ma liczyć 21 zakrętów (nie podano konkretnej długości) oraz mieć łącznie 108 metrów różnicy poziomów (najwięcej w Formule 1, przebiją tor Spa-Francorchamps). Ma to być tor zapewniający dobre ściganie, a jednocześnie niezwykle efektowny i nowoczesny. Część nitki toru będzie miała charakter ulicznego obiektu z bliskimi barierami, a część będzie typowym torem wyścigowym z szerokimi poboczami. Kierunek jazdy będzie przeciwny do ruchu wskazówek zegara. Na widocznej powyżej wizualizacji pokazano cały tor ze wszystkimi konfiguracjami, F1 nie skorzysta z pełnej nitki.
Prosta startowa będzie prowadzić cały czas pod górę do zakrętu „Blade”, który będzie najbardziej niezwykłym zakrętem na torach wyścigowych na świecie. Powstanie tam ogromna konstrukcja podwieszona nad powierzchnią ziemi na wysokości 70 metrów (zmieści się poniżej 20-piętrowy blok). Kierowcy będą jechać pod górę wznosząc się na taką wysokość, przy okazji walcząc o pozycje, bo tam będzie najlepsze miejsce do wyprzedzania. Po pokonaniu zakrętu numer jeden będzie ich czekać długi i bardzo szybki zjazd ze szczytu.
Kolejna część toru będzie się składać głównie z szybkich zakrętów poprowadzonych bardzo blisko gór, więc zupełnie zmieni się otoczenie nitki toru. Będzie to bardzo długi odcinek z kilkoma szybkimi zakrętami, zakończony kolejnym dobrym miejsce do wyprzedzania. Potem jak widać na wizualizacji będą nieco wolniejsze zakręty, a także łączniki z dodatkowym fragmentem toru (po prawej u góry na wizualizacji, słabiej oświetlone). Następnie pojawi się kolejna długa prosta i trochę wolniejszy odcinek pod sam koniec nitki toru.
Tor ma mieć bardzo duży budynek z 80 garażami, 21 zakrętów w konfiguracji Grand Prix i trzy strefy DRS w F1. Szacowana maksymalna prędkość to 325 km/h. Różnica między najniżej i najwyżej położonym miejscem na torze to 108 metrów. Nie podano nigdzie długości nitki toru, ale prawdopodobnie będzie to około siedem kilometrów – więcej wizualizacji na stronie internetowej toru.
Na torze będzie niewiele klasycznych trybun. W zamian powstaną liczne punkty widokowe (te zapowiedzi sugerują coś podobnego jak w Miami, gdzie jest dużo tego typu miejsc wokół toru). Na jednej z animacji widać jak wysoko nad nitką toru jest basen ze szklanym dnem. Bezpośrednio obok toru będzie przebiegała „najwyższa, najszybsza i najdłuższa kolejka górska w parku rozrywki Six Flags Qiddiya Park”. Wyścigi prawdopodobnie będą rozgrywane po zmroku, bo wtedy ten cały kompleks rozrywkowy będzie wyglądał najbardziej efektownie z różnymi oświetlonymi budynkami.
Animacja prezentująca tor Qiddiya Speed Park Track
Rising 20 storeys above ground level, discover a unique elevated corner unlike anywhere else in the world ️☁️ #QiddiyaCity #PlayLife pic.twitter.com/dX4PqLqsGD
— Qiddiya (@qiddiya_en) March 5, 2024
Planowany tor jak widać na wizualizacjach będzie miał kilka alternatywnych układów na potrzeby różnych typów wyścigów. Arabia Saudyjska chce mieć tam również wyścigi MotoGP oraz długodystansowe wyścigi WEC (prawdopodobnie w tym celu jest tak bardzo długa nitka).
Wielki rozmach całego projektu Qiddiya
W grudniu 2023 roku książę Mohammad bin Salman – faktyczny władca całej Arabii Saudyjskiej ujawnił plan miasta Qiddiya City, a przy okazji podali kilka ważnych liczb. Docelowo miasto Qiddiya City ma zapewnić 325 000 miejsc pracy i generować 135 miliardów riali rocznie do PKB. Rial to waluta w Arabii Saudyjskiej, 135 miliardów riali to około 36 miliardów dolarów amerykańskich. Qiddiya jest jednym z głównych elementów planu modernizacji całej Arabii Saudyjskiej, państwo będzie finansować niezbędne inwestycje. W mieście ma być 60 000 budynków na powierzchni 360 kilometrów kwadratowych (dla porównania Kraków ma 326 km kwadratowych, a Gdynia 391). Będzie mogło w tym mieście zamieszkać 0,6 mln ludzi. Liczą na 48 mln turystów rocznie, jak całe miasto Qiddiya będzie gotowe.
W komplecie ma być ponad 300 różnych atrakcji dla odwiedzających. Będzie dzielnica związana z e-sportem, tor wyścigowy, pola golfowe, park wodny. Powstanie futurystyczny stadion, w którym będzie największej muzeum Olimpijskie na świecie.
Podsumowanie
Otoczka związana z tym torem może wyglądać kiczowato, bo w końcu będzie to kompleks rozrywkowy: wielki park rozrywki. Rozumiem, że nie wszystkim się to może podobać, a w trakcie rywalizacji F1 może tam być równie kolorowo jak np. w trakcie GP Las Vegas. Jeżeli chodzi konkretnie o nowy tor, to jego nitka mi się bardzo podoba. W teorii taki tor będzie bardzo dobry dla F1, wysokie średnie prędkości, szybkie zakręty i długie proste. W ostatnich latach w F1 debiutowało kilka nowych torów i wśród nich, to właśnie nitka Qiddiya Speed Park Track podoba mi się najbardziej.