Tor Sochi Autodrom został mocno zmodyfikowany, a jego nitka skrócona o ponad trzy kilometry i nie nadaje się już do organizacji dużych wyścigów w tym Formuły 1. To były planowane prace, a jeżeli w przyszłości powróci GP Rosji, to na tor Igora Drive.
Zbudowany wokół obiektów pamiętających Zimowe Igrzyska Olimpijskie, tor Sochi Autodrom był gospodarzem ośmiu wyścigów Formuły 1 w latach 2014 – 2021. Więcej wyścigów F1 już tam nie będzie i to nie tylko z powodów politycznych, ale fizycznie będzie to niemożliwe. Tor poinformował na swojej stronie internetowej, że 15 grudnia 2023 roku zakończyła się gruntowna modernizacja, która o ponad połowę skróciła pętlę tego obiektu. To były prace planowane jeszcze kilka lat temu.
Tor Sochi Autodrom został mocno zmodyfikowany
Właściciel toru Sochi Autodrom poinformował na swojej stronie internetowej, że zakończyła się modernizacja toru. Nitka nowego toru Sochi Autodrom liczy 2,312 km długości, składa się na nią dziesięć zakrętów w tym siedem prawych i trzy lewe. Szerokość toru na całej długości wynosi 13 metrów. Nowa, krótka nitka to nie jest coś nowego, bo ona istniała od samego początku. Tor zaprojektował Hermann Tilke, który niemal zawsze przygotowuje alternatywne, krótsze konfiguracje, aby tory wyścigowe miały szersze możliwości organizacji imprez. Krótka nitka w Soczi istniała i była już dawniej wykorzystywana dla lokalnych serii wyścigowych. Przebudowa toru, którą teraz zakończono w minimalnym stopniu zmieniła tę nitkę, bo długość nowego toru jest o metr krótsza niż wcześniej podawano dla krótkiej nitki. Prawdopodobnie to kwestia innego pomiaru długości lub jakichś naprawdę drobnych zmian.
Nowa konfiguracja toru Sochi Autodrom
Pozostała część toru w Soczi została zlikwidowana: ściągnięto bariery, krawężniki i kładki nad jezdnią. Udostępniono w ten sposób przestrzeń dla pieszych i samochodów. Otwarto i udostępniono teren w Parku Olimpijskim, co ma znacznie więcej pożytku dla lokalnych mieszkańców. Natomiast pozostał asfalt, a władze miasta nie mówią o tym, że tor został bezpowrotnie skrócony. Teoretycznie za kilka lat w razie takiej potrzeby możliwe będzie przywrócenie toru, ale szanse są na to minimalne, bo nie ma takich chęci w samym mieście. Tor wyścigowy w centrum miał wielu przeciwników, bronił się tylko międzynarodowymi imprezami. Gdy ich zabrakło, to nie było argumentów, aby go zostawić.
Zgodnie z zapowiedziami krótka nitka toru zadebiutuje w trakcie zawodów driftingowych w dniach 23 – 24 grudnia 2023 roku. Bardzo krótka nitka toru będzie dobra jedynie do testów, driftingu, nauki jazdy czy wyścigów dronów. Rosyjski serwis sportowy Championat.com spodziewa się, że jeśli zmieniony tor nie będzie zarabiał na swoje utrzymanie, to za kilka lat może zostać całkowicie zlikwidowany. W okolicy podobno trwają różne inwestycje i ten teren jest atrakcyjny, a lokalni mieszkańcy od dawna są przeciwni torowi, który sprawia im więcej kłopotów niż są z tego korzyści.
Stara konfiguracja toru Sochi Autodrom
Jeżeli Formuła 1 wróci do Rosji, to na tor Igora Drive
Liberty Media w czerwcu 2021 roku poinformowała, że od 2023 roku zawody o GP Rosji będą odbywały się na torze Igora Drive. Stefano Domenicali był w Petersburgu, wizytował tor, a później ogłoszono kontrakt. Po raz pierwszy o przeniesieniu GP Rosji na nowy tor mówiono jeszcze we wrześniu 2019 roku. Później pandemia koronawirusa wstrzymała plany, władze toru w Soczi starały się walczyć, ale nie miały szans, bo to była decyzja polityczna.
