Internetowy serwis streamingowy Viaplay kupił pełne prawa do transmisji Formuły 1 w Polsce, które będą obowiązywać przez trzy sezony od 2023 roku. To wielka zmiana na polskim rynku telewizyjnym, bo transmisje będą dostępne tylko przez Internet.
Serwis streamingowy Viaplay zostanie uruchomiony w Polsce w sierpniu 2021 roku. Jego właścicielem jest Nordic Entertainment Group (NENT Group).
Eleven Sports pokazuje Formułę 1 w Polsce od 2016 roku, a ich prawa kończą się po sezonie 2022. Wcześniej w latach 2007 – 2015 prawa do F1 miał Polsat.
Poniżej znajduje się pełny komunikat prasowy platformy Viaplay
Nordic Entertainment Group (NENT Group), wiodąca w Skandynawii firma zajmująca się transmisją strumieniową oraz Formuła 1 zawarły pierwsze partnerstwo w zakresie praw medialnych w Polsce. Począwszy od 2023 roku, należąca do Grupy NENT usługa streamingowa Viaplay stanie się ekskluzywnym polskim domem Formuły 1, z obszernym i innowacyjnym przekazem w lokalnym języku na temat najpopularniejszych zawodów sportów motorowych na świecie. Umowa rozszerza długoterminowe partnerstwo NENT Group z Formułą 1 na dziewięć rynków europejskich.
Popularność Formuły 1 w Polsce ogromnie wzrosła po debiucie Roberta Kubicy w BMW Sauber w 2006 roku. Kubica wywalczył podium na torze Monza w swoim zaledwie trzecim wyścigu, a później wygrał w Grand Prix Kanady w 2008 roku, jako pierwszy Polak w historii. Po druzgocącej kraksie w 2011 roku Kubica dokonał jednego z największych sportowych powrotów, powracając w roli etatowego kierowcy z Williamsem w sezonie 2019.
W Polsce Viaplay będzie transmitować na żywo wszystkie wyścigi Formuły 1, kwalifikacje i sesje treningowe w sezonach 2023, 2024 i 2025 w towarzystwie światowej klasy programów studyjnych oraz polskich komentatorów i ekspertów. Cztery wydarzenia na żywo w każdym sezonie oraz pełny pakiet skrótów ze wszystkich wydarzeń będą również dostępne w Polsce bezpłatnie.
Grupa NENT niedawno przedłużyła swoje polskie prawa do Bundesligi do 2029 roku, a od jesieni pokaże również Ligę Europejską UEFA i Ligę Konferencyjną UEFA. Viaplay pojawi się w Polsce w sierpniu z pojedynczym pakietem w cenie 34 zł miesięcznie.
Anders Jensen, prezes i dyrektor generalny NENT Group: „Turbodoładowane emocje związane z Formułą 1 będą idealnym uzupełnieniem Bundesligi i klubowych rozgrywek UEFA w Viaplay w Polsce, a także naszej wyjątkowej oferty Viaplay Originals, filmów i seriali. Nasze relacje z Formuły 1 są najwyższej jakości i nie możemy się doczekać, aby podzielić się nimi z wieloma polskimi fanami. Ta umowa po raz kolejny pokazuje, jak długoterminowe partnerstwo Grupy NENT z właścicielami praw daje nam pole position do zostania mistrzem Europy w transmisji strumieniowej i liderem rynku w Polsce ”.
Michaella Snoeck, Head of Media Rights Formula 1: „Z przyjemnością ogłaszamy nawiązanie współpracy z usługą transmisji strumieniowej Viaplay Grupy NENT w Polsce, która zapewni fanom sportu ekskluzywne relacje na żywo ze wszystkich wydarzeń w całym sezonie Formuły 1. Cztery wyścigi na żywo i skróty zostaną pokazane bez dodatkowych opłat. Nasza współpraca z NENT Group rośnie w siłę i jesteśmy bardzo zadowoleni, że zaangażują fanów swoją wysokiej jakości i dogłębną relacją, czy to podczas wydarzenia, czy ze swojego studia w Warszawie”.
Grupa NENT posiada już prawa do Formuły 1 w Szwecji, Norwegii, Danii, Islandii, Estonii, Łotwie i Litwie. Firma przejmie prawa w Finlandii, gdzie kierowcy Kimi Räikkönen i Valtteri Bottas należą do najsłynniejszych sportowców w kraju od 2022 roku.
W Polsce i krajach bałtyckich prawa sportowe Grupy NENT obejmują Bundesligę do 2029 roku; NHL (EST / LAT / LTU) do 2026 roku; Liga Mistrzów UEFA (EST / LAT / LTU) i Liga Europy UEFA do 2024 roku; i Formuła 1 do 2024 (EST / LAT / LTU) i 2025 roku (POL).
W regionie nordyckim NENT Group posiada prawa do Bundesligi (SE / NO / DK / FI / IS) do 2029 roku; Premier League (SE / NO / DK / FI), mistrzostwa świata w hokeju na lodzie IIHF (SE / NO / DK / FI / IS) i kwalifikacje do reprezentacji narodowych w piłce nożnej (SE / IS) do 2028 roku; NHL (SE / NO / DK / FI / IS) i sporty zimowe FIS (SE / NO / DK / FI) do 2026 roku; oraz Liga Mistrzów UEFA (DK / IS), Liga Europy UEFA (SE / NO / FI / IS) i Formuła 1 (SE / NO / DK / FI / IS) do 2024 roku.