Tor Igora Drive jest zlokalizowany na północy Rosji w okolicy miasta Petersburg i blisko granicy z Finlandią. Prace budowlane zakończyły się pod koniec 2019 roku. W 2020 roku tor otrzymał najwyższą kategorię od FIA, ale obecność w międzynarodowych seriach wyścigowych została wstrzymana przez pandemię koronawirusa, w 2020 roku tor początkowo był w kalendarzu DTM. Tor został zaprojektowany przez Hermanna Tilke, a gdy było wiadomo że zostanie nowym gospodarzem GP Rosji, to podjęto decyzję o wydłużeniu nitki (tor był na to gotowy), a prace budowlane zakończyły się w sierpniu 2022 roku. Igora Drive to główny element całego kompleksu sportów motorowych, który powstał na obszarze liczącym 100 hektarów. Kompleks poza głównym torem ma jeszcze dziewięć dodatkowych w tym do motocrossu, rallycrossu, kartingu i nauki jazdy. Głównym inwestorem toru Igora Drive jest rosyjski miliarder i oligarcha Jurij Kowalczuk. To bliski przyjaciel i sojusznik Władimira Putina. Dlatego decyzja o przeniesieniu GP Rosji z Soczi jest wewnętrzną decyzją polityczną.
Omówienie układu i modernizacji toru Igora Drive
Nitka toru Igora Drive liczy 5 183 metrów, czyli wydłużono ją o ponad kilometr w porównaniu do pierwszej konfiguracji. Jest na niej 20 zakrętów (dwanaście lewych i osiem prawych). Prosta startu / mety liczy 1,1 km, a prosta przed zakrętem numer 13 ma 600 metrów. Różnica poziomów wynosi 20,5 metra. Szerokość nitki toru wynosi od 12 do 15 metrów. Prędkość maksymalna dla bolidów F1 jest szacowana na 325 km/h. Modernizacja toru polegała na wydłużeniu dwóch prostych i wybudowaniu nowej sekcji, którą tworzą zakręty 13-20, reszta układu toru nie uległa żadnej zmianie. Pierwotnie obie proste były krótsze i połączone nawrotem z dwoma dodatkowymi zakrętami. Hermann Tilke wykorzystał ukształtowanie terenu i teraz proste są połączone kilku-wierzchołkową sekwencją zakrętów z bardzo dużą różnicą poziomów. Kierowcy najpierw wspinają się od zakrętu 13 do 15 na wysokość 17 metrów z maksymalnym nachyleniem 12%, by potem od zakrętu 15 do 17 zjechać 20 metrów z maksymalnym nachyleniem 12,5%. Dla porównania podjazd pod pierwszy zakręt na torze Circuit of the Americas w Austin ma nachylenie w wysokości 11%. Cztero-wierzchołkowy zakręt na torze w Turcji stał się znakiem rozpoznawczym tamtego toru. Na Igora Drive prędkość będzie mniejsza, ale bardzo duże nachylenia zapewnią unikalne wrażenia. Na pewno ta sekwencja będzie wyróżniać tor na tle innych obiektów. Zmodernizowano również wjazd i wyjazd z alei serwisowej oraz zmodernizowano strefy wyjazdowe zgodnie z wytycznymi federacji motocyklowej.
Podsumowanie i przyszłość GP Rosji
Rosja słusznie jest wykluczona z większości międzynarodowych dyscyplin sportowych od momentu agresji na Ukrainę. Kiedyś jednak te sankcje zostaną zniesione. Jeśli kraj będzie wtedy w dobrej kondycji finansowej, to na pewno będzie chciał wrócić do różnych dyscyplin i organizować zawody u siebie. Tor Igora Drive byłby gospodarzem GP Rosji, gdyby udało im się ponownie podpisać kontrakt z Liberty Media. W związku z położeniem daleko na północy, możliwe byłoby tam rozgrywanie wyścigów w czerwcu o bardzo później godzinie, bo wtedy są tam długie dnie. Planowano to wykorzystać, gdy jeszcze mieli kontrakt z F1.
Charakterystykę starej wersji toru Sochi Autodrom można znaleźć pod tym linkiem.