Mój komentarz
Viaplay to nowa platforma streamingowa (jak Netflix), która zostanie uruchomiona w Polsce w sierpniu 2021 roku. Serwis jest już obecny w kilku krajach Skandynawskich. Swoją ofertę opierają o transmisje sportowe, ale również filmy, seriale i programy rozrywkowe. Miesięczny abonament w Polsce ma kosztować 34 złote. Zapowiadają utworzenie własnej redakcji sportowej liczącej kilkadziesiąt osób. Kupili już sporo praw sportowych na Polski rynek z których najważniejsza jest piłkarska Bundesliga, a teraz dołącza do niej Formuła 1. Trzeba będzie uważnie obserwować jak ta platforma będzie działać w pierwszych miesiącach. Formułę 1 mają dopiero od sezonu 2023, a więc 1,5 roku po swoim starcie. To jest bardzo odważny projekt jak na polski rynek, bo nie będą mieć klasycznych kanałów telewizyjnych, będą funkcjonować jedynie w Internecie, a abonament będzie wysoki. Nie można wykluczyć żadnego scenariusza. Jeśli nie pozyskają początkowo wielu abonentów, to będą musieli zmieniać swoją strategię. Prezes nie wykluczał możliwości sublicencji (odsprzedaży) praw sportowych do innych graczy.
Formuła 1 jest w Polsce bardzo popularna, w Eleven Sports to najchętniej oglądane transmisje. Eleven wchodząc do Polski kupiło prawa do F1, bo wiedzieli, że to przyciągnie im abonentów, to samo robi teraz Viaplay. Viaplay pokazuje już F1 na kilku rynkach i mają w tym duże doświadczenie. Kupują je od Liberty Media od razu dla kilku krajów co ułatwia negocjacje.
Viaplay zapowiada transmisje z polskim komentarzem i studio. To oznacza, że będą musieli zatrudnić komentatorów i ekspertów. Większość takich osób jest związana z telewizjami, więc może dojść do transferów. Osobiście spodziewam się również nowych twarzy przy relacjach z F1.
Koszt abonamentu w wysokości 34 złotych dla osoby zainteresowanej jedynie Formułą 1 z ich oferty (ja się do takich osób zaliczam) jest bardzo wysoki. Eleven Sports kosztuje 15 złotych miesięcznie. Moim zdaniem wiele osób zacznie korzystać w Polsce z serwisu F1 TV Pro, gdzie miesięczny abonament przy płatności na rok jest sporo niższy, a transmisje F1 są bogatsze. Minusem jest tylko brak komentarza w języku polskim.
Aktualizacja 13:15
Viaplay ma już prawa do Formuły 1 w innych krajach. Szwedzka wersja tej platformy pokazuje wszystkie sesje na żywo z możliwością wyboru przekazu. Treningi są pokazywane na trzech przekazach, kwalifikacji na czterech, a wyścig na pięciu. Podczas wyścigu można wybierać spośród takich przekazów: Główna transmisja, Live Timing, On-board, Pit-lane i Schemat toru z pozycjami kierowców. Częściowo są to takie same rzeczy jak w F1 TV Pro, ale nie wszystkie.W ofercie mają także seriale i filmy dokumentalne o F1, np znane z Eleven – GP Confidential. Są studia przy transmisji, ale pod względem długości są krótsze niż w obecnie w Eleven. Co do zawartości, to nie mam pojęcia co w nich jest. Viaplay ma także w innych krajach prawa do wielu różnych sportów motorowych. W Szwecji są to MotoGP, Nascar, IndyCar i żużel.
Aktualizacja 22:00
Serwis Viaplay wywodzi się ze Skandynawii. Nordic Entertainment Group ma tam wiele zwykłych kanałów telewizyjnych, a także udziały w platformie satelitarno-kablowej. Serwis internetowy powstał jako rozwinięcie tej oferty. Są w nim dostępne te same rzeczy co w ich telewizjach oraz dodatkowe. Taki układ ma sens i pewnie na pewno przynosi zyski. Prowadzą ekspansję z serwisem Viaplay do innych krajów i Polska jest jednym z nich, ale tutaj ma to być oferta typowo internetowa. To jest bardzo duże utrudnienie i zobaczymy czy sobie poradzą. Nordic Entertainment Group ma w Polsce cztery niszowe stacje telewizyjne, z których trzy działają we współpracy reklamowej z Polsatem: Polsat Viasat History, Polsat Viasat Explore, Polsat Viasat Nature i Epic Drama.
Dobrze, że kupili F1 dopiero od 2023 roku, a więc minie 1,5 roku od ich startu w Polsce. Zobaczymy jaka będzie faktyczna oferta, jakość działania, czy będą promocje, własne kanały czy współpraca z innymi telewizjami. Nowi gracze na rynku mediowym zawsze dużo inwestują przed startem, a dopiero po kilkunastu miesiącach okazuje się, czy pozyskali wystarczająco dużo abonentów. Jeśli wyniki finansowe nie będą dobre, to trzeba zmienić podejście.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: